• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Sproeier vervangen.

In dit gedeelte kan je algemene vragen stellen over je Tomos.
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
20 berichten • Pagina 1 van 1
McPatatbakker
Tomosforummer
Berichten: 120
Lid geworden op: 14 nov 2006 21:43
  • Citeer

Berichtdoor McPatatbakker » 29 jan 2007 21:44

Ik heb vanmiddag me Tomos s25 snor,
een gedeelte gedemonteerd, omdat ik de
sproeier ervan moest vervangen voor een grotere.
Maar ik had de cilinderkop en cilinder eraf gehaald,
(ging nogal lastig/beetje verroest) maar nu probeer
ik dus de carburateur ertussen uit te krijgen.
Kan iemand mij vertellen hoe ik dit het beste
kan doen? want ik zie zelf niet echt een makkelijke optie.
(Dat witte is een doek om mijn zuiger, zodat er geen troep in kon vallen)

Afbeelding
Omhoog


Gebruikersavatar
Paul123
Pro Forummer
Berichten: 1111
Lid geworden op: 29 jan 2007 21:00
Locatie: Leiden
  • Citeer

Berichtdoor Paul123 » 29 jan 2007 21:47

Benzine slangetje los, rechts boven, en middel bout van je blok los, links onder een beetje los. Dan kan je je blok een beetje scheef naar beneden hangen, en heb je wel genoeg ruimte.

Groeten,
Paul
Doe gezond, rook een appel.
Afbeelding
Omhoog

McPatatbakker
Tomosforummer
Berichten: 120
Lid geworden op: 14 nov 2006 21:43
  • Citeer

Berichtdoor McPatatbakker » 29 jan 2007 22:34

Okee en dan krijg ik hem er makkelijker onderuit,
maar als ik dan de carburateur eraf heb, kan ik
dan ook gelijk de luchtfilter schoonmaken of kan
deze er zo niet uit?
Omhoog

Gebruikersavatar
jroen_tomos
Vastgeroeste forummer
Berichten: 518
Lid geworden op: 07 jan 2006 19:48
Locatie: Grave
  • Citeer

Berichtdoor jroen_tomos » 29 jan 2007 22:36

dan kan je hem als het goed is er zo uit trekken... bij mij tenminste wel..





ps. je hebt pb.
Tomos standard blauw snor

-50cc
-snorkop --> moet bromkop worden
-15/15mm dell
-std snel uitlaatje
-50 km/h
-atw 33 en vtw standaard
-sproeier maatje: 64
-spruitstuk onbegrensd
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9682
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 30 jan 2007 20:41

Nog even een tip, McPatatbakker. Haal ook even dat kabelgootje onder je tank los. De schroeven iets losdraaien en je kan hem er zo naar boven afschuiven (sleutelgat). Daarmee krijg je wat meer ruimte om met je carburateur te draaien en hoef je niet alle bouten van de motor los te draaien. Zo doe ik het altijd en geen probleem. Je hoeft er zelfs je cilinder niet voor te demonteren. :wink:

Idd wel handig om je spoelcarter dicht te stoppen voor invallend vuil. Ik heb al eens diverse mensen bij me gehad die door de rotzooi in de cilinder de boel aan st*nt reden.

Probeer de roest op de cilindertapeinden een beetje weg te krabben en daarna een dun laagje hittebestendig vet aan te smeren. Het zelfde geldt voor de schroefdraden. Dan blijft het beter gangbaar.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

McPatatbakker
Tomosforummer
Berichten: 120
Lid geworden op: 14 nov 2006 21:43
  • Citeer

Berichtdoor McPatatbakker » 30 jan 2007 20:57

Ik heb die roest van me cilindertapeinden weggeschuurt, en een beetje
kogellager vet er over gesmeerd. Maar wat bedoel je percies
met het kabelgootje onder je tank? is dat het gootje onder
mijn benzinetank waar die gaskabel/remkabel daarheen lopen.
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9682
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 30 jan 2007 21:14

Yep, dat is 'm.

Kogellagervet brand er zo weer af. :lol: Ik bedoel zoiets als wat garages gebruiken bij plaatsen waar hitte voorkomt (cilinderkopbouten, wielbouten, bouten van remklauwen). Ik dacht kopervet. Ik heb iets anders dat heet TS6 van Vecom en is goudkleurig. Is bestand tot temperaturen tot 1000 graden. Heb ik ooit eens gekregen van een monteur bij een papierfabriek waar ik als vakantiewerker meeliep. :wink: Misschien is zoiets te krijgen bij de betere automaterialenzaken?
Laatst gewijzigd door shadowranger op 31 jan 2007 20:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

Gebruikersavatar
dodo
Vaste forummer
Berichten: 293
Lid geworden op: 27 mar 2006 19:42
Locatie: amersfoort
  • Citeer

Berichtdoor dodo » 30 jan 2007 22:47

haal gewoon het blok er onder uit kan je et gelijk een btje schoon maken zoals de tapeindes
Omhoog

Gebruikersavatar
Paul123
Pro Forummer
Berichten: 1111
Lid geworden op: 29 jan 2007 21:00
Locatie: Leiden
  • Citeer

Berichtdoor Paul123 » 30 jan 2007 23:57

Je zegt tapeindes opgeschuurt, maar nou vraag ik me dus af of je niet je tapdraad daarme wegschuurt?

Let daar wel op :lol:
Doe gezond, rook een appel.
Afbeelding
Omhoog

Gebruikersavatar
jroen_tomos
Vastgeroeste forummer
Berichten: 518
Lid geworden op: 07 jan 2006 19:48
Locatie: Grave
  • Citeer

Berichtdoor jroen_tomos » 30 jan 2007 23:58

Zo slim is die hopelijk wel.. :P
Tomos standard blauw snor

-50cc
-snorkop --> moet bromkop worden
-15/15mm dell
-std snel uitlaatje
-50 km/h
-atw 33 en vtw standaard
-sproeier maatje: 64
-spruitstuk onbegrensd
Omhoog

Gebruikersavatar
Paul123
Pro Forummer
Berichten: 1111
Lid geworden op: 29 jan 2007 21:00
Locatie: Leiden
  • Citeer

Berichtdoor Paul123 » 31 jan 2007 00:04

Laten we het hopen :shock:
Doe gezond, rook een appel.
Afbeelding
Omhoog

McPatatbakker
Tomosforummer
Berichten: 120
Lid geworden op: 14 nov 2006 21:43
  • Citeer

Berichtdoor McPatatbakker » 31 jan 2007 16:58

Ik heb vanmiddag me sproeier vervangen,
(op de hellracer manier..) maar nu was ik alles
weer in mekaar aan het draaien maar moeten
die zuigerveren nou op een speciale manier
weer in de cilinder?
Omhoog

Gebruikersavatar
Sitt
Vaste forummer
Berichten: 425
Lid geworden op: 12 nov 2006 13:59
Locatie: Driehuis
Contacteer:
Contacteer Sitt
Website
  • Citeer

Berichtdoor Sitt » 31 jan 2007 17:48

die zuigerveren moeten sowieso niet echt in je cilinder maar in je zuiger.
De zuigerveren moeten er niet op een speciale manier in, gewoon in het randje in je zuiger waar die voor bestemd is.
Je veren moeten wel nog goed zijn want er mag geen speling zitten tussen je cilinderwand en je zuigerveren
FAQ, check before u ask!
Omhoog

McPatatbakker
Tomosforummer
Berichten: 120
Lid geworden op: 14 nov 2006 21:43
  • Citeer

Berichtdoor McPatatbakker » 31 jan 2007 18:25

Ze moeten tog om je zuiger heen , en niet in je
in je zuiger? maar het maakt dus niet uit
hoe je ze erin draait.
En er zat sproeier 49 in heb er nu 52 ingedaan.
Omhoog

Gebruikersavatar
Paul123
Pro Forummer
Berichten: 1111
Lid geworden op: 29 jan 2007 21:00
Locatie: Leiden
  • Citeer

Berichtdoor Paul123 » 31 jan 2007 18:37

Let wel op dat de slotjes goed passen, anders wil je niet dat ze gaan happen in je poorten ;) vind je cilinder niet zo leuk :lol:
Doe gezond, rook een appel.
Afbeelding
Omhoog

Gebruikersavatar
Sitt
Vaste forummer
Berichten: 425
Lid geworden op: 12 nov 2006 13:59
Locatie: Driehuis
Contacteer:
Contacteer Sitt
Website
  • Citeer

Berichtdoor Sitt » 31 jan 2007 21:33

Ze moeten tog om je zuiger heen , en niet in je
in je zuiger? maar het maakt dus niet uit
hoe je ze erin draait.
En er zat sproeier 49 in heb er nu 52 ingedaan.
er zitten twee gleuven ( :? ) om/in je cilinder waar je de zuigerveren als het waren in kan leggen
FAQ, check before u ask!
Omhoog

Puchracer
Tomosforummer
Berichten: 81
Lid geworden op: 05 mar 2006 14:34
  • Citeer

Berichtdoor Puchracer » 01 feb 2007 16:36

er zitten twee gleuven(slotjes :wink:) ( :? ) om/in je zuiger waar je de zuigerveren als het waren in kan leggen
Die openingen van je zuigerveren moeten bij die slotjes in je zuiger anders kijg je de cilinder er niet eens netjes op dus dat merk je vanzelf wel :wink: Tenzei je erg kracht gaat zetten ofzo.
Omhoog

McPatatbakker
Tomosforummer
Berichten: 120
Lid geworden op: 14 nov 2006 21:43
  • Citeer

Berichtdoor McPatatbakker » 03 feb 2007 14:54

Ik krijg toch me cilinder niet om me zuiger heen?
kan iemand miss me uitleggen wat met die slotjes
word bedoeld of fototje ofzo
Omhoog

Gebruikersavatar
Paul123
Pro Forummer
Berichten: 1111
Lid geworden op: 29 jan 2007 21:00
Locatie: Leiden
  • Citeer

Berichtdoor Paul123 » 03 feb 2007 17:24

Dit kan je het beste doen aangezien dat je niet zo een sleutelkind bent zie ik :P :

1. Maak je zuiger los, en kijk of je hem met behulp van wat 2takt olie of dergelijke in je cilinder kan krijgen, je doet dit met een tangetje, of met een vriend ofzo. Hij houdt de slotjes vast van 2 kanten, en jij duwt de zuiger langzaam de cilinder in. Moet gewoon te doen zijn.

2. Maak je zuiger weer vast aan je krukas, kijk maar of het lukt.

Is echt wel te doen!

Gr,
Paul
Doe gezond, rook een appel.
Afbeelding
Omhoog

Gebruikersavatar
dodo
Vaste forummer
Berichten: 293
Lid geworden op: 27 mar 2006 19:42
Locatie: amersfoort
  • Citeer

Berichtdoor dodo » 03 feb 2007 19:06

khou me cil altijd los en me zuiger ook en dan alvast een deel erin schuiven.
dan in het geheel erop schuiven maar zodat je je pen ng in je zuiger kan schuiven
Afbeelding

en over die slotjes dat is gewoon er zitten 2 sleuven in je zuiger.
waar die zuigerveren in moeten vallen en al je kijkt is er een klein rondje in die sleuven.
de zuigerveren(ringen) moeten er zo omheen dat als je ze in drukt dat se sluiten en dan kan je ze zo in de cillinder schuiven
Omhoog


Plaats reactie
  • Afdrukweergave
20 berichten • Pagina 1 van 1

Terug naar “Algemeen”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers
  •       Crossers
  •    Specials
  •    Andere voertuigen
  • Techniek
  •    Beginners
  •       Vet Hard Optrekken
  •    Algemeen
  •    Afstellen
  •    Opvoeren
  •       Uitlaten
  •    Uiterlijk
  •    Elektra
  •    English/ Deutsch Forum
  • Pro Forum
  • Tomos Forum
  •    GrandCafé
  •    Nieuws & Mededelingen
  •    Feedback
  •    Meetings
  • Archief
  •    Archief
  •       Tomos FAQ
  •          Algemeen / Onderhoud
  •          Motorisch
  •          Opvoeren / Tuning / Begrenzers
  •          Elektra / Ontsteking
  •          Uiterlijk
  •          Wetgeving
  •          Website
  •       Exploded views
  • De Markt
  •    Te koop (complete brommers)
  •    Te koop (onderdelen)
  •    Gevraagd
  •    Diensten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten

  • Forumoverzicht
  • Alle tijden zijn UTC+02:00
  • Verwijder cookies
  • Contact



Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBB.nl.