• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Snor opvoeren.

Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters ;)
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
48 berichten
  • 1
  • 2
  • 3
  • Volgende
Tijnel0l
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Tijnel0l » 18 apr 2020 13:43

Ik heb een vraagje voor jullie.

Korte beschrijving van je probleem: Ik wil sneller
Wanneer ontstond het probleem: altijd al
Aanpassingen aan je tomos (als ja, dan welke?): 22 atw, speedy uitlaat
Type tomos (brom of snor) en model: snor deluxe
Setup (carburateur/ luchtfilter/ ontsteking/ tandwielverhouding): 14/9/ standaard/ weet ik niet/ 26vtw; 22atw

Ik heb zelf weinig verstand van dit alles maar wil toch graag wat sneller.
Ik heb nu alles standaard (zover ik weet) behalve een 22atw en een speedy uitlaat(?) (er zit geen bocht in maar hij ziet er standaard uit) hij gaat ongeveer 40-45 (teller gaat daar tussen heen en weer ongeveer, gps weet ik niet). ik vroeg me af of het zin heeft om een 65cc cilinder met een HD kop er op te zetten en de carb en spruitstuk zo te laten vanwege de kosten.
ik heb nu een sproeier 54 en hij stottert een beetje op de top snelheid.

Zouden jullie mij meer kunnen vertellen over wat ik het beste kan doen? Als er meer info nodig is hoor ik dat graag.

fons716
Hopeloos verslaafd
Contacteer:
Contacteer fons716

Berichtdoor fons716 » 18 apr 2020 21:47

Sproeier 54 is te groot voor een 9 mm carb.
Achtertandwiel 22 is te klein voor een std snor, ook voor een 65 cc met hd kopje.

Tijnel0l
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Tijnel0l » 19 apr 2020 00:55

dat de sproeier te groot was leek me ook ja, standaard is 49 als ik het goed heb?
waarom is atw 22 te klein? wat zou ik nodig hebben dat een 22 wel goed zou zijn dan? Als ik een 65cc met HD kop zou monteren zou dat dan kunnen worden "gebottlenecked" door de carb of spruitstuk of is dat onzin? (nogmaals heb weinig verstand en wil wel leren :)

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 19 apr 2020 03:58

Vwb het stotteren op top kun je proberen de ontstekeing meer naar bromstand te zetten.

22 is een zwaar verzet en eigenlijk voor brommers bedoelt. Je snorsetup heeft te weing kracht om dit verzet rond te krijgen. Denk maar eens aan als je fietst en de hoogste versnelling inschakelt. Dit hou je niet lang vol als je niet genoeg snelheid hebt om te trappen. Dit geldt ook voor je motor, te zware belasting.

Misschien kun je 26 proberen icm een andere kop en/of begrenzingen eruit en ontsteking hebt verzet.

Een 65cc met een snor spruitspuk en 14/9 zou overkill zijn. Deze cilinder heeft wel een bepaalde vulling nodig en dat kan deze carburateur niet leveren. In dat geval kun je beter een bromkop of hd kop op je huidige 50cc zetten.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn

Tijnel0l
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Tijnel0l » 19 apr 2020 12:02

dus als ik het goed begrijp raadt je me aan om een HD kop te installeren, de ontsteking op bromstand te zetten, een 26 atw te kopen en de sproeier op 54 laten? Wat voor snelheden en trekkracht zou ik hiermee kunnen behalen?

ik dacht dat het juist overal aan werd geraden een 22 atw te nemen voor een hoge top, een kleiner tandwiel voor een hoge top en een groter tandwiel voor sneller optrekken. maar misschien heb ik dit helemaal verkeerd begrepen.

Ik heb ook een Tecno Bos uitlaat liggen, maar die heb ik er weer afgehaald omdat hij niet goed optrok, moeilijk schakelde en met de speedy uitaat heeft hij een hogere top dan met de Bos. Is dit norrmaal? De brommerboer heeft me verteld dat de bos uitlaat niet genoeg tegenkracht kan zetten met mijn huidige setup.
Ik zou de Tecno Bos uitlaat wel graag willen gebruiken, omdat hij erg leuk klinkt, en de speedy uitlaat heel erg tin achtig. Alsof er een leeg blikje cola onder m'n Tomos hangt, ik vermoed dat de binnenkant los zit o.i.d.

en welke sproeier zou je met welke setup ongeveer aanraden? ( ik weet dat het per brommer kan verschillen ,maar een indicatie zou fijn zijn voor het bestellen van een sproeier pakketje)

kortom, wat zou je me aanraden om te doen voor de beste "bang for your buck", dus het meeste performance voor een leuk prijsje?

Hartstikke bedankt shadowranger, weer wat nieuws geleerd! :)

fons716
Hopeloos verslaafd
Contacteer:
Contacteer fons716

Berichtdoor fons716 » 19 apr 2020 13:59

Ik heb 2 blokjes eentje met een bewerkte 50 cc en afgevlakte brom kopje en een 15 mm del, dat rijdt oke met tw 26-26.
De 65cc met een 65 cc kopje afgevlakt en een 15 mm del rijdt oke met tw 26-24.

Waarom niet een originele 15 mm carb kopen en het spruitstuk ontgrenzen, is goedkoper dan een cilinder...plus als je weinig sleutel ervaring hebt is een cilinder monteren lastig.

Sproeier zoals je nu rijdt 49-50 of 51...dus geen 54 (of hij heeft valse lucht)

Tijnel0l
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Tijnel0l » 19 apr 2020 19:41

Ik heb 2 blokjes eentje met een bewerkte 50 cc en afgevlakte brom kopje en een 15 mm del, dat rijdt oke met tw 26-26.
De 65cc met een 65 cc kopje afgevlakt en een 15 mm del rijdt oke met tw 26-24.
Hoe hard gaan beide Tomossen ongeveer? Ik weet ook niet precies wat een kop afvlakken inhoudt :?
Als ik een 15/15 carb koop en het spruitstuk ontgrens met mijn 50cc, wat kan ik verwachten qua snelheden etc?

Dat de sproeier te groot is wist ik eigenlijk al voor ik de post maakte, hij viertakt ook (volgens mij heet dat zo) en de bougie is vrij donker van kleur, dus die moet sowieso vervangen worden.

fons716
Hopeloos verslaafd
Contacteer:
Contacteer fons716

Berichtdoor fons716 » 19 apr 2020 21:06

Snelheid is erg afhankelijk van welke uitlaat ik er op heb, scheelt ruim 10 km/h

Tijnel0l
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Tijnel0l » 19 apr 2020 21:41

Ik heb zelf een Tecno bos en een speedy uitlaat

fons716
Hopeloos verslaafd
Contacteer:
Contacteer fons716

Berichtdoor fons716 » 20 apr 2020 17:55

Een tecno bos bos trekt onderin voor geen meter, dus met tw 22 een is het een drama.
Met een speedy met 26 mm bocht haal je hooguit 60 km/h, kan niet meer uitlaat gassen kwijt.

Tijnel0l
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Tijnel0l » 21 apr 2020 14:47

60 km/uur is voor mij prima. maar wil eigenlijk wel een andere uitlaat gebruiken dus. (Het liefst de tecno bos omdat ik deze al heb liggen en het zonde vind om hem niet te gebruiken)

Tomsen
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Tomsen » 22 apr 2020 10:52

60 km/uur is voor mij prima. maar wil eigenlijk wel een andere uitlaat gebruiken dus. (Het liefst de tecno bos omdat ik deze al heb liggen en het zonde vind om hem niet te gebruiken)
Ik haal uit je verhaal dat je absoluut geen topsnelheid wil inleveren. Als je een 15mm carburateur installeert + een HD kop + begrenzing uit je spruitstuk halen en je verzet je ontsteking naar de bromstand dan zal de brommer veel sneller optrekken.

Als je dan tandwiel 26 of 24 achter installeert en je legt die bos techno eronder ga je waarschijnlijk vrij snel, als ik moet gokken 50/60km uur.

Maar om je spruitstuk te ontgrenzen is het handiger als je heel je motorblok eronderuit haalt. Op zicht is het allemaal niet zo heel moeilijk zolang je goed kijkt waar de elektra aan is gesloten deze los haalt en markeert met stiften of bijvoorbeeld gekleurde tape, zodat je precies weet hoe het allemaal terug moet. Foto's maken werkt ook goed.

Ik had precies dezelfde setup als jij, 22 tandwiel achter met een speedy uitlaat. Trok voor geen meter op en reed op zijn top 40.

Ik heb een HD kop, bromzuiger, 15mm carburateur en een 26twa geïnstalleerd en de ontsteking op bromstand gezet en mijn Tomos loopt nu 45/50 en trekt aanzienlijk harder op.

Tijnel0l
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Tijnel0l » 22 apr 2020 13:37

Absoluut geen topsnelheid inleveren wil ik niet perse zeggen, maar je hebt wel gelijk dat ik een hoge top belangrijker vind dan snel optrekken :) bedankt voor je handige tips over de kabels bijvoorbeeld! Maakt het inderdaad wel makkelijker gok ik.

Ik denk dat ik ga doen wat jij aanraadt, dus dit: "Als je een 15mm carburateur installeert + een HD kop + begrenzing uit je spruitstuk halen en je verzet je ontsteking naar de bromstand"

Scheelt me geld, en nadat ik even heb nagedacht hoef ik niet perse een 65cc blok die 70+ gaat (liet me een beetje beinvloeden door sommige filmpjes enzo, en dan ziet het er toch wel leuk uit om zo'n sneller tomos te hebben haha).

heb je eventueel nog tips voor een beginnende sleutelaar? In principe zou alles voor zich moeten spreken, zo'n Tomos blokje in volgens mij de simpelste vorm van een verbrandingsmotor die er bestaat.

Alvast bedankt voor de reacties. (Dat geld ook voor alle andere mensen die op me hebben gereageerd op dit topic!)

Tomsen
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Tomsen » 22 apr 2020 14:06

De carburateur vervangen is eigenlijk het makkelijkste. Een carburateur 14/12 zou ook al helpen dat is de standaard maat van een brommer. Nu zit er 14/9 op toch? Op marktplaats koop je die meestal voor 20€ tweehands van dellorto. Als je de ontsteking gaat wijzigen dan heb je een zuigers stop en een vliegwiel trekker nodig om dit te doen. Het is opzich helemaal niet moeilijk.

Tomsen
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Tomsen » 22 apr 2020 14:10

Bij de HD kop zou ik ook een soft pakking kopen, die sluiten bij mij altijd mooi aan. Het spruitstuk ontgrenzen is ook te doen maar dan heb je eigenlijk een Dremel nodig om 2 schroefjes eruit te draaien. 65 en 70cc is leuk maar dan slijt je brommer harder en het afstellen is altijd veel lastiger. Ik heb ooit een 70cc onder Puch gehad maar ik bleef daar maar mee klooien.

fons716
Hopeloos verslaafd
Contacteer:
Contacteer fons716

Berichtdoor fons716 » 23 apr 2020 16:23

Ik haal het spruitstuk er nooit af om te ontgrenzen, kan met een keilbout m5 en een busje zo eruit getrokken worden, of met een tap m10 als het busje niet te vast zit.
Wel een originele Dellorto SHA 15/15 carburateur kopen want een imitatie is een en al ellende.
Als je het std luchtfilter van de tomos gebruik moet je het pijpje wat in het frame gaat groter worden anders krijgt een 15 mm te weinig lucht, ik heb daar een pvc mof van 19 mm in gelijmd.
Afbeelding

Tomsen
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Tomsen » 23 apr 2020 21:40

Ik haal het spruitstuk er nooit af om te ontgrenzen, kan met een keilbout m5 en een busje zo eruit getrokken worden, of met een tap m10 als het busje niet te vast zit.
Wel een originele Dellorto SHA 15/15 carburateur kopen want een imitatie is een en al ellende.
Als je het std luchtfilter van de tomos gebruik moet je het pijpje wat in het frame gaat groter worden anders krijgt een 15 mm te weinig lucht, ik heb daar een pvc mof van 19 mm in gelijmd.
Dat van die keilbout wist ik niet, ik heb al 3 keer het spruitstuk eraf gehaald😂. Heb je daar ergens een beschrijving van of een YouTube filmpje?

fons716
Hopeloos verslaafd
Contacteer:
Contacteer fons716

Berichtdoor fons716 » 23 apr 2020 22:37

Beetje creatief zijn.
Je kunt op verschillende manieren een simpele trekker maken, stelt weinig voor, busje wat net over het spruitstuk past was het meeste werk.

Tomsen
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Tomsen » 24 apr 2020 10:22

Beetje creatief zijn.
Je kunt op verschillende manieren een simpele trekker maken, stelt weinig voor, busje wat net over het spruitstuk past was het meeste werk.
Ik maak overigens gebruik van de standaard filter zonder die pvc aanpassing (wel onbegrensd natuurlijk). Sproeier 54 geloof ik, loopt goed.

fons716
Hopeloos verslaafd
Contacteer:
Contacteer fons716

Berichtdoor fons716 » 24 apr 2020 13:01

Met een 9 of 12 carb hoef je dat niet groter te maken, met een 15 mm of 16 mm carb wel.

Plaats reactie
  • Afdrukweergave
48 berichten
  • 1
  • 2
  • 3
  • Volgende

Terug naar “Beginners”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki