• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Valse lucht op standaard tos

Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters ;)
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
20 berichten • Pagina 1 van 1
HarryAnders
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor HarryAnders » 03 feb 2020 10:43

Hoi,

Welk model tomos heb je?
Tomos A35 uit 2003

Is het een snor of een brommer?
Standaard snor met standaard uitlaat (met bocht), standaard carburateur met sproeiermaat 50, standaard cilinderkop.

Wanneer ontstond het probleem?
Al sinds dat ik hem overgekocht, een half jaar.

Wat is het probleem?
De tomos liep wat traag (25 max) en leek iets in te houden dus ik heb hem even open gemaakt en schoongemaakt. De carb in het azijn gelegd en er weer op gemonteerd. Toch heb ik het idee dat ik de stationairsschroef wel erg ver erin moet draaien om hem goed stationair te laten lopen. Toen heb ik getest met remreiniger of hij valse lucht ergens pakt. Wanneer ik op de verbinding tussen de cilinder en het spruitstuk spuit dan begint de Tomos harder te lopen. En wanneer ik op de plaats van de carburateur en het spruitstuk spuit dan valt de Tomos uit. Betekent dit dat ik het spruitstuk eraf moet halen om de pakkingen bij het membraan te vernieuwen? Wat betekent het dat hij harder gaat lopen met de remreinigertest en dat hij uitvalt met de remreinigertest?

Alvast bedankt.

fons716
Hopeloos verslaafd
Contacteer:
Contacteer fons716

Berichtdoor fons716 » 03 feb 2020 11:18

Pakkingen idd vervangen (membraan zit kort bij de voetpakking en dan is het lastig om te zeggen welke lek is)
In de carb zit achter de nylon bus een rubber ring die voor de afdichting op het spruitstuk zorgt, ring checken....of carb zit niet ver genoeg op het spruitstuk.

Als hij uitvalt verzuipt hij door de remmenreiniger, dus daar is het lek groter.

HarryAnders
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor HarryAnders » 03 feb 2020 14:45

Bedankt voor de snelle reactie fons.
Ik denk dat je inderdaad gelijk hebt met de voetpakking die lek is in plaats van de membraanpakking.

Ik heb even een foto gemaakt van hoe mijn carb op het spruitstuk zit. Er zit nog een kleine ruimte, zou dat het probleem kunnen zijn? Ik krijg mijn carburateur niet verder op het spruitstuk geschoven. De witte ring heb ik zien zitten tijdens het schoonmaken maar hier heb ik niks mee gedaan.

Afbeelding

Video:
https://gofile.io/?c=tKvswr

fons716
Hopeloos verslaafd
Contacteer:
Contacteer fons716

Berichtdoor fons716 » 03 feb 2020 17:19

Hij zit er ver genoeg op.
Die witte ring kan eruit zodat je de rubber ring kunt vervangen als die slecht is.

Wat ook kan helpen is de gleuven dicht wassen met siliconen kit, dus kit erin persen-drukken zodat het aan de andere kant eruit komt, carb los van het spruitstuk (eerst goed ontvetten met remmenreiniger)
Afbeelding

HarryAnders
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor HarryAnders » 17 mei 2020 10:53

Goedendag,

Inmiddels weer een tijdje verder en ik heb in de tussentijd wat aanpassingen gedaan aan de tomos.
- Cilinderkop is vervangen voor een hoge druk kop
- Uitlaat verwisseld voor een standaard snelle uitlaat
- Cilinder eraf gehaald en alle pakkingen vervangen
- Sproeier vervangen voor een maat 52

De tomos rijdt nu als een trein er blijft echter 1 probleem zich voordoen. Stationair wil de tomos niet goed blijven lopen. Ik moet elke keer gas bij blijven geven anders valt hij uit. De stationairsschroef is er al zo goed als volledig ingedraaid. Waar zou dit probleem door kunnen komen? Een kapotte stationairsschroef (kan dat)? Motorisch een probleem? Iets anders in de carbarateur wat het probleem zou kunnen veroorzaken?

fons716
Hopeloos verslaafd
Contacteer:
Contacteer fons716

Berichtdoor fons716 » 17 mei 2020 13:51

Het kan zijn dat sproeier 52 net te groot is en dat hij dus stationair te rijk loopt waardoor hij uit valt.
Liep hij op 50 of 51 niet goed?

HarryAnders
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor HarryAnders » 17 mei 2020 16:39

Het kan zijn dat sproeier 52 net te groot is en dat hij dus stationair te rijk loopt waardoor hij uit valt.
Liep hij op 50 of 51 niet goed?
Ik ben tegelijkertijd met het verwisselen van de cilinderkop en uitlaat 2 maten groter gegaan bij de sproeier maat. Zojuist even maat 50 erin gedraaid en een rondje gereden maar het probleem blijft hetzelfde.

Zou een oude bougie dit probleem kunnen veroorzaken?

fons716
Hopeloos verslaafd
Contacteer:
Contacteer fons716

Berichtdoor fons716 » 17 mei 2020 18:41

Een verse bougie kan nooit geen kwaad alleen denk ik niet dat het daar aan ligt.

Wat ook nog kan is dat het stationair gaatje vuil is, draad uit een staalborstel trekken in in het gaatje raggen en daarna met de compressor door blazen.
Afbeelding

HarryAnders
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor HarryAnders » 22 mei 2020 16:58

De carburateur nogmaals een keer helemaal schoongemaakt, met extra aandacht voor het stationair gaatje zoals hierboven beschreven. Ik heb alle gaten van de carburateur ook even doorgeblazen met een compressor.

Daarnaast heb ik een nieuwe bougie erin gedraaid.

Na deze handelingen blijft het probleem zich voordoen. Bij het stationair lopen valt de tomos uit en er zal altijd een beetje gas bij gegeven moeten worden wil hij blijven draaien. Ik heb sproeiermaat 50, 52 en 54 inmiddels uitgeprobeerd. Tussen deze maten lijkt weinig verschil te zitten. Hebben jullie nog tips?

De ontsteking staat nog niet op bromstand. Zou dit een groot verschil maken?

fons716
Hopeloos verslaafd
Contacteer:
Contacteer fons716

Berichtdoor fons716 » 22 mei 2020 19:49

Op snor of brom stand hoort hij gewoon netjes stationair te lopen.
Controleer eens welke gasschuif er in zit, en of het v tje waar de stationair schroef tegen komt netje is, stationair schroef ook checken of hij niet een stukje mist.
Weet alleen dat nr 12 in een 15-15 zit en nr 2 in een 14-12....heb geen 9 mm om te checken.

HarryAnders
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor HarryAnders » 22 mei 2020 21:38

Ik heb even de gasschuif eruit gehaald. En deze lijkt toch een beetje beschadigd te zijn en dit zou mogelijk de oorzaak kunnen zijn. Het is een beetje lastig om het goed op de foto te zetten.

Afbeelding

Afbeelding

Morgen denk ik maar eens langs de brommerboer voor een nieuwe gasschuif.

EDIT: Daarnaast ook de stationairsschroef bekeken. Deze lijkt nog helemaal in orde.

HarryAnders
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor HarryAnders » 22 mei 2020 23:40

Hierbij nog een foto van de gasschuif waarbij de stationair schroef volledig is ingedraaid. Staat hij ver genoeg open?

Afbeelding

fons716
Hopeloos verslaafd
Contacteer:
Contacteer fons716

Berichtdoor fons716 » 22 mei 2020 23:47

Zo op de foto lijkt hij ver genoeg open- omhoog te zijn.
Misschien dat iemand weet of dit de juiste schuif is voor een sha 9 mm carb.

HarryAnders
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor HarryAnders » 23 mei 2020 10:16

Voordat ik een nieuwe gasschuif aanschaf kan ik misschien proberen de onderkant van deze gasschuif iets weg te veilen waardoor hij hoger valt om te kijken of dit het probleem oplost. Maar als jij zegt dat hij ver genoeg open/omhoog lijkt te staan moet ik het probleem wellicht ergens anders zoeken.

Wat me wel opvalt is dat hij bij het wegrijden wat meer moeite moet doen en ook niet echt snel is (wat ik wel verwachtte met de nieuwe cilinderkop). Vanaf 7-10 km/h heeft hij dan weer wel voldoende kracht.

fons716
Hopeloos verslaafd
Contacteer:
Contacteer fons716

Berichtdoor fons716 » 23 mei 2020 11:16

Het is moeilijk op de foto te zien of het v tje diep is ingeslagen door de stationair schroef.
Als je netjes 0,5 mm van de onderkant vijlt en dan eerst testen hoeveel hij harder stationair loopt, nieuwe schuif kun je altijd nog kopen.

HarryAnders
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor HarryAnders » 31 mei 2020 23:31

De gasschuif heb ik wat bijgeveild, natuurlijk niet te veel. Hierdoor lijkt hij iets beter te lopen, maar dit lijkt niet de oplossing van het probleem te zijn. Stationair wil hij nog steeds niet goed blijven draaien.

Tegelijkertijd met het bijveilen van de gasschuif ben ik teruggegaan naar een sproeier 52 en uiteindelijk terug naar sproeier 50. Dit op basis van de kleur van de nieuwe bougie, deze oogde namelijk nogal wit.

Hij rijdt op zich redelijk met deze set up maar dan alleen zonder luchtfilter. Zodra ik de standaard luchtfilter erop monteer, krijg ik hem niet meer rijdend. Duidt dit dan nog steeds op valse lucht ergens?

Op dit moment lijkt het motorblok ook olie te lekken. Aanvankelijk was dit eerst alleen bij de aftapbout. Dit heb ik opgelost door wat teflon tape te gebruiken. De aftapbout is namelijk ietswat dolgedraaid. Maar nu lekt hij ook bij de linker carter kap (ontstekingskant). Tijdens het sleutelen aan de uitlaat hebben we de Tomos op zijn kant gelegd, ik had verwacht dat dit de reden was voor olielekkage aan deze kant maar nu blijft het toch iets langer aanhouden. Is het wijs om de pakkingen van de carter te vervangen op dit moment?

fons716
Hopeloos verslaafd
Contacteer:
Contacteer fons716

Berichtdoor fons716 » 01 jun 2020 00:28

Valse lucht kun je makkelijk testen door deo of remmen reiniger op de kop-voet-membraan pakkingen te spuiten en op de aansluiting van carb en spruitstuk, hij verandert dan in toeren of slaat zelfs af. (iets gas houden als hij niet stationair loopt)
Aan de linker kant zit de carter ontluchting dus daar komt olie uit als je hem plat legt, voor midden pakking moet het hele blok wel uit elkaar en zou ik eerst goed kijken waar hij precies lekt voordat je het voor niets doet.

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 01 jun 2020 08:40

Ter aanvulling: een witte bougie geeft aan dat de lucht-brandstof verhouding te schraal is (teveel lucht tov brandstof) of een verkeerde hittegraad. Je geeft aan dat het een nieuwe was maar niet welk merk/ type.

Meestal kleurt de electrode pas na een aantal kilometer gereden te hebben. Uit het verhaal begrijp ik dat de motor niet stationair wil draaien, maar kun je wel rijden?
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn

HarryAnders
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor HarryAnders » 04 jun 2020 12:40

@Fons
Wellicht dat ik dan alleen de linkerpakking zou moeten vervangen.

@Shadowranger
Die heb ik inderdaad door elkaar gehaald. Ben weer terug naar sproeier 54 waarbij hij beter loopt. Het is een Champion L86C bougie. Mijn brommerboer zei dat zijn ervaring was dat tomosjes daar beter op lopen (Hij had waarschijnlijk de NGK bougies niet).

De valse lucht ben ik gaan testen, maar tegelijkertijd is mijn gaskabel afgebroken dus deze zal ik eerst moeten vervangen.
Afbeelding

Tijdens het schoonmaken van de gasbevestiging in de carburateur (Ik weet niet hoe je het anders noemt) kwam ik erachter dat er iets van deze gasbevestiging is afgebroken. Zou dit de oorzaak kunnen zijn van de valse lucht? Ik heb er zo goed mogelijk een foto van genomen.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 04 jun 2020 18:57

Ja. Als er een stukje mist van t deksel is dat idd een vals luchtlek. Zat er ook geen pakking tussen carburateur en deksel?
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn

Plaats reactie
  • Afdrukweergave
20 berichten • Pagina 1 van 1

Terug naar “Beginners”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers