• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Tomos start wel maar blijft niet aan

Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters ;)
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
48 berichten
  • Vorige
  • 1
  • 2
  • 3
  • Volgende
fons716
Hopeloos verslaafd
Contacteer:
Contacteer fons716

Berichtdoor fons716 » 07 feb 2019 11:47

Je zuigerveren lekken behoorlijk want onder de veren is de zuiger zwart en dat hoort niet, compressie zal erg slecht zijn en een snor heeft al een lage compressie.
Weet je hoeveel kilometer de tomos heeft gereden want anders helpen nieuwe veren misschien niet omdat de cilinder te ver heen is.

Tapeinden zijn aardig roestig en dus dikker geworden en dat is lastig met demonteren en monteren van de cilinder, ik zou met schuurlinnen de tapeinden blank schuren, blok op kop houden zodat er niet in het blok valt( iemand erbij om het blok vast te houden anders lukt het niet), of heel goed afplakken.
Tapeinden insmeren met koper vet voordat je de cilinder monteert.
Laatst gewijzigd door fons716 op 07 feb 2019 11:59, 1 keer totaal gewijzigd.

dwdw1998
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor dwdw1998 » 07 feb 2019 11:56

Pfoe.. geen idee hoe oud alles is, afgelopen zomer heb ik hem gekocht. Hij had geloof ik wel toen de zuiger vervangen.. Als ik met mijn vinger op het bougiegat ga en ik kick hem gaf die wel druk?
Tapeinden kan ik inderdaad even naar kijken!

fons716
Hopeloos verslaafd
Contacteer:
Contacteer fons716

Berichtdoor fons716 » 07 feb 2019 12:15

Druk voel je zelfs zonder zuigerveren, maar dat is niet genoeg.
Je kunt het proberen met een nieuwe zuiger, slechter wordt het in ieder geval niet.
Problemen met een lage compressie zijn slecht of niet starten-geen vermogen-niet stationair lopen.

Dit is mijn compressie van een puch maxi tijdens het aanlopen.
Afbeelding

dwdw1998
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor dwdw1998 » 07 feb 2019 12:44

Kijk aan, dan ga ik vanmiddag even naar de brommerboer om een nieuwe zuiger + veren te halen. Moet ik dan nog ergens op letten of is het een standaard tomos zuiger?

fons716
Hopeloos verslaafd
Contacteer:
Contacteer fons716

Berichtdoor fons716 » 07 feb 2019 12:56

Wel een met de 2 sleuven erin nemen (brommer zuiger)

dwdw1998
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor dwdw1998 » 25 feb 2019 18:57

Zo, na een week ziek zijn en een week vakantie ben ik vandaag weer eens bezig geweest. Zuiger vervangen en alles nagekeken maar hij doet het nog altijd niet...

Nu komt er druk uit het spruitstuk naar de carburateur, is dit normaal? Lijkt mij dat die benzine aan moet zuigen uit de carburateur..

Is dit dan dat het membraan niet meer functioneert of kan dit nog steeds ook valse lucht zijn?

fons716
Hopeloos verslaafd
Contacteer:
Contacteer fons716

Berichtdoor fons716 » 25 feb 2019 20:26

Dan sluit het membraan idd niet goed af en dan voel je iets druk als de zuiger omlaag gaat.

dwdw1998
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor dwdw1998 » 26 feb 2019 19:56

Stukje bij beetje kom je toch verder zo. Nieuw membraan gemonteerd en hij start nu met choke, je moet nog wel bij gassen als de choke erop zit maar dan blijft hij toch aan. Zonder choke doet hij helemaal niks, is dit dan toch weer valse lucht?

fons716
Hopeloos verslaafd
Contacteer:
Contacteer fons716

Berichtdoor fons716 » 26 feb 2019 22:00

Gaskabel even strakker zetten zodat hij blijft lopen en weer de deo test doen.

dwdw1998
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor dwdw1998 » 27 feb 2019 16:58

Ik ben erachter gekomen dat het luchtfilter leeg is van binnen.. Zou die hierom ook niet kunnen lopen?
En er zitten ook gaatjes in.

peterzoetermeer
Vaste forummer
  • Citeer

Berichtdoor peterzoetermeer » 28 feb 2019 09:21

Hier gaat bij mij een lichtje op.
Hij blijft dus niet stationair lopen, het zou wel eens kunnen dat je stationair sproeier verstopt zit.
Bij dellorto is dat heel primitief, onder het aanzuiggat zie je een gaatje zitten, dit is van een klein kanaaltje onder de venturibuis door. Vanuit het kanaaltje van de hoofdsproeier naar boven zit ook een klein gaatje, (minder dan 0,5 mm) aan de andere kant van de venturibuis. Als de gasschuif naar beneden is kan er dus een klein beetje lucht mengen met benzine en als gas door dat kleine gaatje aan de andere kant komen. Met een klein beetje bijmenging van lucht onder je gasschuif door, instelbaar met het schroefje, is dit precies genoeg om de motor stationair te laten lopen.
Maar ja, als een of andere idioot het binnenwerk van het luchtfilter heeft gesloopt, kan er zomaar een klein stofje, door het gaatje, door het kanaaltje dat kleine gaatje verstoppen en dan looptie nooit meer stationair.
Eerst een nieuw luchtfilter dus en dan dat gaatje open zien te krijgen, je komt er slecht bij, probeer het eens met een haar van een staalborstel door te prikken of met een slangetje door zien te blazen.

Kijk hier eens:
http://www.myronsmopeds.com/category/ca ... /dellorto/

wel goed uitgelegd, niet goed getekend, onder punt 4.
Uitgang van het kanaaltje wel goed aangegeven, hoe de lucht erbij kan via het gaatje onder het aanzuiggat staat niet getekend.
Dit gaatje zie je wel zitten bij punt 1, bij de uitleg over de choke.

fons716
Hopeloos verslaafd
Contacteer:
Contacteer fons716

Berichtdoor fons716 » 28 feb 2019 13:29

Er komt geen lucht bij de gaatje, lucht komt onder de gasschuif door en zuigt dan benzine aan door dat gaatje om stationair te kunnen lopen. Gasschuif is onderaan ongeveer 1 mm vrij en dat kun je afstellen met de stationair schroef.

peterzoetermeer
Vaste forummer
  • Citeer

Berichtdoor peterzoetermeer » 28 feb 2019 14:24

nee meneer, zo staat het wel getekend, maar is niet zo. Zoals het staat getekend zuigt de motor de tank leeg bij gasschuif naar beneden. Kan niet de bedoeling zijn. Er loopt nog een kanaaltje, onder de venturibuis door, opening zit aan de inlaat. Dit komt uit in het verticale kanaal van de hoofdsproeier naar de verstuivingsbuis (dat messing buisje met die gaatjes).
Door dit kanaaltje gaat een klein beetje lucht, wat wat benzine opneemt en als een te rijk mengsel door dat gaatje van 0,5 mm aan de andere kant van de gasschuif brengt. Zonder die lucht zou dat een straal benzine zijn door dat gaatje, pakweg dezelfde capaciteit als je hoofdsproeier, dat wordt verzuipen, want de gasschuif staat nagenoeg dicht.
Dus, een klein beetje lucht met een te rijk mengsel. Om dit te kunnen ontsteken moet er dus wat lucht bij en dat gaat dan door de kier onder de gasschuif en dit is instelbaar met het schroefje.

peterzoetermeer
Vaste forummer
  • Citeer

Berichtdoor peterzoetermeer » 28 feb 2019 14:51

Het was even zoeken, hierbij het verhaal can C. van Klaveren uit 2009:

viewtopic.php?f=33&t=9458&p=118101&hili ... ir#p118101

dwdw1998
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor dwdw1998 » 11 mar 2019 07:23

Allemaal erg bedankt voor alle reacties! Ik heb vorige week eindelijk lekker kunnen rijden!

Nu zit ik nog met 1 ding, de Tomos afstellen. Hij rijdt nu hartstikke goed met sproeier 54 maar ik kan het niet controleren bij de bougie omdat ik natuurlijk niet lang topsnelheid kan rijden ivm nieuwe zuiger. Hoe controleer ik dit nu?

Daarbij als ik een tijdje topsnelheid ga dan gaat hij ineens langzaam rijden en lijkt het of hij even geen benzine krijgt. Na een tijdje gaat hij dan wel weer voluit. Zou dit kunnen zijn dat de benzine toevoer niet helemaal ok is?

peterzoetermeer
Vaste forummer
  • Citeer

Berichtdoor peterzoetermeer » 11 mar 2019 08:08

leuk dat je schrijft hoe je dit voor elkaar hebt gekregen, is erg leerzaam voor anderen die dezelfde problemen hebben.

fons716
Hopeloos verslaafd
Contacteer:
Contacteer fons716

Berichtdoor fons716 » 11 mar 2019 10:22

Met 1/2 of 3/4 gas moet de bougie ook koffie bruin zijn, dat hij vol gas ineens langzamer gaat rijden kan ook een te grote sproeier zijn want 54 is normaal te groot voor een 9 mm carb.

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 11 mar 2019 12:45

Kan ook een ontstekingsafstelling zijn @fons716. Bij een snorfiets is de onsteking korter bij het BDP gezet dan bij brom en op top kan dan de ontsteking achter de beweging van de zuiger aan gaan lopen. Dat verklaart het inhouden op top. Je kan proberen de ontsteking wat te vervroegen door de grondplaat wat rechtsom te draaien. Dit gedrag overigens wordt ook wel "viertakten" genoemd.

Bougiekleur ontstaat na enkele kilometers rijden. Iig moet de motor goed warm zijn en je de juiste hittegraad hebt gebruikt. Als je nog aan het inrijden bent hoef je niet gelijk volgas.

In een 14/9 carburateur zit standaard een 49-51 sproeier, in een 14/12 50-54. Iets rijker rijden mag, als je verder geen prestatie problemen hebt en de viertakt problemen hebt opgelost.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn

fons716
Hopeloos verslaafd
Contacteer:
Contacteer fons716

Berichtdoor fons716 » 11 mar 2019 13:05

Ontsteking idd op het bovenste streepje zetten (brom stand) en voor het nog iets beter lopen een brom of HD kopje erop.

dwdw1998
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor dwdw1998 » 11 mar 2019 21:19

Oke, ik zal morgen het dan testen als ik een aantal km heb gereden! Ik moet er even bij zeggen dat hij met een sproeier 52 helemaal niet aan ging alleen met de choke, vandaar de 54.

Verder vind ik het zelf erg apart dat het probleem zich voordoet wanneer er voor langere tijd volgas is gereden. Dan houdt hij eigenlijk een paar seconden in (10 tot 30 seconden, en dan echt maar 20 km/u) en dan wilt hij ineens weer gaan.

Plaats reactie
  • Afdrukweergave
48 berichten
  • Vorige
  • 1
  • 2
  • 3
  • Volgende

Terug naar “Beginners”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki