• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

wat denken jullie

In dit gedeelte kan je algemene vragen stellen over je Tomos.
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
9 berichten • Pagina 1 van 1
Kick@zzzZ
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor Kick@zzzZ » 25 jun 2006 00:28

Heb in maart 2006 een nieuwe flexer gekocht.
Topsnelheid van 25 km p/u, snor uitvoering dus.
Het rijdt redelijk, het snort, het knort af en toe op volle snelheid komt langzaam op gang bij een koude start, maar ach hij is immers begrensd.
Voor de branstof kreeg ik als advies mee 1:50 mengen, zo gezegd zo gedaan.

In mei heb ik er door diezelfde rijwielhandelaar een imitatie uitlaat erop laten zetten (zonder die S bocht erin), andere sproeier (51), originele luchtfilter aan laten passen en de carburateur wat bijgesteld.
Scheelt me ongeveer 10 km p/u, maar bij volle snelheid 35km p/u leek het alsof ie een beetje verzoop, iets minder gas en het reed een stuk beter, echter heb ik inmiddels al weer 3x op korte termijn een warmloper gehad (verdorie).

Ben inmiddels terug geweest naar de dealer, moest toch nog een 500 km beurt hebben, mijn verhaal gedaan over dat warmlopen bla bla bla, belt er een dag later een zeer klant onvriendelijke snotneus op dat de cilinder droog staat !@#$%$# ik gebruik niet genoeg olie, was inmiddels al 1:40 gaan mengen, hij suggereerde dat ik mischien wel 1:400 mengde.
5liter euro +125 ml olie (door hun geleverd) is toch 1:40 word ik nu gek!!!! totale kosten buiten de service beurt 104 euri's

Ik heb het gevoel dat hier toch iets anders aan de hand is, waarom willen ze mij de verantwoording in mijn schoenen schuiven??, moet wel zeggen dat de snorfiets na de onderhouds beurt een stuk beter rijdt (37 38 km p/u), beter dan voorheen, alleen stationair valt ie nu na een paar minuten uit, ook al is ie warm.
probleem nu is dat wanneer ik dus gewoon 1:40 blijf mengen ik over een tijdje weer terug kan naar de rijwielhandelaar, zal echter wel een andere zijn want ik voel me behoorlijk gen.....id!!

graag wat reactie's van jullie

C. van Klaveren
Vastgeroeste forummer
  • Citeer

Berichtdoor C. van Klaveren » 25 jun 2006 12:15

Geachte tomosrijder, ...

Om te beginnen gelezen hebbende je verhaal:
Koud trekt hij altijd wat minder goed op.
[Als jij uit je bed komt loop je toch ook de eerste 100M niet in 11 sec.]
Probeer overigens eens (wanneer hij warm is) met half gas weg te rijden. Dan kan het zo zijn dat hij wat sneller op snelheid is. { Hij schakelt bij 16 Km over naar zijn 2e versnelling. Dat komt simpel omdat je dan je automatische koppeling niet zo laat slippen }

Dat uitvallen na een paar minuten (warm) is een kwestie van het stationair schroefje, wat opzij op je carburateur zit, iets IN te draaien.
(dit probleempje komt vaker voor na een servicebeurt)

Wat de smering aangaat.
1 : 50 vind ik ruim. Zeker als je een cylinder in rijdt. Wij reden vroeger 1 : 25 als we nieuwe (snelle) cylinders inreden. Maar als je 500 Km weg hebt is 1 : 40 toch goed. Of gewoon bij de benzinepomp.

Frapant: Ik heb ook zo`n Snor-basic met een gewone uitlaat (dikke bocht 26mm); sproeier 50 (51 is beter) en hij loopt ook 36\37

[ Ik ga nog verder met subtiel tunen van deze Snor, dus volg de site ]

Apropo: Wat houdt de aanpassing van het luchtfilter in ?
Keeshaven

Kick@zzzZ
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor Kick@zzzZ » 25 jun 2006 13:22

aanpassen luchtfilter voor zover ik gezien heb is het verwijderen van de rubberen slang die in het orginele filter zit.

Dat ie bij een koude start wat langzaam op gang komt is ook niet echt een probleem, schakelen doet ie ook prima.
wat ik wel vreemd vond is dat wanneer ik half gas reed ik een betere ontbranding had dan wanneer ik vol gas reed, leek wel of hij dan verzoop dus wat inhield, qua snelheid scheelde het daardoor dus ook niet veel.

Nu na die onderhouds beurt merk ik dat absoluut niet meer, reageert nu zoals het hoort.
Dacht in eerste instantie dat de passing van de zuigeveren t.o.v de cilinder te krap was, maar dat was volgens de rijwielhandel niet zo.(weet niet of het na gemeten is)
De cilinder is wel uitgehoond, verklaard misschien wel het een en ander.

stationair afstelling ga ik wel ff proberen zo jij het zegt, is waarschijnlijk niet zo'n groot probleem.

wat het mengen betreft kan ik dus beter overgaan naar 1:25 ??

C. van Klaveren
Vastgeroeste forummer
  • Citeer

Berichtdoor C. van Klaveren » 25 jun 2006 13:44

Beste Tomosrijder, ...

In reactie,
Bij halfgas is \ was je gassamenstelling beter. Bij volgas is de benzine hoeveelheid iets te ruim. ( Klop ook bij sproeier 51. Ik rij \ reed zelf met 50 )
Maar hij trekt wel beter met 51.
Ergo: Als je er mee rijdt moet je gewoon `t gas doceren [ Goed voor de snelheid en goed voor je portemonnee ]

Ze hebben `m zeker gemeten als die uitgehoont is. Dan heb je ook de eerste overmaat. (Cyl. + (nieuwe) zuiger)

En nogmaals; 1 : 25 mengen nu je weer inrijdt.

Als ze die slang verwijdert hebben. Maakt hij meer herrie ?

Tot genoegen verblijf ik, ...
Keeshaven

Multifix
Vaste forummer
  • Citeer

Berichtdoor Multifix » 25 jun 2006 18:44

het gleuid blijft hetzelfde nadat je dat slangetje uit je luchtfilter hebt gehaald.

Tossie
Pro Forummer
  • Citeer

Berichtdoor Tossie » 26 jun 2006 00:24

Dat hoort wel idd, en na een hoon-beurt wordt de cilinder altijd gemeten, want hier moet nu een overmaatse zuiger in, zoals de heer Claveren al zegt.

JooL
Vaste forummer
Contacteer:
Contacteer JooL
Website
  • Citeer

Berichtdoor JooL » 26 jun 2006 14:10

Het terug vallen op top heeft met je originele tandwiel te maken

ik verzeker je als een 28 tandwiel erop gooit dat je probleem van volgas verholpen is.
Afbeelding

freaky_Tomos
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor freaky_Tomos » 26 jun 2006 16:06

bij een volle tank benzine 1 dop olie, dat gebruik ik en is goed zat.
meng je altijd precies?, dit is nl nergens voor nodig gewoon bij een volle tank benzine 1 dop olie erin kijlen
kreidler powur in et schuurtje

chief
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor chief » 30 jun 2006 15:22

Heb in maart 2006 een nieuwe flexer gekocht.
Topsnelheid van 25 km p/u, snor uitvoering dus.
Het rijdt redelijk, het snort, het knort af en toe op volle snelheid komt langzaam op gang bij een koude start, maar ach hij is immers begrensd.
Voor de branstof kreeg ik als advies mee 1:50 mengen, zo gezegd zo gedaan.

In mei heb ik er door diezelfde rijwielhandelaar een imitatie uitlaat erop laten zetten (zonder die S bocht erin), andere sproeier (51), originele luchtfilter aan laten passen en de carburateur wat bijgesteld.
Scheelt me ongeveer 10 km p/u, maar bij volle snelheid 35km p/u leek het alsof ie een beetje verzoop, iets minder gas en het reed een stuk beter, echter heb ik inmiddels al weer 3x op korte termijn een warmloper gehad (verdorie).

Ben inmiddels terug geweest naar de dealer, moest toch nog een 500 km beurt hebben, mijn verhaal gedaan over dat warmlopen bla bla bla, belt er een dag later een zeer klant onvriendelijke snotneus op dat de cilinder droog staat !@#$%$# ik gebruik niet genoeg olie, was inmiddels al 1:40 gaan mengen, hij suggereerde dat ik mischien wel 1:400 mengde.
5liter euro +125 ml olie (door hun geleverd) is toch 1:40 word ik nu gek!!!! totale kosten buiten de service beurt 104 euri's

Ik heb het gevoel dat hier toch iets anders aan de hand is, waarom willen ze mij de verantwoording in mijn schoenen schuiven??, moet wel zeggen dat de snorfiets na de onderhouds beurt een stuk beter rijdt (37 38 km p/u), beter dan voorheen, alleen stationair valt ie nu na een paar minuten uit, ook al is ie warm.
probleem nu is dat wanneer ik dus gewoon 1:40 blijf mengen ik over een tijdje weer terug kan naar de rijwielhandelaar, zal echter wel een andere zijn want ik voel me behoorlijk gen.....id!!

graag wat reactie's van jullie
als hij inhoud met vol gas is de sproeier te klein en heb je te weinig mengsel waar door hij aanloopt en dat is een fout van de monteur als het een bovag bedrijf is moet hij die cilinder vergoeden en niet jij :twisted:
life sucks and then we die

Plaats reactie
  • Afdrukweergave
9 berichten • Pagina 1 van 1

Terug naar “Algemeen”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen