• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

hulp met probleem a.u.b.

lukt het niet met afstellen? Stel hier al je afstel problemen en stotterende tomos problemen [ALLE SPROEIER VRAGEN HIER DUS OOK]
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
16 berichten • Pagina 1 van 1
chellytomos
Tomosforummer
Berichten: 64
Lid geworden op: 13 aug 2007 13:14
Locatie: Santpoort-zuid
  • Citeer

Berichtdoor chellytomos » 13 aug 2007 15:18

Heb een tomos s25 die slecht start en na een tijd draaien uitvalt. Ook als ik lange stukken rijd lijkt het wel of ik een vast loper krijg,want hij blokeerd, maar als ik even wacht kan ik hem wel weer starten en doorrijden. Zou het kunnen dat dit laatste komt doordat er 3 koelribben afgebroken zijn???

Kan iemand me hierbij helpen a.u.b.
Omhoog


Gebruikersavatar
keesos
Tomos Supporter
Berichten: 504
Lid geworden op: 29 jun 2007 15:33
Locatie: Noordwolde (groningen)
  • Citeer

Berichtdoor keesos » 13 aug 2007 15:40

was het voorheen wel goed, of was dit altijd al zo?
Renault.
Createur d’automobiles

нαя∂¢σяє
Omhoog

chellytomos
Tomosforummer
Berichten: 64
Lid geworden op: 13 aug 2007 13:14
Locatie: Santpoort-zuid
  • Citeer

Berichtdoor chellytomos » 13 aug 2007 15:49

voorheen was dit wel goed, hij is van een vriendin van mij en die zei dat de brommerboer een keer iets geoliet had en toen het weer wel deed....... beetje vaag maar hoop dat iemand hier wat mee kan
Omhoog

Techneut
Tomosforummer
Berichten: 104
Lid geworden op: 17 jul 2007 23:29
Locatie: Rotterdam
  • Citeer

Berichtdoor Techneut » 13 aug 2007 16:28

Nee, die koelribben zal het niet wezen denk ik. Maar wat voor bougie zit er in, en is tie niet helemaal zwart? En heeft jou s25 nog contactpunten? het zou kunnen dat die de oorzaak zijn.
Naast het feit dat het mijn dagelijks werk is, vindt ik de tomos 1 van de laatste echte brommers die nog gebouwd wordt. Ik heb ondertussen bijna 20 jaar ervaring en een interne opleiding van tomos zelf gehad.
Omhoog

chellytomos
Tomosforummer
Berichten: 64
Lid geworden op: 13 aug 2007 13:14
Locatie: Santpoort-zuid
  • Citeer

Berichtdoor chellytomos » 13 aug 2007 17:08

nou ben net naar de gamma geweest om bougie sleutel te hadden, maar ik heb net gecheckt en de fonk zie je amper. contactpunt heeft hij ook maar dat ziet er schoon en goed uit, ook geen blauwe fonken, bougie is gewoon koffie bruin maar zoals ik al zei is te fonk veel te zwak, hoe zou dit kunnen
Omhoog

Gebruikersavatar
keesos
Tomos Supporter
Berichten: 504
Lid geworden op: 29 jun 2007 15:33
Locatie: Noordwolde (groningen)
  • Citeer

Berichtdoor keesos » 13 aug 2007 17:22

bobine?
Renault.
Createur d’automobiles

нαя∂¢σяє
Omhoog

Spinner T
Tomosforummer
Berichten: 109
Lid geworden op: 30 mei 2006 18:51
Locatie: drenthe
  • Citeer

Berichtdoor Spinner T » 13 aug 2007 18:25

Probeer is een nieuwe bougie
Afbeelding
Omhoog

chellytomos
Tomosforummer
Berichten: 64
Lid geworden op: 13 aug 2007 13:14
Locatie: Santpoort-zuid
  • Citeer

Berichtdoor chellytomos » 14 aug 2007 18:54

is het niet mogelijk dat mijn contactpunt ingeslagen is?
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9681
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 15 aug 2007 12:57

Zolang je een vonk hebt zijn je contactpunten nog wel bruikbaar. Misschien moet je eens kijken naar de opening en tijdstip van ontsteking. Die kan verlopen zijn doordat aan de andere kant van je punten het nokje is afgesleten. Die loopt over een kam van je vliegwiel heen. Vaak door gebrekkige smering slijt deze sneller af en verloopt het ontstekingstijdstip en de opening van de punten.

Je kan ook eens kijken of je bougiedop en kabel nog wel in orde zijn en er niet teveel overgangsweerstand is. Door kopercorrosie kan er teveel weerstand ontstaan.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

Gebruikersavatar
tomos-power17
Tomosforummer
Berichten: 26
Lid geworden op: 15 aug 2007 08:40
Locatie: Lexmond
  • Citeer

Berichtdoor tomos-power17 » 15 aug 2007 13:36

Heb je geen warmloper?
Omhoog

chellytomos
Tomosforummer
Berichten: 64
Lid geworden op: 13 aug 2007 13:14
Locatie: Santpoort-zuid
  • Citeer

Berichtdoor chellytomos » 15 aug 2007 16:50

nee het is zeker geen warmloper, want ik kan nog makkelijk aan kicken,

wat de contactpunten betreft weet iemand de juiste afstelling of waar ik ze kan vinden hier p de site
o
Omhoog

chellytomos
Tomosforummer
Berichten: 64
Lid geworden op: 13 aug 2007 13:14
Locatie: Santpoort-zuid
  • Citeer

Berichtdoor chellytomos » 17 aug 2007 18:15

brommer start nu helemaal niet meer, heb al een nieuwe contactpunt en bougiedop, vonkt wel, maar hij slaat niet goed aan. hij komt niet op toeren. wie weet wat dit is????
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9681
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 17 aug 2007 20:25

Zoals ik al eerder heb geschreven, afstellen van de punten. Opening van de punten en het tijdstip van ontsteken. Btw, heb je eraan gedacht een beetje hittebestendig vet (bijv kopervet) aan het viltje te doen? Dat verminderd de slijtage van de oploopnok van je punten. Het viltje zit op de grondplaat rechts van de punten achter het vliegwiel. Vergeet ook niet de punten te ontvetten voor montage anders werken ze niet.

Opening van de punten stel je als volgt af: Draai de centrale bout van je punten iets los totdat je met een schroevendraaier deze kan verdraaien in de inkepingen. Draai aan je vliegwiel totdat je de punten maximaal open staan. Meet deze met een voelermatensetje (niet magnetisch ivm je vliegwiel). De opening moet tussen 0,35 en 0,45 mm liggen. Stel deze eerst af. Staat deze goed dan de centrale schroef weer borgen.

Nu kun je je ontstekingstijdstip afstellen (moment van openen van de punten).

Zoek met de dunne achterzijde van een schuifmaat het BDP (Bovenste Dode Punt of hoogste punt van de zuiger) op. Dat doe door de achterzijde van je schuifmaat in het bougiegat te steken. Draai het vliegwiel linksom totdat je het BDP hebt. Trek van de afgelezen maat 1,8 tot 2,0 mm af. Dat is de voorontstekingmaat. Zet je schuifmaat vast op de voorontstekingsmaat en plaats deze weer in het bougiegat. Misschien doe je er verstandig aan een tweede persoon te vragen dit te doen. Draai nu je vliegwiel nogmaals linksom totdat je met de zuiger opnieuw tegen de dunne achterkant van de schuifmaat aan "tikt". Markeer op het vliegwiel een punt dat overeenkomt met een markering op je carter. Draai je vliegwiel nogmaals linksom en klem een vloeipapiertje tussen de punten. Om het tijdstip van openen te bepalen draai je vliegwiel linksom totdat het vloeipapiertje tussen de punten niet meer klemt. Controleer dit door naar de markeringen op je vliegwiel te kijken. Komen deze overeen, dan staat het tijdstip goed. Anders moet je je grondplaat verdraaien. Linksom voor later tijdstip, rechtsom voor eerder.

't Is een geduldwerkje, raffel het niet af. Het is zeker te doen.

Suc6.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

chellytomos
Tomosforummer
Berichten: 64
Lid geworden op: 13 aug 2007 13:14
Locatie: Santpoort-zuid
  • Citeer

Berichtdoor chellytomos » 17 aug 2007 20:32

ontsteking staat goed en heb hem schoongemaakt. tijdstip van openen stond al goed omdat hij het al eerder had gedaan
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9681
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 17 aug 2007 20:34

Sorry?? :? Ik begreep uit een eerdere posting dat je nieuwe had gemonteerd. In dat geval verdenk ik de condensator, die lek is, daardoor heb je waarschijnlijk een zwakke vonk (gelig). Enige remedie is vervangen.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

chellytomos
Tomosforummer
Berichten: 64
Lid geworden op: 13 aug 2007 13:14
Locatie: Santpoort-zuid
  • Citeer

Berichtdoor chellytomos » 18 aug 2007 14:23

vonk is zwak ja, maar niet echt geel, meer een kleur blauw
Omhoog


Plaats reactie
  • Afdrukweergave
16 berichten • Pagina 1 van 1

Terug naar “Afstellen”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers
  •       Crossers
  •    Specials
  •    Andere voertuigen
  • Techniek
  •    Beginners
  •       Vet Hard Optrekken
  •    Algemeen
  •    Afstellen
  •    Opvoeren
  •       Uitlaten
  •    Uiterlijk
  •    Elektra
  •    English/ Deutsch Forum
  • Pro Forum
  • Tomos Forum
  •    GrandCafé
  •    Nieuws & Mededelingen
  •    Feedback
  •    Meetings
  • Archief
  •    Archief
  •       Tomos FAQ
  •          Algemeen / Onderhoud
  •          Motorisch
  •          Opvoeren / Tuning / Begrenzers
  •          Elektra / Ontsteking
  •          Uiterlijk
  •          Wetgeving
  •          Website
  •       Exploded views
  • De Markt
  •    Te koop (complete brommers)
  •    Te koop (onderdelen)
  •    Gevraagd
  •    Diensten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten

  • Forumoverzicht
  • Alle tijden zijn UTC+02:00
  • Verwijder cookies
  • Contact



Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBB.nl.