• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Nieuwe Tomos setup afstellen

lukt het niet met afstellen? Stel hier al je afstel problemen en stotterende tomos problemen [ALLE SPROEIER VRAGEN HIER DUS OOK]
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
19 berichten • Pagina 1 van 1
cojones81
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor cojones81 » 18 jul 2007 09:52

Sorrie guys voor openen eigen topic maar wilde het algemene sproeier topic niet vervuilen met al deze info en vragen vanuit mijn kant.. Admins mod topic maar weg als t moet.

Setup:
• Standard brom 50 cc vierkante cillinder + snelle zuiger (zo’n alu ding met extra sleuf bovenop)
• bromkop
• 14/12 carb delhorto (onder t frame) met 12 mm spruitstuk
• Brommeruitlaat zonder al dat bochtenwerk, zo’n 25 piek standaard ding.

Nu t volgende. Complete setup overgenomen van een knakker (cillinder-carb-blok) en eigenlijk zijn oude carb vervangen voor eenzelfde type die ik nog had liggen, alleen dan iets schoner. Hij gaf aan dat ie met sproeier 54 reed. Weet alleen zijn uitlaatje niet, daar zou t verschil denk ik moeten liggen.

Geprobeerd:
54 sproeier: Start prima,draait ok stationair maar zodra ik gas geef slaat de tomos uit.

49 sproeier: Start prima, draait ok stationair. Vol gas wegrijden lukt niet, dan valt ie uit. Ik moet half doseren en zodra die op wat hogere toeren begint te komen en blok is warm dan pas kan ik vol gas en komt ie ook pas echt op snelheid. Resultaat is dat ie dus als dikke stront optrekt en duurt lang eer dat ik de top kan halen ivm het niet kunnen openen van gastoevoer.

52 sproeier: Startte niet…. Dus kon ook niet testen hoe die t verders deed…

Bougi gaf geen indicatie kleur aan bij sproeier 49 waar ik zo’n 2 uur op heb gereden zaterdagavond. (tripje naar Noordwijk voor leuk feestje daaro :P )

Iemand een suggestie welke sproeier ik kan gebruiken? Heb nog een 50 liggen ook maar krijg het gevoel dat de luchtaanvoer niet helemaal lekker is…. Misschien zonder dat rare ijzeren filter gebeuren rijden maar met een lapje en elastiek ofzo?? Voor meer luchtaanvoer?? Tips, suggesties welkom dus!!

Ps. Met die carb onder t frame is dat sproeier gebeuren aanpassen echt POKKE werk zeg!!

DRAGON88
  • Citeer

Berichtdoor DRAGON88 » 18 jul 2007 10:01

geen kleurtje op je bougie na twee uur dat doe je goed, ik zou gewoon een hoop sproeiers halen en gewoon gaan proberen want de volgende keer als je weer je setup verandert heb je weer sproeiers nodig kan je beter nu er een stuk of 10 halen ben je van het gekloot af. ik zou geen luchtfilter van een lapje maken, koop gewoon voor een 10tje een powerfilter of haal bij het gaasfilter wat je nu heb er een paar gaasjes er tussen uit want er zitten er meerdere achter elkaar.

cojones81
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor cojones81 » 06 aug 2007 12:24

Leute,

Ik ben nu 2 weken verder en er zit nog geen schot in de zaak... Heb sproeiers van type 48 tot 60 geprobeerd en elke keer t zelfde probleem:
Starten --> Prima
Gas geven --> uitvallen
Als ik me hand voor de uitlaat houd dan blijft motertje stationair lopen, dat zou dus moeten duiden op valse lucht?
Alle pakkingen van me cillinder zijn vervangen (uitlaatpoort, koppaking en voetpakking)
Alleen zit ik nog met een groen ding tussen me spruitstuk en cillinder, is dat nou de zogenoemde membraam? Of is dit ook gewoon pakking? Das namelijk nog t enige wat niet vervangen is...

Als ie stationair loopt merk ik niet direct ergens een lek.. Is dat op een andere manier te checken??

Techneut
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Techneut » 06 aug 2007 13:18

Begin eens met de carburateur schoon te maken. Als er een vuiltje zit boven de sproeier dan kan dat de oorzaak zijn. Controleer vooral eens of alle drie de gaatjes in het koperen buisje achter de gasschuif wel open zijn. Het onderste gaatje (eigenlijk in het aluminium van de carburateur zelf) is voor de stationair. Het kleine gaatje in de buis is voor half gas en de grootste is voor volgas.
Naast het feit dat het mijn dagelijks werk is, vindt ik de tomos 1 van de laatste echte brommers die nog gebouwd wordt. Ik heb ondertussen bijna 20 jaar ervaring en een interne opleiding van tomos zelf gehad.

a35-limited
Vaste forummer
  • Citeer

Berichtdoor a35-limited » 07 aug 2007 08:44

dat groene ding tussen spruitstuk en cilinder is idd je membraan

ik vind het wel vreemd dat de brommer gewoon blijft lopen als je je hand voor de uitlaat houdt. want dan kan de brommer de uitlaatgassen niet kwijt. tenzij er een lek zit in de uitlaat of een pakking die niet afsluit maar dat kun je snel horen en voelen.
-----------------------

cojones81
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor cojones81 » 07 aug 2007 08:49

Ja, das t nare.. Alle pakkingen zijn allemaal vervangen (Behalve t membraam) en merk nergens significant gas of druk verlies op... Vanavon toch eens dat membraampje nakijken en heb nog 2 andere carburateurs liggen van dezelfde maten.. Misschien daar eens wat mee spelen..

Edit: uitlaat is trouwens ook nieuw, dus zal geen lek bevatten neem ik aan..

tomosa3 tuning
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor tomosa3 tuning » 07 aug 2007 09:51

Ja, das t nare.. Alle pakkingen zijn allemaal vervangen (Behalve t membraam) en merk nergens significant gas of druk verlies op... Vanavon toch eens dat membraampje nakijken en heb nog 2 andere carburateurs liggen van dezelfde maten.. Misschien daar eens wat mee spelen..

de uitlaat gassen komen via je filter terug ik heb het zelf de probleem. eerts mot je hem 2 min stationair laten lopen en dan trekt hij hard op zonder uittevallen

cojones81
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor cojones81 » 07 aug 2007 11:18

Klinkt aan een kant aannemlijk, snap alleen niet waarom je dan na 2 minuten wel ineens kan wegrijdenn :?

Volty
Oldschool
Oldschool
  • Citeer

Berichtdoor Volty » 07 aug 2007 14:47

de uitlaat gassen komen via je filter terug ik heb het zelf de probleem. eerts mot je hem 2 min stationair laten lopen en dan trekt hij hard op zonder uittevallen
Klets, bla.
uitlaatgassen komen niet via je luchtfilter terug, of je membraan moet stuk zijn. Maar dan rijdt een brommer ook niet meer..

Sproeier 49 is echt klein, een standaard tomos heeft er al een 50 in zitten. Als je contactpunten hebt, stel die ontsteking dan eerst af voordat je met sproeiers gaat spelen. Anders zal ie ook nooit goed starten en rijden.
Afbeelding
Tomos a35 'Homos' Kreidler Florett TRS BMW 318i Baur TC BMW 1502 project

cojones81
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor cojones81 » 07 aug 2007 15:08

Begrijpelijk dat je eerst je contactpunten goed moet afstellen.. Echter denk ik dat dit hier niet het geval zal zijn.

No offense, maar ik gaf dus al eerder aan dat ie in een kick start beweging al start en stationair goed draait (werkelijk het draait als een zonnetje), het gas geven is dus wat mijn brommer doet uitvallen... Lijkt me dus niks met ontsteking te maken te hebben...

Techneut
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Techneut » 07 aug 2007 21:59

Mijn vriendin had vandaag hetzelfde met haar tomosje. Bleek dat de benzinekraan verstopt zat. En wat jij verteld wijst eigenlijk allemaal op het zelfde, hij krijgt wel benzine maar veel te weinig. Probeer maar eens op de standaard gas te geven met een beetje choke erbij.
Naast het feit dat het mijn dagelijks werk is, vindt ik de tomos 1 van de laatste echte brommers die nog gebouwd wordt. Ik heb ondertussen bijna 20 jaar ervaring en een interne opleiding van tomos zelf gehad.

ET
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor ET » 07 aug 2007 23:24

of je uitlaat is dichtgekoolt. dat problee heb ik laatst gehad

cojones81
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor cojones81 » 08 aug 2007 08:52

Nou ja.. Gister tijdens klussen carb eraf gehaald, zag in de eerste instantie iets zitten in t gaatje waar de brandstof uitkwam, maar dat kan ook lichtinval op benzine belletje zijn geweest.. Na paar keer blazen in sproeier ingaan zagen alle gaatjes er mooi open uit. Hup verder gaan klussen, alles eronder zag ik dat t benzinekraantje niet lekker zat. Beetje frommelen en draaien, breek dat kelereding af.. Heel me tankinhoud op de vloer (onse flat portiek die we delen met nog 5 gezinnen stonk vanochtend gewoon nog steeds naar benzine :evil: :evil: )

Dus vanav kan ik pas weer testen of t gewerkt heeft, als me vriendin in ieder geval zo'n kraantje heeft weten te bemachtigen bij de bromboer.... :x

Ow merkte trouwens ook op dat me membraam er wel errug losjes op zat, dus deze ook een beetje aangedraaid...

cojones81
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor cojones81 » 13 aug 2007 15:04

Even een update:

Ik heb het vermoeden dat de omsluiting om de spruitstuk niet echt lekker zat. Nu heb ik 3 stuks 14/12 carburateurs liggen met alledrie een ander binnenkantje.
1. Plastic buisje met vlakbij de gasschuifje een rubber ringetje
2. Alleen een plastic buisje
3. Een plastic buisje dat vlakbij de gaschuif in diameter afneemt.

Ik heb 2 stuks carbs verwisseld en kreeg de volgende resultaten:
1. De carburatuer die dus wel startte maar bij gas uitsloeg had een buisje en een ringetje. Als ik de spruitstuk en tot de helft in prik dan sloeg die gelijk uit als ik gas gaf, als ik spruitstuk HELEMaal doorduwde tot ie niet meet verder kon dan reageerde die heel licht. Hij reed errug voorzichtig 10 km/u ofzo maar vol gas open goooien klapte die uit.

2. Carburateur verwisselt naar eentje met alleen dat buisje (zo had ik het blok ook gekregen) startte helemaal niet.. Dus die was helemaal waardeloos...

Ik heb dus nu een nieuw buisje en een nieuw rubber dingetje besteld. Ik hoop echt dat dit de oorzaak is want wordt zo langzamerhand gek..

ps. Bij setup 1 startte ie dus prima, als ik daarna de shoke aan gooi viel de brommer DIRECT uit... Startte MET choke lukte ook niet....

keesos
Tomos Supporter
  • Citeer

Berichtdoor keesos » 13 aug 2007 15:43

stelde je wel constant je gaskabel goed af? of ook nog de stationair schroef?
Renault.
Createur d’automobiles

нαя∂¢σяє

cojones81
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor cojones81 » 13 aug 2007 16:28

Jaja, voor installatie van de carb altijd ff checken of t schuifje netjes op me gashendel reageert... Stationair schroef helemaal dicht en 2 slaagjes opengegooid. Maar ik meen dat dat niet echt van toepassing heeft op t "gas geven" systeem.. Meer om je stationair toeren netjes af te stellen....

Techneut
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Techneut » 13 aug 2007 16:37

Dat plastic busje met daarachter het rubbere ringetje zijn de afdichting van de carburateur op het spruitstuk en moeten allebei heel en aanwezig zijn. Carburateur goed aanduwen en vastzetten anders krijg je valse lucht. Dan even kijken of het luchtfilter goed zit want het effect te weinig benzine of te veel lucht is hetzelfde.

Nu eerst eens de uitlaat controleren, want een verstopte uitlaat geeft ook het gevoel van te weinig benzine. Is de uitlaatpoort van de cilinder wel schoon en zoja, probeer eens de einddemper eruit te halen (als dat kan). Als de motor dan beter reageert zou ik eens een andere uitlaat proberen.

cojones81
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor cojones81 » 13 aug 2007 16:44

Uitlaat is gloedjenieuw... 1 uur mee gereden, en er komt duidelijk uitlaatgas uit maar heb nog een andere (dezelfde alleen iets roestiger) liggen dus ik kan daar mooi mee testen.

Al denk ik persoonlijk dat het aan dat buisje + rubberen ring lag..... Onderdelen zijn Woensdag binnen. I'll keep you all updated.

Ow als andere mensen nog suggesties hebben: Keep Posting!! Ik houd van veel info!!

Thomazzi
Oldschool
Oldschool
  • Citeer

Berichtdoor Thomazzi » 16 aug 2007 19:25

Heb je al na je contact punten gekeken?

Plaats reactie
  • Afdrukweergave
19 berichten • Pagina 1 van 1

Terug naar “Afstellen”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki