• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Tomos vonkt, start niet

Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters ;)
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
14 berichten • Pagina 1 van 1
Tomh
Pindabrein
Berichten: 15
Lid geworden op: 29 aug 2018 14:11
  • Citeer

Berichtdoor Tomh » 23 jul 2020 23:51

Beste leden,

Ik heb een tomos quadro die een tijdje niet goed startte, veel kicken voordat er uberhaupt iets ging gebeuren. Na een tijdje sleutelen en onderdelen vervangen, kom ik er nu even niet meer uit. Wat heb ik als eerste vervangen?
- membraan (grotere doorlaat + carbon plaatjes) + pakking. Daarvoor was het een normaal membraan met normale doorlaat.
- Nieuwe zuiger + zuigervere
- Nieuwe voet+koppakking

Daarna bleef de tomos slecht starten + witte rook, dus aannemelijk de keerringen vervangen. Hele blok gesplitst en kwam er toen achter dat de kogellagers op de krukas ook kapot waren. Nieuwe keerringen + kogellagers erin gezet. Alle onderdelen weer netjes terug gezet, maar helaas m’n tomos start niet..

Wat heb ik verder nog gedaan om dit probleem op te lossen?
- benzinekraan werkt 100%, getest
- Carb schoon gespoten. Geen resultaat
- Verschillende sproeier formaten gebruikt; 52,54,58. Geen resultaat
- Zonder uitlaat proberen te starten. Geen resultaat.
- Benzine in cilinderkop gieten en daarna met bougie starten. Geen resultaat.
- Bougie vonkt wel gewoon op de cilinderkop.
- Bougie is heel licht vochtig als ik een aantal keer gekickt heb, maar niet nat.
- Ontsteking (elektrisch 4 spoels) is rechtstreeks aangesluiten op de bobine (rood uit ontsteking op rood bobine)

Kunnen jullie mij verder helpen? Kan het eventueel aan de membraan liggen, heb namelijk nog een standaard nieuwe membraan liggen die kan er evt in. Of de kabels van de ontsteking?

Ik hoor het graag van jullie!
Omhoog


fons716
Hopeloos verslaafd
Berichten: 3879
Lid geworden op: 20 mar 2010 17:03
Locatie: Wijchen
Contacteer:
Contacteer fons716
Skype
  • Citeer

Berichtdoor fons716 » 24 jul 2020 02:23

Bougie moet wel nat zijn en het lijkt er dus op dat hij valse lucht trekt of het membraan niet goed open gaat.
Heb je een linkje van het membraan.

Om je ontsteking te testen kun je de bougiedop van de kabel draaien en de kabel 7 a 8 mm van de cilinder houden, dan moet je een vonk kunnen trekken over die afstand.
Omhoog

Tomh
Pindabrein
Berichten: 15
Lid geworden op: 29 aug 2018 14:11
  • Citeer

Berichtdoor Tomh » 24 jul 2020 07:26

https://www.tomos-parts.nl/snel-membraa ... del-polini

Ik heb alle pakkingen vervangen. Ik zal vanmiddag even de test doen zonder bougiedop, maar hij vonkte wel al goed dus denk niet dat het daaraan ligt.
Omhoog

fons716
Hopeloos verslaafd
Berichten: 3879
Lid geworden op: 20 mar 2010 17:03
Locatie: Wijchen
Contacteer:
Contacteer fons716
Skype
  • Citeer

Berichtdoor fons716 » 24 jul 2020 11:36

Ik verwacht ook dat de ontsteking gewoon goed is, maar het is een kleine moeite om het te testen zodat je zeker weet dat de bougie onder compressie ook vonkt in de cilinder.

Ik blaas en zuig altijd op-aan het spruitstuk voordat ik de cilinder monteer....dan weet je of het membraan opengaat en ook of hij goed sluit.
Dat kun je ook doen als hij al op het blokje zit, alleen is dat lastiger omdat de zuiger misschien voor de inlaat staat....zuiger op het bdp zetten.
Omhoog

Tomh
Pindabrein
Berichten: 15
Lid geworden op: 29 aug 2018 14:11
  • Citeer

Berichtdoor Tomh » 24 jul 2020 22:43

- Vonk is goed.
- Membraan vervangen voor een normale. Gestart met sproeier 54, geen resultaat.
- sproeier vergroot naar 58, geen resultaat.

Geeft bij beide wel een soort van aanstelten tot starten, maar zet niet door. Met choke open, ook geen resultaat.

Wat kan het eventueel nog meer zijn of wat kan ik nog meer testen/doen?
Omhoog

fons716
Hopeloos verslaafd
Berichten: 3879
Lid geworden op: 20 mar 2010 17:03
Locatie: Wijchen
Contacteer:
Contacteer fons716
Skype
  • Citeer

Berichtdoor fons716 » 24 jul 2020 23:44

Is de bougie nu wel echt nat, anders kunnen de krukas keerringen misschien lek zijn en dat valt onder valse lucht die helaas geen benzine bevat.
Omhoog

Tomh
Pindabrein
Berichten: 15
Lid geworden op: 29 aug 2018 14:11
  • Citeer

Berichtdoor Tomh » 25 jul 2020 08:47

Ik ga het even checken! Ik heb juist alle krukaskeerringen nu net vervangen omdat die al lek waren, lijkt me stug als die weer lek zijn..
Omhoog

fons716
Hopeloos verslaafd
Berichten: 3879
Lid geworden op: 20 mar 2010 17:03
Locatie: Wijchen
Contacteer:
Contacteer fons716
Skype
  • Citeer

Berichtdoor fons716 » 25 jul 2020 11:23

Als die netjes geplaatst zijn dan ga ik ervan uit dat die dicht-goed zijn.
Als hij nergens valse lucht heeft zou ik een andere carb proberen als je die mogelijkheid hebt.
Omhoog

Tomh
Pindabrein
Berichten: 15
Lid geworden op: 29 aug 2018 14:11
  • Citeer

Berichtdoor Tomh » 04 aug 2020 23:12

Ben ik weer, een hele hoop getest en nogmaals opnieuw gemonteerd. Er was valse lucht bij de cilinder, opgelost met een klein beetje vloeibare pakking.

Ik probeerde vanavond ermee te rijden (kickt in een keer aan, afstelling en soepel lopen is nog niet fantastisch), 5 minuutjes ging het goed totdat die begon te ploffen rond mijn cilinder/zuiger/bougie. Compressie in een keer weg, afwisselend met wel snelheid om vervolgens weer direct te ploffen en compressie kwijt te zijn.

Ik heb twee filmpjes gemaakt welke hieronder te downloaden zijn. Ik hoor het graag of jullie enige suggesties hebben wat het kan zijn.

https://we.tl/t-w9paruOjRZ
Omhoog

fons716
Hopeloos verslaafd
Berichten: 3879
Lid geworden op: 20 mar 2010 17:03
Locatie: Wijchen
Contacteer:
Contacteer fons716
Skype
  • Citeer

Berichtdoor fons716 » 05 aug 2020 17:54

Waar trok hij eerst valse lucht en waar heb je vloeibare pakking gebruikt.
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9682
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 05 aug 2020 22:08

Compressie weg = lekke krukaskeerring. Of gebroken zuigerveren of membraanklepje of kopmoeren niet vast
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

Tomh
Pindabrein
Berichten: 15
Lid geworden op: 29 aug 2018 14:11
  • Citeer

Berichtdoor Tomh » 05 aug 2020 22:48

de valse lucht was eerst bij de voetpakking van de cilinder. Zat een nieuwe pakking op, daarna met vloeibare pakking dicht gemaakt.

Membraan: nieuw
Kopbouten: zijn al harder kruislings aangedraaid omdat die daar ook valse lucht trok, nu niet meer
Krukaskeerring: heb nieuwe erin gedaan, maar rookt nog steeds heftig. Ik denk dat het dan daaraan zal liggen. Gooi er wel even een nieuwe in.
Dat ploffen vanuit de cilinder (zoals op t filmpje) kan dus ook van de krukaskeering komen?
Omhoog

fons716
Hopeloos verslaafd
Berichten: 3879
Lid geworden op: 20 mar 2010 17:03
Locatie: Wijchen
Contacteer:
Contacteer fons716
Skype
  • Citeer

Berichtdoor fons716 » 06 aug 2020 11:04

Voetpakking en membraan pakking liggen zowat tegen elkaar dus dat is lastig met een deo test te bepalen welke lekt is.

Normaal met nieuwe pakkingen hoeft het niet lomp vast gedraaid te worden....oude pakking resten wel netjes verwijdert zonder beschadigingen of diepe krassen te maken.

Heb je de cilinder eraf gehad om er vloeibare pakking tussen te doen, of er tegen aan gesmeerd?? (nooit bij een koppakking gebruiken want het is niet bestand tegen een hoge druk)

Keerring achter de koppeling sloop je snel als je hem niet heel voorzichtig op de krukas draait en schuift, de andere kant gaat makkelijk omdat de krukas taps is.
Omhoog

Tomh
Pindabrein
Berichten: 15
Lid geworden op: 29 aug 2018 14:11
  • Citeer

Berichtdoor Tomh » 06 aug 2020 16:29

Een sissend geluid kwam vanuit m'n voetpakking, cilinder eraf gehaald en vloeibare pakking opgedaan.
Membraan is gloednieuw dus denk dat het daar iets minder snel aan ligt.

Ik ga nu eerst even mijn krukaskeerring aan de koppelingskant vervangen, ik hou jullie op de hoogte.
Omhoog


Plaats reactie
  • Afdrukweergave
14 berichten • Pagina 1 van 1

Terug naar “Beginners”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers
  •       Crossers
  •    Specials
  •    Andere voertuigen
  • Techniek
  •    Beginners
  •       Vet Hard Optrekken
  •    Algemeen
  •    Afstellen
  •    Opvoeren
  •       Uitlaten
  •    Uiterlijk
  •    Elektra
  •    English/ Deutsch Forum
  • Pro Forum
  • Tomos Forum
  •    GrandCafé
  •    Nieuws & Mededelingen
  •    Feedback
  •    Meetings
  • Archief
  •    Archief
  •       Tomos FAQ
  •          Algemeen / Onderhoud
  •          Motorisch
  •          Opvoeren / Tuning / Begrenzers
  •          Elektra / Ontsteking
  •          Uiterlijk
  •          Wetgeving
  •          Website
  •       Exploded views
  • De Markt
  •    Te koop (complete brommers)
  •    Te koop (onderdelen)
  •    Gevraagd
  •    Diensten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten

  • Forumoverzicht
  • Alle tijden zijn UTC+02:00
  • Verwijder cookies
  • Contact



Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBB.nl.