• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Tikkend/Rattelend/Klapperend geluid uit Tomos blok

Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters ;)
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
11 berichten • Pagina 1 van 1
KeesGr
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor KeesGr » 01 jun 2019 21:56

Ha Tomos vrienden, mijn naam is Kees, 20 jaren oud in het bezit van een monsterlijk snelle Tomos😜. Kwa sleutel ervaring/kennis zit het wel goed!

Nou is hier het euvel, afgelopen avond reed ik naar huis vanuit m'n werk, totaal 10 minuutjes gereden toen kwam ik thuis. Stationair maakte de tomos opeens een apart, onbekend voor mij, geluid ( het was altijd al een geratel , wel bekende koppeling geluid). Even laten draaien zo, viel een paar keer uit maar wilde weten wat t was , dus opnieuw kicken een paar keer.
Toen kwam het euvel, echt een klere geluid kwam r uit, dus was al bang dat r zuigerveren door m'n cilindervoering aan het jagen waren, snel kop eraf, maar zag er nog goed uit gelukkig.
Dus toen toch even vliegwiel carterkap eraf gehaald, op eerste oog niets geks te zien, alleen wanneer het draait komt r echt een rot geluid uit. ( Draaien betekend geen lopende motor, maar puur het draaien van het vliegwiel of kixkstart as)

Hoop dat r mensen zijn die dit herkennen of misschien opties hebben. Ik hoor graag van jullie, alvast bedankt!!!

*Edit*: als dit de verkeerde plek is om deze post te plaatsen , laat het me weten , zal dan proberen te wijzigen.

fons716
Hopeloos verslaafd
Contacteer:
Contacteer fons716

Berichtdoor fons716 » 01 jun 2019 22:22

Kun je horen of het geluid van links, rechts of van de cilinder komt?

KeesGr
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor KeesGr » 01 jun 2019 22:36

Ha Fons,
Ik vermoed dat het rechts of midden(carter/cilinder) is (wanneer ik op de tomos zit), aangezien ik het carterdeksel aan vliegwiel zijde er al vanaf heb gehaald en daar niks opmerkelijks was, ook de cilinder zelf ziet r nog goed uit, heb de kop r al af gehad.
Als je eventueel al ideeën heb wat het kan zijn, gooi t allemaal maar op hoor, ik vind niks gek en zal je ook nooit belachelijk erom maken !!

fons716
Hopeloos verslaafd
Contacteer:
Contacteer fons716

Berichtdoor fons716 » 02 jun 2019 09:03

Controleer de koppeling of een van de 3 klem veren niet naar buiten is gekomen of het asje waar het schoentje mee op het hart zit.

Als het niet in de koppeling zit en je deze nog eruit hebt, bak en kickstart as eruit halen zodat je gelijk kunt checken.

KeesGr
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor KeesGr » 02 jun 2019 12:12

Controleer de koppeling of een van de 3 klem veren niet naar buiten is gekomen of het asje waar het schoentje mee op het hart zit.

Als het niet in de koppeling zit en je deze nog eruit hebt, bak en kickstart as eruit halen zodat je gelijk kunt checken.
Ik zal er zsm is naar kijken, a.s. week nog druk met school, maar ik laat meer weten als er weer wat gebeurd is

Tomosfreak112
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor Tomosfreak112 » 17 jun 2019 02:24

Ha Fons,
Ik vermoed dat het rechts of midden(carter/cilinder) is (wanneer ik op de tomos zit), aangezien ik het carterdeksel aan vliegwiel zijde er al vanaf heb gehaald en daar niks opmerkelijks was, ook de cilinder zelf ziet r nog goed uit, heb de kop r al af gehad.
Als je eventueel al ideeën heb wat het kan zijn, gooi t allemaal maar op hoor, ik vind niks gek en zal je ook nooit belachelijk erom maken !!
Door alleen de kop er af te halen kan jij niet zien wat de staat van de cilinder is hoor ! Je moet de kop de cilinder en de zuiger eruit halen en dan even goed kijken of je geen ijzer resten ziet. Is je olie zilverkleurig dan zitten er geheid ijzer resten in en zou ik je hele blokje maar eens uit elkaar halen

KeesGr
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor KeesGr » 08 jul 2019 13:40

Vandaag de rechtercarterkap eindelijk er maar eens afgehaald, druk gehad met school. 1e koppeling is niet goed meer, mist 2 van de 3 kurksegmenten en in van de veerklemmen is inderdaad naar buiten gekomen.

Nu ik het toch open heb liggen, nog tips om gelijk meer te vervangen/te checken? M'n krukas zit wat (minder dan 1mm) axiale speling op, 2e koppeling lijkt ook wat speling te hebben, maar volgens mij is dat niet gek.

Ik hoor graag wat

KeesGr
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor KeesGr » 08 jul 2019 13:44

Ha Fons,
Door alleen de kop er af te halen kan jij niet zien wat de staat van de cilinder is hoor ! Je moet de kop de cilinder en de zuiger eruit halen en dan even goed kijken of je geen ijzer resten ziet. Is je olie zilverkleurig dan zitten er geheid ijzer resten in en zou ik je hele blokje maar eens uit elkaar halen
@Tomosfreak112 Je hebt gelijk dat je niet volledig kan zien om dat de cilinder nog in goed staat is, wanneer alleen de kop eraf is. Wel kan je zien, als je kop er af is , en je zuiger in ODP is, of dat er dikke krassen/groeven in de cilindervoering zijn gekomen, dit was niet het geval vandaar mijn conclusie. Heb de oorzaak inmiddels gevonden.
Jij nog tips/tricks om het blokje een check te geven, ik hoor graag van je.
Grtz

fons716
Hopeloos verslaafd
Contacteer:
Contacteer fons716

Berichtdoor fons716 » 08 jul 2019 20:33

Dan heeft 1 klemveer niet achter dat lipje gezeten en kan dan naar buiten komen, als het goed gemonteerd is kunnen ze niet naar buiten.
Ik zou zelf nieuwe krukas lagers monteren en de krukas uitshimmen zodat de axiale speling weg is, en alle keerringen vervangen.

KeesGr
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor KeesGr » 10 jul 2019 20:53

Dan heeft 1 klemveer niet achter dat lipje gezeten en kan dan naar buiten komen, als het goed gemonteerd is kunnen ze niet naar buiten.
Ik zou zelf nieuwe krukas lagers monteren en de krukas uitshimmen zodat de axiale speling weg is, en alle keerringen vervangen.
Ja ik vraag me nog steeds af hoe dat ding naar buiten gekomen is, had namelijk nog nooit eerder iets aan die kopelling gedaan.

Krukaslagers + keeringen gelijk maar vervangen inderdaad, speling die er in zat ( axiaal ) is nu ook verholpen. Denk dat het de binnenste lagerringen waren die iets konden bewegen.
In ieder geval bedankt voor je tips 👌

fons716
Hopeloos verslaafd
Contacteer:
Contacteer fons716

Berichtdoor fons716 » 11 jul 2019 11:29

Ja ik vraag me nog steeds af hoe dat ding naar buiten gekomen is, had namelijk nog nooit eerder iets aan die koppeling gedaan.
Als je hem niet nieuw hebt gekocht heeft de vorige eigenaar misschien de veer aan de verkeerde kant van de andere veer gemonteerd.

Axiale speling is ook afhankelijk van de middencarter pakking, als je een dikke pakking hebt moet je shim ringen hebben.

Plaats reactie
  • Afdrukweergave
11 berichten • Pagina 1 van 1

Terug naar “Beginners”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers