• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Tomos wil niet aan slaan

Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters ;)
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
12 berichten • Pagina 1 van 1
Luuktomos
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor Luuktomos » 06 sep 2019 14:45

Tomos a35 snor
quattro
kickstarter

Hallo,
Dit is mijn eerste post maar ik zal meteen ter zaken komen:
Mijn krukaskeerringen waren niet meer goed dus ik heb deze vervangen. voor zover ik weet heb ik nu alles weer netjes in elkaar zitten. Tot mijn spijt wil de tomos niet meer starten. dit deed ie' eerst ook niet meer omdat de krukaslagers lek waren.
Observaties:
Achterwiel is niet meer vrij te bewegen(druk vanaf de koppeling as, het wiel zelf kan nog vrij draaien als deze geen ketting heeft)( is nog wel te bewegen maar je kan m' geen slinger geven)
Tomos was eerst altijd aan te rennen, nu niet meer.
Lijkt net alsof hij m' niet op pakt.

Iemand een idee wat het probleem kan zijn?

Ik gok zelf iets met de koppeling omdat deze nu wat stroever is, alleen geen idee wat.

fons716
Hopeloos verslaafd
Contacteer:
Contacteer fons716

Berichtdoor fons716 » 06 sep 2019 16:02

Wel de ring achter het koppelings huis geplaatst.
https://www.tomos-parts.nl/standard/mot ... ling-tomos

Als je aan het koppelings huis trek en duwt moet deze 0,1 of 0,2 mm schuiven-speling hebben.

Tomosfreak112
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor Tomosfreak112 » 12 sep 2019 17:21

Ik heb een soort gelijk probleem.
Ik weet niet hoe ik een nieuwe topic aan kan maken dus dan vraag ik jet maar hier.
Ik heb vandaag beiden krukaskeerringen vervangen ( behalve die achter het tandwiel) de rechter was kapot maar heb ze beiden maar vervangen. Afijn ik alles netjes gemonteerd alle vulringen erin niks mis mee alleen nu wil ik starten doet die niks dus ik de bougie eruit gehaald om te kijken of er uberhaupt wel een vonk is ik heb de ontsteking alle drie de standen geprobeerd zowel op snor als op brom en midden ( waar die op stond ) niks helpt en er vonkt niks... iemand die weet wat hier gaande is ? De ontsteking helemaal schoongemaakt werkt ook niet... ik zit even voor een dilemma iemand die mij even kan helpen ? Ik hoor het graag gr

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 12 sep 2019 18:42

Geen vonk betekent dat de ontsteking geen massa heeft. Dit kan verschillende oorzaken hebben. Op welke wijze heb je de keerringen vervangen (blok er onderuit?), welke onderdelen heb je verder verwijderd gehad om bij de keerringen te komen (dit ivm eventuele valse lucht lekkage).

Komt er wel spanning (wissel) uit je blok als je kickt op de ontstekingsdraad? Zo ja, dan verder naar je bobine en check de bypass. Toevallig de uit-knop niet op uit staan?
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn

Tomosfreak112
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor Tomosfreak112 » 13 sep 2019 12:55

Ik heb het blokje er gewoon opgelaten en ik heb het treintje eruitgehaald en de koppeling.
Ook de drie vulringen zitten er netjes in en ik heb de spanning niet gemeten. Hoe zou ik dat moeten doen? De bougie is ook pikzwart denk omdat de tomos uitviel bij vol gas dus had ik de tomos op de choke dan rolde hij vanzelf weg op een lage snelheid.. alleen ik krijg gewoon geen vonk hij is waarschijnlijk zwart omdat die extra lucht en benzine kreeg door de choke. de ontsteking stond eerst in het midden ik heb de snor en brom geprobeerd maar niks doet het

Tomosfreak112
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor Tomosfreak112 » 13 sep 2019 12:58

.
Bijlagen
IMG_20190905_151515.jpg

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 13 sep 2019 13:27

Waarschijnlijk is de bougie defect (kortsluiting op massa en elektrode) door de overmaat aan olie en andere resten door de lekke keerringen. Probeer eens een nieuwe of die wil vonken. Als ook deze niet vonkt ligt het zeker aan de ontsteking.

Voor de uitleg mbt het doormeten wacht ik eerst de resultaten af van bovenstaande
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn

fons716
Hopeloos verslaafd
Contacteer:
Contacteer fons716

Berichtdoor fons716 » 14 sep 2019 13:22

Zit er tape op de zwarte kabel bij de grondplaat want als dat niet goed zit maakt hij misschien sluiten, is moeilijk te zien op de foto.

Tomosfreak112
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor Tomosfreak112 » 15 sep 2019 13:05

Ik heb een nieuwe bougie gister gehaald en die vonkt ook niet :(

Tomosfreak112
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor Tomosfreak112 » 15 sep 2019 23:09

Hoe moet ik mijn ontsteking en bobine precies doormeten

fons716
Hopeloos verslaafd
Contacteer:
Contacteer fons716

Berichtdoor fons716 » 16 sep 2019 19:07

Ik weet de weerstand niet van die spoel, maar als je de zwarte kabel die naar de bobine loopt even los maakt en er een multimeter aan hangt en de wisselspanning meet tijden het starten weet je of de spoel iets doet, heb je geen multimeter dan een klein lampje van 12 of 24 volt eraan hangen en kijken of hij brand tijdens het starten.

Als de bougie kabel lang genoeg is deze uit de bobine en bougie dop draaien en aan beide kanten 1,5 cm inkorten en weer opnieuw erop draaien, heb je weer vers koper wat contact maakt met bobine en bougie dop.

Tomosfreak112
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor Tomosfreak112 » 16 sep 2019 19:38

Ik weet de weerstand niet van die spoel, maar als je de zwarte kabel die naar de bobine loopt even los maakt en er een multimeter aan hangt en de wisselspanning meet tijden het starten weet je of de spoel iets doet, heb je geen multimeter dan een klein lampje van 12 of 24 volt eraan hangen en kijken of hij brand tijdens het starten.

Als de bougie kabel lang genoeg is deze uit de bobine en bougie dop draaien en aan beide kanten 1,5 cm inkorten en weer opnieuw erop draaien, heb je weer vers koper wat contact maakt met bobine en bougie dop.
Ik ga het proberen dank je wel. Maar moet eerst weten welke waardes hij dan aan moet geven :p

Plaats reactie
  • Afdrukweergave
12 berichten • Pagina 1 van 1

Terug naar “Beginners”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers