• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Verlichting en overtoeren maken

Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters ;)
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
15 berichten • Pagina 1 van 1
The Unknown
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor The Unknown » 14 jun 2018 11:46

Hallo

Ik ben nieuw op het forum en heb 2 vragen aan jullie deskundigen.

Snorbrommer Tomos type A3 bjr 2005.

De snor heeft 2 jaar stilgestaan ivm met medische redenen, gisteren heb de cab schoongemaakt, de bougie vervangen voor het juiste type, gaskabel vervangen en een prop in het luchtfilter geplaatst.

De Tomos start direct en loopt mooi rond, al rijdend gaat het de eerste paar minuten heel rustig maar dan lijkt de motor een duw te krijgen en gaat sneller rijden (overtoeren maken?)maar ook vibreren (wat ik als minder prettig ervaar).
De snor schakelt rustig en geleidelijk over zonder schokken of iets dergelijks, als het gebeurd draai ik de gashendel iets terug om het comfortabel te houden
Iemand bekend met dit fenomeen en wat valt er aan te doen?

Het tweede punt is dat de verlichting niet meer werkt, de snor is weggezet met werkende verlichting en nu werkt voor en achter niet meer en ook de claxon doet niets meer.
Ik kan wel via de stuurschakelaar de brommer uitzetten al moet ik soms het knop je vaker (harder) indrukken, mijn vermoeden is dat de schakelaar geoxideerd is inwendig.
Ik heb de schakelaar al vol laten lopen met contactspray en de schakelaars heen en weer gehaald maar ook dat werkt niet, is de schakelaar te reviseren?
De remverlichting doet ook niets, loopt deze ook via de stuurschakelaar?

Alvast bedankt voor het lezen en meedenken.

John1950
Vastgeroeste forummer
  • Citeer

Berichtdoor John1950 » 18 jun 2018 09:49

Na 2 jaar zou ik er verse benzine in doen, indien nog niet gebeurd.
Je kan met een multimeter meten, of er op de gele draad, die uit het blok komt, wel wisselspaning staat (met draaiende motor)

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 18 jun 2018 21:10

Kan ook een massaprobleem zijn waardoor verlichting het niet (meer) doet. Vaak in vochtige ruimtes oxideren de verbindingen nog wel eens. Kwestie van opschuren. Eventueel wat zuurvrije vaseline (licht) erop smeren bij het monteren. Houdt vocht iig weg.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn

The Unknown
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor The Unknown » 18 jun 2018 22:01

Hoi

Verse benzine zit erin en eerste km's loopt het prima en dan plots gaat de snelheid en toeren omhoog.

Ik zal die massa aansluiting even checken en ik zal het laten weten als ik daar wat wijzer over ben geworden.

Alvast bedankt mannen.

The Unknown
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor The Unknown » 22 jun 2018 13:05

Als ik de com draad van de meter op de massa aansluit (frame of bruine of zwarte draad) dan gaat de digitale meter in storing, ik kan niets doormeten.

De massa is goed en de bekabeling heeft nergens breuken, de lampjes zijn voor en achter nog goed en niet doorgebrand, de gele direct uit de ontsteking heeft stroom en daarna gaat het ergens mis en dat wordt goed zoeken en meten.

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 22 jun 2018 20:50

Als ik de com draad van de meter op de massa aansluit (frame of bruine of zwarte draad) dan gaat de digitale meter in storing, ik kan niets doormeten.
Ik weet niet wat er met je meter aan de hand is of wat je bedoelt met "storing", Maar wat ben je precies aan het neten?
De massa is goed en de bekabeling heeft nergens breuken, de lampjes zijn voor en achter nog goed en niet doorgebrand, de gele direct uit de ontsteking heeft stroom en daarna gaat het ergens mis en dat wordt goed zoeken en meten.
Als er spanning staat op de gele draad uit je blok, dan is de spoel in orde. Je geeft aan dat het daarna fout gaat. Ik neem aan dat je bedoelt vanaf de spanningsregelaar. Deze kan defect zijn (of verkeerd aangesloten. Welk type heb je?

Je kan de gele draad uit je blok even doorverbinden met de gele draad die vanaf je spanningsregelaar gaat om te kijken of alles dan wel werkt. Dit om uit te sluiten of het de spanningsregelaar is of toch ergens anders nog een probleem zit.

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn

The Unknown
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor The Unknown » 23 jun 2018 06:03

Hoi

Ik probeerde voltages te meten maar zodra ik de com poort van de multimeter aansluit op de massa van de snor gaat de multimeter over de pis.

Ik heb de enkele en de dubbele van de spanningsregelaar afgehaald en met elkaar doorverbonden en niet, de spanningsregelaar is het vierkante blok met onderin drie aansluitpunten naast elkaar.
Op de eerste links onderin is de enkele gele aangesloten, de middelste de dubbele gele en onderin rechts de bruine, er zit ergens sluiting ben ik bang voor of een slecht contact, dat moet ik gaan uitpluizen vanaf het aller begin.

Alvast bedankt voor je hulp

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 23 jun 2018 14:26

Heb je de multimeter wel op wisselspanning staan? Het mechanisme werkt daar namelijk mee. Als je meet in gelijkspanning kan ik me voorstellen dat de meter rare dingen doet.

Over sluiting, dat meet je in Ohms stand. 1 aan massa de andere aan de draad die je wil doormeten (in dit geval de dubbel geel vanaf de spanningsregelaar). Reageert de meter dan ligt de draad ergens tegen massa en is er sprake van kortsluiting. Het enige dat je zeker moet weten is of er geen schakelaars zo staan dat ze de meetspanning door kunnen geven(bijvoorbeeld licht aan of remlichtschakelaar die doorverbonden is).

Ik lees uit je verhaal dat je de gele en dubbel geel nog niet provisorisch hebt doorverbonden met elkaar buiten de spanningsregelaar.. Ik ga nog even op zoek naar de juiste wijze van aansluiten. Je kan het eventueel ook zelf proberen. Dubbel geel komt op de middelste, de andere ernaast. Ik dacht zelf dst de massa links komt (biij aansluitingen onder). Als dit niet werkt kun je de buitenste 2 draden omwisselen en kijken of dit werkt. Wel eerst zeler zijn dat de lampen werken zonder de regelaar ertussen. Mocht het dan nog niet werken is de regelaar defect.

The Unknown
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor The Unknown » 23 jun 2018 19:31

Ik had al wel de dubbele gele van de spanningsregelaar en de enkele gele doorverbonden, geen licht in de duisternis.

Al is de multimeter gewoon op wisselspanning staan maar zodra de zwarte massa aka com draad de massa draad of het frame raakt en de rode blijft vrij van de brommer dan gaat de meter als over de pis, heel strange.

John1950
Vastgeroeste forummer
  • Citeer

Berichtdoor John1950 » 23 jun 2018 23:38

Wat ik zou doen is twee stukjes electriciteitsdraad en een 12 volt lampje pakken
Je trekt eerst de dubbele gele draad van de spanningsregelaar los en even niet meer aansluiten.
Dan de eerste van de twee stukjes electriciteitsdraad op de vrijgekomen aansluiting op de spanningsregelaar aansluiten.
Dan het het tweede stukje draad aan een massapunt van het frame bevestigen.
Vervolgens sluit je het lampje op de twee draden aan en kijk of met draaiende motor het lampje gaat branden.
Zoja ,dan weet je in ieder geval dat de lichtspoel en spannings regelaar in orde zijn.

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 25 jun 2018 17:18

Ok we gaan het even anders aanpakken, aangezien je aangeeft dat de schakelaar op je stuur ook problemen geeft bij het uitzetten van de motor en je mogelijk oxidatie vermoed.

Je kan de groene of grijze draad naar je achterlicht ook rechtstreeks op de gele draad uit je blok zetten. Doet de lamp het dan wel? Dan zou ik overwegen de kabelboom naar je stuurschakelaar eens goed na te lopen of er ergens niet toch een isolatiedeel weg is wat tegen massa komt (soms een schroefje van de kabelgoot onder de tank kan al een probleem zijn. Check ook de extra aansluitingen van claxon en losse stekker (gele draad) bij je balhoofd of deze niet tegen het frame aankomen.

Ik vind het vreemd dat waneer de com draad van je meter, zonder dat de andere testdraad ergens tegenaan zit, al over de pis gaat. Dit komt op mij over als electromagnetische interferentie, wat voortkomt uit lekstroom (bijvoorbeeld van hoogspanning van de bobine en deze niet goed is afgeschermd. Gebeurd dit ook wanneer de motor uit staat?

Heb je de beschikking over een accu (12 volt)?

The Unknown
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor The Unknown » 26 jun 2018 13:32

Als de motor uit staat kan ik de com draad op het massa houden zonder dat de meter gek gaat doen, ik beschik over een 12v accu in de auto maar niet los.
Zodra ik even de kans zal de groene of grijze draad van het achterlicht op de gele draad uit het blok zetten en mocht deze het dan doen loop ik de hele kabelboom naar de stuurschakelaar na. :wink:

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 26 jun 2018 15:10

grote kans dat het probleem idd in je stuurschakelaar zit.

The Unknown
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor The Unknown » 28 jun 2018 22:16

Vanmiddag weer overtoeren en gelijk smoorde de motor, benzinedop eraf en de motor liep weer normaal, kort daarop weer overtoeren en smoren en weer die benzindop ofwel vacuüm trekken.
Nieuwe dop gekocht want de dop was niet origineel Tomos en had geen ontluchting, nu loopt de Tomos veel mooier als voorheen en het smoor overtoeren en smoor probleem is over.

De verlichting had ik nog geen tijd voor en lichamelijk nog te moe, zodra ik het weet post ik het hier.

The Unknown
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor The Unknown » 05 jul 2018 06:43

Gaat allemaal wat langer duren ivm een vermoedelijk oude hernia die opspeelt en onderzoeken in het ziekenhuis, ik kom erop terug als het opgelost is, sorry guys.

Plaats reactie
  • Afdrukweergave
15 berichten • Pagina 1 van 1

Terug naar “Beginners”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers