• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

lichten branden niet meer

Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters ;)
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Gesloten
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
7 berichten • Pagina 1 van 1
Sybo
Pindabrein

Berichtdoor Sybo » 28 apr 2019 21:02

hallo,
Ik reed met mijn tomos a3 (nog met ei cilinder) in het donker en ineens viel mijn voorlicht, achterlicht, en het lampje van mijn kmh teller uit. Een toeter heb ik niet dus dat kan ik niet testen. Nu heb ik gehoord en gelezen dat dit aan mijn spoel of mijn spanningsregelaar kan liggen, hoe kan ik checken aan welk onderdeel dit precies ligt?
Mijn spanningsregelaar zit trouwen niet vast met een bout aan het frame maar zit met een teirip (vraag me niet waarom dit was al zo toen ik hem kocht) zou dit misschien een probleem kunnen zijn met de aarde?

En dan stel ik gelijk ook maar de vraag hoe ik een toeter moet aansluiten, ik heb geen losse draadjes op mijn voorvork hangen dus vraag ik me af of ik ergens een draadje of 2 tussen moet solderen.

Met vriendelijke groet,
Sybo

fons716
Hopeloos verslaafd
Contacteer:
Contacteer fons716
Berichtdoor fons716 » 28 apr 2019 22:47

Dat oude type spanning regelaar moet met het huis goed massa maken met het frame anders branden je lampen door.
Met een multimeter of test lampje de 2 gelen draden op de regelaar meten, gele draad uit het blok is je lichtspoel.

Sybo
Pindabrein

Berichtdoor Sybo » 28 apr 2019 23:10

Dat oude type spanning regelaar moet met het huis goed massa maken met het frame anders branden je lampen door.
Met een multimeter of test lampje de 2 gelen draden op de regelaar meten, gele draad uit het blok is je lichtspoel.
Bedankt voor je reactie,
ik heb met een multimeter het gele draadje uit het blok gemeten en die geeft genoeg stroom, ik denk dat het dan misschien aan de massa ligt wat je zegt, ik zal morgen proberen dit op te lossen en laat van me horen.

Sybo
Pindabrein

Berichtdoor Sybo » 29 apr 2019 19:40

Ik heb inmiddels de spanningsregelaar goed vastgemaakt en gezorgd dat er voldoende contact is met het frame, dit heeft niet geholpen en mijn lichten doen het nogsteeds niet. Ik heb de spoel voor de zekerheid nog een keer getest met een toeter door een geel draadje en het bruine draadje dat op de spanningsregelaar zit op de toeter te zetten, zodra ik mijn tomos start hoor ik de toeter al lawaai maken dus nu weet ik 100% zeker dat het niet aan de spoel ligt. Ik ga een nieuwe spanningsregelaar bestellen en hopen dat dat het probleem oplost.

Sybo
Pindabrein

Berichtdoor Sybo » 01 mei 2019 17:44

Ik heb de nieuwe spanningsregelaar erop gezet maar de lichten doen het nogsteeds niet, kan het dan aan de kabelboom liggen of aan de lampjes zelf?

fons716
Hopeloos verslaafd
Contacteer:
Contacteer fons716
Berichtdoor fons716 » 01 mei 2019 20:14

Normaal meet je eerst of er spanning uit de regelaar komt, dit moet 12 volt wisselstroom zijn.
Als daar 12 volt uit komt dan zou ik eerst de lampjes doormeten.

Sybo
Pindabrein

Berichtdoor Sybo » 01 mei 2019 22:51

Normaal meet je eerst of er spanning uit de regelaar komt, dit moet 12 volt wisselstroom zijn.
Als daar 12 volt uit komt dan zou ik eerst de lampjes doormeten.
Bedankt voor je reactie, ik wist dit helaas niet van te voren anders had ik dat gedaan.
Het probleem is overigens wel opgelost, de vorige eigenaar vond het leuk om kabels met elektriciteitstape aan elkaar te zetten. ik heb de hele kabelboom afgelopen en elk stekkertje wat niet goed zat (of dus met tape) vervangen met een nieuw stekkertje. De lampen branden allemaal weer en ik hoef alleen nog maar te weten hoe ik de toeter moet aansluiten maar daar zag ik al een topic over staan.
Dit topic kan dus gesloten worden.

Gesloten
  • Afdrukweergave
7 berichten • Pagina 1 van 1

Terug naar “Beginners”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen