• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Tomos start slecht

Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters ;)
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
4 berichten • Pagina 1 van 1
skelter94
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor skelter94 » 06 mar 2019 15:51

Dag allemaal

Een tijd geleden heb ik van een vriend van mij een tomos quadro e-start overgenomen. Het ding liep niet meer. Het leek mij een mooi project om zelf aan te werken en zo het sleutelen te 'ontdekken'.
Goed, eerst was ik begonnen met de carburateur schoon te maken, bougie vervangen, uitlaat ontkoolt etc.. Mocht niet baten, de tomos liep nog steeds niet. Vervolgens cilinder gedemonteerd en de zuiger bleek helemaal verrot te zijn. Er waren stukken van afgebroken en ik geen idee of er nog stukjes in het blok aanwezig zijn. De cilinder lijkt wonderbaarlijk nog goed genoeg. Ik had een nieuwe zuiger besteld om deze te monteren, maar ik kwam erachter dat er behoorlijk wat speling op de krukas zat. Aangezien de inbusbouten van de linker carter kap ook al dol waren gedraaid besloot ik maar voor een paar tientjes een tweedehands blokje te kopen.
Blokje moest volgens eigenaar nog in goede staat zijn en weinig kms hebben gemaakt.
Toen ik het blok eronder wou hangen merkte ik dat de voorste ophangspunt was afgeslepen. De vorige eigenaar had blijkbaar de schroef er niet af kunnen krijgen en is met een slijptol aan de slag gegaan. Ik heb het blok aan de andere twee ophangpunten bevestigt (kan dit kwaad als de derde ophangspunt niet is bevestigd).
Electra aangesloten en carburateur gemonteerd, maar ik krijg het blokje niet mooi stationair.
Carburateur is naar mijn idee goed afgesteld. Start af en toe zonder choke. Bij het starten reageert hij ''vertraagd'' op het gas geven en zonder gas geven valt hij ook meteen weer uit, met of zonder choke. Ik kom er niet achter was het nou kan zijn.. Ik heb het blok niet open gehad en alleen de koppakking van de cilinder vervangen.
Is het verstandig om met dit blok verder te gaan, of de krukas over te zetten naar mijn oude blok (met alle ophangspunten)?? E-start werkt ook niet (meer), ik hoor hem wel, maar zie het vliegwiel niet draaien

Standaard uitlaat en carburateur. Snorkop en blok.

Wat kan hier aan de hand zijn?
Alle hulp wordt gewardeerd!

fons716
Hopeloos verslaafd
Contacteer:
Contacteer fons716

Berichtdoor fons716 » 06 mar 2019 17:39

blok moet gewoon met 3 bouten vast in het frame, dus krukas over zetten met nieuwe lagers en keerringen.
Vaag op het gas reageren kan een lekkend membraan zijn, als je geen valse lucht hebt.
De bendix komt waarschijnlijk niet naar buiten en neemt dus het vliegwiel niet mee.

skelter94
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor skelter94 » 06 mar 2019 18:36

blok moet gewoon met 3 bouten vast in het frame, dus krukas over zetten met nieuwe lagers en keerringen.
Maar als de lagers nog goed zijn hoef ik toch geen nieuwe te halen neem ik aan?
En de inbusbouten van m'n linker carterkap zijn dolgedraaid. Moet deze los als ik de krukas wil vervangen? En hoe kan ik dit dan het beste doen? Op YouTube zag ik al een aantal filmpjes over hoe ik het blokje stap voor stap kan demonteren dus dat moet nog wel lukken. Nieuwe pakkingen heb ik nog wel liggen, nieuwe zuiger ook

fons716
Hopeloos verslaafd
Contacteer:
Contacteer fons716

Berichtdoor fons716 » 06 mar 2019 21:06

Lagers en keerringen zijn de kosten niet, als je ze eruit tikt op de binnenring dan kunnen ze al beschadigd zijn.
Linker kap moet natuurlijk af, inbuskop inboren met boortje 5 ongeveer 3 mm diep, daarna met boortje 6 en de kop is eraf.

Plaats reactie
  • Afdrukweergave
4 berichten • Pagina 1 van 1

Terug naar “Beginners”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers