• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

tomos niet afstelbaar naar vervangen carburateur

Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters ;)
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
16 berichten • Pagina 1 van 1
vbosman
Pindabrein
Berichten: 7
Lid geworden op: 23 nov 2021 18:19
  • Citeer

Berichtdoor vbosman » 23 nov 2021 18:42

Korte beschrijving van je probleem:
2de hands tomos sloeg telkens af, met name stationair.
Ik heb het carburateur, bougie en luchtfilter vervangen door het zelfde wat er al opzat.
Nu rijdt hij als een tiet maar aan de bougie te zien is het mengsel te arm.
Ik krijg hem simpelweg niet afgesteld.
Wanneer ontstond het probleem: Na vervangen onderdelen
Aanpassingen aan je tomos (als ja, dan welke?):
Biturbo uitlaat, luchtfilter en spruitstuk ontgrensd.
Type tomos (brom of snor) en model:
A35 standaard snor (2005)
Setup (carburateur/ luchtfilter/ ontsteking/ tandwielverhouding):
sha 14/9 carburateur.
Standaard luchtfilter
NGK b7hs bougie
50cc cilinder met een aluminium cilinder kop.

ontsteking staat waarchijnlijk op brom,
Tandwiel verhouding weet ik niet.

De standaard filter waar de tomos mee kwam die niet goed sloot.
Hij startte amper en reed stotend weg en slaat meteen af stationair.
Dit werd minder met de choke erop.

Ik heb een sha14/9 met goed filter van een andere tomos geplaatst en de bougie vervangen. Nu start hij goed en loopt eigenlijk heerlijk. In de oudere carburateur zat een sproeier maatje 50 en de bougie was koffie bruin.

Ik heb sproeiers geprobeerd met de maten: 55 ->59-> 57.
Bij 55 liep hij heerlijk maar de bougie kleurde wit in plaats van koffiebruin.
Bij 59 werd hij iets zwartig met een witte plek maar vrij droog, de tomos liep nu ook minder lekker (Weinig kracht).
daarna heb ik 57 geplaatst dat was het zelfde als 55.
Ik heb ook nog 58 liggen.

Mijn vraag is nu:
Hoe kan het dat de tomos het lekkerst loopt met een te kleine sproeier?
En hoe kan het dat voorheen een maat 50 goed was en nu 57 (en ik denk ook 59) te klein is, dit lijkt mij sowieso al wel vrij groot voor een 14/9.
(Ik heb al gecheckt of de orginele sproeier niet uitgeboord was.)
En algemeen advies.

Alvast bedankt.
Omhoog


HenkNummerZoveel
Tomosforummer
Berichten: 141
Lid geworden op: 22 nov 2021 16:16
  • Citeer

Berichtdoor HenkNummerZoveel » 23 nov 2021 19:45

Ik heb van de zomer hetzelfde euvel gehad. Na de carburateur heel vaak er af en er op te hebben gezet om maar te blijven wisselen van sproeiermaat kwam ik er achter dat als je de carburateur niet volledig op het inlaatspruitstuk duwt en die witte nylon ring niet diep genoeg in de carburateur steekt, hier valse lucht gezogen kan worden, wat bij mij dus het geval bleek te zijn.

Er zit namelijk een spleet daar om de carb aan te kunnen knijpen op het spruitstuk.

Mogelijk is dat ook jouw probleem?!?!
Omhoog

vbosman
Pindabrein
Berichten: 7
Lid geworden op: 23 nov 2021 18:19
  • Citeer

Berichtdoor vbosman » 23 nov 2021 23:36

Bedankt voor je suggestie ik ga er naar kijken.
Ik heb net wel even snel geprobeerd het wat strakker te doen, dat heeft iig nog niet geholpen.
Wel heb ik ontdekt dat (koud) de uitlaat pakking lekt.
Ook heb ik een foto gemaakt van de bougie, maar ik heb geen idee hoe ik die in dit bericht kan plaatsen.
Omhoog

HenkNummerZoveel
Tomosforummer
Berichten: 141
Lid geworden op: 22 nov 2021 16:16
  • Citeer

Berichtdoor HenkNummerZoveel » 23 nov 2021 23:43

Als de uitlaat enkel lekt als ie koud is zal dat geen (substantieel) effect hebben op je afstellingsprobleem als je rijdt. Stationair wil er wel door ontregelen.
Een echt lekke uitlaat (of geen uitlaat) kan wél zorgen voor het volledig ontregeling van het spoelen van de uitlaatgassen/inlaten van nieuw mengsel.

Ben benieuwd wat het euvel verhelpen gaat!
Omhoog

vbosman
Pindabrein
Berichten: 7
Lid geworden op: 23 nov 2021 18:19
  • Citeer

Berichtdoor vbosman » 24 nov 2021 11:04

Ik heb hier nog een foto (gemaakt na het strakker aantrekken van de carburateur aan het spruitstuk).
Het ziet er bij dag licht minder slecht uit dan ik in gedachten had, maar zeker nog niet wat het moet zijn.
WhatsApp Image 2021-11-24 at 10.42.45.jpeg
WhatsApp Image 2021-11-24 at 10.42.45.jpeg (45.56 KiB) 2375 keer bekeken
Tevens bokt de tomos heel erg stationair.
Ik denk dat dit het wel niet aangrijpen van de koppeling is.
Betekent dit dat de koppeling kapot/versleten is.
Of dat de transmissie vloeistof mischien op is?
Omhoog

fons716
Hopeloos verslaafd
Berichten: 3884
Lid geworden op: 20 mar 2010 17:03
Locatie: Wijchen
Contacteer:
Contacteer fons716
Skype
  • Citeer

Berichtdoor fons716 » 24 nov 2021 14:11

Als hij bokt met het wegrijden is vaak het vraagtekenveertje gebroken.

Imitatie sproeiers zijn 2 a 3 maten kleiner dan de echte dell sproeiers met het inc logo erop...dus kijken of er het inc logo op staat.
Afbeelding
Een NGK b7hs is te koud, die gebruik je pas bij een snelle cilinder die veel meer toeren maakt....dus zeker niet in een snor.

Bij een nieuwe bougie duurt het best lang voordat je de kleur goed kunt aflezen-zien....nieuw is hij spier wit en dat schijnt door.

Olie controleren is hooguit 1 min werk.
Een deo test doen ook.
Omhoog

HenkNummerZoveel
Tomosforummer
Berichten: 141
Lid geworden op: 22 nov 2021 16:16
  • Citeer

Berichtdoor HenkNummerZoveel » 24 nov 2021 22:30

Een deo test.... Wat een goed idee :-)
Nog nooit van gehoord maar zou me vroeger heel veel tijd hebben bespaard!

Test uitvoeren bij stationair toerental

Deo test: Rond de inlaat spruitstuk en aansluiting op carburateur deo spuiten of een ander spuitbus met brandbaar drijfgas. Verandert het toerental op dat moment weet je dat ie ergens lekt!

Wat een eenvoud :-)
Omhoog

fons716
Hopeloos verslaafd
Berichten: 3884
Lid geworden op: 20 mar 2010 17:03
Locatie: Wijchen
Contacteer:
Contacteer fons716
Skype
  • Citeer

Berichtdoor fons716 » 25 nov 2021 16:16

Voet en koppakking niet vergeten.
Omhoog

vbosman
Pindabrein
Berichten: 7
Lid geworden op: 23 nov 2021 18:19
  • Citeer

Berichtdoor vbosman » 25 nov 2021 16:17

Als hij bokt met het wegrijden is vaak het vraagtekenveertje gebroken.
Het vraag teken veertje heeft meer te doen met het schakelen tussen de eerste en de 2de versnelling toch?
Hij bokt met name stationair en dat wordt erger als je achteruit loopt ermee.
Imitatie sproeiers zijn 2 a 3 maten kleiner dan de echte dell sproeiers met het inc logo erop...dus kijken of er het inc logo op staat.
Afbeelding
Dan heb ik inderdaad imitaties sproeiers.
Een NGK b7hs is te koud, die gebruik je pas bij een snelle cilinder die veel meer toeren maakt....dus zeker niet in een snor.
Ik heb nu een NGK b5hs geplaatst en het was inderdaad meteen goed.
Het gek is alleen dat er al een NGK b7hs inzat die wel mooi bruin was.

Olie controleren is hooguit 1 min werk.
Een deo test doen ook.
Nou, de schroefjes daarvan zijn helemaal doorgedraaid dus dat zal nog wel even een karwijtje worden, maar ga ik zeker doen.

Deo test kan ik inderdaad ook wel even doen.

Bedankt voor de input.
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9682
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 25 nov 2021 17:39

Als hij bokt met het wegrijden is vaak het vraagtekenveertje gebroken.
Het vraag teken veertje heeft meer te doen met het schakelen tussen de eerste en de 2de versnelling toch?
Hij bokt met name stationair en dat wordt erger als je achteruit loopt ermee.
Wanneer je achteruit loopt en de aandrijving loopt zwaar of zoals je aangeeft "bokt", zou ik naar de remveer in de bak kijken. Die kan niet goed in de uitsparing zitten, verbogen of gebroken zijn.

Afbeelding

Vwb het vraagtekenveertje: Die zorgt voor de soepele overgang tussen 1 en 2 maar ook dat de 1e versnelling wordt ingeschakeld bij stilstand of langzamer rijden dan de 2e versnelling aan kan. Het is een centrifugaal koppeling. Wanneer de aandrijving niet inschakelt of "uit de versnelling" schiet kan dit te meken hebben met een te slap of gebroken vraagtekenveertje of ingenstelde rollenkooi.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

fons716
Hopeloos verslaafd
Berichten: 3884
Lid geworden op: 20 mar 2010 17:03
Locatie: Wijchen
Contacteer:
Contacteer fons716
Skype
  • Citeer

Berichtdoor fons716 » 25 nov 2021 18:23

?veer duwt hem idd terug in de 1ste versnelling, als deze heel slap of gebroken is gaat dat vaak met een lompe schok-klap.
Als de rollenkooi ingesleten is en het veertje gebroken is kan hij zeker heel raar bokken...bak loopt dan soms even vrij en hakt daarna in de 1ste versnelling....dat klinkt en voelt absoluut niet gezond.
Omhoog

vbosman
Pindabrein
Berichten: 7
Lid geworden op: 23 nov 2021 18:19
  • Citeer

Berichtdoor vbosman » 25 nov 2021 22:40


Wanneer je achteruit loopt en de aandrijving loopt zwaar of zoals je aangeeft "bokt", zou ik naar de remveer in de bak kijken. Die kan niet goed in de uitsparing zitten, verbogen of gebroken zijn.
Dat ga ik zeker een keer checken dan!
Vwb het vraagtekenveertje: Die zorgt voor de soepele overgang tussen 1 en 2 maar ook dat de 1e versnelling wordt ingeschakeld bij stilstand of langzamer rijden dan de 2e versnelling aan kan. Het is een centrifugaal koppeling. Wanneer de aandrijving niet inschakelt of "uit de versnelling" schiet kan dit te meken hebben met een te slap of gebroken vraagtekenveertje of ingenstelde rollenkooi.
Goed om te weten.
Mijn eigen tomos (degene waar het topic overgaat is van mijn vriendin) rijd echt traag als dikke stront door een nauwe trechter weg met veel touren.
En ook het overschakelen naar zijn 2 duurt erg lang.
Dus ik ga ook maar eens bij mijn eigen tomos kijken.
Nu maar hopen dat ik hem ook weer goed in elkaar krijg :p .

Funny side note, ik heb ook net een andere carburateur op mijn eigen geplaatst, een 14/12 imitatie ipv het orginele 12/9.
En ik kreeg het maar niet voor elkaar om hem stationair niet af te laten slaan.
Wat bleek nou, als ge adviseerd wordt je oude gas schuifdekseltje te gebruiken is dat exclusie f de daadwerkelijke gas schuif :p.

Loopt er helaas geen km/u sneller door.
Omhoog

fons716
Hopeloos verslaafd
Berichten: 3884
Lid geworden op: 20 mar 2010 17:03
Locatie: Wijchen
Contacteer:
Contacteer fons716
Skype
  • Citeer

Berichtdoor fons716 » 26 nov 2021 11:00

Als er nog een snor zuiger in zit heeft een grotere carb weinig zin.

Olieniveau boutje is simpel te verwijderen, netje in het midden van de bout een gaatje boren van 2 mm, daarna opboren naar 6mm top de kop van de bout eraf breekt...dan zit er geen spanning meer op de draad van het boutje wat nog in de deksel zit, daarna met boor 3,5mm het gaatje in het boutje opboren en hij gaat draaien en komt in het blokje te liggen.

Deksel verwijderen een boorsel en boutje verwijderen.....of eerst de deksel verwijderen en dan pas gaan boren in het boutje, grote lekbak voor de olie eronder zetten anders wordt je vloer er niet mooier op.
Omhoog

vbosman
Pindabrein
Berichten: 7
Lid geworden op: 23 nov 2021 18:19
  • Citeer

Berichtdoor vbosman » 26 nov 2021 12:55

Als er nog een snor zuiger in zit heeft een grotere carb weinig zin.
Die heb ik er inderdaad er nog opzitten. En ik merk inderdaad weinig verschil behalve wat meer trekkracht.
Ik ga vandaag een 2de hands airsal cilinder en zuiger halen.
Waarom heeft een grotere carb eigenlijk geen zin?
Kan een snorkop niet meer touren maken?
Of kan hij simpelweg het extra brandstof leverend vermogen van de grotere carb niet utiliseren?
Olieniveau boutje is simpel te verwijderen, netje in het midden van de bout een gaatje boren van 2 mm, daarna opboren naar 6mm top de kop van de bout eraf breekt...dan zit er geen spanning meer op de draad van het boutje wat nog in de deksel zit, daarna met boor 3,5mm het gaatje in het boutje opboren en hij gaat draaien en komt in het blokje te liggen.

Deksel verwijderen een boorsel en boutje verwijderen.....of eerst de deksel verwijderen en dan pas gaan boren in het boutje, grote lekbak voor de olie eronder zetten anders wordt je vloer er niet mooier op.
Dit gaat ook zeker wel lukken. Alleen niet op de huidige locatie. Daar moet ik het doen met een goedkoop ikea gereedschap setje aangevuld met een paar pijpsleutels en imbus sleutels.
Omhoog

vbosman
Pindabrein
Berichten: 7
Lid geworden op: 23 nov 2021 18:19
  • Citeer

Berichtdoor vbosman » 26 nov 2021 12:58

Zou het zin hebben om meer onderdelen van de vernsnelling/koppeling te vervangen als hij toch open ligt.
Ik zag dat bij tomoshandel 1ste /2de versnellings veren en de koppeldruk veer heel goedkoop zijn bijvoorbeeld.
Of andere delen die slim zijn (keerringen/lagers bijvoorbeeld).
Omhoog

fons716
Hopeloos verslaafd
Berichten: 3884
Lid geworden op: 20 mar 2010 17:03
Locatie: Wijchen
Contacteer:
Contacteer fons716
Skype
  • Citeer

Berichtdoor fons716 » 26 nov 2021 15:54

Beter eerst kijken wat het probleem is anders blijf je aan het bestellen of spullen halen.
Omhoog


Plaats reactie
  • Afdrukweergave
16 berichten • Pagina 1 van 1

Terug naar “Beginners”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers
  •       Crossers
  •    Specials
  •    Andere voertuigen
  • Techniek
  •    Beginners
  •       Vet Hard Optrekken
  •    Algemeen
  •    Afstellen
  •    Opvoeren
  •       Uitlaten
  •    Uiterlijk
  •    Elektra
  •    English/ Deutsch Forum
  • Pro Forum
  • Tomos Forum
  •    GrandCafé
  •    Nieuws & Mededelingen
  •    Feedback
  •    Meetings
  • Archief
  •    Archief
  •       Tomos FAQ
  •          Algemeen / Onderhoud
  •          Motorisch
  •          Opvoeren / Tuning / Begrenzers
  •          Elektra / Ontsteking
  •          Uiterlijk
  •          Wetgeving
  •          Website
  •       Exploded views
  • De Markt
  •    Te koop (complete brommers)
  •    Te koop (onderdelen)
  •    Gevraagd
  •    Diensten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten

  • Forumoverzicht
  • Alle tijden zijn UTC+02:00
  • Verwijder cookies
  • Contact



Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBB.nl.