• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

65cc gaat erg langzaam

Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters ;)
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Gesloten
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
51 berichten
  • 1
  • 2
  • 3
  • Volgende
Krakbak
Tomosforummer
Berichten: 49
Lid geworden op: 25 okt 2018 11:00
Locatie: Friesland

Berichtdoor Krakbak » 25 okt 2018 11:09

Onlangs heb ik mijn 50cc vervangen voor een 65cc na afbreken van een uitlaatbout. Nu heb ik een probleem want hij gaat nog maar 40 en komt hij slecht op toeren. Voorheen reed ik met mijn 50cc 50-60. Hij trekt geen valse lucht (deo-test).

Setup:
65cc
15/15 dellorto
Sproeier 68
15mm spruitstuk ontgrensd
Vtw 26, atw 24 (hiermee hoor ik met een 65cc toch gewoon 70-75 te rijden?)
Tecno bos/fuego
(Tomos a35 quadro)

Weet iemand waar het aan kan liggen?

UPDATE:
Voor de mensen die niet het hele topic door willen spitten.

Ik heb de uitlaat (de tecno bos) vervangen door een tecnigas next. Dit was de oplossing voor mijn probleem, omdat de tecno bos uitlaat niet goed was omdat de flens scheef op de uitlaat zat. Hierdoor hield de tomos in er reed ie langzaam.
Laatst gewijzigd door Krakbak op 27 nov 2018 19:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Omhoog


fons716
Hopeloos verslaafd
Berichten: 3884
Lid geworden op: 20 mar 2010 17:03
Locatie: Wijchen
Contacteer:
Contacteer fons716
Skype

Berichtdoor fons716 » 26 okt 2018 10:29

Welke warmte graad bougie en wat is de kleur van bougie?
Omhoog

Krakbak
Tomosforummer
Berichten: 49
Lid geworden op: 25 okt 2018 11:00
Locatie: Friesland

Berichtdoor Krakbak » 27 okt 2018 10:44

Bougie is koffiebruin ngk 7
Omhoog

fons716
Hopeloos verslaafd
Berichten: 3884
Lid geworden op: 20 mar 2010 17:03
Locatie: Wijchen
Contacteer:
Contacteer fons716
Skype

Berichtdoor fons716 » 27 okt 2018 13:10

Is de cilinder en zuiger nieuw?
Wel een uitlaatpakking voor een 65 cc gebruikt.
Luchtfilter ontgrensd.
Hoeveel voor ontsteking?
Omhoog

Krakbak
Tomosforummer
Berichten: 49
Lid geworden op: 25 okt 2018 11:00
Locatie: Friesland

Berichtdoor Krakbak » 27 okt 2018 14:00

Is de cilinder en zuiger nieuw?
Wel een uitlaatpakking voor een 65 cc gebruikt.
Luchtfilter ontgrensd.
Hoeveel voor ontsteking?
Cilinder + zuiger nieuw idd
Goeie uitlaatpakking gebruikt
Luchtfilter is zo'n zwart kapje. In ieder geval niet zo'n box.
Voor ontsteking geen idee. Hoe check ik dat?
Omhoog

fons716
Hopeloos verslaafd
Berichten: 3884
Lid geworden op: 20 mar 2010 17:03
Locatie: Wijchen
Contacteer:
Contacteer fons716
Skype

Berichtdoor fons716 » 27 okt 2018 15:37

Hoe je de voorontsteking checkt is afhankelijk van welk type ontsteking je hebt.
Ontsteking met punten kun je met een schuifmaat of mircometer op tijd zetten.
Elektronische ontsteking met 2 draden uit het blok heeft 2 strepen op het carter (snor en brommer stand)
Elektronische ontsteking met met 4 draden heeft een losse pick-up en daar kun je niets aan verstellen.
Omhoog

Krakbak
Tomosforummer
Berichten: 49
Lid geworden op: 25 okt 2018 11:00
Locatie: Friesland

Berichtdoor Krakbak » 27 okt 2018 18:23

Hoe je de voorontsteking checkt is afhankelijk van welk type ontsteking je hebt.
Ontsteking met punten kun je met een schuifmaat of mircometer op tijd zetten.
Elektronische ontsteking met 2 draden uit het blok heeft 2 strepen op het carter (snor en brommer stand)
Elektronische ontsteking met met 4 draden heeft een losse pick-up en daar kun je niets aan verstellen.
Dus aan de elektronische ontsteking met 2 draden (die heb ik dr op) kun je alleen brom en snor stand afstellen? Want ik zou wel even na kunnen kijken of hij idd op brommer staat. Moet er alleen nog wel een boutje van het kickstartdeksel uitgeboord worden xp.
Omhoog

fons716
Hopeloos verslaafd
Berichten: 3884
Lid geworden op: 20 mar 2010 17:03
Locatie: Wijchen
Contacteer:
Contacteer fons716
Skype

Berichtdoor fons716 » 28 okt 2018 12:10

Die ontsteking kun je nog wat vroeger zetten als het streepje van brommer stand.
Ik stel de voorontsteking altijd af met een stroboscooplamp, dan weet je zeker dat hij op het juiste moment vonkt.
Omhoog

Krakbak
Tomosforummer
Berichten: 49
Lid geworden op: 25 okt 2018 11:00
Locatie: Friesland

Berichtdoor Krakbak » 28 okt 2018 16:11

Oke dan zal ik daar even naar kijken. Dankjewel
Omhoog

Krakbak
Tomosforummer
Berichten: 49
Lid geworden op: 25 okt 2018 11:00
Locatie: Friesland

Berichtdoor Krakbak » 11 nov 2018 11:30

Spelen met de ontsteking heeft maar 5km opgeleverd. Dus dat was het punt niet. Kan het een lekke krukaskeerring zijn omdat als ik kick het lijkt dat hij lucht bij het vliegwiel weghaalt?
Omhoog

peterzoetermeer
Vaste forummer
Berichten: 287
Lid geworden op: 03 sep 2016 09:55

Berichtdoor peterzoetermeer » 11 nov 2018 12:17

De deotest is ook hier mogelijk
Omhoog

Krakbak
Tomosforummer
Berichten: 49
Lid geworden op: 25 okt 2018 11:00
Locatie: Friesland

Berichtdoor Krakbak » 11 nov 2018 12:24

De deotest is ook hier mogelijk
Moet ik dan op mn vliegwiel spuiten?
Omhoog

peterzoetermeer
Vaste forummer
Berichten: 287
Lid geworden op: 03 sep 2016 09:55

Berichtdoor peterzoetermeer » 11 nov 2018 12:55

de keerring zit erachter, als die lek is zal die toch daar ergens lucht aanzuigen
Omhoog

fons716
Hopeloos verslaafd
Berichten: 3884
Lid geworden op: 20 mar 2010 17:03
Locatie: Wijchen
Contacteer:
Contacteer fons716
Skype

Berichtdoor fons716 » 11 nov 2018 13:20

Als de keerring bij de ontsteking lekt is dat makkelijk te zien want dan is alles vettig achter de ontsteking en dat hoort mooi droog te zijn.
Omhoog

Krakbak
Tomosforummer
Berichten: 49
Lid geworden op: 25 okt 2018 11:00
Locatie: Friesland

Berichtdoor Krakbak » 11 nov 2018 14:15

Als de keerring bij de ontsteking lekt is dat makkelijk te zien want dan is alles vettig achter de ontsteking en dat hoort mooi droog te zijn.
Net gecheckt is het niet (scheelt weer). Maar weet verder geen raad waarom ie nou zo langzaam gaat
Omhoog

Krakbak
Tomosforummer
Berichten: 49
Lid geworden op: 25 okt 2018 11:00
Locatie: Friesland

Berichtdoor Krakbak » 11 nov 2018 16:42

Het is ook erg vaag dat ik twee strepen op het blok heb staan (snor en brom) maar daar geen elektrische ontsteking bij heb. Ik heb namelijk een contactpunten ontsteking erop zitten. Maakt dit wat uit?
Omhoog

peterzoetermeer
Vaste forummer
Berichten: 287
Lid geworden op: 03 sep 2016 09:55

Berichtdoor peterzoetermeer » 11 nov 2018 19:02

Die streepjes zijn een indicatie voor de elektronische ontsteking.
Bij een contactpunten ontsteking moeten de punten open gaan als de zuiger zich ongeveer 1,5 mm voor het bovenste dode punt bevindt. Je zou na kunnen meten of dit overeenkomt met een van de 2 streepjes.
Ik denk dat het dan toeval is!
De reden daarvoor is dat het ene streepje de snor- en het andere de bromstand voorstelt. De bromstand zou dan vroeger onststeken dan de snorstand.

Maar in het instructieboekje van een tomos met contactpuntenontsteking wordt het ontstekingstijdstip voor zowel een brom als een snor gesteld op 1,5 mm voor het BDP. En dan plus of min 0,2 mm.
Kennelijk is die verstelling dus WEL belangrijk bij een elektronische ontsteking.
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9683
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn

Berichtdoor shadowranger » 14 nov 2018 11:03

Ontsteekmoment is voor snorfiets 1,0-1,2 mm voor BDP, voor brom 1,8-2,0 mm voor BDP in geval van puntenontsteking (1e generatie S25 had deze). Waar die 1,5 vandaan komt weet ik niet en de toleratie die gegeven wordt al helemaal niet. Ik heb van m'n eigen Tomos ook zo'n instructieboekje, maar daar wordt het niet in genoemd.

Blijkbaar zijn carters gebruikt voor electronische ontsteking of achteraf een puntenontsteking gemonteerd.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

peterzoetermeer
Vaste forummer
Berichten: 287
Lid geworden op: 03 sep 2016 09:55

Berichtdoor peterzoetermeer » 14 nov 2018 15:17

zie:
https://wiki.tomosforum.nl/index.php/A3 ... andleiding
pag. 3
ik heb ook een pdf "Tomos gebruikers handleiding" maar die kan ik niet als bijlage toevoegen en daar staat in voor zowel een snor als een brom 1,5 mm.
Uiteraard staat weer nergens een jaartal ofzo. Wel een pagina daaruit:
handl-bl11.GIF
Als je wilt kan ik het hele doc wel mailen
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9683
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn

Berichtdoor shadowranger » 14 nov 2018 22:01

Ok, ik weet al waar het verschil dan zit. De door mij gegeven maten gelden voor cilinders die poortgestuurd zijn. Dus zonder membraan, die moeten meer voorontsteking hebben. Dus oude A3 met ei-cilinder of 1e generatie S25 met ei cilinder en 1-speed bak. Dit heeft te maken met de druk die ontstaat door het vlamfront en daarmee de inlaatpoort dicht houdt net voordat de zuiger deze afsluit. Het fevolg van een te vroege timing kan dan zijn dat het vlamfront terug slaat de carburateur in of de zuiger meer vulling terugblaast uit de inlaat, waardoor presatieverlies optreedt.

Bij membraancilinders is de sluiting van de inlaat geregeld door het membraan, daardoor kan de timing iets later staan.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog


Gesloten
  • Afdrukweergave
51 berichten
  • 1
  • 2
  • 3
  • Volgende

Terug naar “Beginners”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers
  •       Crossers
  •    Specials
  •    Andere voertuigen
  • Techniek
  •    Beginners
  •       Vet Hard Optrekken
  •    Algemeen
  •    Afstellen
  •    Opvoeren
  •       Uitlaten
  •    Uiterlijk
  •    Elektra
  •    English/ Deutsch Forum
  • Pro Forum
  • Tomos Forum
  •    GrandCafé
  •    Nieuws & Mededelingen
  •    Feedback
  •    Meetings
  • Archief
  •    Archief
  •       Tomos FAQ
  •          Algemeen / Onderhoud
  •          Motorisch
  •          Opvoeren / Tuning / Begrenzers
  •          Elektra / Ontsteking
  •          Uiterlijk
  •          Wetgeving
  •          Website
  •       Exploded views
  • De Markt
  •    Te koop (complete brommers)
  •    Te koop (onderdelen)
  •    Gevraagd
  •    Diensten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten

  • Forumoverzicht
  • Alle tijden zijn UTC+02:00
  • Verwijder cookies
  • Contact



Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBB.nl.