• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Tomos start niet. Spoor bijster

Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters ;)
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
18 berichten • Pagina 1 van 1
skelter94
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor skelter94 » 13 jun 2019 19:56

Hoi allemaal

Toch maar besloten om hier een post te plaatsen, want ik ben in staat om mijn tomos in de hens te steken.
Hij wil maar niet starten en lopen.
Ik heb de tomos (snor) ooit van een vriend overgekocht. Die had blijkbaar een vastloper gehad van de hele zuiger was naar de tering. Ik heb een 2e hands blokje gekocht (die overginds ook niet liep toen ik hem eronder hing) en heb uiteindelijk besloten om het orginele blokje te gebruiken. In het originele blokje heb ik een nieuwe krukas, pakkingen, lagers en keerringen gedaan. Heb het blokje meerdere malen open gehad om te checken of alles goed zit. En dat zit het ook. Vraagtekenveer nog heel, alle shims aanwezig en op de goede plek, kickstartveerring nog in orde. Ook aan de ontstekingskant alles in orde. Ontsteking staat netjes op snorstand. Snorkop gemonteerd, nieuwe zuiger, nieuwe zuigerringen, nieuwe bougie(s). Bobine in orde, mooie blauwe vonk.
Alles gechecked, dubbel gechecked.
-Carburateur (origineel) zo'n 130 keer schoongemaakt en een nieuwe gemonteerd. (sproeier overginds niet vervangen aangezien de setup niet is veranderd).
-Uitlaat ontkoolt, andere uitlaat geprobeerd.
-Andere luchtfilter geprobeerd.

Ik vermoed dat het probleem ergens in de benzinetoevoer moet zitten, maar ik weet echt niet waar. Valse lucht lijkt hij niet te trekken. Wanneer ik de bougie losdraai na heel wat keer kikken is deze amper nat.
Maar ik heb het spruitstuk gecontroleerd en ook de pakking hiervan, ook allemaal in orde. Membraan leek verder goed, weet niet hoe ik dit kan checken trouwens... Het gekke is alleen wel dat wanneer ik benzine in de cilinderkop gooit, hij alsnog niet start.
Wat mij verder opvalt:
-Kickstart veert nooit terug, veer zit zeker weten goed.
-Wanneer ik een grote uitlaat monteer, wil de snor soms wel even gaan lopen, ik kan er dan zelfs 5km per uur op rijden. Na een aantal minuten doet hij dan weer niks.
-Zonder uitlaat start hij soms maar valt meteen weer uit
-Wanneer ik remreiniger in de carb spuit wil hij vaak wel aanslaan, maar niet aanblijven..

Dus... Ik ben zo'n beetje ten einde raad..
Wie o wie weet wat hier aan de hand kan zijn?
Of misschien iemand in de omgeving van Putten die het wel leuk lijkt hier even naar te kijken?

Ik hoor het graag!

fons716
Hopeloos verslaafd
Contacteer:
Contacteer fons716

Berichtdoor fons716 » 13 jun 2019 22:25

Hoe kun jij aan een pakking zien dat hij geen valse lucht trekt bij het spruitstuk.

Valse lucht bevat geen benzine, en op lucht loopt hij helaas niet.

skelter94
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor skelter94 » 13 jun 2019 22:41

Hoe kun jij aan een pakking zien dat hij geen valse lucht trekt bij het spruitstuk.

Valse lucht bevat geen benzine, en op lucht loopt hij helaas niet.
Nouja ik heb het spruitstuk gedemonteerd en opnieuw gemonteerd. Met deotest zakte hij wel iets in toeren maar wat kan er mis zijn dan? Het spruitstuk ziet er nog goed uit verder. Ik heb nog een ander liggen, ik zou die wel kunnen proberen..
En hoe kan ik controleren of het membraan nog werkt?

fons716
Hopeloos verslaafd
Contacteer:
Contacteer fons716

Berichtdoor fons716 » 14 jun 2019 00:04

Wel nieuwe pakkingen gebruikt?
Membraan moet netje sluiten, dus geen klein kiertje hebben, zuigen en blazen op het spruitstuk kan ook.
Als het membraan heel iets open staat, plaatje omdraaien en de 2 boutjes vast zetten met loctite.
Laatst gewijzigd door fons716 op 19 jun 2019 19:16, 1 keer totaal gewijzigd.

Tomosfreak112
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor Tomosfreak112 » 17 jun 2019 02:13

Ook al al je benzine toevoer slangen nagekeken ? Zit er wel benzine in je vlotter van je carburateur ? Zuiger verkeerd om gemonteerd ?

skelter94
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor skelter94 » 17 jun 2019 23:22

Ook al al je benzine toevoer slangen nagekeken ? Zit er wel benzine in je vlotter van je carburateur ? Zuiger verkeerd om gemonteerd ?
Zuiger gewoon goed gemonteerd. Pijl richting uitlaat. Benzinetoevoer is goed. Ik vermoed toch valse lucht bij spruitstuk. Er bleek 1 bout vervangen te zijn. Wanneer ik daar deo spuit zakt hij in toeren. Nieuwe bouten en pakking besteld. Die monteer ik morgen. Ik laat het horen!

fons716
Hopeloos verslaafd
Contacteer:
Contacteer fons716

Berichtdoor fons716 » 18 jun 2019 11:24

Controleer gelijk dan of de voet van het spruitstuk vlak is, (een imitatie spruitstuk is nieuw al krom).

Geen idee of het originele membraan er nog op zit, deze heeft aan 1 zijde een soort rubber erop gevulkaniseerd wat zorgt voor de afdichting, de andere zijde heeft wel een pakking nodig. (een imi membraan heeft wel aan beide zijde een pakking nodig)

Er zijn helaas ook membraan pakkingen die 0,1 mm dik zijn, lijkt wel op de dikte van een krant (liever de dikkere versie gebruiken)

skelter94
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor skelter94 » 18 jun 2019 22:28

Controleer gelijk dan of de voet van het spruitstuk vlak is, (een imitatie spruitstuk is nieuw al krom).

Geen idee of het originele membraan er nog op zit, deze heeft aan 1 zijde een soort rubber erop gevulkaniseerd wat zorgt voor de afdichting, de andere zijde heeft wel een pakking nodig. (een imi membraan heeft wel aan beide zijde een pakking nodig)

Er zijn helaas ook membraan pakkingen die 0,1 mm dik zijn, lijkt wel op de dikte van een krant (liever de dikkere versie gebruiken)
Nou, alsof het allemaal niet erger kon...

Vandaag aan de slag geweest. Spruitstuk zag er nog goed uit. Pakking vervangen, draai ik de bouten aan en breekt er 1 dwars doormidden. De andere draaiden ook behoorlijk stroef aan en nog een ander wou niet verder dus heb die maar niet geforceerd. Heb hier een m5x10 ingedaan ipv een m5x25!. Even getest in de hoop dat de nieuwe pakking valse lucht zou tegenhouden maar helaas...

Ik heb nog een ander membraan en spruitstuk liggen, maar nu kan ik zeker een nieuw cilinderkop gaan kopen? Of zal ik het nog kunnen proberen uit te boren?

ief
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor ief » 18 jun 2019 22:46

zucht
Pack'r snor, pack'r brom nagenoeg origineel en sport'r boor, vijl en dremel slachtoffer... en een S1 dramatje

O no, red pilled...

Tomosfreak112
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor Tomosfreak112 » 19 jun 2019 01:28

Nou, alsof het allemaal niet erger kon...

Vandaag aan de slag geweest. Spruitstuk zag er nog goed uit. Pakking vervangen, draai ik de bouten aan en breekt er 1 dwars doormidden. De andere draaiden ook behoorlijk stroef aan en nog een ander wou niet verder dus heb die maar niet geforceerd. Heb hier een m5x10 ingedaan ipv een m5x25!. Even getest in de hoop dat de nieuwe pakking valse lucht zou tegenhouden maar helaas...

Ik heb nog een ander membraan en spruitstuk liggen, maar nu kan ik zeker een nieuw cilinderkop gaan kopen? Of zal ik het nog kunnen proberen uit te boren?
Uitboren is niet ideaal......
Kan wel maar als je iets scheef gaat met je boor en je draaid ze vast je bouten dan verniel je je schroefdraad weer maar aangezien je toch een nieuwe gaat halen gewoon proberen ! dan heb je ook weer een tap setje nodig succes !!!

fons716
Hopeloos verslaafd
Contacteer:
Contacteer fons716

Berichtdoor fons716 » 19 jun 2019 19:26

Nouja ik heb het spruitstuk gedemonteerd en opnieuw gemonteerd. Met deotest zakte hij wel iets in toeren maar wat kan er mis zijn dan? Het spruitstuk ziet er nog goed uit verder. Ik heb nog een ander liggen, ik zou die wel kunnen proberen..
En hoe kan ik controleren of het membraan nog werkt?
Dan zou ik toch verwachten dat alle bouten goed gangbaar zijn als je het eerder al los hebt gehad.

Als je iets demonteert en het gaat zwaar dan tap je de gaten daarna even op en gebruik je nieuwe boutjes....en nieuwe pakkingen, scheelt je een hoop ellende.

skelter94
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor skelter94 » 19 jun 2019 20:04

Dan zou ik toch verwachten dat alle bouten goed gangbaar zijn als je het eerder al los hebt gehad.

Als je iets demonteert en het gaat zwaar dan tap je de gaten daarna even op en gebruik je nieuwe boutjes....en nieuwe pakkingen, scheelt je een hoop ellende.
Dat zou je wel zeggen. Maar de bouten die erin zaten zijn allemaal m5x15 ipv m5x25. Daarom zaten ze ook niet goed vast, zal vast de valse lucht verklaren. Afijn. Heb maar een andere 2e handse cilinder gekocht met goede schroefdraad (en anders tap ik die) en dan maar hopen dat al die ellende voorbij is!

fons716
Hopeloos verslaafd
Contacteer:
Contacteer fons716

Berichtdoor fons716 » 19 jun 2019 20:14

Tappen kan nooit geen kwaad en wat kopervet ook niet als je het nog eens los moet maken.

skelter94
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor skelter94 » 26 jun 2019 21:30

Heb vandaag de cilinder vervangen en tomos loopt nu weer (heel traag).
Ik heb opnieuw gechekt op valse lucht maar deze lijkt verholpen te zijn. De tomos rijd gewoon niet weg. Als ik het achterwiel optil maakt hij volop toeren en draait het achterwiel hard rond. Als ik even vooruit step rijd hij wel, met zo'n 5km per uur. Ontsteking staat op snor stand. Ik kan eventueel ook nog even een andere uitlaat proberen. Voor deze cilinder nog koppeling en vraagtekenveer gechekt, ook deze waren in orde. Verse nieuwe olie en pakkingen. Wat ook nog kan zijn is dat de carburateur te los zit. Ik kan hem wel draaien op het spruitstuk, maar niet strakker draaien, maar lijkt daar toch geen valse lucht te pakken.

Jullie nog ideëen?
Gr

skelter94
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor skelter94 » 01 jul 2019 23:01

Nou, het is opgelost hoor. De tomos loopt weer. Een andere cilinder met goede pakkingen en een ontkoolde uitlaat deden de truc.
Rijd netjes 25km per uur. Trekt soms snel op en houd dan even weer in, maar komt daarna mooi opgang. Hij schudt wel enorm, even naar de achterbrug gekeken en die zit behoorlijk los. Valt dit nog te repareren? En ook de electra kom ik niet echt uit. Knipperlichten en de km teller werken oppeens niet meer? Van het electrisch schema word ik ook niks wijzer...

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 02 jul 2019 12:09

Kilometerteller is mechanisch verbonden met het voorwiel. Kan de kabel zijn of de aandrijving. Laatste kan ook verkeerd om zitten (teller loopt dan achteruit) als je het voorwiel achterstevoren in de voorvork hebt gezet.

Of de teller zelf is defect. DIt laatste kun je controleren door een accuboor aan de tellerkabel te zetten (mits deze wel werkt). Als de teller dan werkt is de aandrijving aan het voorwiel kapot.

Vwb de knipperlichten, kan dit een spanningprobleem zijn of automaat defect. Heb je alle kabels weer aangesloten zoals deze horen?
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn

skelter94
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor skelter94 » 02 jul 2019 21:23

Kilometerteller is mechanisch verbonden met het voorwiel. Kan de kabel zijn of de aandrijving. Laatste kan ook verkeerd om zitten (teller loopt dan achteruit) als je het voorwiel achterstevoren in de voorvork hebt gezet.

Of de teller zelf is defect. DIt laatste kun je controleren door een accuboor aan de tellerkabel te zetten (mits deze wel werkt). Als de teller dan werkt is de aandrijving aan het voorwiel kapot.

Vwb de knipperlichten, kan dit een spanningprobleem zijn of automaat defect. Heb je alle kabels weer aangesloten zoals deze horen?
Dat weet ik dus niet. Vanmiddag weer even bekabeling opnieuw gedaan en nu werken knipperlichten wel, maar werkt koplamp niet. Ik houd ook 1 verbinding over, maar uit een elektrisch schema word ik echt niks wijzer.
Heb vanmiddag de accu opgeladen en nu werkt de elektrische start wel weer naar behoren.
Tomos loopt echter alleen wanneer hij zin heeft/na veel choken.

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 04 jul 2019 15:55

Het schema volgen is niet zo moeilijk. In principe horen de kleuren op elkaar (geel op geel, rood op rood, bruin op bruin etc.) Er is een (ingekleurd) schema waar je de kleuren kan volgen. Als je multistekkers hebt dan passen deze maar op 1 manier.

Vwb het moeilijk lopen, probeer eens de deotest als de motor loopt. Misschien heb je ergens valse lucht.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn

Plaats reactie
  • Afdrukweergave
18 berichten • Pagina 1 van 1

Terug naar “Beginners”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers