Twee weken geleden heb ik mijn eerste brommer gekocht en jawel, het is een Tomos! Toen ik hem kocht was alles zo goed als standaard voor een snorfiets. Het is een A35 snor uit 1999. Sinds dien heb ik de ontsteking op bromstand gezet, nieuw (snel) membraan geïnstalleerd en het spruitstuk ontgrenst.
Nu heb ik mijn cilinder vervangen en kwam ik erachter dat die goed beschadigd was. Voor de zekerheid heb ik het hele blok gesplitst. Tot mijn verbazing zat er nauwelijks ATF-olie in het carter. Nu zit het blok weer helemaal in elkaar maar liep het nauwelijks. Starten ging alleen op de choke en bij gasgeven stopt het direct met lopen. Ook kwam er ontzettend veel witte rook uit de uitlaat.
Ik heb voor de zekerheid de krukaskeerring aan de koppelingszijde vervangen. Het blok gedraagt zich nog steeds hetzelfde en nog steeds veel rook. Ook heb ik even gekeken of er iets met de uitlaat aan de hand was door zonder uitlaat te draaien en met uitlaat maar zonder demper. Hierbij viel mij op dat er een zoot olie in de uitlaat zat. Zoals het er nu naar uitziet lekt er ergens ATF-olie de cilinder in. Maar met die logica zou het blok niet zo stug moeten lopen.
Tot slot mijn vraag naar jullie lezers: Voordat ik het hele blok weer uit elkaar trek. Waar kan het mogelijke defect zitten? Dingen waar ik op moet letten of preventief moet vervangen? Alvast bedankt voor de reactie!
FYI: Het kan zijn dat de witte rook nog weg moet verbranden en de witte rook niet het probleem is van het slecht lopende blok.