• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

65cc gaat erg langzaam

Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters ;)
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Gesloten
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
51 berichten
  • Vorige
  • 1
  • 2
  • 3
  • Volgende
peterzoetermeer
Vaste forummer
Berichten: 287
Lid geworden op: 03 sep 2016 09:55

Berichtdoor peterzoetermeer » 15 nov 2018 09:12

Kan iets dergelijks misschien toch het geval zijn bij deze set-up, met die 65 cc? Is die cilinder wel geschikt voor een membraan uitvoering? (als die er al op zit, staat ook nergens)
Het verhaal is hier en daar wat wazig, maar in het kort komt het erop neer dat de nieuwe 65 cc minder toeren maakt dan de oorspronkelijke 50 cc. En dat is raar natuurlijk, je zou meer vermogen verwachten en niet minder.
Ik neem nu maar aan dat de niet-standaard carburateur en tandwiel verhouding ook al het geval was bij de 50 cc, want daarmee haalde hij snelheden van 50-60 km/h.
Omhoog


Krakbak
Tomosforummer
Berichten: 49
Lid geworden op: 25 okt 2018 11:00
Locatie: Friesland

Berichtdoor Krakbak » 15 nov 2018 11:09

Kan iets dergelijks misschien toch het geval zijn bij deze set-up, met die 65 cc? Is die cilinder wel geschikt voor een membraan uitvoering? (als die er al op zit, staat ook nergens)
Het verhaal is hier en daar wat wazig, maar in het kort komt het erop neer dat de nieuwe 65 cc minder toeren maakt dan de oorspronkelijke 50 cc. En dat is raar natuurlijk, je zou meer vermogen verwachten en niet minder.
Ik neem nu maar aan dat de niet-standaard carburateur en tandwiel verhouding ook al het geval was bij de 50 cc, want daarmee haalde hij snelheden van 50-60 km/h.
Zit een 65cc dmp op met een dmp membraan. En de tandwielverhouding had ik ook al bij de 50cc inderdaad. De 15/15 carburateur heb ik er nieuw opgezet. De oude carburateur had ik bedacht voor schoonmaken en doorverkoop (is een 14/12).
Omhoog

Krakbak
Tomosforummer
Berichten: 49
Lid geworden op: 25 okt 2018 11:00
Locatie: Friesland

Berichtdoor Krakbak » 15 nov 2018 11:15

Zou het ook kunnen komen doordat ik naar een schuin spruitstuk ben overgestapt, waar ik eerst een recht spruitstuk had? Lijkt mijzelf sterk omdat het rechte spruitstuk 12mm was en de schuine 15mm.
Omhoog

peterzoetermeer
Vaste forummer
Berichten: 287
Lid geworden op: 03 sep 2016 09:55

Berichtdoor peterzoetermeer » 15 nov 2018 16:52

raar idee misschien, hoe doetie het met die 14/12?
Omhoog

Krakbak
Tomosforummer
Berichten: 49
Lid geworden op: 25 okt 2018 11:00
Locatie: Friesland

Berichtdoor Krakbak » 15 nov 2018 20:31

raar idee misschien, hoe doetie het met die 14/12?
Nog niet geprobeerd. Zal het morgen even testen
Omhoog

Krakbak
Tomosforummer
Berichten: 49
Lid geworden op: 25 okt 2018 11:00
Locatie: Friesland

Berichtdoor Krakbak » 17 nov 2018 22:02

raar idee misschien, hoe doetie het met die 14/12?
Heeft niks opgeleverd helaas.
Omhoog

peterzoetermeer
Vaste forummer
Berichten: 287
Lid geworden op: 03 sep 2016 09:55

Berichtdoor peterzoetermeer » 18 nov 2018 09:42

nou ja, het ligt dus niet aan de carburateur
Omhoog

fons716
Hopeloos verslaafd
Berichten: 3884
Lid geworden op: 20 mar 2010 17:03
Locatie: Wijchen
Contacteer:
Contacteer fons716
Skype

Berichtdoor fons716 » 18 nov 2018 11:43

Is het wel een cilinder met een boring van 44 mm ?
Omhoog

Krakbak
Tomosforummer
Berichten: 49
Lid geworden op: 25 okt 2018 11:00
Locatie: Friesland

Berichtdoor Krakbak » 18 nov 2018 13:13

Is het wel een cilinder met een boring van 44 mm ?
https://www.tomoshop.nl/dmp-cilinder-to ... 68492.html?

Deze kit heb ik eronder hangen. Heeft een boring van 44mm.
Omhoog

peterzoetermeer
Vaste forummer
Berichten: 287
Lid geworden op: 03 sep 2016 09:55

Berichtdoor peterzoetermeer » 18 nov 2018 14:55

dit al gelezen?

viewtopic.php?f=52&t=24927&hilit=squish
Omhoog

Krakbak
Tomosforummer
Berichten: 49
Lid geworden op: 25 okt 2018 11:00
Locatie: Friesland

Berichtdoor Krakbak » 19 nov 2018 11:22

dit al gelezen?

viewtopic.php?f=52&t=24927&hilit=squish
Eerst niet nu wel (beginnersforum verdwenen). Poorten gaan bij mij netjes open. Squish meten daarentegen kan ik niet, omdat ik geen soldeerdraad heb. Ik denk alleen niet dat de squish het probleem is, omdat hij in de eerste versnelling wel redelijk goed optrekt. Het is puur dat ie in de 2e halfweg/driekwart op de toeren niet verder klimt.
Omhoog

peterzoetermeer
Vaste forummer
Berichten: 287
Lid geworden op: 03 sep 2016 09:55

Berichtdoor peterzoetermeer » 19 nov 2018 13:49

Ik heb er niet echt veel verstand van maar het lijkt me dat op het juiste moment opengaan van spoelpoorten door een langskomende zuiger echt wel met de prestaties van de motor te maken heeft. Het lijkt wel of die niet over een bepaald toerental heen wil, of geremd wordt.
En als ik dan lees dat die squish dan wel eens kan verschillen tussen de 5 en de 0,6 mm lijkt mij dat het tijdstip van passeren van de spoelpoorten hiermee ook flink afwijkt. De positie van de zuiger in de cilinder, dus ten opzichte van de spoelpoorten is dus niet gelijk. Hoef je trouwens geen soldeerdraad voor te hebben om dit verschil te zien. Dit verschil los je ook niet op met een dunnere pakking.
Dit is een geval van een te hoge cilinder, (vergeten te vlakken?) of, het gat voor de pistonpen zit niet op de juiste plaats.
Ik neem aan dat je niet je drijfstang te heet gewassen hebt. Meer smaken hebben we niet.
Productiefout dus. En je bent dus niet de eerste die hier last van heeft.

recentelijk nog een:

viewtopic.php?f=68&t=25527
Omhoog

Krakbak
Tomosforummer
Berichten: 49
Lid geworden op: 25 okt 2018 11:00
Locatie: Friesland

Berichtdoor Krakbak » 19 nov 2018 19:42

Ik heb er niet echt veel verstand van maar het lijkt me dat op het juiste moment opengaan van spoelpoorten door een langskomende zuiger echt wel met de prestaties van de motor te maken heeft. Het lijkt wel of die niet over een bepaald toerental heen wil, of geremd wordt.
En als ik dan lees dat die squish dan wel eens kan verschillen tussen de 5 en de 0,6 mm lijkt mij dat het tijdstip van passeren van de spoelpoorten hiermee ook flink afwijkt. De positie van de zuiger in de cilinder, dus ten opzichte van de spoelpoorten is dus niet gelijk. Hoef je trouwens geen soldeerdraad voor te hebben om dit verschil te zien. Dit verschil los je ook niet op met een dunnere pakking.
Dit is een geval van een te hoge cilinder, (vergeten te vlakken?) of, het gat voor de pistonpen zit niet op de juiste plaats.
Ik neem aan dat je niet je drijfstang te heet gewassen hebt. Meer smaken hebben we niet.
Productiefout dus. En je bent dus niet de eerste die hier last van heeft.

recentelijk nog een:

viewtopic.php?f=68&t=25527
Punt is: voordat ik de 65cc er op knalde werd mijn 50cc ook steeds langzamer. Eerst 55/60 en daarna afgenomen tot 45. Dit was naast de uitlaatbout een reden om de cilinder te vervangen. Deze cilinder heeft nu exact dezelfde kuren als de 50cc die ik er eerst onder had hangen. 1e versnelling netjes optrekken, 2e versnelling bij een bepaald toerental blijven steken. Ik dacht dat dit kwam omdat de cilinder best oud en vele km's had gedraaid. Nadat ik deze 65cc er onder heb gehangen denk ik niet dat het aan de cilinder ligt.
Omhoog

peterzoetermeer
Vaste forummer
Berichten: 287
Lid geworden op: 03 sep 2016 09:55

Berichtdoor peterzoetermeer » 20 nov 2018 09:26

Tja, als de problemen al eerder ontstonden door een dichtgeslibde uitlaat kan een nieuwe cilinder hier weinig aan doen.
Al eens een nieuwe bougie geprobeerd? Kleur zegt niet alles.
Omhoog

Krakbak
Tomosforummer
Berichten: 49
Lid geworden op: 25 okt 2018 11:00
Locatie: Friesland

Berichtdoor Krakbak » 20 nov 2018 11:54

Tja, als de problemen al eerder ontstonden door een dichtgeslibde uitlaat kan een nieuwe cilinder hier weinig aan doen.
Al eens een nieuwe bougie geprobeerd? Kleur zegt niet alles.
Heb de uitlaat tegelijk met cilinder vervangen en moest ook een nieuwe bougie hebben aangezien de oude vastzat in de oude cilinderkop (was een NGK B6HS). Heb nu een NGK B7HS er in. Beide tevergeefs geen verhelping van het probleem.
Omhoog

peterzoetermeer
Vaste forummer
Berichten: 287
Lid geworden op: 03 sep 2016 09:55

Berichtdoor peterzoetermeer » 20 nov 2018 14:16

ok, dacht al zoiets hoor, maar zat de oude uitlaat dicht? Zo niet, hoe kwam het dan dat de snelheid zo terug liep?
Komt de volgende vraag, is de nieuwe uitlaat wel geschikt voor de nieuwe cilinder.
Het verschil in hoeveelheid verbrandingslucht van 65cc tov 50cc is zo'n 30% meer (bij hetzelfde toerental) en dat moet wel door de uitlaat kunnen. Moet hij zoveel toeren meer maken om van 45 op 60 km/h te komen, komt er nog eens 33% bij, totaal dus 1,3 x 1,33 = 1,73 dwz 73% meer verbrandingslucht.
Omhoog

Krakbak
Tomosforummer
Berichten: 49
Lid geworden op: 25 okt 2018 11:00
Locatie: Friesland

Berichtdoor Krakbak » 20 nov 2018 16:35

ok, dacht al zoiets hoor, maar zat de oude uitlaat dicht? Zo niet, hoe kwam het dan dat de snelheid zo terug liep?
Komt de volgende vraag, is de nieuwe uitlaat wel geschikt voor de nieuwe cilinder.
Het verschil in hoeveelheid verbrandingslucht van 65cc tov 50cc is zo'n 30% meer (bij hetzelfde toerental) en dat moet wel door de uitlaat kunnen. Moet hij zoveel toeren meer maken om van 45 op 60 km/h te komen, komt er nog eens 33% bij, totaal dus 1,3 x 1,33 = 1,73 dwz 73% meer verbrandingslucht.
Het zou best kunnen dat de oude uitlaat dicht is gegaan zonder dat ik dat door had. Er zat ook een gat in maar die was niet groter geworden dan die al was. Ik heb de oude uitlaat niet meer liggen helaas dus kan niet checken of deze dichtzat. Wat ik wel merkte toen ie dr nog op zat was dat er amper gassen uit de achterkant kwamen. Verder heb ik even wat rond gelezen op internet en zijn de meningen over de tecno bos (jarmacol fuego) erg verdeeld. De een heeft trammelant en bij de ander werkt ie uitstekend.
Omhoog

peterzoetermeer
Vaste forummer
Berichten: 287
Lid geworden op: 03 sep 2016 09:55

Berichtdoor peterzoetermeer » 20 nov 2018 18:38

Maar, je was dus van plan die uitlaat te vervangen en toen..... brak het tapeindje af. De rest is het begin van dit verhaal.
Wat je zou kunnen doen om te kijken of de uitlaat de oorzaak is omdat hij het niet kan verwerken, is de moertjes wat los draaien, dit geeft wel lekkage en dus een rotherrie maar het heeft minder weerstand. Als hij dan wel harder gaat weet je dus wat het is.
Omhoog

fons716
Hopeloos verslaafd
Berichten: 3884
Lid geworden op: 20 mar 2010 17:03
Locatie: Wijchen
Contacteer:
Contacteer fons716
Skype

Berichtdoor fons716 » 20 nov 2018 20:04

Die uitlaat is best kort en heeft een 28 mm bocht, zal niet super trekken onderin maar moet bovenin best wat toeren kunnen maken.
Omhoog

Krakbak
Tomosforummer
Berichten: 49
Lid geworden op: 25 okt 2018 11:00
Locatie: Friesland

Berichtdoor Krakbak » 21 nov 2018 08:53

Maar, je was dus van plan die uitlaat te vervangen en toen..... brak het tapeindje af. De rest is het begin van dit verhaal.
Wat je zou kunnen doen om te kijken of de uitlaat de oorzaak is omdat hij het niet kan verwerken, is de moertjes wat los draaien, dit geeft wel lekkage en dus een rotherrie maar het heeft minder weerstand. Als hij dan wel harder gaat weet je dus wat het is.
Zal dat een keertje proberen, aangezien de flens (dit is toch dat ene stuk wat tegen de cilinder aanzit?) niet helemaal juist gelast is door de fabrikant. Hierdoor heb ik een stukje moeten wegvijlen voordat de moertjes pasten. Tussen de flens en de pijp zit dus een klein richeltje en dat zou misschien ook wel een reden kunnen zijn dat de uitlaat niet helemaal top is.
Omhoog


Gesloten
  • Afdrukweergave
51 berichten
  • Vorige
  • 1
  • 2
  • 3
  • Volgende

Terug naar “Beginners”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers
  •       Crossers
  •    Specials
  •    Andere voertuigen
  • Techniek
  •    Beginners
  •       Vet Hard Optrekken
  •    Algemeen
  •    Afstellen
  •    Opvoeren
  •       Uitlaten
  •    Uiterlijk
  •    Elektra
  •    English/ Deutsch Forum
  • Pro Forum
  • Tomos Forum
  •    GrandCafé
  •    Nieuws & Mededelingen
  •    Feedback
  •    Meetings
  • Archief
  •    Archief
  •       Tomos FAQ
  •          Algemeen / Onderhoud
  •          Motorisch
  •          Opvoeren / Tuning / Begrenzers
  •          Elektra / Ontsteking
  •          Uiterlijk
  •          Wetgeving
  •          Website
  •       Exploded views
  • De Markt
  •    Te koop (complete brommers)
  •    Te koop (onderdelen)
  •    Gevraagd
  •    Diensten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten

  • Forumoverzicht
  • Alle tijden zijn UTC+02:00
  • Verwijder cookies
  • Contact



Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBB.nl.