• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Tomos S25 verliest vermogen

Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters ;)
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Gesloten
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
11 berichten • Pagina 1 van 1
Maasland123
Pindabrein

Berichtdoor Maasland123 » 23 jan 2018 21:32

Beste forumgebruikers,

Ik ben sinds kort in het bezit van een Tomos S25 snor.
Volgens mij volledig origineel, gezien de ei cilinder en het blok met 1 versnelling.
Nu heb ik het probleem dat die na 5 minuten rijden opeens al zijn vermogen verliest.
Alle pakkingen zijn vervangen en ik heb er ook een nieuwe koppeling ingezet.
Uitlaat is niet verstopt. Bougie is de juiste warmtegraad.
Nu heb ik in mijn carburateur (14/9) een zeefje zitten en daaroverheen nog het rubber naar het luchtfilter.
Als ik dit rubber erafhaal dan rijdt de brommer wel goed. Dus het lijkt mij een lucht/benzine mengsel probleem.
Maar er zijn twee dingen waar ik niet uit kom:
- Waar dient het zeefje voor in de carburateur?
- Is dit op te lossen door een andere sproeier erin te zetten?

Kan het kwaad om zonder het luchtfilter te rijden maar wel met dit zeefje?

Groeten Joost

nielss055
Pindabrein

Berichtdoor nielss055 » 26 jan 2018 10:51

Zit er benzine(resten) in het aanzuigrubber van je luchtfilter? Dan krijgt hij zeer zeker te weinig zuurstof.

Zet onder het rijden (als hij zijn vermogen verliest) de choke is aan. Gaat hij nu beter lopen of slechter?
Als hij beter gaat lopen is je sproeier te klein. Als hij slechter gaat lopen is waarschijnlijk of je sproeier te klein, of hij krijgt te weinig lucht. Dan is het handig de luchtfilter even los te halen en door te blazen.

Het zal inderdaad hoogstwaarschijnlijk een lucht/brandstof probleem zijn.
Groeten,

Nielss055

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin

Berichtdoor shadowranger » 26 jan 2018 13:10

Kijk eens naar de kleur van de bougie electroden als het voorkomt. Een wit/ grijze bougie betekent een te arm mengsel (teveel lucht--> grotere sproeier). Het bevreemd me dat de motor de eerste 5 minuten probleemloos wil draaien en dan inkakt. Je geeft overigens aan dat wanneer je dit rubberen verbindingsstuk weghaalt het probleem zich niet voordoet. Dat kan imo de volgende dingen betekenen:

- Ruisbox (zie hieronder wat dat is) geeft niet voldoende lucht door (verstopping door vuil waar deze in het frame de lucht moet weghalen.
- Gaasfilter vervuilt. Schoonmaken in badje met (was)benzine en schoonblazen. Eventueel licht insprayen met olie bij montage om vuil te filteren.
- sproeiermaat klopt niet met de hoeveelheid lucht wanneer de ruisbox met het koppelstuk is verbonden naar de carburateur. In een 14/9 hoort normaal een sproeier 48-50 te zitten. Kan ook zijn dat deze lekt of lostrilt tijdens het rijden.
- Valse lucht op verbinding spruitstuk/ carburateur. Doe de deo test om dit uit te sluiten of te vinden waar je motor reageert op de spray. Niet rechtstreeks in de luchtaanzuig opening spuiten!

Vwb je aanwijzingen mbt zeefje en luchtfilter, ik denk dat er een gaasfilter achterop de carburateur zit, en deze staat in verbinding met de zgn. ruisbox (aanzuiggeluiddemper) in je frame. Dit laatste is dus geen filter.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn

Maasland123
Pindabrein

Berichtdoor Maasland123 » 28 jan 2018 21:28

Kijk eens naar de kleur van de bougie electroden als het voorkomt. Een wit/ grijze bougie betekent een te arm mengsel (teveel lucht--> grotere sproeier). Het bevreemd me dat de motor de eerste 5 minuten probleemloos wil draaien en dan inkakt. Je geeft overigens aan dat wanneer je dit rubberen verbindingsstuk weghaalt het probleem zich niet voordoet. Dat kan imo de volgende dingen betekenen:

- Ruisbox (zie hieronder wat dat is) geeft niet voldoende lucht door (verstopping door vuil waar deze in het frame de lucht moet weghalen.
- Gaasfilter vervuilt. Schoonmaken in badje met (was)benzine en schoonblazen. Eventueel licht insprayen met olie bij montage om vuil te filteren.
- sproeiermaat klopt niet met de hoeveelheid lucht wanneer de ruisbox met het koppelstuk is verbonden naar de carburateur. In een 14/9 hoort normaal een sproeier 48-50 te zitten. Kan ook zijn dat deze lekt of lostrilt tijdens het rijden.
- Valse lucht op verbinding spruitstuk/ carburateur. Doe de deo test om dit uit te sluiten of te vinden waar je motor reageert op de spray. Niet rechtstreeks in de luchtaanzuig opening spuiten!

Vwb je aanwijzingen mbt zeefje en luchtfilter, ik denk dat er een gaasfilter achterop de carburateur zit, en deze staat in verbinding met de zgn. ruisbox (aanzuiggeluiddemper) in je frame. Dit laatste is dus geen filter.
Het blijft een rare brommer. Gisteren stopte die er na 5 minuten weer mee. Als ik gas wilde geven sloeg die af en de snelheid kwam niet boven de 10 km per uur uit. Helaas niet de bougie toen kunnen checken.

Vanochtend weer naar huis gereden en alles werkte weer. Meteen de bougie gecontroleerd en mooi koffie bruin.

Ik rij nu zonder het rubberen verbingstuk naar m’n ruisfilter. Dat wil ik er van de week tussen zetten. Rij er niet meer op tot ik die heb omdat het schadelijk is.

De sproeier lijkt mij te kloppen, deze is maat 49. Valse lucht is lastig te checken aangezien ik dat rubberen tussenstuk niet heb. Wel is de deksel van de carburateur gescheurd, dat lijkt mij niet de bedoeling. Daar zit een serieus gat in.

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin

Berichtdoor shadowranger » 29 jan 2018 10:10

Dat laatste kan een probleem geven. Deze hoort dicht te zijn.

Vwb de deotest maakt het niet uit of je dat rubberen deel aan je ruisbox hebt of niet. Je spuit toch niet rechtstreeks in de inlaat maar bij koppelingen als spruitstuk/ cilinder pakkingen etc. Elke reaktie van de motor als je een beetje spuit op die plekken dan zit daar valse lucht.

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn

Maasland123
Pindabrein

Berichtdoor Maasland123 » 30 jan 2018 17:09

Dat laatste kan een probleem geven. Deze hoort dicht te zijn.

Vwb de deotest maakt het niet uit of je dat rubberen deel aan je ruisbox hebt of niet. Je spuit toch niet rechtstreeks in de inlaat maar bij koppelingen als spruitstuk/ cilinder pakkingen etc. Elke reaktie van de motor als je een beetje spuit op die plekken dan zit daar valse lucht.
Volgens mij reageerde die overal op. Ik heb al besloten overal nieuwe pakkingen te gaan plaatsen en ook de krukas keerringen te vervangen. Bedankt voor je snelle reactie. Ik laat weten hoe het is gegaan.

Maasland123
Pindabrein

Berichtdoor Maasland123 » 27 mar 2018 21:58

Ben al weer een tijdje bezig maar hij lijkt nu goed te lopen. Alle pakkingen vervangen, geen valse lucht meer en een andere carburateur. Wel is de tomos heel slap als die koud is. Wanneer die warm is trekt die goed, zeker met de nieuwe fuego uitlaat.

Daniel s25
Pindabrein

Berichtdoor Daniel s25 » 20 sep 2020 16:26

He ik heb dus hetzelfde probleem alleen bij mij is het niet na 5 min maar altijd.
Als ik mn hendel van mn carberateur iets naar beneden doe dan loopt hij beter.
Ik ben van sproeier 49 naar 52 gegaan hij doet precies hetzelfde.
Pakkingen zijn allemaal vernieuwd carberateur en uitlaat schoongemaakt ik weet even niet meer wat ik verder nog kan doen groetjes daniel

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin

Berichtdoor shadowranger » 20 sep 2020 16:53

Als je met de chokeklep wel betere motorloop krijgt komt er toch ergens valse lucht bij. Misschien een keerring achter de ontsteking? Compenseren met een grotere sproeier heeft geen effect als je niet weet waar het probleem zit.

Daniel s25
Pindabrein

Berichtdoor Daniel s25 » 20 sep 2020 17:18

He bedankt voor je reactie.
Betekent dit nu dat ik de zijkanten open moet halen.
Ik heb wel alle pakkingen van de cilinder en uitlaat en carberateur vernieuwd en als ik met Deo langs het blok spuit gebeurt er niks.
Mvg.daniel

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin

Berichtdoor shadowranger » 21 sep 2020 05:58

Heb begrepen uit je andere post dat de oorzaak een o-ring was van de carburateur. Om de discussie centraal te houden sluit ik dit topic.

Gesloten
  • Afdrukweergave
11 berichten • Pagina 1 van 1

Terug naar “Beginners”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers