• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Carburateur kapot? (stationairschroef + gas geven)

Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters ;)
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
20 berichten • Pagina 1 van 1
mark s25
Pindabrein
Berichten: 13
Lid geworden op: 29 okt 2017 13:22
  • Citeer

Berichtdoor mark s25 » 29 okt 2017 14:42

Welke model tomos heb je? een s25/2
uit welk jaar komt de tomos ? geen idee, ik gok 2005-2007
Is het een snor of een brommer? snor
wanneer ontstond het probleem? het probleem was er al

Heb je onlangs iets veranderd aan je tomos?
kickstart erop gemaakt, carburateur schoongemaakt, bougie, ketting, carterolie, vraagtekenveer en dekselpakking vervangen.

Wat is het probleem?
de stationairschroef reageert niet en slecht reageren op gas geven

Goedemiddag mensen,
Onlangs ben ik begonnen met het opknappen van een s25 die een paar maanden stil heeft gestaan.
De ketting was gebroken en de kickstart ontbrak, dus die heb ik er eerst op gemaakt.
De gaskabel trok moeizaam en ik kon m niet meer van de choke halen wanneer ik de gashendel helemaal open trok.
Daarom heb ik de carburateur eraf gehaald (dit is nog het type waar die tussen het frame en het blok zit), open gemaakt en schoon gemaakt.
Er zat wat oxide in het huis en op de gasschuif, dit heb ik er met remmenreiniger, schuurpapier en een schroevendraaier zo goed mogelijk afgehaald.
De sproeier zat niet verstopt en alles kon weer goed bewegen dus in elkaar gezet en gemonteerd.
Hierna heb ik de vraagtekenveer etc. gedaan en het blok weer onder het frame bevestigd.
Nieuwe mengsmering erin en starten maar!
Starten deed ie goed en hij begon al weg te trekken omdat de gaskabel veel te ver zat ingedraaid.
Dit heb ik zo aangepast dat bij gas los de gaskabel net niet aangetrokken wordt.
Nu dacht ik het stationair toerental te gaan stellen, want de motor valt zo uit, maar wanneer ik de schroef indraai gebeurt er niks!
De schroef zelf ziet er in mijn ogen nog prima uit (zit een conische punt aan) en het schroefdraad is niet kapot gedraaid.
Ik heb met een naald in het gaatje geprikt en met perslucht uitgeblazen, om vuil/oxide weg te krijgen.
Dit mocht niet baten.
Misschien heb ik de carburateur niet goed schoongemaakt?
Zou een ultrasoon bad oid uitmaken?

Waarschijnlijk geeft de carburateur nog een probleem, wat met het daadwerkelijke rijden te maken heeft.
Dat het blok niet stationair bleef draaien was geen reden om ff de straat in te rijden.
Wat mij opviel waren 3 zaken:

1. Als ik vanuit (bijna) stilstand vol gas geef, dan pakt de motor op, versnelt, maar houdt in rond 15 km/u (zo snel als je normaal fietst).
Het versnellen gaat voor mijn gevoel ook te langzaam en ik heb het idee dat zn maximale toerental niet bereikt wordt.

2. Als ik vanuit (bijna) stilstand het gas langzaam opentrek tot half gas, dan pakt de motor op, versnelt een stuk langzamer, en bereikt topsnelheid (rond de 25 km/u).
Het gaat behoorlijk traag :') maar uiteindelijk kom je er wel 8)
En als ik dan eenmaal op snelheid ben en vol gas geef, dan zakt de snelheid weer in naar 15 of lager.

3. Soms maakt het niks uit of ik langzaam opentrek of vol gas geef, ik kom dan niet boven de 10 km/u uit.
Het lijkt of ie dan niet doorschakelt, gas terugnemen en weer geven werkt ook niet.
Er komt wel een hoop herrie van het blok en de koppeling, er gebeurt alleen helemaal niks.

Dit is een vrij aparte karakteristiek die je niet zou verwachten van een Tomos.
Ik heb een test gedaan met het achterwiel van de grond (door m op te hangen aan een dakbalk in mn schuur) om te kijken hoe die het doet zonder belasting en om het gas af te stellen.
Dan zijn er totaal geen problemen met het bereiken van topsnelheid etc.

Dus ik denk dat het blok veel te weinig trekkracht heeft.
Mijn eerste gedachte was dat er iets mis is met de carb.
Ik heb de bougie eruit gedraaid en deze was vettig en zwart, iig niet zoals een bougie eruit zou moeten zien.
De bougie heb ik hier in de buurt bij een brommerboer gehaald en wat me opviel toen ik m naast de oude bougie lag was dat de nieuwe een paar mm langer is en dus verder het blok insteekt.
Lijkt mij dat een vd twee de verkeerde bougie is?
De oude bougie ziet er btw een stuk beter uit, klein stukje zwart en verder koffiemelkbruin of hoe je dat ook noemt.
Mijn mengsmering is naar mijn weten prima (verse euro 95 + shell advance vsx in 1:50 gemengd).
De toevoer van brandstoftank naar carb is ook goed.
Het uiteinde van de uitlaat is wat vettig.
Het lijkt ook wel alsof er kleine beetjes vette, zwarte drab uitkomt.

Zou het kunnen zijn dat de zuigerveren zijn versleten?
Of de krukas keerringen verdroogd ivm stilstand?
Misschien is de uitlaat wel verkoold (ik heb zo'n sigaar uitlaat)?
Ik heb nog steeds het idee dat er iets mis is met de carburateur, waardoor het lucht/benzine mengsel niet goed is.

Hopelijk herkent iemand deze problemen en kan mij helpen met wat ik verder moet doen.
Want op dit moment zit ik echt in het duister te sleutelen :?
Alvast bedankt, ook voor het lezen van dit (lange) bericht!!!
Omhoog


Borcheld11
Diehard
Berichten: 1014
Lid geworden op: 30 mar 2011 21:03
Locatie: Enschede
Contacteer:
Contacteer Borcheld11
Website
  • Citeer

Berichtdoor Borcheld11 » 30 okt 2017 00:23

Zou je meer informatie kunnen geven over:
- carburateur : welk type en sproeiermaat?
- bougie : welke hittegraad?
- carterolie : welke olie heb je gebruikt?
- motorblok : 1 of 2 versnellingen, membraancilinder of zuigergestuurd?

en kan je evt. nog meer info over je setup geven?

Als je foto's kan uploaden, doe dat dan.
dat maakt het wat makkelijker voor ons
:Y

Al gekeken naar:
- of de uitlaat(poort) is verstopt

Laat maar even weten :P
Well I'll let you on on a secret
Today is the day we take it deep again
Back to when it was more than a sound, more than a fashion statement
More than a cool thing to be doing
Just some blow your mind state of music
Omhoog

mark s25
Pindabrein
Berichten: 13
Lid geworden op: 29 okt 2017 13:22
  • Citeer

Berichtdoor mark s25 » 30 okt 2017 22:26

He Borcheld11,

Deze info heb ik niet direct paraat. Had het beter gelijk ergens op kunnen schrijven.
Van het motorblok weet ik zeker dat er 2 versnellingen aan zitten en dat er geen membraancilinder opzit (dus zuigergestuurd).
De tomos is naar mijn idee fabrieks-standaard.
Ivm werk en studie ben ik nu niet in de buurt, maar morgenavond kan ik weer gaan sleutelen.
Naar de uitlaatpoort heb ik nog niet gekeken.
Ik weet wel dat er een aardige bonk roest omheen zit, dus dat wordt nog wat met demonteren :)

Binnenkort zal ik deze info en wat foto's plaatsen.

mvg, Mark
Omhoog

Borcheld11
Diehard
Berichten: 1014
Lid geworden op: 30 mar 2011 21:03
Locatie: Enschede
Contacteer:
Contacteer Borcheld11
Website
  • Citeer

Berichtdoor Borcheld11 » 31 okt 2017 09:59

Met een staalborstel, kruipolie en ringsleutel moet het wel lukken.

Vergeet niet een nieuwe uitlaatpakking en evt nieuwe uitlaattapeindes en 2 lange dopmoertjes M6 (aanrader) te monteren,
Tapeindes insmeren met kopervet.

Tapeindes demonteer je door 2 moeren tegen mekaar in vast te draaien op het schroefdraad, zodat je de ene moer kan gebruiken om de Tapeinde los te draaien

Trouwens de demper van een standaard kan je demonteren en ontkolen.

Laat maar weten als je vragen hebt :P
Well I'll let you on on a secret
Today is the day we take it deep again
Back to when it was more than a sound, more than a fashion statement
More than a cool thing to be doing
Just some blow your mind state of music
Omhoog

mark s25
Pindabrein
Berichten: 13
Lid geworden op: 29 okt 2017 13:22
  • Citeer

Berichtdoor mark s25 » 31 okt 2017 23:35

Carburateur is een Dellorto sha 14/9p
Sproeiermaat is 51
Tandwiel voor: 26 achter: 24
De olie die ik gebruikt heb is ATF universal van Kroon Oil

Uitlaat kreeg ik er niet erg makkelijk af.
Heb de bouten heetgestookt met een gasbrander, helaas braken ze alsnog af. Binnenkort maar een moer op lassen.
Op de binnenkant van de uitlaatpoort en de uitlaat zat een laag roet van 2-3 mm dik

Afbeelding

Heb besloten om de cilinderkop er ook meteen af te halen.
Ook hier zat een laag roet op van 2-3 mm dik.
Geen pretje om te zien iig, snap nu ook wel waarom die bougie er zo slecht uit ziet.
Tussen de zuiger en het cilinderblok zit wat speling.
Ik ben van plan om de zuigerveren ook gelijk te vervangen, maar moet eerst het blok eraf zien te krijgen.
Deze zit behoorlijk vast...

Afbeelding

De bougies heb ik ook even naast elkaar gelegen.
De nieuwe (linker) is van het type Bosch WR7BC en de oude (rechter) NGK B5HS.

Afbeelding

Afbeelding

Valt niet echt mee om op de elektrodes te focussen, ik hoop dat het zo duidelijk is.

Als ik de stationairschroef helemaal indraai, dan ziet mijn gasklep er zo uit:
Is dit een normale stand?
Ik hoef m maar 4 slagen linksom te geven of de gasklep zit helemaal dicht.

Afbeelding

Wat denken jullie dat er aan de hand kan zijn?
Raden jullie aan om een andere sproeiermaat te gebruiken?
Ik ga sws pakkingen en zuigerveren bestellen, aanstaande vrijdag ga ik de uitlaat ontkolen.
Omhoog

Borcheld11
Diehard
Berichten: 1014
Lid geworden op: 30 mar 2011 21:03
Locatie: Enschede
Contacteer:
Contacteer Borcheld11
Website
  • Citeer

Berichtdoor Borcheld11 » 01 nov 2017 23:02

de vierkante cilinder die je hebt is normaal gesproken een membraancilinder.
er kunnen 2 dingen aan de hand zijn:
1. het motorblok is een overgangsmodel
2. of iemand heeft het membraan weggehaald.

Waarschijnlijk geeft de carburateur nog een probleem, wat met het daadwerkelijke rijden te maken heeft.
Dat het blok niet stationair bleef draaien was geen reden om ff de straat in te rijden.
Wat mij opviel waren 3 zaken:

1. Als ik vanuit (bijna) stilstand vol gas geef, dan pakt de motor op, versnelt, maar houdt in rond 15 km/u (zo snel als je normaal fietst).
Het versnellen gaat voor mijn gevoel ook te langzaam en ik heb het idee dat zn maximale toerental niet bereikt wordt.

2. Als ik vanuit (bijna) stilstand het gas langzaam opentrek tot half gas, dan pakt de motor op, versnelt een stuk langzamer, en bereikt topsnelheid (rond de 25 km/u).
Het gaat behoorlijk traag :') maar uiteindelijk kom je er wel 8)
En als ik dan eenmaal op snelheid ben en vol gas geef, dan zakt de snelheid weer in naar 15 of lager.

3. Soms maakt het niks uit of ik langzaam opentrek of vol gas geef, ik kom dan niet boven de 10 km/u uit.
Het lijkt of ie dan niet doorschakelt, gas terugnemen en weer geven werkt ook niet.
Er komt wel een hoop herrie van het blok en de koppeling, er gebeurt alleen helemaal niks.
is dit hierboven met de nieuwe of oude bougie?

De bougies heb ik ook even naast elkaar gelegen.
De nieuwe (linker) is van het type Bosch WR7BC en de oude (rechter) NGK B5HS.
Spoiler: show
Afbeelding

De kleur van de elektrode hoort meer koffiebruin te zijn
Afbeelding
foto van : http://www.scooter-freaks.nl/forum/tech ... -afstellen

Als de elektrode zo zwart is betekend dat een slechte/onvolledige verbranding van brandstof of teveel olie(lekkage)
de nieuwe bougie is trouwens 1 hittegraad kouder dan de oude (vergelijkbaar met hittegraad 6 van ngk)
maar dat is bij jou niet het probleem,

Het probleem kan zijn volgens mij:
- Lekkage ATF-olie door kapotte krukaskeerring
- ontsteking niet goed
- luchtfilter verstopt

Trouwens heb je een snor of bromuitlaat?
en zou je ook foto's kunnen maken van de ontsteking en de bobine?

Want de sproeiermaat zou ongv goed zijn maar ligt eraan welke uitlaat erop zit

Stationairschroef is helemaal goed :wink:
Well I'll let you on on a secret
Today is the day we take it deep again
Back to when it was more than a sound, more than a fashion statement
More than a cool thing to be doing
Just some blow your mind state of music
Omhoog

Borcheld11
Diehard
Berichten: 1014
Lid geworden op: 30 mar 2011 21:03
Locatie: Enschede
Contacteer:
Contacteer Borcheld11
Website
  • Citeer

Berichtdoor Borcheld11 » 02 nov 2017 11:24

Trouwens kwam er toevallig veel witte rook uit de uitlaat?
Want dat wijst op een lekke krukaskeering aan de koppelingskant (verbranding van ATF olie)
Well I'll let you on on a secret
Today is the day we take it deep again
Back to when it was more than a sound, more than a fashion statement
More than a cool thing to be doing
Just some blow your mind state of music
Omhoog

mark s25
Pindabrein
Berichten: 13
Lid geworden op: 29 okt 2017 13:22
  • Citeer

Berichtdoor mark s25 » 02 nov 2017 22:55

Ik zal morgen nog eens goed kijken of er een membraan op zit (die hoort toch tussen de inlaat vd cilinderkop en het inlaatspruitstuk te zitten?)

Heb vooral met de nieuwe bougie gereden, de oude heb ik een rondje mee gereden en dit gaf naar mijn gevoel dezelfde problemen.
Welke bougie zou je aanraden om te gebruiken?

Het luchtfilter is zo'n zwarte box met een kous eromheen (kan je amper een filter noemen).
Deze zit onder/tussen het frame.
Ik vind dit een onlogische plaats, het inlaatstuk steekt niet naar buiten maar het zit ergens onder het frame verwerkt waar het naar mijn idee amper lucht kan aanzuigen.

Toen het blok eraf lag en ik bezig was met de cilinder eraf halen kwamen er wat druppels olie (was vrij vettig dus denk atf olie) uit het blok.
Kwam er niet aan toe de bron te lokaliseren, dus zal hier morgen eens goed naar kijken.
Als de krukaskeerring aan de koppelingskant lek zou zijn, dan zou het natuurlijk het carter in lekken en niet nar buiten, maar misschien dat er meerdere keerringen lek zijn.

De vorige eigenaar had problemen met de verlichting (doorbrandende bolletjes vgm) .
Alle verlichting is eraf gesloopt en er hangt nog wat losse bedrading.
Misschien dat de bobine zelf gaar is.
Zal hier en van de ontsteking fotos nemen.
Over de uitlaat, ik neem aan dat het een standaard snor uitlaat is.
Zal hier ook wat fotos van nemen.

En de witte rook viel mee.
Wat me vooral dwars zit is dat de motor begint te sputteren als ik vol gas geef en zn vermogen + trekkracht kwijt is.
Omhoog

mark s25
Pindabrein
Berichten: 13
Lid geworden op: 29 okt 2017 13:22
  • Citeer

Berichtdoor mark s25 » 03 nov 2017 20:17

Net het cilinderblok eraf gekregen.
Aanschouw:

Afbeelding

Lijkt me verstandig dit eerst te fixen en dan eens kijken hoe die loopt :P
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9681
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 04 nov 2017 10:07

Ai, zulke diepe groeven zijn niet te fixen. Blijkbaar een eerdere zuigerveerbreuk opgelopen. Mijn advies: ga op zoek naar een goede 2e hands cilinder.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

mark s25
Pindabrein
Berichten: 13
Lid geworden op: 29 okt 2017 13:22
  • Citeer

Berichtdoor mark s25 » 04 nov 2017 10:55

Yep daar dacht ik ook al aan.
De zuigerveren zelf zagen er nog onbeschadigd uit.
Ik hou jullie op de hoogte!
Omhoog

Borcheld11
Diehard
Berichten: 1014
Lid geworden op: 30 mar 2011 21:03
Locatie: Enschede
Contacteer:
Contacteer Borcheld11
Website
  • Citeer

Berichtdoor Borcheld11 » 07 nov 2017 17:55

Ik heb als goed is nog wel een cilinder liggen, stuur mij maar een pb als je er belang bij hebt.
Well I'll let you on on a secret
Today is the day we take it deep again
Back to when it was more than a sound, more than a fashion statement
More than a cool thing to be doing
Just some blow your mind state of music
Omhoog

mark s25
Pindabrein
Berichten: 13
Lid geworden op: 29 okt 2017 13:22
  • Citeer

Berichtdoor mark s25 » 12 nov 2017 22:08

Had er al vrij snel een op de kop getikt.
Maar goed, zit nu een nette cilinder op en starten was lopen.
Echter heb ik nog steeds last van eerder genoemde problemen:
Wanneer ik de stationairschroef helemaal indraai blijft de motor niet lopen.
En op de weg loopt ie nog steeds amper 10 km/u.
Als ik het achterwiel ophijs en méér dan half gas geef, dan kakt ie in (minder toeren en een wat zwaarder geluid).
Maakt niet uit of ik in 1x het gas vol open trek of rustig open trek.
Dus heb het gevoel dat er niet genoeg brandstof in het blok komt.
Omhoog

Borcheld11
Diehard
Berichten: 1014
Lid geworden op: 30 mar 2011 21:03
Locatie: Enschede
Contacteer:
Contacteer Borcheld11
Website
  • Citeer

Berichtdoor Borcheld11 » 13 nov 2017 09:37

Zuigerveren ook vervangen?
Well I'll let you on on a secret
Today is the day we take it deep again
Back to when it was more than a sound, more than a fashion statement
More than a cool thing to be doing
Just some blow your mind state of music
Omhoog

mark s25
Pindabrein
Berichten: 13
Lid geworden op: 29 okt 2017 13:22
  • Citeer

Berichtdoor mark s25 » 13 nov 2017 13:11

Yes, zuigerveren zijn nieuw.

Een ander ding wat me opviel was dat de onderkant van de ketting tegen de bout komt waar de linker schokbreker aan zit bevestigd.
Het achtertandwiel ziet er niet heel goed uit, dus zou het schelen als ik deze vervang (ivm grotere diameter)?
Omhoog

mark s25
Pindabrein
Berichten: 13
Lid geworden op: 29 okt 2017 13:22
  • Citeer

Berichtdoor mark s25 » 24 nov 2017 14:21

ff een update:

Het probleem met de ketting was snel verholpen, heb de boutkop nu aan de binnenkant zitten en wat van het busje afgeslepen waardoor de ketting nu niet meer aanloopt.
Een of andere beunhaas had er aan de binnenkant een dikke zelfborgende moer opgedraaid die veel te ver uitstak.

Heb een pakkingset voor de carb, setje sproeiers en een gaasfilter (https://www.jmpbonderdelen.nl/tomos/mot ... -16mm.html) gehaald.
Er zit nu sproeiermaat 54 in, misschien wat aan de grote kant maar ik dacht probeer het eens.
De tomos rijdt nu veel beter dan voorheen.
Op GPS haalt ie 29 km/u en hij trekt sneller op.
Dat probleem met terugvallen in toerental is er alleen nog een heel klein beetje als ik het gas helemaal opentrek.

Het blok valt nog wel uit als ik gas loslaat en uitrol of stationair stil sta.
Denk dat dit alleen maar een kwestie van afstellen is.
Ook krijg ik hem moeilijker gestart of soms helemaal niet.
Moet nu vaak een paar keer kicken terwijl die eerst met 1x kicken startte.
Wil ook nog kijken of ik de ontsteking op bromstand kan zetten, dit kan vgm alleen maar positief uitpakken.
Omhoog

Borcheld11
Diehard
Berichten: 1014
Lid geworden op: 30 mar 2011 21:03
Locatie: Enschede
Contacteer:
Contacteer Borcheld11
Website
  • Citeer

Berichtdoor Borcheld11 » 26 nov 2017 07:28

Net het cilinderblok eraf gekregen.
Aanschouw:

Afbeelding

Lijkt me verstandig dit eerst te fixen en dan eens kijken hoe die loopt :P
Zit het membraan nu wel de juiste kant op gemonteerd?
Op bovenstaande foto lijkt hij verkeerd om te zitten.

t222.238_mainimage_or_1.jpg
t222.238_mainimage_or_1.jpg (28.77 KiB) 12391 keer bekeken
deze kant vant membraan moet namelijk tegen de cilinder gemonteerd zitten.
Well I'll let you on on a secret
Today is the day we take it deep again
Back to when it was more than a sound, more than a fashion statement
More than a cool thing to be doing
Just some blow your mind state of music
Omhoog

mark s25
Pindabrein
Berichten: 13
Lid geworden op: 29 okt 2017 13:22
  • Citeer

Berichtdoor mark s25 » 26 nov 2017 14:17

Zou dat niet met 100% zekerheid kunnen zeggen, heb dat membraan denk ik op dezelfde manier gemonteerd als hoe die zat.
Is het niet zo dat het membraan maar op 1 manier past?
Waaraan kun je merken dat het membraan verkeerd zit?
Want ben wel ff bezig om dat ding eraf te halen.
Omhoog

mark s25
Pindabrein
Berichten: 13
Lid geworden op: 29 okt 2017 13:22
  • Citeer

Berichtdoor mark s25 » 27 nov 2017 16:01

Kwam dit net tegen:
https://www.google.nl/search?q=dellorto ... anSdGp6uhM:

Zou het schelen als ik die 'idle hole' groter boor en zo ja, naar welke maat?
Kan ook eens proberen dit gat uit te blazen.
btw dit is om ervoor te zorgen dat ik de stationair beter afgesteld krijg.
Omhoog

kinderbrueno
Diehard
Berichten: 1004
Lid geworden op: 01 okt 2015 21:33
Locatie: Amsterdam
  • Citeer

Berichtdoor kinderbrueno » 28 nov 2017 18:14

Heb eens een carb gehad waar het stationair gaatje groter geboord was. Liep verschrikkelijk kut stationair en pakte slecht gas op. Zolang je nergens valse lucht trekt is dat ding prima af te stellen. Je hebt namelijk geen gezeik met luchtschroeven e.d.
Had Bruno het toch bij het rechte eind :)
Omhoog


Plaats reactie
  • Afdrukweergave
20 berichten • Pagina 1 van 1

Terug naar “Beginners”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers
  •       Crossers
  •    Specials
  •    Andere voertuigen
  • Techniek
  •    Beginners
  •       Vet Hard Optrekken
  •    Algemeen
  •    Afstellen
  •    Opvoeren
  •       Uitlaten
  •    Uiterlijk
  •    Elektra
  •    English/ Deutsch Forum
  • Pro Forum
  • Tomos Forum
  •    GrandCafé
  •    Nieuws & Mededelingen
  •    Feedback
  •    Meetings
  • Archief
  •    Archief
  •       Tomos FAQ
  •          Algemeen / Onderhoud
  •          Motorisch
  •          Opvoeren / Tuning / Begrenzers
  •          Elektra / Ontsteking
  •          Uiterlijk
  •          Wetgeving
  •          Website
  •       Exploded views
  • De Markt
  •    Te koop (complete brommers)
  •    Te koop (onderdelen)
  •    Gevraagd
  •    Diensten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot], Majestic-12 [Bot] en 2 gasten

  • Forumoverzicht
  • Alle tijden zijn UTC+02:00
  • Verwijder cookies
  • Contact



Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBB.nl.