• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Boven +- 25 km/h geratel.

Gaat de snorfiets of bromfiets te zacht? Lees hier of stel een vraag over tuning!
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
14 berichten • Pagina 1 van 1
Meeren
Pindabrein
Berichten: 9
Lid geworden op: 20 apr 2007 12:36
  • Citeer

Berichtdoor Meeren » 20 apr 2007 13:23

Hoi,

Het gaat hier om een tomos a3 s25 automatic uit 1992 (eicilinder).

Na aanpassen van de volgende twee dingen;
-brom uitlaat
-cilinder kop klein beetje afgevlakt

Zat ik met het volgende:

1. Wanneer ik boven de 25 km/h ga rijden ga je een geratel uit het blok
horen. Nu heb ik gehoord dat dit aan het achtertandwiel kan liggen,
klopt dit? (en verklaart dit ook het langzame optrekken?)

2. Klopt het dat de a3 s25 (+-1992) geen 2e versnelling heeft? Dus altijd
in dezelfde versnelling rijdt? (misschien verklaard dit het geratel uit 1?)


Verder ben ik vrij nieuw met tomosjes of het opvoeren van brommers,
dus graag zoveel mogelijk sugesties! Alvast bedankt :wink:
Omhoog


Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9683
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 21 apr 2007 17:10

JA, een 1-speed versnellingsbak is goed mogelijk en die trekken naar verhouding idd iets slomer op vanwege de overbrengverhouding. Het kan ook zijn dat de koppelingssegmenten versleten zijn (heb ik nog nooit gehad en rij nog met de originele set uit 1989 op een 2-speed blok)

Het ratelen op top kan verschillende oorzaken hebben en kan ook op diverse plaatsen hoorbaar zijn:

- Ketting die over de achterbrug loopt --> aanspannen
- Uitgelopen lagerwerk zowel in versnellingsbak alsmede krukas en drijfstanglagers. Aanbevolen is dan een revisie. Als men daar niet zelf handig (genoeg) voor is kan een bromfietsenboer daar wel mee helpen. 't Kost wel een paar centen, maar het resultaat is er wel naar.

Tot slot nog dit, misschien is het verstandig eens naar de ontsteking te kijken of die nog wel goed staat afgesteld.

Helemaal ratel en geluidenvrij zal een Tomos nooit lopen.

Vwb de uitlaat, door een andere setup kan de vulling in de cilinder niet meer volledig zijn. Het mengsel wordt al deels in de uitlaat gezogen door een pijp met meer volume (weerstandsdrukgolf).
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

Meeren
Pindabrein
Berichten: 9
Lid geworden op: 20 apr 2007 12:36
  • Citeer

Berichtdoor Meeren » 25 apr 2007 09:57

Inderdaad de ketting hangt erg los, maar de spanners
zitten al op hun einde.

- Is het dan een oplossing om een groter tandwiel te kiezen?
- Trekt hij hierdoor beter en loopt hij iets langzamer?
- Welke kan ik dan het besten nemen?

Alvast bedankt! :wink:
Omhoog

Gebruikersavatar
Bram112
Vaste forummer
Berichten: 404
Lid geworden op: 15 sep 2006 23:56
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor Bram112 » 25 apr 2007 10:58

Als je kettingspanners al tot het uiterste zitten moet je er schakeltjes tussen uit halen waardoor die weer strak komt te staan
Tomos rijdt weer!
Omhoog

Gebruikersavatar
IxilTomos
Diehard
Berichten: 1005
Lid geworden op: 24 apr 2007 20:00
Locatie: Steenbergen
  • Citeer

Berichtdoor IxilTomos » 25 apr 2007 17:49

Een woord: Koppeling.

Je koppeling ontkoppelt niet goed waardoor hij gaat schokken, dit is vergelijkbaar met uit stilstand wegrijden met een schakelbrommer op stationair toerental: je gaat heel erg schokken tot je gas bij geeft/de koppeling weer inhoud. Dit kan komen door gebrek aan blokolie of gare koppelingsegmenten, hoor je (hard) gepiep of geschuur als je hem stationair laat draaien en een klein beetje gas bij geeft? zonee dan is er niets mis met je blokolie, en aangezien je tomosje ook niet goed optrekt zijn je koppelingsegmenten gaar. de oplossing hiervoor is je koppelingveertjes strakker maken of je koppelingsegmenten glad maken.. of gewoon je koppelingsegmenten/complete koppeling te vervangen.

Ik heb dit alles ook gehad en daarbij was mijn blokolie ook nog eens op.. nieuw koppelingetje erin gedouwt en de blokolie laten vervangen, en hij reed weer als een bamibal op een satestok met drie soorten satesaus eroverheen, als je begrijpt wat ik bedoel.

Correct me if I'm wrong,
succes ermee en groetjes
Mijn Projectpage! - 65cc Polini, 17,5mm Dell'Orto PHBN, Bidalot C16 :D
Omhoog

Meeren
Pindabrein
Berichten: 9
Lid geworden op: 20 apr 2007 12:36
  • Citeer

Berichtdoor Meeren » 26 apr 2007 09:17

Van het weekend heb ik hier de tijd voor en zal ik er is naar gaan kijken.
Alvast bedankt voor de tips!

8)
Omhoog

Wouter moeder
Pindabrein
Berichten: 1
Lid geworden op: 21 mei 2007 20:36
Locatie: Groningen
  • Citeer

Berichtdoor Wouter moeder » 21 mei 2007 20:40

Hallo
Ik heb ook een snor tomosje gekocht :D . Hij is nog helemaal standaard.
Alleen als ik vol gas geef begint hij te rattelen. Volgens mij is dit de begrenzer, omdat hij verder nog helemaal in orde is. Kan iemand mij uitleggen hoe ik deze begrenzer er uit haal zonder me blok kapot te maken?
Omhoog

DannoValo
Tomosforummer
Berichten: 138
Lid geworden op: 18 mei 2006 10:58
Locatie: Leiden
  • Citeer

Berichtdoor DannoValo » 22 mei 2007 12:00

Ik heb precies hetzelfde,

Bij een collega ook toen we een bromkop op zn snor hadden gegooid, volgens de brommerboer zijn het de zuigerveren.. Klopt dit ?????
No Tomos to ride....just got from 50cc to 1300cc :D
Omhoog

Meeren
Pindabrein
Berichten: 9
Lid geworden op: 20 apr 2007 12:36
  • Citeer

Berichtdoor Meeren » 25 mei 2007 11:11

Ik zou dit ook wel willen weten, het aanspannen van de ketting heeft hellaas niet geholpen...
(heb inderdaad precies hetzelfde probleem als Wouter moeder)

Alvast bedankt 8)
Omhoog

Meeren
Pindabrein
Berichten: 9
Lid geworden op: 20 apr 2007 12:36
  • Citeer

Berichtdoor Meeren » 25 mei 2007 11:11

Ik zou dit ook wel willen weten, het aanspannen van de ketting heeft hellaas niet geholpen...
(heb inderdaad precies hetzelfde probleem als Wouter moeder)

Alvast bedankt 8)
Omhoog

Meeren
Pindabrein
Berichten: 9
Lid geworden op: 20 apr 2007 12:36
  • Citeer

Berichtdoor Meeren » 25 mei 2007 11:12

Ik zou dit ook wel willen weten, het aanspannen van de ketting heeft hellaas niet geholpen...
(heb inderdaad precies hetzelfde probleem als Wouter moeder)

Alvast bedankt 8)
Omhoog

Gebruikersavatar
tomos-power17
Tomosforummer
Berichten: 26
Lid geworden op: 15 aug 2007 08:40
Locatie: Lexmond
  • Citeer

Berichtdoor tomos-power17 » 26 aug 2007 19:32

1 keer lijkt me genoeg :roll: :roll: :roll:
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9683
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 26 aug 2007 22:07

Ik zou dit ook wel willen weten, het aanspannen van de ketting heeft hellaas niet geholpen...
(heb inderdaad precies hetzelfde probleem als Wouter moeder)

Alvast bedankt 8)
In dat geval is het goed mogelijk dat er 1 of meerdere lagers kapot zijn of te ver zijn uitgelopen. Vaak wordt dit veroorzaakt door een te grote speling op de krukaslagers. Het "bonken" bij stationair is het gevolg van een uitgelopen big-end of small-end lager. Enige remedie is lagerrevisie.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

Techneut
Tomosforummer
Berichten: 104
Lid geworden op: 17 jul 2007 23:29
Locatie: Rotterdam
  • Citeer

Berichtdoor Techneut » 27 aug 2007 11:52

Een paar tips om na te kijken:
Zet de brommer op de middenstandaard en draai het achterwiel achteruit. als dit niet makkelijk gaat maar met bonken en vreemde geluiden is waarschijnlijk het s veertje kapot in het blok.

Haal het ontstekingsdeksel er eens af (linker kant) en voel eens of het vliegwiel op en neer kan, zo ja dan zijn de krukaslagers kapot.

Als je daar toch bent, controleer dan gelijk eens of de ontsteking goed staat. Dus de ontstekingsgrondplaat achter het vliegwiel. Er is wel een howto op deze site.
Naast het feit dat het mijn dagelijks werk is, vindt ik de tomos 1 van de laatste echte brommers die nog gebouwd wordt. Ik heb ondertussen bijna 20 jaar ervaring en een interne opleiding van tomos zelf gehad.
Omhoog


Plaats reactie
  • Afdrukweergave
14 berichten • Pagina 1 van 1

Terug naar “Opvoeren”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers
  •       Crossers
  •    Specials
  •    Andere voertuigen
  • Techniek
  •    Beginners
  •       Vet Hard Optrekken
  •    Algemeen
  •    Afstellen
  •    Opvoeren
  •       Uitlaten
  •    Uiterlijk
  •    Elektra
  •    English/ Deutsch Forum
  • Pro Forum
  • Tomos Forum
  •    GrandCafé
  •    Nieuws & Mededelingen
  •    Feedback
  •    Meetings
  • Archief
  •    Archief
  •       Tomos FAQ
  •          Algemeen / Onderhoud
  •          Motorisch
  •          Opvoeren / Tuning / Begrenzers
  •          Elektra / Ontsteking
  •          Uiterlijk
  •          Wetgeving
  •          Website
  •       Exploded views
  • De Markt
  •    Te koop (complete brommers)
  •    Te koop (onderdelen)
  •    Gevraagd
  •    Diensten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten

  • Forumoverzicht
  • Alle tijden zijn UTC+02:00
  • Verwijder cookies
  • Contact



Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBB.nl.