• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Beginners: Kleine vragen topic #2

Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters ;)
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
3158 berichten
  • Pagina 153 van 158
    • Ga naar pagina:
  • Vorige
  • 1
  • …
  • 151
  • 152
  • 153
  • 154
  • 155
  • …
  • 158
  • Volgende
Kurk123
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor Kurk123 » 02 sep 2020 19:49

Beste Tomos kenners,
laatst heb ik mijn Krukaskeerring vervangen, alles werkt daar nu weer naar behoren.
Maar hiervoor heb ik ook de kickstart moeten demonteren, en doet zich het volgende probleem voor: De kickstart gaat niet meer uit zich zelf terug naar de begin positie, en ik moet soms 10 keer kicken voordat hij uberhaubt start (voorheen was dit 1x)
Is gewoon de kickstart veer kapot, of verkeerd gemonteerd? en is het vele kicken een andere oorzaak (ik heb ook de uitlaat pakking namelijk veranderd)
Of is het de kickstart rondselveer, ik weet niet precies wat deze doet, maar kan dat de oorzaak zijn?

Ik hoor het graag :)

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 02 sep 2020 20:58

Achter het vliegwieldeksel zit een veer die de kickstart terug laat komen. Die moet je wel voorspannen. In onze wiki staat wel hoe.

Vwb het slechte starten, denk ik dat dat komt door de nieuwe keerring. Zoek eens of je ergens valse lucht hebt of dat de demper verstopt zit. Helaas vermeld je niet de rest van je setup, dus ga ik er vanuit dat alles verder standaard is.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn

Kurk123
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor Kurk123 » 02 sep 2020 21:36

Bedankt voor je reactie, verder is nog alles standaard.
Dus dan ga ik inderdaad even opzoek naar valse lucht.

isis1e
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor isis1e » 05 sep 2020 15:33

Aangezien ik niet tevreden was met de service van de plaatselijke "brommerboer" en niet afhankelijk wilde zijn van de hulp van een oom heb ik besloten zelf te leren sleutelen. Nu heb ik net mijn eerste sleutelsessie achter de rug. De uitlaat, membraan, cilinder en zuiger vervangen. Stond ik op het punt om op te stappen voor een testrit roept mijn partner opeens dat hij het geluid bij de cilinder toch wat raar en schraperig vind. We hebben beide 0 ervaring en het was mij eerst niet opgevallen maar nu twijfel ik natuurlijk mega. Hebben jullie een second/third opinion? Gewoon op wegrijden, niets aan de hand of moet ik toch weer aan de slag?

http://www.filedropper.com/brommer27b54 ... 0f50a40511

Tomos a35 standard brommer.
Tecno Euro2 speedy uitlaat 26mm
15/15 carbeurateur?
hoge druk kop
Bougie NGK B7HS
verder voor zover bekend standaard maar moet bv tandwielen nog checken (maar lijkt me hiervoor niet relevant)

Kurk123
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor Kurk123 » 12 sep 2020 20:58

Help! wat begon als simpel even een uitlaat pakking vervangen kwam uit in een grote ramp.
Het begon met het losdraaien van de bouten waar de uitlaat vast zit, maar toen brak er één bout af precies waar hij de cilinder in ging. Dus na veel zoeken tot het besluit gekomen om een tapeind uitdraaier te gebruiken.
Wat eigenlijk een soort linkse boor is die zich vast zet in de bout, om vervolgens linksom de bout mee er uit te draaien.
Maar na wat draaien en wat kruipolie brak zelfs die af, maar de ramp is nu dat geharde staal, waar die uitdraaier van gemaakt is, nu kan ik hem namelijk ook niet meer uitboren voor een tweede poging.
Wat moet ik nu?!
Ik hoor graag van jullie.

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 12 sep 2020 22:15

Heb je een setje drevels (=doorslagen)?

Dan kun je proberen de gebroken linkse tap kapot te slaan en zo in stukken eruit te krijgen. Beter is gewoon het gat op te boren tot 5,2 mm en dan weer m6 draad erin te tappen. Of oversized gaan en een andere maat schroefdraad of helicoils (schroefdraadreparatie) toepassen.

Ben niet zo'n fan van die linkse tappen om o.a. de reden die je hebt mogen ervaren.

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn

Kurk123
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor Kurk123 » 17 sep 2020 20:15

Beste Shadowranger,
Om nog even terug te komen op de afgebroken drevel, hoe is het mogelijk om deze er uit te slaan, met een kleine beitel?
Het opboren lukt mij zo niet 1,2,3 want het is echt gehard staal. Dus ik heb de lokale smit op gebeld en hij zegt dat het echt wel moeilijk gaat worden, miss dmv verhitten of iets dergelijks maar dat is een tijd en geld rovend klusje als je dat door iemand professioneel te laten doen. Is het miss niet handiger om er een nieuwe cilinder er op te zetten. Of heeft iemand nog een plan B, of een alternatief om een uitlaat te bevestigen?

Ik hoor het graag, mvg.

fons716
Hopeloos verslaafd
Contacteer:
Contacteer fons716

Berichtdoor fons716 » 17 sep 2020 21:47

Hoever zit die linkse boor-tap erin?

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 18 sep 2020 08:35

Beste Shadowranger,
Om nog even terug te komen op de afgebroken drevel, hoe is het mogelijk om deze er uit te slaan, met een kleine beitel?........
Een doorslag is een stuk gereedschap (zie bijlage) om een gehard stukje te verbrijzelen. Wel een veiligheidsbril dragen anders kun je mogelijk ook nog naar de oogarts of SEH om de ijzeren deeltjes uit je ogen te laten halen. De linkse tap moet je proberen in kleine stukjes te slaan zodat deze uit het gat komt.

De vraag die fons716 stelt is ook een goede. Als deze er niet zover in zit kun je vanaf de andere kant door het gat heen het srukje terug proberen te slaan. Neem daarvoor een doorslag die in het gat past.
Bijlagen
img_5024-1600x900.jpg

paardenmelk
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor paardenmelk » 05 okt 2020 15:00

Hallo, enkele weken geleden een Snor Tomos A35 gekocht. Loopt lekker 1x kicken en gaan. Op dit moment loopt ie ongeveer 35kmh. Alleen ik zou 'm graag nog wat extra willen opvoeren naar 45/50kmh. Hier zijn al heel veel topics over alleen ik vroeg mij af wat nou echt de makkelijkste / goedkoopste manier was.

Op dit moment zit er volgensmij een standaard-snel uitlaat op en de vorige eigenaar had er een powerfilter op gezet. Voor de rest is ie volgens mij standaard.

Zelf dacht ik nog:
- HD Kop erop zetten (20€)
- Ontsteking snor op bromstand zetten (Zuigerstop en vliegwieltrekker moet ik nog kopen 10€)
- Achtertandwiel 26 of 24 (5€)
- En misschien een sneller uitlaatje voor rond de 30€, Bullet / Biturbo / Bos / Proma GP

Zou ik hiermee dan 45-50 kunnen halen? En zijn dit een beetje de makkelijkste manieren om 'm wat sneller te laten lopen? Ik ben niet zo'n beuner namelijk.

Kurk123
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor Kurk123 » 16 okt 2020 13:57

Ik heb nog een vraagje tussendoor, Ik rijd al een hele tijd met veel plezier op mijn tomos. Maar sinds een tijdje als ik hem koud start, en ik gas geef houd mijn brommer opeens in, soms redelijk heftig dat ik me goed moet vasthouden wil ik niet over mijn stuur heeft worden gegooid. Eerst gebeurd dit als ik 15 kmu rijd, na een een paar meter 15 te rijden doet hij het nog een keer als ik 25 ga ect. tot de 48 (max). Als hij eenmaal 300 meter heeft gereden met het nodige stotteren heb ik nergens last meer van. Is dit een kwestie van afstellen, en zo ja: hoe dan? Ik heb dit probleem nog niet voorbij zien komen op het forum.

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 16 okt 2020 15:54

Klinkt als een ontstekingsprobleem. Makkelijkste zou de bougie zijn of de kabel tussen CDI en dop. Misschien zou je eens kunnen kijken of je hier wat kan ontdekken. Kabel nalopen op contact, eventueel een stukje afknippen en opnieuw monteren. Kijk ook naar de pin in de CDI waar deze opgeschroefd zit, die kan bij slecht contact wegbranden door de vonkvorming.

Nieuw bougietje kan ook wonderen doen. Die gaat ongeveer een jaar-1,5 jaar mee.

fred1946
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor fred1946 » 17 okt 2020 11:36

Goeie Morgen.
Ten eerste een geweldige site.
Goed en duidelijk in elkaar gezet.
Ben trots op het forum.
Heb pas de TOMOS REVIVAL 2takt 2010 gekocht.
Welke olie kan ik het beste gebruiken voor te mengen.
En welke benzine is beter de E5 of E10.
Als ik de brommer gestart is en een beetje gas geef hoor ik een ratel net of de koppeling over wil brengen van de versnelling van 1 naar 2.
Maar als ik rij is het weg.
Heb ook gemerkt dat je op gevoel gas moet geven om van 1 naar 2 te schakelen anders geef je meer gas dan snelheid.
Hoop dat iemand me kan antwoorden op deze vragen.
Alvast vriendelijk bedankt voor de respons.
Met vriendelijk groet Fred

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 17 okt 2020 12:02

In ieder geval NOOIT E10 tanken, is funest voor rubberen, plastic en aluminium brandstofdelen. Het beste kun je gewoon de Premium benzines tanken zoals V-Power (Shell), Excellium (Total), Ultimate (BP), Synergie (Esso), etc. als dit maar een sticker heeft met de aanduiding E5 (maximaal 5% ethanol)

Vwb de olie, je kan een duurdere synthetische olie nemen (brommer- of automaterialenzaak) of naar de Action/ Halfords welke het beste in jouw budget past. De een is goedkoper dan de andere maar werkt in alle gevallen. De een rookt misschien wat harder dan de ander. Heb je een aparte mengsmeringtank of moet je zelf mengen?

Het geratel (bij stationair) komt van de 1e versnellingkoppeling. Kan op zich geen kwaad als het met rijden weg is. Dit ligt aan de diafragmaveer tussen koppelingsnaaf en segmenten die wat is verslapt. Mocht je ooit de bak eens (willen) openmaken dan kun je de lippen wat meer ombuigen om zo meer druk te krijgen tussen naaf en segmenten en zou het geratel (tijdelijk) weg kunnen zijn.

Het overschakelmoment kan wat anders liggen door een andere tandwielverhouding van de kettingwielen of door vermogensverlies van de motor (zit net tegen overschakelen aan maar heeft niet de kracht om door te trekken). Kan veroorzaakt worden door een dichtgekoolde uitlaatdemper/-poort. Bij volgas kan het op toptoeren langer duren voordat de 2e versnelling oppakt. Iets gas terugnemen versnelt het overschakelen. Hoeft geen probleem te zijn voor het functioneren van de bak.

fred1946
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor fred1946 » 17 okt 2020 14:38

shadowranger Toppie.
Je heb me gerust gesteld om al me vragen zo snel te beantwoorden.
Was al bang voor problemen dat zou jammer zijn heb net zoveel plezier van mijn TOMOS.
Olie tank zit onder de buddyseat bij de benzinetank dus niet zelf mengen.
Klopt wat je zegt met iets gas terug nemen dan geen probleem dat bedoel ik met gevoel matig.
Al je antwoorden zijn me duidelijk.
Mag ik je heel vriendelijk bedanken voor je inzet en tijd.
Vriendelijk Groet Fred

Kurk123
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor Kurk123 » 26 okt 2020 17:14

Beste Tomosfans,
Heel erg bedankt voor jullie steun en snelle reacties de afgelopen maanden, ik ben er een heel stuk verder door gekomen.
Nog even wat anders, om even terug te komen op het afgebroken tapeind in mijn cilinder (waar de uitlaat moet).
Het er uit halen is nogal een klusje opzich en voorlopig moet ik hem daardoor nog even stil laten staan.
Maar nu is er een 50cc cilinder met zuiger en cilinderkop op mijn pad gekomen voor 25 euro (2e hands uiteraard).
Is het voor het gemak misschien beter om deze te kopen, of is het vervangen van de cilinder niet zo makkelijk als het lijkt?
Tevens kan ik deze dan op mijn gemakkie nog een keer uitboren en evt er weer opzetten als de gene die ik nu wil kopen aan vervanging toe is.
En misschien een hele stomme vraag, maar waar staat 50cc op de cilinder die in nu heb? Er staat namelijk alleen A5 op.
En zijn de cilinders voor de rest universeel of moet je nog ergens op letten?
ik hoor graag van jullie!!

fred1946
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor fred1946 » 12 nov 2020 08:59

Ik heb de Tomos revival.
Is het normaal dat ik de koplamp niet uit kan zetten kan alleen maar klein en groot licht aan doen.
Alvast vriendelijk bedankt voor de respons
Mvg Fred

peterzoetermeer
Vaste forummer
  • Citeer

Berichtdoor peterzoetermeer » 12 nov 2020 11:06

Of het moet een hele oude Tomos zijn, maar het is al jaren en jaren zo dat brommers, snorfietsen en scooters ook overdag licht moeten voeren. Bij Tomos is het normaal dat je kan kiezen tussen dimlicht en grootlicht, niet op uitzetten dus.

fred1946
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor fred1946 » 12 nov 2020 11:14

Dank je wel Peter voor je snelle reactie.
De snorbrommer is van 2010.
Is voor mij de eerste keer een Tomos revival heb vandaar de vraag.
Hoef ik me geen zorgen te maken of er iets stuk is.
Mvg Fred

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 12 nov 2020 17:05

Ik heb de Tomos revival.
Is het normaal dat ik de koplamp niet uit kan zetten kan alleen maar klein en groot licht aan doen.
Alvast vriendelijk bedankt voor de respons
Mvg Fred
Als je een 2 standen schakelaar hebt klopt dat idd. Ivm wetgeving is dat nu zo geregeld.

Plaats reactie
  • Afdrukweergave
3158 berichten
  • Pagina 153 van 158
    • Ga naar pagina:
  • Vorige
  • 1
  • …
  • 151
  • 152
  • 153
  • 154