• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Koude motor

In dit gedeelte kan je algemene vragen stellen over je Tomos.
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
15 berichten • Pagina 1 van 1
Normaal
Tomosforummer
Berichten: 21
Lid geworden op: 29 aug 2006 23:39
  • Citeer

Berichtdoor Normaal » 01 okt 2006 17:18

Hallo mensen...

Ik heb een tomot A35 met een A5 blok.

Ik had eerst erg last van het stotteren op topsnelheid(ook met brom uitlaat en elektrische ontsteking).
Er zat eerst ook een elektrische ontsteking op, maar die begaf het, nu heb ik contactpuntontsteking.
Ik heb er ook een snor uitlaat ondergezet en sproeier 48(zat eerst 52 op). Door de sproeier stottert die wel minder, maar ik durf niet nog lager met de sproeier te gaan..De bouggie ziet er iets donkerder dan koffiebruin uit.

Maar als de motor koud is, en ik start hem met shoke, dan blijft ie maar 1 á 2 seconden draaien en moet ik het gas steeds verder opendraaien, na zo'n 4 á 5 seconden moet ik de shoke er wel af halen omdat ie anders uit valt. En als de shoke er dan af is, en ik geef meer dan een kwart gas dan begint ie te haperen alsof die verzuipt.
Ik moet hem dus altijd zo starten als de motor koud is, en dan als de shoke eraf is moet ik nog 20 seconden(hangt van het weer af) steeds een beetje gas geven totdat die opwarmt.

Ik weet niet of het er wat mee te maken heeft, maar uit de uitlaat komt zwart spul(zie fotos).

Afbeelding
Afbeelding
Volledige foto's:
http://home.wanadoo.nl/mujdzic/shit/1.jpg
http://home.wanadoo.nl/mujdzic/shit/2.jpg

Mijn vraag aan jullie is dus:
Weet iemand waarom die stottert op top
en
Waarom de shoke er alleen maar 4 á 5 seconden op kan zitten
Omhoog


Spinner T
Tomosforummer
Berichten: 109
Lid geworden op: 30 mei 2006 18:51
Locatie: drenthe
  • Citeer

Berichtdoor Spinner T » 01 okt 2006 21:18

Probeer tog nog wat beter af te stellen met sproeier en eventueel ook de luchtfilter aan passen watn als je sproeier en uitlaat aanpast moet de luchtfilter lijkt me ook. En de choke is eingelijk gewoon een klepje met een klein gaatje wat voor de luchtinlaat geschoven wordt en daardoor dus weinig lucht (arm) en veel benzine (rijk) krijgt en doordat ie teweinig lucht krijgt slaat ie dus ook weer af iedere tomos choke loopt ongveer 3/7 seconden.
Dat stotter is vermoedelijk al een teken dat de sproeier te groot s dus probeer het tog wat beter af te stellen
Afbeelding
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9681
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 01 okt 2006 22:26

Die zwarte "zooi" uit je uitlaat is onverbrande resten tweetaktolie vermengt met kool, die meekomen met de uitlaatgassen. Dit is normaal. Is de uitlaatdemper wel open en schoon? Deze slipt meestal snel dicht (te kleine gaatjes) waardoor de motor gaat stotteren.

Haal die prop aan de achterzijde er maar eens uit en kijk met een haaks en platgeslagen stuk metaal eens of je nog meer troep uit de achterste kamer van je uitlaat kan halen. Die slibt helemaal vol en heeft de motor moeite om de gassen af te voeren. Hierdoor kan deze geen volledig nieuw mensel aanzuigen en gaat deze beroerder lopen. Men noemt dit ontkolen.

Let wel op met je kleren want dit kan baggervet zijn! Ook ff een krantje onder leggen anders wordt de stoep smerig en als je het onder je schoenen hebt loop je het overal naartoe. :wink:

Suc6.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

ex-gast
Vaste forummer
Berichten: 270
Lid geworden op: 11 jan 2006 12:15
Locatie: groningen
Contacteer:
Contacteer ex-gast
Website
  • Citeer

Berichtdoor ex-gast » 01 okt 2006 23:02

idd het hierboven vermelde met als aanvulling de uitlaat poort van je cilinder
die moet je helemaal schoon schrapen
beste te doen met de uitlaat en de cilinderkop er af
there is no substitute for cubic inches
Omhoog

Normaal
Tomosforummer
Berichten: 21
Lid geworden op: 29 aug 2006 23:39
  • Citeer

Berichtdoor Normaal » 02 okt 2006 13:00

@Spinner T:
Er zit een gewoone standaard filter op waarbij het buisje het frame in moet. Maar ik heb gehoord dat er ook een buisje in hoort te zitten(begrenzer ofzo), maar die zit hier niet meer in.

En ik merk ook dat de brommer langer de tijd nodig heeft om warm te worden met de kleinere sproeier. En ik durf niet nog een kleinere te nemen omdat die dan misschien te weinig smering heeft :? ...

Zou die langer op shoke blijven staan als ik het shoke gaatje wat uitboor?

@shadowranger:
De uitlaatdemper.. is dat het achterste stuk van de uitlaat?
De uitlaat poort is redelijk schoon, want die heb ik een maandje geleden helemaal schoongemaakt(hij was overigens niet echt vies).

ik zal s even de prop eruit halen en kijken of het verstopt zit...

en ik doe meestal verrote kleren aan als ik met de brommer bezig ga :)
maar de tegels achter in de tuin hebben al redelijk wat vlekken :?
Omhoog

Gebruikersavatar
Rick
Tomosforummer
Berichten: 171
Lid geworden op: 23 jan 2006 11:54
Locatie: Beuningen (gld)
  • Citeer

Berichtdoor Rick » 02 okt 2006 14:20

het gaatje van de choke uitboren, blijft hij niet langer door open staan,
en de uitlaat demper haal je eruit door het schroefje aan het einde los te draaien (zit op de zijkant) en dan een platte schroevendraaier eronder zetten en eruit tikken. en die kun je dan helemaal schoon maken en evt de rest van de uitlaat ook een beetje.
TOMOS QUARDRO
* Uitlaatpoort bewerkt
* Techno Estoril
* 14mm Spruit geflowed
* Snelheid : geen teller
Omhoog

Normaal
Tomosforummer
Berichten: 21
Lid geworden op: 29 aug 2006 23:39
  • Citeer

Berichtdoor Normaal » 02 okt 2006 17:12

ik heb de demper er al uit...
Hij ziet er volgens mij redelijk uit..

Hij is helemaal zwart, maar het lijkt alleen aanslag te zijn, de lucht kan er makkelijk langs..
Ik heb wel een beetje uit de uitlaat zwart spul gehaald, maar dat was ook niet echt veel...
Alleen ik kan maar tot ongeveer 1/3de van de uitlaat komen, omdat er dan alleen een kleine opening is...
Omhoog

Gebruikersavatar
freaky_Tomos
Diehard
Berichten: 1623
Lid geworden op: 03 okt 2005 20:49
Locatie: ypenburg/den haag
  • Citeer

Berichtdoor freaky_Tomos » 02 okt 2006 19:12

haal je uitlaat eraf en gooi er wat benzine in.

Bijvoorbeeld: hou je uitlaat bij de bocht onder je benzine kraantje en hou je benzinekraantje ± 5 sec open om de benzine in je uitlaat te laten lopen.
Stop een kurk in de bocht van de uitlaat en stop de demper effe in je uitlaat zodat je flink kan schudden zodat de benzine overal in de uitlaat komt, als dat gedaan is haal je de demper er weer uit.
nu leg je je uitlaat op een open grasveldje of iets dergelijks, in ieder geval ergens waar het veilig is.
het veiligste is om de zooi aan te steken met een gasbrander omdat daarbij de vlam zoon 10cm van je hand af zit.
met een aansteker kan ook maar das je eigen keus.

succes
kreidler powur in et schuurtje
Omhoog

Normaal
Tomosforummer
Berichten: 21
Lid geworden op: 29 aug 2006 23:39
  • Citeer

Berichtdoor Normaal » 03 okt 2006 15:17

@freaky_Tomos:

Dankjewel voor de tip.

Ik dacht er zelf ook aan om er benzine in te gooien en dan in de fik te steken, maar ik durfde het niet aan omdat ik bang was dat er een explosie zou komen...

Er komt dus geen explosie?? :shock:
Omhoog

Gebruikersavatar
jroen_tomos
Vastgeroeste forummer
Berichten: 518
Lid geworden op: 07 jan 2006 19:48
Locatie: Grave
  • Citeer

Berichtdoor jroen_tomos » 03 okt 2006 15:28

Nee, je kan alleen een steekvlam krijgen... ( :roll: Heb ik dus gehad.. maar als je het doet zoals Freaky_Tomos zegt met gasbrander dan is het wel redelijk veilig..
Tomos standard blauw snor

-50cc
-snorkop --> moet bromkop worden
-15/15mm dell
-std snel uitlaatje
-50 km/h
-atw 33 en vtw standaard
-sproeier maatje: 64
-spruitstuk onbegrensd
Omhoog

Normaal
Tomosforummer
Berichten: 21
Lid geworden op: 29 aug 2006 23:39
  • Citeer

Berichtdoor Normaal » 04 okt 2006 16:54

Nog een klein vraagje...

Moet de kurk erin blijven tijdens het aansteken of moet ik die eruit halen?
Omhoog

Normaal
Tomosforummer
Berichten: 21
Lid geworden op: 29 aug 2006 23:39
  • Citeer

Berichtdoor Normaal » 08 okt 2006 15:33

Oke dan...


Er is iets anders vet vaag...

Als ik benzine in het uitlaatstuk van de uitlaat giet, dan stroomt het helemaal door de uitlaat..
En als ik benzine door het inlaatstuk van de uitlaat giet, dan komt het niet verder dan het midden..Er stroomt geen één druppel door de hele uitlaat.

Klopt dit wel??
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9681
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 09 okt 2006 17:29

@ Normaal
Stop een kurk in de bocht van de uitlaat en stop de demper effe in je uitlaat zodat je flink kan schudden zodat de benzine overal in de uitlaat komt, als dat gedaan is haal je de demper er weer uit.
Door de schotten in je uitlaat (waardoor het geluid gedempt wordt) komt er niet overal benzine. Duss..., gewoon ff doen wat Freaky zegt.
Laatst gewijzigd door shadowranger op 09 okt 2006 22:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

Gebruikersavatar
freaky_Tomos
Diehard
Berichten: 1623
Lid geworden op: 03 okt 2005 20:49
Locatie: ypenburg/den haag
  • Citeer

Berichtdoor freaky_Tomos » 09 okt 2006 22:01

door de schotten in je uitlaat wordt mede je demper vast gehouden :wink:

als je goed schut komt het overal niet moeilijk doen
kreidler powur in et schuurtje
Omhoog

Normaal
Tomosforummer
Berichten: 21
Lid geworden op: 29 aug 2006 23:39
  • Citeer

Berichtdoor Normaal » 09 okt 2006 23:22

ik had het al gedaan...
Maar ik dacht misschien is het niet goed dat de benzine van de ene kant niet kan doorlopen en van de andere kant wel...

in ieder geval bedankt.!

En dat probleem met de shoke komt door het pinnetje wat de shoke vasthoudt, die is afgesleten. Als ik nu met de hand de shoke een paar mm verder indruk, dan kan de tomos echt goed warm worden(10 á 20 seconden in chokestand)
Omhoog


Plaats reactie
  • Afdrukweergave
15 berichten • Pagina 1 van 1

Terug naar “Algemeen”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers
  •       Crossers
  •    Specials
  •    Andere voertuigen
  • Techniek
  •    Beginners
  •       Vet Hard Optrekken
  •    Algemeen
  •    Afstellen
  •    Opvoeren
  •       Uitlaten
  •    Uiterlijk
  •    Elektra
  •    English/ Deutsch Forum
  • Pro Forum
  • Tomos Forum
  •    GrandCafé
  •    Nieuws & Mededelingen
  •    Feedback
  •    Meetings
  • Archief
  •    Archief
  •       Tomos FAQ
  •          Algemeen / Onderhoud
  •          Motorisch
  •          Opvoeren / Tuning / Begrenzers
  •          Elektra / Ontsteking
  •          Uiterlijk
  •          Wetgeving
  •          Website
  •       Exploded views
  • De Markt
  •    Te koop (complete brommers)
  •    Te koop (onderdelen)
  •    Gevraagd
  •    Diensten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten

  • Forumoverzicht
  • Alle tijden zijn UTC+02:00
  • Verwijder cookies
  • Contact



Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBB.nl.