• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Ingedraaide stationair schroef

Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters ;)
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
19 berichten • Pagina 1 van 1
ArieFlexer
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor ArieFlexer » 02 jul 2019 04:25

Hallo!

Ik zit met een volledig ingedraaide stationair schroef die ik eigenlijk nog verder in wil draaien ivm laag stationair lopen.
Het betreft een volledig standaard SNOR Flexer uit 2006. Alleen ooit is de uitlaat vervangen door zo'n normale sigaar, maar lijkt me ook standaard toch?

Hij loopt perfect, 1x kicken en rijden ook bij koude motor.

Heb de schroef met de tijd steeds meer in moeten draaien.... aan welke onderdelen zou ik moeten denken om te checken?

Luchtfilter element is mooi schoongemaakt, evenals de carb. Pas nog vraagtekenveer vervangen + lagers in koppelingsdeksel.
Krukas draait soepel rond.

Zit wel een oude bougie is, maar lijkt me geen probleem omdat ie zo mooi en goed loopt.

Gr.

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 02 jul 2019 12:01

Slijtage door de stationairschroef aan de kant waar deze tegen/ onderaan de gasschuif komt veel voor. Dit komt doordat de schroef wordt verdraaid terwijl de gasschuif erop rust (je krijgt dan een holling).

Als je verder geen problemen ervaart zou ik het laten voor wat het is. Anders kun je het stationair altijd nog afstellen met de gaskabel stelnippels aan het stuur en op de carburateur.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn

fons716
Hopeloos verslaafd
Contacteer:
Contacteer fons716

Berichtdoor fons716 » 02 jul 2019 14:53

Of het gaatje in de carb voor stationair lopen is vervuilt, met een tang 1 draadje uit een staalborstel trekken en deze gebruiken om het gaatje schoon te raggen....daarna met de compressor alle kanalen-gaatjes goed door blazen (sproeier wel eerst eruit halen)

Gaatje in de rode circel is idle hol - stationair gaatje
Bij nummer 4 ff lezen http://www.myronsmopeds.com/category/ca ... /dellorto/
Afbeelding

ArieFlexer
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor ArieFlexer » 03 jul 2019 01:01

Thanks voor de nuttige info, ga ik morgen is op onderzoek uit!

ArieFlexer
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor ArieFlexer » 08 jul 2019 20:55

Stationair gaatje is het probleem niet, door geragd en met compressor schoongemaakt.
Er zit wel een inkeping op de gasschuif. Zal dat dan wel moeten zijn.

Heb ook veel last van viertakten zoals jullie dat noemen, heb de ontsteking al op bromstand gezet. Nog geen verbetering behalve feller optrekken.

Sproeier 49 trouwends standaard neem ik aan?

fons716
Hopeloos verslaafd
Contacteer:
Contacteer fons716

Berichtdoor fons716 » 09 jul 2019 00:23

Gasschuif hoort geen inkeping -deukje te hebben op de plaats waar hij de stationair schroef raakt.

Je kunt sproeier 48 proberen, zit de begrenzer nog in het luchtfilter?

ArieFlexer
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor ArieFlexer » 09 jul 2019 16:10

Nee dat die inkeping niet goed is wist ik al... probleem gevonden dus.
Begrenzing zit er idd nog in, als je die kromme slang bedoelt.

fons716
Hopeloos verslaafd
Contacteer:
Contacteer fons716

Berichtdoor fons716 » 09 jul 2019 18:38

Je kunt proberen zonder kromme slang erin of hij minder gaat 4takten, geeft dat geen verbetering dan sproeier 48 proberen.
Demper van de uitlaat kan ook wat dicht zitten waardoor hij eerder gat 4takten, geld ook voor de uitlaat poort, hoeveel km heeft de tomos gereden?

ArieFlexer
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor ArieFlexer » 09 jul 2019 20:11

Ga ik is proberen!

De uitlaat is jaren terug een keer vervangen. wil hem best is uit elkaar halen om te kijken of er veel kool in zit.
Er zit geen kilometer teller op, er zit eigenlijk niks op haha. Was volgens mij de budget versie van de Flexer toendertijd.
Denk dat er wel aardig wat kilometertjes op staan...

ief
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor ief » 09 jul 2019 21:37

Ik had juist bedacht dat het iets kleiner maken van de uitlaat uitgang 4-takten zou kunnen verminderen. Misschien ook wel weer afhankelijk van 1001 dingen maar wat is jouw gedachtengang dan in deze Fons?
Pack'r snor, pack'r brom nagenoeg origineel en sport'r boor, vijl en dremel slachtoffer... en een S1 dramatje

O no, red pilled...

fons716
Hopeloos verslaafd
Contacteer:
Contacteer fons716

Berichtdoor fons716 » 09 jul 2019 23:37

4takten Komt door een te rijk mengsel, of als hij zijn uitlaat gassen niet kwijt kan.
Uitlaat poort is std al klein en vervuild door de jaren heen, uitlaat en demper ook.....zeker bij een snor want die zijn begrensd en draaien weinig toeren en worden minder heet en hebben meer last van vervuiling.

ArieFlexer
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor ArieFlexer » 11 jul 2019 14:23

Luchtbegrenzer verwijderd.

Loopt stukken beter, zowel stationair als weer gas geven bij een stoplicht.
Optrekken gaat nog iets sneller.

Maar is meer gaan viertakten...

Mijn bedoeling is niet om harder te gaan maar om het beter te laten lopen.

fons716
Hopeloos verslaafd
Contacteer:
Contacteer fons716

Berichtdoor fons716 » 11 jul 2019 18:18

Lees hier eens doorheen daar komt 4takten ook een paar keer voorbij.
Ik heb zelf het ingang pijpje van het luchtfilter vergroot omdat hij met een 15 mm carb te weinig lucht krijgt, lucht moet ook 2 x door het schuim, heb het schuim ingekort zodat de lucht er maar 1x door hoeft, voorheen kreeg ik hem niet afgesteld.
Met een 9 mm carb moet het pijpje groot genoeg zijn (is 14 mm)
Al geprobeerd hoe hij loopt zonder luchtfilter?
https://wiki.tomosforum.nl/index.php/Op ... _tot_50%2B

ArieFlexer
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor ArieFlexer » 12 jul 2019 16:46

Denk dat ik het viertakten maar voor lief neem.

Hij rijd nu supergoed, dus heb weinig zin om er nog wat aan te doen. Wil de brommer ook niet opvoeren oid, prima zo voor mij.

ief
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor ief » 12 jul 2019 18:36

4takten Komt door een te rijk mengsel, of als hij zijn uitlaat gassen niet kwijt kan.
Uitlaat poort is std al klein en vervuild door de jaren heen, uitlaat en demper ook.....zeker bij een snor want die zijn begrensd en draaien weinig toeren en worden minder heet en hebben meer last van vervuiling.
Dat denk ik ook. Vraag is alleen, wat is een rijk mengsel en hoe kom je er van af? :)

Wat ik denk dat er aan de hand is, iig voor 90% is dat, als je iets veranderd aan een snor (bij brom veel minder van toepassing) dat het vermogen stijgt en je meer toeren kan draaien. Om X snelheid te halen heb je Y kracht nodig. Vervolgens kun je dus meer toeren draaien na piek vermogen/ koppel en daar zit em de kneep want na dit punt zakt de temperatuur drastisch wat zorgt voor langzamere verbranding (ofwel 'rijk' mengsel)

Als je het verslag van van Klaveren leest kun je dat er ook wel een beetje uithalen.

De neiging is om de sproeier maar steeds kleiner te maken maar dan loop je het gevaar op te arm op piek vermogen/ koppel. (zie pingel verhaal)

Dus eigenlijk ontkom je er niet aan om iets zwaarder te vertanden om zo de balans weer te vinden en evt. is een restrictie in de stinger ook een oplossing (maar linker) om de juiste balans te vinden tussen restgas en vers mengsel (om zo de temperatuur wat hoger te houden.)

Edit: Of, om jouw gedachtengang te volgen, te veel restgas geeft ook weer minder snelle verbranding ('rijk mengsel') dus dan zou het vergroten van de uitlaatuitgang weer beter zijn.

Snor afstellen blijft monnikenwerk en soms gaat het zo maar in een keer goed, kan er geen pijl op trekken :)

TS is er zo tevreden mee dus doet er verder niet zo veel toe maar my 2 cents, ik zou er zelf stapeldol van worden denk ik, lol.
Pack'r snor, pack'r brom nagenoeg origineel en sport'r boor, vijl en dremel slachtoffer... en een S1 dramatje

O no, red pilled...

ArieFlexer
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor ArieFlexer » 12 jul 2019 22:33

Heb je wel gelijk in, meer viertakten klinkt logisch zonder verdere afstelling qua mengsel maar wel icm meer vermogen.

Tja om dol van te worden... zodra ik op top ben, draai ik de gashendel de helft terug en daarna is het lekker op het gemakje cruisen. Ben blij dat ik een keer rustig kan rijden, met m'n 660cc 1 cilinder is het vol gas of stilstaan :)

ief
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor ief » 12 jul 2019 23:05

Yamaha rules :)

(of gok ik verkeerd ;) )

Je zou is een 28 tands achterwiel kunnen proberen en wat meer spelen, hoef je echt niet heel veel harder door te gaan. Ik heb er 2 en die doen maarliefst 30 a 35 op de teller met 28 achter. Heb ze niet langdurig getest maar het geeft je net ff meer speelruimte.

O no, red pilled...

ArieFlexer
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor ArieFlexer » 13 jul 2019 01:02

Dat gok je idd verkeerd, 't is een KTM :)

Geen idee wat de tandwielen zijn op de brommert, zal ze met de tijd ook moeten vervangen... zijn ook nog nooit nieuwe op gekomen.

ief
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor ief » 13 jul 2019 14:28

Damn ;)

O no, red pilled...

Plaats reactie
  • Afdrukweergave
19 berichten • Pagina 1 van 1

Terug naar “Beginners”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen