• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

vaage nummers van mijn brommer

plaats hier je vragen/weetjes over het kenteken en de RDW keuring. Ook verzekeringen vragen kunt je hier kwijt
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
13 berichten • Pagina 1 van 1
willemjan13
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor willemjan13 » 30 sep 2006 07:22

hallo ik heb een tomos quadro gekocht 2dehands uit 1993. met een a5 cilinder. er staat ook nog d25 op :s. kweet nie wat dat precies betekent maar ik meende dat een a5 blok nog niet bestond in 1993. er zitten trouwens ook nog trappers op.
mijn carburateur (bing) zit lings
rechts boven het carter staat in het frame dit nummer geslagen: 074886

dan heb ik op het balhoofd een soort van stikker waar dit allemaal opstaat.
-----------------------------------------------------------
Tomos Nederland trading company
Type: A35 1D
FZG Indent Nr: 074886 (dit is eringeslagen)
Zul Gesamtgewicht: 145 KG Baujahr: 1993

dan staat er nog op mijn cilinder A5
en op mijn cilinder kop staat D25
op het schuine stukje op het carter staat 861 386

nu heb ik de vragen:
wat is mijn frame nummer?
wat is de NL type goedkeuring?
wat is me blok nummer?
waar kan ik aan zien of het een snor of brom is?

ik weet het niet precies omdat ik verder op dit forum lees dat de frame nummers heel anders beginnen met een letter erin om snor of brom te herkennen. en beginnen met NL

dat heb ik allemaal niet dus ik vind dit vreemd. en ik wil dus weten of ik hem zo wel kan laten schouwen.

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 30 sep 2006 12:49

hallo ik heb een tomos quadro gekocht 2dehands uit 1993. met een a5 cilinder. er staat ook nog d25 op :s. kweet nie wat dat precies betekent maar ik meende dat een a5 blok nog niet bestond in 1993. er zitten trouwens ook nog trappers op.
mijn carburateur (bing) zit lings
rechts boven het carter staat in het frame dit nummer geslagen: 074886

dan heb ik op het balhoofd een soort van stikker waar dit allemaal opstaat.
Tomos Nederland trading company
Type: A35 1D
FZG Indent Nr: 074886 (dit is eringeslagen)
Zul Gesamtgewicht: 145 KG Baujahr: 1993

dan staat er nog op mijn cilinder A5
en op mijn cilinder kop staat D25
op het schuine stukje op het carter staat 861 386

nu heb ik de vragen:
wat is mijn frame nummer? 074886 (FZG= Fahrzeug)
wat is de NL type goedkeuring? nvt, want is duitse Tos
wat is me blok nummer? 861386, staat op schuine stukje
waar kan ik aan zien of het een snor of brom is? Door het D25 op je cyl. kop, daaraan kun je zien dat het een snorkop is.

ik weet het niet precies omdat ik verder op dit forum lees dat de frame nummers heel anders beginnen met een letter erin om snor of brom te herkennen. en beginnen met NL

dat heb ik allemaal niet dus ik vind dit vreemd. en ik wil dus weten of ik hem zo wel kan laten schouwen.
Je hebt waarschijnlijk een duitse Tos gekocht met een nieuw type cylinder erop gemonteerd. 't Lijkt me niet zo moeilijk om een nederlands typegoedkeuring op te krijgen, maar daar moet je wel voor langs de RDW voor een voertuigkeuring. Dit kan niet zo gedaan worden bij de bromfietsenboer.

Voor de overige antwoorden zie je eigen bericht hierboven.

Zeker gekocht bij een handige sleutelaar? :wink:
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn

Joop56
Vastgeroeste forummer
Contacteer:
Contacteer Joop56
Website
  • Citeer

Berichtdoor Joop56 » 30 sep 2006 13:03

Ik heb ook A5 op mijn cilinder en D25 op mn cil kop , dat is vrij normaal lijkt me ;)
Afbeelding

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 30 sep 2006 13:31

Ik heb ook A5 op mijn cilinder en D25 op mn cil kop , dat is vrij normaal lijkt me ;)
Niet als je blok is voorzien van trappers en de Tos van 1993 is. Daar hoort een ei-cylinder op te zitten.

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn

Joop56
Vastgeroeste forummer
Contacteer:
Contacteer Joop56
Website
  • Citeer

Berichtdoor Joop56 » 30 sep 2006 13:37

Nee, maar in het algemeen :P

Ik denk dat die man er zelf wat aan gedaan heeft
Afbeelding

willemjan13
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor willemjan13 » 01 okt 2006 09:48

kunnen de schouwers aan het frame nummer ook zien of het snor of brom is?

aan het blok dus wel. maar volgens mij kijkne ze tijdens de schouwing voor kenteken naar het frame.
ik wil namelijk een brom en geen snor :wink:

bedankt verder voor de info. de brommer is dus misschien duits :?

JooL
Vaste forummer
Contacteer:
Contacteer JooL
Website
  • Citeer

Berichtdoor JooL » 01 okt 2006 20:16

Niet als je blok is voorzien van trappers en de Tos van 1993 is. Daar hoort een ei-cylinder op te zitten.
Dit is niet waar
Omdat in bij veel landen nog versplicht is op trappers te hebben omdat het anders een Motor is. en niet brom FIETS vroeger was in nederland ook.

Voor de liefhebbers je kan een Nederlands blok ombouwen naar trappers. de kickstartas loopt namelijk door naar de andere kant van de carter.

Je kan proberen om die duitse bak te schouwen maar je maakt weinig kans. of er moet een europees typegoedkeuring is staan maar dat is pas een paar jaar.
Afbeelding

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 01 okt 2006 22:12

@ Jool,

Ik zie dat dit een duits frame is, er kan best een Nederlands "oud" model blokje onder liggen met trappers, waar een nieuw (vierkant model) cylinder op is gezet.

Wat je zegt over in het buitenland moeten er trappers opzitten zou kunnen, hier ben ik niet mee bekend.

@ willemjan13,

Framenummer zegt niets of het brom of snor is, dat doet het typegoedkeuringsnummer wel (tenminste als je een NL teken erin had staan). B, L, K met 4 cijfers is brom, R, U, S met 4 cijfers is snor.

In Duitsland kennen ze geen snorfietsen zoals bij ons, dus hebben ze daar ook geen typegoedkeuring voor. Op jouw cylinderkop staat d25, wat betekent dat het een snorkop is. Er is een gedeelte uit de verbrandingskamer gefreesd waardoor de compressieverhouding minder is. Daardoor heeft de motor minder kracht en is dus geschikt als snorfiets.

Je zal er toch mee langs een RDW keuringsstation moeten, na 1 oktober volgens mij zowiezo, om te laten keuren anders krijg je er nooit een kenteken voor. Of misschien een snorframe (nederlands, zie boven) op de kop tikken , liefst al met kenteken, want dan weet je dat die niet gestolen is. Zelf de spullen overbouwen en rijden maar. :wink:

Btw, hoe is de rest van de setup? tandwielen etc?

willemjan13
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor willemjan13 » 01 okt 2006 22:59

ik heb geen flauw idee wat me setup is. ik denk helemaal standaard maar met een proma uitlaat. allen ik weet het nie zeker omdat er ook dingen opzitten die er volgens mij niet opzitten zoals een bing carburateur(hoeveel mm onbekend) die aan de linkerkant van de brom zit. en en a5 cilinder. enzo.

ik wil graag een brom hebbe. shadowranger zegt dat ze in duitsland geen snot kenne. dus betekent het dat het frame wat ik heb van een echte brom is? en dat ik dan hem ook zo zou kunne laten schouwen?
want het lijkt mij dat als hij in duitsland is goedgekeurd dat nederland hem ook wel accepteerd als brom.
dan is me probleem opgelost.

deze brom loopt namelijk 70 zei de vorige eigenaar waneer deze loopt (hij doet het nog niet)

JooL
Vaste forummer
Contacteer:
Contacteer JooL
Website
  • Citeer

Berichtdoor JooL » 02 okt 2006 15:38

Dat kan dat er een oud type blok onder zit.
Maar als je goed zoekt op internet dan zie je ze met nieuw type carters en trappers.

Maar daar gaat het niet om, je kan het beste een ander frame kopen. en alles overbouwen. frame is goedkoper dan keuren.
Afbeelding

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 02 okt 2006 18:11

ik wil graag een brom hebbe. shadowranger zegt dat ze in duitsland geen snor kenne. dus betekent het dat het frame wat ik heb van een echte brom is? en dat ik dan hem ook zo zou kunne laten schouwen?
want het lijkt mij dat als hij in duitsland is goedgekeurd dat nederland hem ook wel accepteerd als brom.
dan is me probleem opgelost.

deze brom loopt namelijk 70 zei de vorige eigenaar waneer deze loopt (hij doet het nog niet)
Dat kan ik mij haast niet voorstellen dat dit 70 loopt met een d25 kop, deze is namelijk voor/ van een snorfiets. Of er moet een vette carburateur achter zitten (onbegrenst) en is er met de (ketting)tandwielen geklooit, maar daardoor zou je Tomos erg slecht moeten optrekken.

Let wel even op willemjan13, je frame zal met een keuring wel geaccepteerd worden als brom maar je doet jezelf tekort als blijkt dat het wel een snorblok is. Ik zou eerst wel eens willen weten wat het nu echt voor een blokje is door bij een kenner dit na te laten kijken (één blik in de cylinderkop is genoeg). Waarom laat je hem niet als snor keuren, dan hoef je geen helm op. Mocht uiteindelijk toch na de keuring blijken dat het een bromfiets is, dan is er toch niets aan de hand? Je wil toch een bromfiets begrijp ik. Zorg eerst maar eens dat dat ding aan het lopen komt.

Tot slot: die carburateur aan de linkerzijde heeft Tomos idd een korte tijd gehad, maar bleek niet zo'n succes, wellicht door die brakke Bing carb's. Hetzelfde geldt voor de plaatsing midden onder het frame, daar kom je zo moeilijk bij als er iets aan mankeert. Elke nieuwe Tos die nu op de markt komt heeft de carb rechts zitten en is van Dellortho. Stukken betrouwbaarder en zeker handiger met sleutelen. :wink:

Nog een tip: Schrijf al deze gegevens eens op een mailtje naar Tomos Nederland. Misschien kunnen zij zeggen adhv hun administratie wat dit voor een Tomos is en of het een brom- of snorfietsblok is. Het mailadres kun je vinden op de site van Tomos Nederland. http://www.tomos.nl

het mailadres ff copy/ pasten naar je eigen mailprogramma. Suc6 8)

JooL
Vaste forummer
Contacteer:
Contacteer JooL
Website
  • Citeer

Berichtdoor JooL » 02 okt 2006 18:29

Die kenner moet ook naar de carters kijken die weet dan voldoende en dan bedoel ik een ECHTE kenner.
Afbeelding

willemjan13
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor willemjan13 » 02 okt 2006 23:50

jongens bedankt gzal eens ff mailen naar tomos

Plaats reactie
  • Afdrukweergave
13 berichten • Pagina 1 van 1

Terug naar “Kenteken/keuring & Verzekeringen”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki