hallo,
ik heb een probleem met mn tomos a35 toen ik laats een stuk had gereden hoorde ik opeen een heel hard geratel in mn blok en een schrapend geluid dus ik d8t een vast naaier of zo hij viel ook meteen uit daarna starte die weer thuis cilinder er af gehaald en gekeken niks aan de hand nu start ik hem kan gewoon gas geven maakt aleen een hoop toeren maar wiel draait niet koppeling na gekeken was gewoon goed en mn wiel draait heel langzaam achteruit wat kan dat zijn
en als k em aan kick dan springt ie een beetje vooruit mn tomos
iets mt mn ontsteking ofzo?
alvast bedankt
Nee, ligt niet aan je ontsteking. Dit is een gebroken vraagtekenveertje, en dat heb je ook gehoord toen deze werd vermalen tussen je tandwielen!! Nu koppelt je versnellingsbak niet meer omdat de rollen die daarvoor zorgen niet meer op de as gedrukt worden om te rijden. Kwestie van vervangen. Nieuwe schone olie in het blok (want er zit nog restanten veer in de oude).
Als je kickt dan rijdt je Tos altijd iets vooruit omdat je een rechtstreekse verbinding maakt tussen koppelingshuis en kickstartas. Anders zou je nooit je krukas kunnen aandrijven. Als je motor loopt komt dit mechaniek weer vrij. Daarom adviseer ik de mensen die bij mij komen altijd om de brommer op de bok aan te kicken. Daardoor komt er ook niet zoveel kracht op de rollen te staan waardoor ze minder snel in de kooi drukken. Ook rustig kicken, met het volle gewicht op je pedaal staan om de krukas een slinger te geven heeft ook niet zoveel zin.
Kijk maar eens op de homepage bij de instructieboekjes. Daar staat wel eea uitgelegd hoe een versnellingsbak werkt van Tomos.