• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

A35 loopt onvoorspelbaar

Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters ;)
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
15 berichten • Pagina 1 van 1
Anti
Tomosforummer
Berichten: 108
Lid geworden op: 02 apr 2018 13:50
  • Citeer

Berichtdoor Anti » 02 apr 2018 14:16

(Die link naar het support template is stuk maar ik geloof dat ik het format goed heb)

Welk model: Tomos standard A35 brommer 45kmu
Welk jaar: 2005 eerste toelating
Wanneer ontstond probleem: startte opeens niet meer volgens vorige eigenaar
Heb je onglangs iets veranderd: Carburateur vervangen en benzine in de tank gedaan.. ( :lol: )
Setup: helemaal standaard met sproeier 53 (weet niet of die ook standaard is, dacht 51 ofzo)
Wat is het probleem:

TL;DR:
Brommer start alleen met choke erop, wel al meteen na 2 - 3 keer kicken. Vervolgens gaat hij direct naar een hoog toerental onafhankelijk van stationairschroef instelling. Bij volgas (als de choke er dus af gaat) schakelt hij ook netjes naar de 2e versnelling. Als ik daarna het gas loslaat valt hij meteen uit tenzij ik direct weer volgas geef. Hij reageert dan ook pas na 2 seconden. Bovendien maakt hij erg veel lawaai. Vermoedelijk iets met valse lucht dus.

Onlangs heb ik een standard gekocht waarvan ik wist dat die niet meer startte. Hij zou het voorheen prima gedaan hebben maar startte opeens niet meer, dit was ook reden van verkoop. Hij vermoedde dat het iets met de ontsteking was. Inmiddels de brommer opgehaald en ontsteking staat netjes op het bovenste streepje en bougie maakt mooie blauwe vonk. Nadat ik de carb had vervangen met de oude uit mijn andere A35 motor en benzine in de tank heb gedaan startte hij wel weer, oude carb ook nog even grondig schoongemaakt met isopropanol alcohol. In mijn andere brommer deed deze carb het altijd goed maar ik heb daar nu een snellere setup op. De standard maakt ook echt een tering lawaai. Ik vermoed dat hij dus ergens valse lucht aantrekt. Het luchtfilter heb ik ook helemaal schoongemaakt en goed vastgemaakt. Ik ben van plan om eerst eens de bougie, uitlaatpakking, koppakking en zuigerveren te vervangen (in die volgorde ook). Bougie is vrij zwart dus ga ook eens een 51 sproeier proberen. De ontsteking kan het bijna niet zijn lijkt me want hij loopt gewoon goed met volgas (buiten het lawaai dan).

Pakkingen, bougie of sproeier vervangen is goedkoope en kan altijd wel. Mocht dit het niet zijn, heeft iemand betere ideeën, tips? Vergeet ik iets? Moet ik de voetpakking ook vervangen?
Pretty Girls in your city
Omhoog


Yosha
Tomosforummer
Berichten: 24
Lid geworden op: 09 feb 2018 15:35
Locatie: Zuid-Holland
  • Citeer

Berichtdoor Yosha » 02 apr 2018 18:38

Je kunt ook eerst de deo test doen om te kijken of en waar die valse lucht trekt.
Omhoog

Anti
Tomosforummer
Berichten: 108
Lid geworden op: 02 apr 2018 13:50
  • Citeer

Berichtdoor Anti » 02 apr 2018 21:36

Je kunt ook eerst de deo test doen om te kijken of en waar die valse lucht trekt.
Hmm ja dat is wel erg lastig want hij loopt stationair niet.
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9681
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 03 apr 2018 07:14

Blijft de gasschuif niet ergens hangen? Of valt ie te diep weg zonder gasgeven waardoor ie afslaat (stationairschroef)?
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

Anti
Tomosforummer
Berichten: 108
Lid geworden op: 02 apr 2018 13:50
  • Citeer

Berichtdoor Anti » 03 apr 2018 11:33

Blijft de gasschuif niet ergens hangen? Of valt ie te diep weg zonder gasgeven waardoor ie afslaat (stationairschroef)?
Goeie inderdaad, maar dat verklaart dan niet waarom die pas na 2 seconden reageert, toch? Ik zal vandaag of morgen na mijn werk sowieso even kijken of de schuif inderdaad goed meebeweegt. Te ver terug vallen zou niet moeten kunnen omdat de stationair schroef ertussen zit. Dit had ik wel al gecheckt overigens.
Pretty Girls in your city
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9681
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 03 apr 2018 12:52

Ik begrijp niet waarom de motor dan zo in toeren klimt als de choke erop staat. Dan moet je ergens valse lucht hebben.

Overigens een zwarte bougie zegt niet altijd dat de sproeier niet goed zou zijn. Doordat je op de choke start en geen volle 2 kilometer hebt gereden waardoor de motor op bedrijfstemperatuur komt blijft de bougie zwarter dan normaal.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

Anti
Tomosforummer
Berichten: 108
Lid geworden op: 02 apr 2018 13:50
  • Citeer

Berichtdoor Anti » 03 apr 2018 14:36

Ik begrijp niet waarom de motor dan zo in toeren klimt als de choke erop staat. Dan moet je ergens valse lucht hebben.
Ik heb een pakkingsetje gekocht. Ik ga gewoon ff rustig de hele motor uit elkaar draaien en elk onderdeel bekijken en alle pakkingen netjes vervangen. Kan nooit kwaad en daarna kan ik altijd nog verder kijken :). Ik ga er proberen om donderdag of vrijdag op dit forum op terug te komen.
Pretty Girls in your city
Omhoog

Anti
Tomosforummer
Berichten: 108
Lid geworden op: 02 apr 2018 13:50
  • Citeer

Berichtdoor Anti » 04 apr 2018 13:43

Schuif loopt gewoon goed met de gashendel mee.

Uitlaat was lek dus er komt een nieuwe op. Dit verklaart waarschijnlijk dus het lawaai, al leken de pakkingen ook echt niet te best meer.

Bij het loshalen van de uitlaat heb ik de moeren op de tapeinden dolgedraaid dus die moest ik losboren. Nu steken de tapeindes uit en krijg er zelfs met een bankschroef geen beweging in. Ik ga het met kruipolie sowieso alsnog los krijgen maar dit kan een paar dagen duren. Ik meld me weer als het blok in elkaar zit.
Pretty Girls in your city
Omhoog

Anti
Tomosforummer
Berichten: 108
Lid geworden op: 02 apr 2018 13:50
  • Citeer

Berichtdoor Anti » 11 apr 2018 00:02

Ok, dus. Ik heb het hele blok uit elkaar gehad, grondig schoongemaakt, alle pakkingen vervangen en terug in elkaar gezet. De rechter keerring van de krukas heb ik vervangen want die had ik kapot gedrukt.

Vervolgens wilde hij niet starten. We hebben met zijn drieën een dag lang staan kicken en experimenteren met twee identieke (originele) carburateurs. Luchtschroef helemaal indraaien en dan een halve, hele en anderhalve slag uitdraaien. Geen enkel verschil.

Alle verschillende standen van de electronische ontsteking geprobeerd, al weet ik dat de instelling voordat ik het blok openschroefde in weze werkte. We hebben hem op brom- en snorstand gehad, daartussen en ver ervoor en daarna. Ik heb hem daarna teruggezet op de oude instelling (brom, nét op/onder bovenste streepje).

Met en zonder choke starten hebben we ook geprobeerd. Het vonkende deel van de bougie in gasbrander gehouden tot ie helemaal warm was, vervolgens wat benzine in de cylinder gedaan en bougie teruggedraaid. Helemaal niks, terwijl bougie gewoon perfect vonkt. Ook nieuwe bougie van tomos-parts getest, B6HS, gewoon aangeraden model voor dit blokje. Na 10 keer kicken met de choke erop hoor je hem soms komen maar dan slaat die na een seconde weer af. Uiteindelijk tot de conclusie gekomen dat het de linker keerring was, die ook maar vervangen dus. Nog steeds hetzelfde.

Ook getest met kraan op normaal en reserve. Ook af en toe kraan dicht en dan paar kicken om als het ware de verzopen cylinder droog te pompen. Na een tijdje ook gewoon met de hand de kickstarter hard rond draaien tot de motor ging lopen. Op het moment dat je stopt met draaien slaat ie ook weer af.

We hebben de volgende onderdelen omgewisseld met mijn werkende brommer: voltage regulator, bobine, carburateur en luchtfilter. Die andere brommer start nu nog steeds gewoon direct na een keer kicken. Ook heb ik de sproeier 53 met een splinternieuwe 56 vervangen. Demper uit uitlaat gehaald. Getest met en zonder luchtfilter op carb. Membraan getest en die flext gewoon nog prima, bougie wordt ook gewoon nat.

Ook op de voltage regulator de lampen uitgetrokken zodat alle energie naar de vonk gaat. Ik was op straat aan het werken en er kwam een specialist voorbij en ook hij zei dat die gewoon mooi vonkte.

Deo test gedaan op koppakking, voetpakking, spruitstukpakking, bougie en recht in carb. Brommer lekt niet en trekt geen valse lucht.

Ik ben ten einde raad, heb echt alles wel geprobeerd. Het móet bijna de ontsteking wel zijn maar ik weet de stand waarin die voorheen werkte. Bovendien heb ik alle andere mogelijke standen ook gewoon geprobeerd. Ik denk dat de volgende stap wordt om een nieuwe ontsteking te kopen, denk dat deze op de een of andere manier "out of timing" is geraakt toen ik deze los heb gehaald voor de revisie ofzo.

Iemand nog iets zinnigs?
Pretty Girls in your city
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9681
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 11 apr 2018 00:17

Ontsteking werkt dus niets aan vervangen. Sproeiermaat 56 in welke carburateur? Is deze niet gewoon te groot voor je setup? Ring/ busje sluit goed af op het spruitstuk?

Is membraan heel en geen hoekje afgebroken? Zuigerveren zijn niet gebroken? Zit (brom) zuiger niet met de sleuven aan de uitlaatzijde?

Misschien ligt het wel aan je gasschuif.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

Anti
Tomosforummer
Berichten: 108
Lid geworden op: 02 apr 2018 13:50
  • Citeer

Berichtdoor Anti » 11 apr 2018 01:04

Sproeiermaat 56 in welke carburateur? Is deze niet gewoon te groot voor je setup? Ring/ busje sluit goed af op het spruitstuk?
Standaard carb, maar heb ook al een 53 geprobeerd. Maar bij teveel benzine lijkt me dat ie op zijn minst zou moeten lopen.
Ring/ busje sluit goed af op het spruitstuk?
Bij een van de drie carbs die ik heb geprobeerd moet ik de schroef wel erg hard aandraaien maar ook die sluit dan goed af. Bovendien werkt deze carb gewoon wel op mijn andere brommer.
Is membraan heel en geen hoekje afgebroken? Zuigerveren zijn niet gebroken? Zit (brom) zuiger niet met de sleuven aan de uitlaatzijde?
Membraan ziet er nog goed uit, ik kan eventueel foto's posten. Ik dacht toch dat ik zuiger en zuigerveren goed om had gemonteerd, ga ik morgen ff controleren. Want dan ga ik dat even controleren natuurlijk.
Misschien ligt het wel aan je gasschuif.
Die beweegt gewoon goed mee op en neer met mijn gashendel.
Laatst gewijzigd door Anti op 11 apr 2018 01:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Pretty Girls in your city
Omhoog

Anti
Tomosforummer
Berichten: 108
Lid geworden op: 02 apr 2018 13:50
  • Citeer

Berichtdoor Anti » 11 apr 2018 01:37

Ik heb wel geprobeerd om het vliegwiel los te krijgen zonder zuigerstop. Daarbij heb ik de zuiger op de voet van het blok gezet en met een ratel geprobeer de moer los te krijgen. Er zat daarna een licht barstje in de zuiger en deze paste ook niet meer heel goed in de cylinder. Zo'n barstje heb ik al eerder gehad en met opschuren van zuiger was het probleem toen gewoon opgelost, dat heb ik dus nu ook weer gedaan. Zuigerveren meteen maar vervangen en naaldlager in 2-takt olie bewaart. Ook heb ik de cylinder per ongeluk van 20 cm hoog laten vallen. Er waren twee kleine stukjes koelvin afgebroken maar cylinder was verder helemaal intakt.
Pretty Girls in your city
Omhoog

Anti
Tomosforummer
Berichten: 108
Lid geworden op: 02 apr 2018 13:50
  • Citeer

Berichtdoor Anti » 11 apr 2018 10:35

Ik had de zuiger dus inderdaad verkeerd om teruggemonteerd.. Thanks Shadowranger voor de tip!! Ik ga vandaag om 15u testen of dit mijn problemen oplost. Ik laat het meteen weten :)
Pretty Girls in your city
Omhoog

Anti
Tomosforummer
Berichten: 108
Lid geworden op: 02 apr 2018 13:50
  • Citeer

Berichtdoor Anti » 12 apr 2018 17:04

Jup hij loopt weer als een zonnetje..
Pretty Girls in your city
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9681
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 13 apr 2018 09:39

Ik had de zuiger dus inderdaad verkeerd om teruggemonteerd.. Thanks Shadowranger voor de tip!! Ik ga vandaag om 15u testen of dit mijn problemen oplost. Ik laat het meteen weten :)
:lol: :lol: . Top dat ie weer rijdt.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog


Plaats reactie
  • Afdrukweergave
15 berichten • Pagina 1 van 1

Terug naar “Beginners”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers
  •       Crossers
  •    Specials
  •    Andere voertuigen
  • Techniek
  •    Beginners
  •       Vet Hard Optrekken
  •    Algemeen
  •    Afstellen
  •    Opvoeren
  •       Uitlaten
  •    Uiterlijk
  •    Elektra
  •    English/ Deutsch Forum
  • Pro Forum
  • Tomos Forum
  •    GrandCafé
  •    Nieuws & Mededelingen
  •    Feedback
  •    Meetings
  • Archief
  •    Archief
  •       Tomos FAQ
  •          Algemeen / Onderhoud
  •          Motorisch
  •          Opvoeren / Tuning / Begrenzers
  •          Elektra / Ontsteking
  •          Uiterlijk
  •          Wetgeving
  •          Website
  •       Exploded views
  • De Markt
  •    Te koop (complete brommers)
  •    Te koop (onderdelen)
  •    Gevraagd
  •    Diensten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Semrush [Bot] en 11 gasten

  • Forumoverzicht
  • Alle tijden zijn UTC+02:00
  • Verwijder cookies
  • Contact



Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBB.nl.