• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

A3 rijdt wel weg maar verliest tractie in 1e versnelling

Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters ;)
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
22 berichten
  • 1
  • 2
  • Volgende
HenkNummerZoveel
Tomosforummer
Berichten: 141
Lid geworden op: 22 nov 2021 16:16
  • Citeer

Berichtdoor HenkNummerZoveel » 22 nov 2021 16:34

Beste forumlezers,

Onze Tomos A3 snor 37KM/H doet raar. We hebben hem een maand of wat.
Als je stilstaat en gas geeft grijpt hij goed aan.
Maar bij optrekken verliest hij koppel, vliegt het toerental omhoog en gaat je langzaam terug naar stilstand. :cry:
Als dit gebeurt dienje helemaal te stoppen om het opnieuw te kunnen proberen. Als je dus nog een beetje uitrijd wil hij niet opnieuw aangrijpen.
Zo nu en dan dan houdt hij voldoende tractie om nog net door te schakelen naar de 2, dan is de tractie super okay.

Het is als vanzelf gekomen, niet na sleutelen of zo.
Het motortje zelf loopt als van ouds, geen probleem met dat deel dus.

Zo is er niet meer mee te rijden.

Eerst dacht ik nog dat mogelijk de rollen of rollerloopvlakken versleten zouden kunnen zijn, maar ik begreep dat hij dan ook niet goed aangrijpt. :?
Ook had ik eerder het idee dat de koppelingssegmenten versleten kunnen zijn, maar ook dan zou hij niet goed aangrijpen en juist bij stijgend toerental vaster moeten aangrijpen. :?

Ik weet het dus niet meer, mijn boerenverstand eindigt hier.... Vroeger, 25 jaar geleden, een puchje gehad en een honda MB, dus wel sleutelervaring.

Ik heb het blokje nog niet open gehad.

Forumleden, wat kan dit zijn?

Alvast dank voor de zeer gewaardeerde input
Omhoog


fons716
Hopeloos verslaafd
Berichten: 3881
Lid geworden op: 20 mar 2010 17:03
Locatie: Wijchen
Contacteer:
Contacteer fons716
Skype
  • Citeer

Berichtdoor fons716 » 22 nov 2021 19:17

Ik zou toch de voering van de koppeling controleren, als die bijna op zijn eind is grijpt de koppeling niet meer volledig aan.
Omhoog

HenkNummerZoveel
Tomosforummer
Berichten: 141
Lid geworden op: 22 nov 2021 16:16
  • Citeer

Berichtdoor HenkNummerZoveel » 22 nov 2021 19:43

Ik zou toch de voering van de koppeling controleren, als die bijna op zijn eind is grijpt de koppeling niet meer volledig aan.
Dank voor je vlotte reactie, ook senior zie ik :-)

Herken je de klacht of is het boeren gezond verstand?
Want het zou kunnen kloppen wat je zegt.
Het vreemde is alleen dat bij oplopend toerental er ontkoppeling plaatsvindt.
Maar, mogelijk herken je deze klacht, ik vraag het niet voor niets met ervaringsdeskundigen!

We gaan eind van de week even in het bakje gluren ik kom altijd graag goed beslagen ten ijs!

Nogmaals, dank!
Omhoog

fons716
Hopeloos verslaafd
Berichten: 3881
Lid geworden op: 20 mar 2010 17:03
Locatie: Wijchen
Contacteer:
Contacteer fons716
Skype
  • Citeer

Berichtdoor fons716 » 22 nov 2021 21:00

Met 1500 toeren heeft het motortje minder koppel-trekkracht als bv met 2500 toeren, dus met 2500 toeren kan hij door de koppeling trekken als de voering slecht is .....dan heb je dus een slippende koppeling.
Omhoog

HenkNummerZoveel
Tomosforummer
Berichten: 141
Lid geworden op: 22 nov 2021 16:16
  • Citeer

Berichtdoor HenkNummerZoveel » 22 nov 2021 21:08

Klinkt logisch ja, het gaat zoals je beschrijft.
Dank je wel Fons!

Aan de ene kant wenste ik dat we zo'n forum vroeger ook hadden gehad, aan de andere kant, toen haalde je de boel gewoon uit elkaar en keek je wat er aan scheelde......

Als ik dit weekend meer weet reageer ik weer even.

Vriendelijke groet,
Henk
Omhoog

HenkNummerZoveel
Tomosforummer
Berichten: 141
Lid geworden op: 22 nov 2021 16:16
  • Citeer

Berichtdoor HenkNummerZoveel » 30 dec 2021 13:39

Vanwege het koude weer heeft het even geduurd, maar, vanmorgen het deksel van het carter verwijderd.

De beide centrifugaalkoppelingen zijn qua voering nog als nieuw. Daar kan het dus niet aan liggen.
Het vraagtekenveertje werkt goed, maar is wel een beetje ingesleten, dus die vervangen we in ieder geval.
Maar een oorzaak hebben we niet kunnen vinden, ook de acht rollen zijn niet ingesleten.

Wat ik me afvraag, bij het aftappen van de olie zag de olie er niet groen of rood uit, maar als gewone motorolie, bruinzwart, terwijl de voltige eigenaar dit voorjaar het blokje heeft gereviseerd.
Zou het kunnen dat, als de vorige eigenaar er gewone motorolie in heeft gedaan, dat die acht rollen daardoor blijven kleven? Of door verkeerde viscositeit de rollen gaan slippen? Het was namelijk ook zo dat het bij koude motor erger was dan bij een warme.
Omhoog

fons716
Hopeloos verslaafd
Berichten: 3881
Lid geworden op: 20 mar 2010 17:03
Locatie: Wijchen
Contacteer:
Contacteer fons716
Skype
  • Citeer

Berichtdoor fons716 » 30 dec 2021 16:29

Met motor olie heeft de koppeling veel meer moeite met het aangrijpen, segmenten zou ik uitkoken met iets wat heel goed ontvet omdat de motor olie in de voering is getrokken.
Omhoog

fons716
Hopeloos verslaafd
Berichten: 3881
Lid geworden op: 20 mar 2010 17:03
Locatie: Wijchen
Contacteer:
Contacteer fons716
Skype
  • Citeer

Berichtdoor fons716 » 30 dec 2021 18:07

Meet ook even de koppelingsveer 1e versnelling die hoort 16,6 cm met oogjes te zijn....als die 1cm ingekort is icm motor olie zal een std setup niet echt grip krijgen.
Omhoog

HenkNummerZoveel
Tomosforummer
Berichten: 141
Lid geworden op: 22 nov 2021 16:16
  • Citeer

Berichtdoor HenkNummerZoveel » 30 dec 2021 20:12

Dank je wel Fons!

De segmenten van deze Tomos zijn bekleed met een kunststof, hetzelfde materiaal als dat van het frixiemateriaal van de puch maxi van vroeger. Als het kurk was zou ik je advies over ontvetten zeker opvolgen, maar dat heeft in dit geval geen effect.

Die veer is niet ingekort, aanvankelijk schakelde de Tomos namelijk zoals het hoort en was ook het aangrijpen e.d. op orde.

Ik hoop dat het vullen met de juiste olie het probleem oplost, in de hoop, dat de foute olie de rollen van de 1e versnelling deed verkleven. Zou dat kunnen?? Want erg zeker ben ik niet van m'n zaak.

Ik laat hier weten wat er uit gaat komen, we hebben een weekje nodig voor bestellen en monteren van de spullen.

Fijne jaarwisseling!
Omhoog

fons716
Hopeloos verslaafd
Berichten: 3881
Lid geworden op: 20 mar 2010 17:03
Locatie: Wijchen
Contacteer:
Contacteer fons716
Skype
  • Citeer

Berichtdoor fons716 » 31 dec 2021 01:02

De rollen kleven niet door motor olie, is de kooi niet in genesteld waardoor de rollen blijven hangen.

Plaats eens een foto van de koppeling, kunststof zegt mij niets namelijk....zit niet in mijn Puch Maxi van 1978.
Omhoog

HenkNummerZoveel
Tomosforummer
Berichten: 141
Lid geworden op: 22 nov 2021 16:16
  • Citeer

Berichtdoor HenkNummerZoveel » 31 dec 2021 16:04

https://photos.app.goo.gl/iCa5E7kseMgNobuY9

Hier een paar foto's

De rollen zijn niet ingenesteld nee, dat was wat ik verwacht had om aan te treffen.
Omhoog

fons716
Hopeloos verslaafd
Berichten: 3881
Lid geworden op: 20 mar 2010 17:03
Locatie: Wijchen
Contacteer:
Contacteer fons716
Skype
  • Citeer

Berichtdoor fons716 » 31 dec 2021 18:07

Daar trekt toch echt olie in, ik zou ze eerst met bv remmenreiniger goed ontvetten en daarna toch uitkoken.
Omhoog

HenkNummerZoveel
Tomosforummer
Berichten: 141
Lid geworden op: 22 nov 2021 16:16
  • Citeer

Berichtdoor HenkNummerZoveel » 01 jan 2022 19:10

Ik heb de rollenbaan vanmiddag beter geïnspecteerd/tegen het licht gehouden en deze waren toch wel wat ingenesteld. Ik heb de rollenbanen met de dremel vlak geslepen.

Als je die banen vlakt, zie pas werkelijk de "schade". Dat is nu weer mooi vlak.

Ik ga het blokje komende week weer monteren.

Omdat de koppeling van de 1e aanvankelijk supergoed aangrijpt en pas bij/vlak voor het overschakelen naar 2 grip verliest, ook als je voorzichtig gas geeft dus bij weinig koppel en de 2e versnelling geen koppelingsprobleem at all geeft kies ik er voor de voering niet te ontvetten. Ik ben bang voor schade aan de voering, danwel dat die mogelijk los gaat laten van het metaal door die chemicaliën.
Omhoog

fons716
Hopeloos verslaafd
Berichten: 3881
Lid geworden op: 20 mar 2010 17:03
Locatie: Wijchen
Contacteer:
Contacteer fons716
Skype
  • Citeer

Berichtdoor fons716 » 01 jan 2022 20:10

Als hij in het begin gewoon volledig aangrijp hoef je idd niet te ontvetten.
Door de innesteling gaan de rollen niet verder en grijpt hij de 2e versnelling niet aan....bak loopt dan vrij.
Omhoog

HenkNummerZoveel
Tomosforummer
Berichten: 141
Lid geworden op: 22 nov 2021 16:16
  • Citeer

Berichtdoor HenkNummerZoveel » 01 jan 2022 23:00

"Door de innesteling gaan de rollen niet verder en grijpt hij de 2e versnelling niet aan....bak loopt dan vrij."

Dat is dus wat er gebeurt. Goede kans dat ie straks weer okay is dus.
Ik las dat als je met te weinig olie rijdt dat dit het innestelen versneld. Nou, ik denk dat er nog geen 100ml in zat :-(

Dank zover Fons!
Omhoog

fons716
Hopeloos verslaafd
Berichten: 3881
Lid geworden op: 20 mar 2010 17:03
Locatie: Wijchen
Contacteer:
Contacteer fons716
Skype
  • Citeer

Berichtdoor fons716 » 02 jan 2022 09:00

Dan even in de gaten houden of hij olie lekt of olie verbruikt (veel witte rook uit de uitlaat)...of de vorige eigenaar heeft niet genoeg olie gehad en het laatste restje olie wat hij kon vinden erin gedaan.
Omhoog

HenkNummerZoveel
Tomosforummer
Berichten: 141
Lid geworden op: 22 nov 2021 16:16
  • Citeer

Berichtdoor HenkNummerZoveel » 04 jan 2022 20:06

Nou, het geheel zit weer in elkaar en rijdt als nieuw :-)
Geen rook gelukkig
En na een paar keer schakelen doet ie dat nu weer zoals het hoort.
Hij trekt nu op bij een hoger toerental. Komt mogelijk door de andere (gladdere) olie?

Het bleek dat de vraagtekenveer een veel grotere radius had dan de nieuw bestelde.....

Er zat bij onze A3 geen ring op de krukas tussen de koppeling en het carter/keerring. Hierdoor loopt het koppelingshuis van de 2e versnelling echt rakelings langs het het tandwiel op de tussen-as. De tandwielen van de krukas lopen ook niet in het midden van de tandwielen van de tussen-as. Ik heb het zo gelaten bij gebrek aan een passende ring.

Hoort er inderdaad eerst een ring op de krukas om dan vervolgens de koppeling te plaatsen?

Nu is niet zeker te stellen of het door het innestelen van de rollen kwam of door de vraagtekenveer, maar als je hem zo ver uit elkaar hebt wil ik een ieder adviseren daar aandacht aan te besteden. Met een dremel is het 10 minuten werk om dat bij te slijpen. Wel nadien even goed afspoelen met petroleum o.i.d. natuurlijk......

Fons, dank voor je raad :-)
Omhoog

fons716
Hopeloos verslaafd
Berichten: 3881
Lid geworden op: 20 mar 2010 17:03
Locatie: Wijchen
Contacteer:
Contacteer fons716
Skype
  • Citeer

Berichtdoor fons716 » 05 jan 2022 09:47

Raar dat de tandwielen dan niet tegen elkaar schuren, hoeveel axiale speling heeft het koppelingshuis op de krukas dan? dat zou eigenlijk maar een paar tiende moeten zijn.

Er zit ook verschil in de spanning van de vraagtekenveren heb ik gemerkt toen ik er een paar ging vergelijken, waren allemaal nieuw maar heb geen idee meer waar ik die besteld heb en weet ook niet welke origineel of imi zijn....ik heb de slappen veren weg gegooid (vermoed dat de stuggere origineel zijn)
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9682
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 05 jan 2022 12:58


Er zat bij onze A3 geen ring op de krukas tussen de koppeling en het carter/keerring. Hierdoor loopt het koppelingshuis van de 2e versnelling echt rakelings langs het het tandwiel op de tussen-as. De tandwielen van de krukas lopen ook niet in het midden van de tandwielen van de tussen-as. Ik heb het zo gelaten bij gebrek aan een passende ring.

Hoort er inderdaad eerst een ring op de krukas om dan vervolgens de koppeling te plaatsen?
Even terugkomend op bovenstaande: Er hoort wel een ring te zitten tussen keerring en tandwielen van de koppeling (nummer 6 op 3e bovenste exploded view van de wiki), Tomos nummer 223468 , anders vreet ie tzt deze weg en rijdt je Tomos niet meer ivm valse lucht/ geen compressie.

Maar verder mooi dat je het hebt kunnen oplossen.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

HenkNummerZoveel
Tomosforummer
Berichten: 141
Lid geworden op: 22 nov 2021 16:16
  • Citeer

Berichtdoor HenkNummerZoveel » 05 jan 2022 13:33

Bedankt Fons,

Het klopt dus wat ik al dacht te zien. Dat is dan waarschijnlijk ook de reden dat onze voorganger de keerring omgekeerd heeft geplaatst.

Hij loopt goed nu, maar de volgende keer als er iets mee komt een nieuwe keerring en de nummer 6 ring bestellen dus :-)
Omhoog


Plaats reactie
  • Afdrukweergave
22 berichten
  • 1
  • 2
  • Volgende

Terug naar “Beginners”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers
  •       Crossers
  •    Specials
  •    Andere voertuigen
  • Techniek
  •    Beginners
  •       Vet Hard Optrekken
  •    Algemeen
  •    Afstellen
  •    Opvoeren
  •       Uitlaten
  •    Uiterlijk
  •    Elektra
  •    English/ Deutsch Forum
  • Pro Forum
  • Tomos Forum
  •    GrandCafé
  •    Nieuws & Mededelingen
  •    Feedback
  •    Meetings
  • Archief
  •    Archief
  •       Tomos FAQ
  •          Algemeen / Onderhoud
  •          Motorisch
  •          Opvoeren / Tuning / Begrenzers
  •          Elektra / Ontsteking
  •          Uiterlijk
  •          Wetgeving
  •          Website
  •       Exploded views
  • De Markt
  •    Te koop (complete brommers)
  •    Te koop (onderdelen)
  •    Gevraagd
  •    Diensten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 15 gasten

  • Forumoverzicht
  • Alle tijden zijn UTC+02:00
  • Verwijder cookies
  • Contact



Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBB.nl.