• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Olielek

In dit gedeelte kan je algemene vragen stellen over je Tomos.
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
18 berichten • Pagina 1 van 1
Gebruikersavatar
Jasper11
Vaste forummer
Berichten: 219
Lid geworden op: 14 nov 2006 16:16
Locatie: Grave
  • Citeer

Berichtdoor Jasper11 » 14 mei 2007 14:25

Probleempje,
achtervelg zat onder de olie, toen heb ik me keerring voortandwiel laten maken, maar al een dag later begon hij weer te lekken.. :?
zou hij weer lek zijn of kan het ook wat anders zijn, er loopt gewoon olie ter hoogte van het voortandwiel op de grond..

:evil: :evil:
Afbeelding
Omhoog


TQ Rider
Vastgeroeste forummer
Berichten: 829
Lid geworden op: 04 nov 2005 14:10
  • Citeer

Berichtdoor TQ Rider » 14 mei 2007 14:59

Ja dat komt tussen je kickasstang en lagers door. volgens mij
Omhoog

Gebruikersavatar
vdWal
Vastgeroeste forummer
Berichten: 869
Lid geworden op: 29 jun 2006 12:24
Locatie: in een Huis!
  • Citeer

Berichtdoor vdWal » 14 mei 2007 15:26

ik heb ook last van dit probleem is dit nog op te lossen met een handige manier?
Baby Blue Street Racert!!
Omhoog

Gebruikersavatar
Paul123
Pro Forummer
Berichten: 1111
Lid geworden op: 29 jan 2007 21:00
Locatie: Leiden
  • Citeer

Berichtdoor Paul123 » 14 mei 2007 17:11

ja hoor, vloeibare pakking ertussen mikken.
Doe gezond, rook een appel.
Afbeelding
Omhoog

tomos16
Tomosforummer
Berichten: 123
Lid geworden op: 28 dec 2005 14:52
Locatie: Monster (westland)
  • Citeer

Berichtdoor tomos16 » 14 mei 2007 18:01

ik heb er ook last van en had ook vloeibare pakking ertussen gedaan en een zooi kit maar eht draait daar tog allemaal. dus dan is het zo weer ertussen uit :shock:
Tomos Quadro E-Start (brom)
Cilinder: 65cc eurokit/Airsal
cilinder kop: standaard brom
Uitlaat: technigas next terugloper met bidalot c-20 demper
Carb: 15/15
atw: 22
sproeier: 68
Top: 80 autoteller
Neon: Ja! blauw onder me blok

tomos is geverkoopt!!
Angerfist will survive!!!
HARDCORE WILL NEVER DIE!!!
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9682
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 14 mei 2007 18:07

Of je vervangt het lager met keerring in de laatste overbrenging in de versnellingsbak. Werkt overigens beter dan vloeibare pakking.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

Gebruikersavatar
vdWal
Vastgeroeste forummer
Berichten: 869
Lid geworden op: 29 jun 2006 12:24
Locatie: in een Huis!
  • Citeer

Berichtdoor vdWal » 14 mei 2007 20:34

lijkt mij ook.. is dit een moeilijk werk? of moet je blok daar voor uit elkaar
Baby Blue Street Racert!!
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9682
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 14 mei 2007 20:42

Ja en wel helemaal, zelfs de twee motorcarters delen. Als het niet teveel lekkage is kun je ermee wachten totdat je een gehele motorrevisie moet doen. Meestal worden dan ook de krukaslagers vervangen en moet je blok toch gespleten worden.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

Gebruikersavatar
vdWal
Vastgeroeste forummer
Berichten: 869
Lid geworden op: 29 jun 2006 12:24
Locatie: in een Huis!
  • Citeer

Berichtdoor vdWal » 14 mei 2007 20:59

lol ik bou mijn oude blok wel een keer opnieuw op mischien.. en anders blijf ik wel zo rijden.. kmaak wel een mooie ketting kast dat het al minder op me velg komt ofso
Baby Blue Street Racert!!
Omhoog

Gebruikersavatar
Jasper11
Vaste forummer
Berichten: 219
Lid geworden op: 14 nov 2006 16:16
Locatie: Grave
  • Citeer

Berichtdoor Jasper11 » 15 mei 2007 18:39

Of je vervangt het lager met keerring in de laatste overbrenging in de versnellingsbak. Werkt overigens beter dan vloeibare pakking.
welk lager bedoel je? de krukaslager? een keerring kost nl 10E
ik neem aan dat dit kapot is? : http://www.tomosforum.nl/tutorials/onde ... angen.html
Afbeelding
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9682
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 15 mei 2007 22:50

Nee ik bedoel het laatste inwendige tandwiel in je bak, waaraan je kettigwiel vastzit. Deze zit tussen de twee carterhelften van je blok in. In het gat waar je kickstartas doorheen gaat zit een tweetal lagers, en in die lagers zitten ook keerringen.

kijk hier maar eens ik bedoel dan onderdeel nummer 23 en 24
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

Gebruikersavatar
Jasper11
Vaste forummer
Berichten: 219
Lid geworden op: 14 nov 2006 16:16
Locatie: Grave
  • Citeer

Berichtdoor Jasper11 » 16 mei 2007 17:49

Pff, wat een klotewerk,, ik ben hem toch al zat..
Tomos in de verkoop!
Afbeelding
Omhoog

Gebruikersavatar
Paul123
Pro Forummer
Berichten: 1111
Lid geworden op: 29 jan 2007 21:00
Locatie: Leiden
  • Citeer

Berichtdoor Paul123 » 16 mei 2007 19:37

Sukkel, lekker doorzetingsvermogen.

Een blok splitsen is helemaal niet veel werk als je er de tijd en het gereedschap voor hebt.

Blok onder je tomos uit, olie eerst afgetapt natuurlijk. Daarna cartercap open. Koppeling vertanding, kickstartpen en alles eraf. Dan middencarter open, en vervangen. Daarna moet je nieuw krukaslagertjes erin doen en bla bla bla weer in elkaar zetten.

Als je het zorgvuldig doet, 3 uur maximum.

Dus om daar je tomos voor te verkopen :roll:
Doe gezond, rook een appel.
Afbeelding
Omhoog

TomBergman
Vaste forummer
Berichten: 290
Lid geworden op: 21 sep 2006 07:47
Locatie: Genemuiden (close to Zwolle)
  • Citeer

Berichtdoor TomBergman » 16 mei 2007 21:00

Nee ik bedoel het laatste inwendige tandwiel in je bak, waaraan je kettigwiel vastzit. Deze zit tussen de twee carterhelften van je blok in. In het gat waar je kickstartas doorheen gaat zit een tweetal lagers, en in die lagers zitten ook keerringen.

kijk hier maar eens ik bedoel dan onderdeel nummer 23 en 24
dus die naaldlagers vervangen ?
Afbeelding
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9682
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 16 mei 2007 21:22

yep. 8) Voor zover je de andere keerring al hebt vervangen en je nog steeds olie lekkage hebt op de ketting. Maar doordat de ketting al zo vol zit met die olie ziet men niet direct het resultaat en lijkt het nog steeds je achterwiel te vervuilen. Ook ketting goed schoonmaken en weer met een goed kettingvet invetten. Daarna rijden en kijken.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

TomBergman
Vaste forummer
Berichten: 290
Lid geworden op: 21 sep 2006 07:47
Locatie: Genemuiden (close to Zwolle)
  • Citeer

Berichtdoor TomBergman » 17 mei 2007 13:46

yep. 8) Voor zover je de andere keerring al hebt vervangen en je nog steeds olie lekkage hebt op de ketting. Maar doordat de ketting al zo vol zit met die olie ziet men niet direct het resultaat en lijkt het nog steeds je achterwiel te vervuilen. Ook ketting goed schoonmaken en weer met een goed kettingvet invetten. Daarna rijden en kijken.
maar de vloeibare pakking truc wil ook nog wel eens werken ?
Afbeelding
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9682
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 17 mei 2007 14:01

Ik werk daar liever niet mee. Ik heb er ook geen ervaring mee, maar kan je wel zeggen dat ik denk dat het een tijdelijk lapmiddel is. Gezien de draaiende delen die afgedicht moeten worden is vervanging beter dan dichtsmeren. Misschien dat dit wel werkt bij vaste afdichtingen zoals bij je carterdeksel, membraam, etc.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

TomBergman
Vaste forummer
Berichten: 290
Lid geworden op: 21 sep 2006 07:47
Locatie: Genemuiden (close to Zwolle)
  • Citeer

Berichtdoor TomBergman » 17 mei 2007 14:03

Ik werk daar liever niet mee. Ik heb er ook geen ervaring mee, maar kan je wel zeggen dat ik denk dat het een tijdelijk lapmiddel is. Gezien de draaiende delen die afgedicht moeten worden is vervanging beter dan dichtsmeren. Misschien dat dit wel werkt bij vaste afdichtingen zoals bij je carterdeksel, membraam, etc.
ok dankje :)

http://www.tomosforum.nl/uploads/images ... 35p041.jpg

Daarom moet je ze zeker vervangen ? (sealring = keerringgetje)
Afbeelding
Omhoog


Plaats reactie
  • Afdrukweergave
18 berichten • Pagina 1 van 1

Terug naar “Algemeen”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers
  •       Crossers
  •    Specials
  •    Andere voertuigen
  • Techniek
  •    Beginners
  •       Vet Hard Optrekken
  •    Algemeen
  •    Afstellen
  •    Opvoeren
  •       Uitlaten
  •    Uiterlijk
  •    Elektra
  •    English/ Deutsch Forum
  • Pro Forum
  • Tomos Forum
  •    GrandCafé
  •    Nieuws & Mededelingen
  •    Feedback
  •    Meetings
  • Archief
  •    Archief
  •       Tomos FAQ
  •          Algemeen / Onderhoud
  •          Motorisch
  •          Opvoeren / Tuning / Begrenzers
  •          Elektra / Ontsteking
  •          Uiterlijk
  •          Wetgeving
  •          Website
  •       Exploded views
  • De Markt
  •    Te koop (complete brommers)
  •    Te koop (onderdelen)
  •    Gevraagd
  •    Diensten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten

  • Forumoverzicht
  • Alle tijden zijn UTC+02:00
  • Verwijder cookies
  • Contact



Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBB.nl.