• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

claxon doet het soms

Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters ;)
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
6 berichten • Pagina 1 van 1
peterzoetermeer
Vaste forummer
  • Citeer

Berichtdoor peterzoetermeer » 12 okt 2018 15:09

Bij stationair draaien doetie het helemaal niet, maar ja, dan is de spanning ook maar iets van 6 volt, de verlichting is dan ook zwak en zelfs wat knipperend, ik neem aan dat dat normaal is.
Beetje gas bijgeven en soms doet de claxon het, maar meestal flink haperend, net of er een los contactje zit.
Ik meet nu wel iets van 12 volt (wisselspanning) maar mijn multimeter kan niet meten of dit een constant niveau is of niet.
Met een draadje van de claxon direct naar massa, hetzelfde, aan de schakelaar ligt het dus niet.
Contacten en kabelschoentjes zijn schoon en ingespoten met contactspray.
2 vragen:
1. is het normaal dat de claxon het bij stationair draaien het niet doet?
2. Tomosje (A3) is van 2006 en weinig gebruikt, heeft altijd binnen gestaan, is mogelijk toch de claxon gewoon kapot?

fons716
Hopeloos verslaafd
Contacteer:
Contacteer fons716

Berichtdoor fons716 » 13 okt 2018 10:31

Als je een elektronische ontsteking 12 volt 80 watt hebt zou hij het stationair toch wel moeten doen, met een punten ontsteking klinkt de claxon stationair schor...ook met 4000 rpm.

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 14 okt 2018 07:10

Het gaat erom of je een wissel- of gelijkstroom claxon hebt en of je alleen ontsteking hebt if ook een accu. Als je een met ander gebruikt werkt het of niet, of weinig/ verkeerd.

Een claxon is een grote spoel, het is dan ook niet onlogisch dat dit ervoor zorgt dat de spanningvenorm daalt. Dat je verlichting al zwak brand bij stationair doet mij al twijfelen of de spoel(en) voor de boordspanning wel in orde zijn of voldoende massa maken. Ook kan de spanningsregelaar hierin een rol spelen. Zelfs bij stationair moet er minimaal 12 volt uit het blok komen.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn

peterzoetermeer
Vaste forummer
  • Citeer

Berichtdoor peterzoetermeer » 14 okt 2018 09:25

Alles is nog standaard, dus wisselstroom,geen accu.
Hij staat wel een beetje laag stationair afgesteld, maar ik heb geen zin om dat ding voor een stoplicht zwaar op de rem te houden, vandaar. Is altijd zo geweest, bij stationair geen optimale verlichting.
Met een klein beetje gas brand de verlichting wel goed, op ongeveer 12 V zoals ik schreef. Maar goed, even wat in elkaar gezet, lampje 10 W met krokodillenklemmetjes aangesloten op de kabelschoentjes van de claxon, beetje gas, brand perfect, schakelaar werkt ook zonder haperingen, draadjes bewegen maakt niets uit, geen draadbreuken of losse kabelschoentjes dus.
Ik denk dat de claxon inderdaad overleden is, krijg er nu helemaal geen geluid meer uit.

jesse4L
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor jesse4L » 15 okt 2018 17:09

Waarschijnlijk is inderdaad je claxon overleden. Ik heb tijdelijk ooit een weerstand op mn a35 gehad waardoor de claxon ook maar weinig geluid meer gaf. Als je verlichting het verder goed doet neem ik ook niet aan dat je spanningsregelaar kapot is. Bovendien misschien handig om inderdaad je aansluitpunten van de draden te controleren.

peterzoetermeer
Vaste forummer
  • Citeer

Berichtdoor peterzoetermeer » 18 okt 2018 10:25

Heb een nieuwe erop gezet, is wel een beetje zacht, zo te zien zit er een stelschroefje achterop, kom je niet makkelijk bij, zal het eens proberen.
De oude uit elkaar gesloopt, de messing busjes eruit boren was niet zo makkelijk.
Inwendig zitten er 2 kabelschoentjes waarin de draadjes naar de spoeltjes zitten geklemd, een daarvan zat los en had al meer zitten vonken zo te zien.
Heb deze draad vast kunnen solderen, wie weet blijft dat zitten, maar hij doet het weer, mooie reserve toeter.
Weer in elkaar gezet met een paar schroefjes, maar of het waterdicht is betwijfel ik.

Plaats reactie
  • Afdrukweergave
6 berichten • Pagina 1 van 1

Terug naar “Beginners”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers