• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Tomos leek zoekt hulp.

Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters ;)
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
5 berichten • Pagina 1 van 1
Tomos_valco
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor Tomos_valco » 31 jan 2018 21:33

Hallo crew,

na mijn best te hebben gedaan de regels te lezen en FAQ heb ik toch maar een nieuw topic geopend (Techniek beginners gedeelte). Ik heb vorige week een tweedehands tomos standaard luxe gekocht (geel kenteken) uit 2014. Alles op de scooter is nog origineel. Nu is het probleem dat bij vol gas, er geen aandrijving meer is. De brommer is wel pittig maar vol gas richting de top gaat niet, je moet hem vrij geleidelijk laten opkomen wat op de weg nogal vervelend kan zijn. Nu lees ik dat dit normaal kan zijn voor een standaard fabrieks tomos. Ik heb gelezen over sproeiers, valse lucht, carburateur en uitlaten. Het ding is dat ik niet graag wil dat mijn tomos nog meer lawaai maakt. Wel mag hij nog iets harder gaan. Nu is het maximaal 46 km/u. Het ding is dat ik wel een handige harry ben maar op het gebied van scooters nog een noobie. Dus veel dingen die ik lees zijn onduidelijk. Zoals het belangrijkste: Waar/hoe vind ik wat voor soort onderdelen er momenteel op je standaard brommer zitten (a52? A35? Wat voor carb? standaard tandwiel=?)

Nou lang bericht, het zal vast wel allemaal niet mogen, ben lerende, hoor verbeteringen graag.

ALvast bedankt

nielss055
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor nielss055 » 01 feb 2018 14:57

Niks mis met je topic hoor!

Als je niet wil dat hij niet meer lawaai maakt, maar hij wel harder moet gaan lopen kan je de tandwielen vervangen.

Bij het optrekken kan nogal wat zijn... Trekt je Tomos beter op met de choke erop of met de choke eraf?
Als hij beter trekt met je choke erop kan je een grotere spoeier proberen. Als hij slechter optrekt met de choke erop is het wellicht een probleem met de luchttoevoer.

Of een te kleine carburateur af fabriek, dat kan natuurlijk ook. Ik ga er vanuit dat je een uitlaat hebt met grote bocht. Dan kan het zijn dat de standaard carb (15 mm dacht ik) moeite heeft in combinatie met de standaard sproeiers.

Het kan dus van alles zijn. Probeer het eerst even met de choke en laat even weten wat daar uit komt.
Groeten,

Nielss055

Matthew
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Matthew » 01 feb 2018 16:58

Dan kan het zijn dat de standaard carb (15 mm dacht ik) moeite heeft in combinatie met de standaard sproeiers.
15mm standaard? vgm was dit altijd 14/9 voor snor en 14/12 voor brom als je dit bedoelde

Kan idd de sproeier zijn, zou mooi zijn als je kon zeggen welke er nu in zit.
Op de zijkant van je carb kun je aflezen welke maat deze heeft, bijv. SHA 14/12 of SHA 14/9 (P)
Als je wilt weten welk blok je hebt zou een fototje mooi zijn, weet niet precies hoe je dit moet uitleggen. Een a35 blok heeft meestal een zwarte cilinder als deze nog standaard is en de nieuwere a55 blokken een grijze. typ anders even a35 en a55 in op google of iets xd
In bezit:
-Tomos s25 1987
-Tomos s25 1977 (Loopt niet)
-Tomos Funtastic '07
-Gilera Typhoon '04-'05

Tomos_valco
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor Tomos_valco » 02 feb 2018 00:29

Afbeelding van mn Brommer: https://ibb.co/jZ5mr6 (Betsie heet ze)
Ik heb eerder een Youngster gehad van 2006. Deze Standaard uit 2014 schiet bij gas geven direct van choke af. Gewoon knopje manueel naar beneden houden tijdens rijden? Wat is de standaard tandwyielverhouding en welke moet ik hebben voor max van 57 km/u?
Ja brommer heeft normale bocht uitlaat. Ik zal morgen even kijken wat er op carb staat. Zowel mm als sproeier.
Blok is A35, idd even verschil gegoogeld..

Tomos_valco
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor Tomos_valco » 02 feb 2018 14:40

Oke nou voor het eerst de carb los gehaald.. Wat een fijne terugplaatsklus is dat. haha. Oke een ding wat me opviel (zie foto 1) het benzinekraantje stond OFF maar er bleef benzine naar me carb lopen. Kan dit ook de oorzaak zijn van het niet met vol gas kunnen optrekken? Door het verzuipen v.d. motor?
Verder zit er een sproeiertje van 55 momenteel nu in. (denk origineel). Heb carb dus niet echt kunnen schoonmaken omdat anders mijn hele bezinetank leeg zou lopen. Op de carb staat SHA 14/12 P (zie foto 2). En op de cilinder staat Tomos A5 (foto 3).
Met al deze gegevens heb ik dus twee vragen. Hoe kan ik de topsnelheid naar 57 km/u verhogen. Het beperken van inhouden bij vol gas en kan het zijn dat benzinekraantje kapot is? Of doe ik iets verkeerd?

Alvast bedankt!
Foto 1:https://ibb.co/gQDzeR
Foto 2:https://ibb.co/me95KR
Foto 3:https://ibb.co/dyaeeR

Plaats reactie
  • Afdrukweergave
5 berichten • Pagina 1 van 1

Terug naar “Beginners”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki