• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Hoe een snelle stille Snor

In dit gedeelte kan je algemene vragen stellen over je Tomos.
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
9 berichten • Pagina 1 van 1
C. van Klaveren
Vastgeroeste forummer
  • Citeer

Berichtdoor C. van Klaveren » 27 mar 2007 13:14

Hoe een snelle stille Snor

Mijn probleem is, dat moeders niet wil, dat als zij langs het winkelcentrum rijdt, alle jongelui naar d`r omkijken. (ze fluiten niet).
Nou is het niet zo dat ze op d`r 57e er uit ziet als een spetter van 16 (40jr geleden wel, daarom heb ik ze toen genomen) Maar je hoort ons Tomosje duidelijk aan komen rijden. [Hij maakt stevig toeren]
Hij lekt nergens. Door mijzelf tot in de treuren nagezien.
Als je een vinger op de uitlaat (extra dicht gekit) houdt, dan stopt het motortje.
Ergo: Het komt door de luchtinlaat.
Wel dat kan. Ik heb de luchtfilterkast ontdaan van alle belemmeringen. En mede daardoor loopt ons Tomosje (met de 9mm carb en sproeier 50) door naar de 44Km. {bij extreem goede situatie zelfs 47Km} En niet te vergeten mijn gewicht 80 Kg.

Maar nu tot de orde:
Heeft iemand goede ideeën omtrent een geruisloos makende Tomos via het luchtfilter.
Dit is wel belangrijk, want niet alleen die jongens kijken, de politie ook. En dat vindt moeders niet zo`n succes.

Voor de goede orde zei gemeld: Met een authentieke luchtfilterkast er op rijdt hij slechts 35 en trekt duidelijk minder weg. [En daar gaat het bij ons nu precies om]

In afwachting verblijf ik met vriendelijke groet,
Keeshaven

Vuile Beunkoe
Oldschool
Oldschool
Contacteer:
Contacteer Vuile Beunkoe
Website
  • Citeer

Berichtdoor Vuile Beunkoe » 27 mar 2007 14:55

zelf een filterhuis maken en isoleren ;)
[*] Let op uw kinderen, denk om mijn snelheid [*]

Volty
Oldschool
Oldschool
  • Citeer

Berichtdoor Volty » 27 mar 2007 22:36

Mijn probleem is, dat moeders niet wil, dat als zij langs het winkelcentrum rijdt, alle jongelui naar d`r omkijken. (ze fluiten niet).
Nou is het niet zo dat ze op d`r 57e er uit ziet als een spetter van 16 (40jr geleden wel, daarom heb ik ze toen genomen)
Hoe droog!! :lol:

Maar zoals Lucas zei, probeer een soort luchtfilterbox te maken die wel genoeg lucht doorlaat, maar geen herrie geeft. Je zou dan kunnen denken aan het bekleden van de binnenkant van de filterbox met een geluidsdempend materiaal.
Afbeelding
Tomos a35 'Homos' Kreidler Florett TRS BMW 318i Baur TC BMW 1502 project

mmaikel
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor mmaikel » 28 mar 2007 21:02

heb je zo een snell vrouw dan? hoe hard rijd da ding?:P
owja met een standaard ontrgenst luchtfilter maakt die geen herie en als je da spons tegen de de uiteinde aan de van de luchttfilter aangooit doet die et ook goed teminste bij mij wel

Volty
Oldschool
Oldschool
  • Citeer

Berichtdoor Volty » 28 mar 2007 21:24

Probeer eens normaal Nederlands te typen, want dit begrijpt niemand!

Dat 'ding' rijdt 47 km/u, zoals je in de openingspost kan lezen..
Afbeelding

Robin
Vastgeroeste forummer
  • Citeer

Berichtdoor Robin » 28 mar 2007 22:29

Hou wel rekening mee dat een 9mm carb nogal lastig af te stellen is als je het luchtfilter meer lucht gaat geven. 9mm carbs bestaan officieel niet (9mm zijn begrensde carbs) want het laagste is eigenlijk 12mm. De 9mm carbs zijn van zich zelf al een begrenzer. Waarom doen ze dan zo`n raar bochtige rubber buisje in het luchtfilter? Dat is om te zorgen dat de lucht lang word gepakt. Het kan dus niet in 1 keer naar binnen maar met mate. Ga je dat propje verwijderen dan komt de lucht te snel door de 9mm carb en verstoord het dus het benzine mengsel. Meestal zit er in een 9mm ook vaak een hele kleine sproeier. Wil je de tomos meer vermogen geven dat moet je minimaal aan een 12mm carb denken, deze is dus gewoon normaal af te stellen zonder proppen of begrenzers in luchtfilters.
Wat je kan doen is een gaasfilter nemen met een rubber met ovale inlaat en daarin zo`n zwart plastic doosje eraan koppelen (Dat zwarte doosje is een luchtdemper)

Overigens ben ik gaan fan van het nieuwe type luchtfilter. Het is slecht gefabriceerd en zitten overal openingen tussen die je niet eens kan dicht krijgen.
Brommer rijd beter maar alles nog niet opgelost.

Volty
Oldschool
Oldschool
  • Citeer

Berichtdoor Volty » 29 mar 2007 09:30

omg, een 9mm carb bestaat officieel WEL (SHA 14/9), en zijn net zo makkelijk af te stellen zonder luchtfilter! Lucht die te snel door een carb gaat bestaat niet, dat compenseer je altijd met een grotere sproeier.. dat is de kunst van het afstellen van een carburateur!

En bovendien wil de TS juist van het originele luchtfilterdoosje af, aangezien deze veel te veel knijpen, en dan raad jij hem aan toch maar een doosje te steken?

zucht..

nog 1 zo'n offtopic-onzinreactie en de betreffende persoon krijgt een warning!
Afbeelding

C. van Klaveren
Vastgeroeste forummer
  • Citeer

Berichtdoor C. van Klaveren » 29 mar 2007 20:37

Waarde vrienden,
Al vast bedankt voor jullie info.
Die van een beklede binnenkant vond ik een goeie. Nooit aan gedacht.
Doch in de gegeven omstandigheden ben ik maar bij het begin begonnen. [Voor dit moment] (ik heb ook nog een gezin, moet naar m`n werk en zo nog andere verantwoordelijkheden)

De uitlaat was dicht. (Het moet me van het hart dat deze imitatie pijp toch iets meer geluid maakt dan een originele) {Gisteren met moeders naar de stad geweest en naar veel Tomosjes geluisterd}

Dus ik heb de luchtfilterkast aangepakt. T.w. Open geschroefd, weer het schuimfilter er goed en precies in gedaan. Een rubber tule (met een gat van 15mm) in het eindpijpje geklemd. Het geheel exact en op de juiste manier weer in elkaar gezet.(dus ook de klemschoef waar mee hij aan het frame vast zit) Toen aan de carb. geschroefd en in het frame gestopt. Gestart …. En het rijdt goed weg om niet te zeggen: alsof die beter trekt. Maar hij 4-takt bij 38.
Maar het duidelijk aanzuigen van de lucht is weg. [Ik ga daar nog verder mee, maar dat komt. Ik heb nog ideeën, geduld .... nog 50 werkdagen en ik ben met pensioen ]

Verder:
Maar, ik heb gisteren de hele middag naast de Tomos gereden (met de fiets) en dat ding maakt me toch dat overbekende Tomosgeluid. Dat wil je niet weten.
Ik heb moeders proef laten rijden op een lang stuk. Wel …. Ze was wel 200M weg (op volle snelheid van 38 Km) en ik kon ze nog horen. EN DAT WAS NIET DE UITLAAT.

Ergo: Hoe krijg ik dat geluid naar beneden of er uit. Bij de dealer werd gezegd. Al koop je een nieuwe, na een jaar doet hij hetzelfde. Wel dan zijn wij zeker onderweg allemaal nieuwe Tomosjes tegen gekomen. (Dus onzin)
De dealermonteur had wel even naar hem geluisterd, maar daar kon hij niks aan doen. Typisch Tomos.
Nou viel het mij op dat, als je het Tomosje op de standaard zet en je geeft hem vol gas, het typisch Tomosgeluid veel minder is dan wanneer je er mee rijdt. Dus het geluid houdt verband met het rijden, de secondaire aandrijving of de krachtoverbrenging naar het achterwiel, oid.

Wie van jullie help me op weg over dat fluitende typische Tomos geluid.
Er is al veel over gezegd en geschreven. (vorig jaar nog van alles over gelezen, maar duidelijk is het me nog niet.

In afwachting verblijf ik

Ps Ik ben nog niet tegen de losse bochten aangelopen bij Bromzaken.
Keeshaven

Vuile Beunkoe
Oldschool
Oldschool
Contacteer:
Contacteer Vuile Beunkoe
Website
  • Citeer

Berichtdoor Vuile Beunkoe » 29 mar 2007 20:55

Tsja, ik heb idd ook last van gierende blokken. Toen ik met mijn tomos nog dagelijk reed, hoorde je het blok boven de rest uit komen.

Mijn theorie hiervoor is de manier van overbrenging in het blok, en de manier van 2speed. Als het achterwiel een bepaalde snelheid heeft, grijpt de 2e koppeling aan. de vertanding van de 1e koppeling gaat hierdoor in een vrijloop, en je rijd in de 2e versnelling. De vraagtekenveer zorgt dat deze overschakeling soepel verloopt. Maar de vertanding van de eerste versnelling zal wel mee blijven lopen, alleen niet gekoppeld aan het achterwiel. Dit zorgt voor het gierende geluid. Wat veroorzaakt dan het gierende geluid? Dat is de schuine vertanding.

Schuine vertandingen hebben een aantal vverschillen tov een rechte vertanding. Een rechte vertanding heeft speling op de tandwielen, en bij elke beweging hoor je de tanden op elkaar slaan. Een schuine vertanding, grijpt altijd op elkaar aan. Hierdoor slijten de tandwielen minder, en je hoort minder hard geluid. Kenmerkend voor een schuine vertanding zijn wel vermogensverlies, de kracht word nm zowel axiaal als radiaal verspreid. Maar door de schuine vertanding word ook een gieren geluid veroorzaakt.

Wat ik mij nou bedenk dat door de zijwaartse krachten, er meer druk op de lagers komt, waardoor je deze wsl ook meer hoort. Rijd maar eens met een versleten laer, dat giert ook zo enorm.

Iig, ik denk dat tomos het blok zo ontworpen heeft, omdat in de 1e versnelling veel gereden word en de tomos vooral een stadsbrommer is. Vandaar probeert men de herrie/slijtage te beperken door een schuine vertanding. Vermogensverlies kan je voor lief nemen, de 1e versnelling is immer toch al korter vertand.

En dan de 2e versnelling rechte tandwielen, deze hebben een betere krachtsovedracht, wat wel beter is voor de langer vertadne 2e versnelling.

De reden dat op de standaard minder geluid uit het blokje komt, is oa ook met de vertanding te verklaren. De belasting is immers veel minder, en snelheidswisselingen zijn dus makkelijker te doen... Minder belasting is minder weerstand, minder weerstand is minder geluid :)

en nu heb ik ff geen zin meer om te typen :')
[*] Let op uw kinderen, denk om mijn snelheid [*]

Plaats reactie
  • Afdrukweergave
9 berichten • Pagina 1 van 1

Terug naar “Algemeen”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen