• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Tomos Revival A5-GTR [Update: MOCKUP ASSEMBLY 23-07-2009]

Voor de gepimpte of helemaal originele Tomosjes van het forum.
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
25 berichten
  • 1
  • 2
  • Volgende
Stoney3K
Tomosforummer
Contacteer:
Contacteer Stoney3K
Website
  • Citeer

Berichtdoor Stoney3K » 19 aug 2007 20:36

Na de Billy Joel-aflevering van American Chopper weer op grandioze ideëen gekomen.

Ik heb ongeveer twee jaar geleden een Revival (brom) gekocht met toen net geen 8000 kilometer op de teller. Hij was in goed rijdende staat, alleen cosmetisch was er één of twee dingetjes aan, maar over het algemeen is het een goeie brommer voor het reguliere stadsverkeer. Ik heb er nu twee jaar mee gereden, maar de brommer heeft inmiddels schade door een aanrijding en een aantal keer omvallen door een verbogen standaard.
Inmiddels een jaar geleden kwam het custom idee, naar aanleiding van een American Chopper aflevering met Billy Joel. Billy's project had als doel een hotrod-achtige stijl in een motor te bouwen (à la jaren 30), maar Billy's eigen bedrijf heeft als filosofie om zoveel mogelijk gemakken van moderne techniek in een oldschool-jasje te verwerken. 'GTR' staat dan ook voor 'Grande Touring Retro', wat de strekking omvat dat de brommer straks gebouwd wordt op langere toerritten en een klassiek uiterlijk krijgt.

Wat gaat er nu met mijn eigen Revival gebeuren? Ten eerste is er natuurlijk restauratiewerk aan. De brommer heeft behoorlijke schade aan het plastic, wat grotendeels vervangen gaat worden, en een voorvork die na een aanrijding scheef is komen te staan. Motorisch is het blok lopend, maar de elektrische starter en oliemengpomp zijn inmiddels defect. Je zit dus in principe naar een volledige revisie te kijken.

Qua custom onderdelen laat ik het even in het midden wat ik precies wil doen, ik heb al bij een aantal motorfiets-onderdelenwinkels gekeken voor wat ideetjes maar het eerste wat gaat gebeuren is dat de Revival nieuw in de lak wordt gezet met een nieuwe kleurstelling. Ik twijfel even tussen alles zwart of het frame in zilver.

Maar goed, on with the project...

Day One: Strippen (31/08/08)
Zondag was het dan ook echt zover, de Revival ging bij mijn ouders de garage in en de boel ging uit elkaar.

Afbeelding

Bij aankomst. De schade was, zoals boven al genoemd, aanzienlijk qua werk maar niet al te spannend qua onderdelen. De brommer is lopend de garage in gezet.

Afbeelding

En na dag één. Het strippen van de voorvork ging redelijk vlot, en daar bleek ook uit dat hier en daar wat onderhoud geen overbodige luxe zou zijn, de balhoofdlagers waren bijvoorbeeld rot en er zat bijna geen vet meer in. Het frame is na de aanrijding overigens nog in orde, niet krom, maar de voorvork heeft de grootste klap gehad. Het voorwiel weet ik nog niet 100% zeker, zo op het oog ziet het er recht uit, maar dat zou ik even op moeten meten.

De stuurinrichting en het voorste gedeelte van de kabelboom lagen na dag 1 al netjes in een kist. Daarna begonnen met het loshalen van de bagagedrager en het zadel -- daar kwam ik in de problemen omdat de bouten helemaal vast waren geroest. Uitboren dus... wat met een aantal schroeven aardig gelukt is maar het zal nog even duren voordat het helemaal uit elkaar kan, want ik heb nieuwe boortjes nodig (de oude waren bot).

De komende 2 weekenden is het even stil ben ik bang (dan heb ik andere plannen), maar daarna zal er weer gewerkt worden en ik hoop op 21 september een stapel onderdelen over te houden. In de herfstvakantie is het dan schuren, gronden en verven geblazen.

13-11-2008
Het heeft even geduurd, maar na een week hannesen met schuurmachines en verfafbijt is de eerste laag grondverf een feit.

Afbeelding

23-07-2009 - Mockup Assemblage

En de volgende zomervakantie gingen we weer op ons gemakje verder :)... inmiddels zijn bijna alle metalen onderdelen in de grondverf gezet en komt er een nieuwe (EBR chromen) voorvork aan, die moet dinsdag binnen zijn. Woensdag wil ik de assemblage van alle metalen delen compleet hebben, dan wordt alle lakwerk nog een keer bijgewerkt, opgeschuurd met korrel 400 en in de blanke lak gezet, we zijn dan al ongeveer zo ver dat ie weer op zijn wieltjes mag :)

Tegen donderdag wordt er waarschijnlijk aan de motor begonnen, eerst maar eens uit elkaar puzzelen en kijken of er nog onderhoudswerk aan is. Nieuwe onderdelen daarvoor worden waarschijnlijk in de loop van volgende week besteld.

Verder ben ik nog met wat customization bezig, onder andere het maken van voetsteuntjes die mijn maatje 45 kisten WEL makkelijk kunnen houden en ik een comfortabele zithouding kan hebben als ik ritten van 100+ km wil ondernemen. ;)

Nog even een paar snaps van hoe ie er nu bij hangt:
Afbeelding

Afbeelding

En een plaatje van de eerste versie van mijn voetplaten, straks komt er nog meer op waardoor ik niet makkelijk weg ga glijden hierop... traanplaat wordt het niet (dat vind ik zelf érg fout) maar iets anders waar ik nog niks over kwijt wil. ;)
Laatst gewijzigd door Stoney3K op 23 jul 2009 15:14, 4 keer totaal gewijzigd.

Tomos-Speed
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Tomos-Speed » 19 aug 2007 21:07

hey heb toevallig net ook die aflevering van occ op discovery gezien!!

echt gaaf idee, vooral om hem om te bouwen tot schakel brommer.

ben benieuwd hoe die eruit komt te zien!
:P 8)
type: Tomos A35
top: 45
cillinder: 50cc Standaard
uitlaat: Proma GP
carburateur: Dellorto 14/9
bijzonderheden: Powerfilter
bouwjaar: N.V.T
tandwiel verhouding: 26/26

Stoney3K
Tomosforummer
Contacteer:
Contacteer Stoney3K
Website
  • Citeer

Berichtdoor Stoney3K » 19 aug 2007 21:30

Ik heb even zitten Marktplaatsen en Honda 70cc blokjes zijn splinternieuw te krijgen bij een speciaalzaak in Venlo voor een niet al te hoge prijs.

Het grootse probleem waar ik nu een beetje mee zit is het feit dat ik geen werkplaats heb waar ik in kan sleutelen, want er moet nogal wat werk verzet worden. Ik zit in de regio Eindhoven, dus als iemand zin heeft om mee te helpen dan hoor ik het graag.

Ik zit nog met wat details te kijken, het Indian embleem met het leren omstikseltje vond ik bijvoorbeeld een heel mooi detail, en ik zit nog te kijken in hoeverre ik echte motoronderdelen in kan bouwen. Een originele Harley-Davidson Knucklehead voorvork vind ik bijvoorbeeld wel heel erg mooi, met de vering bovenop in plaats van de standaard telescoopveren.

Qua ontwerpen kan ik heel veel, maar qua faciliteiten heb ik niet genoeg plek en apparatuur. Ik wil bijvoorbeeld de 'tank' die op een Revival zit opnieuw gaan maken naar eigen ontwerp. Ik weet dat er genoeg metaalbedrijven in Eindhoven zitten, dus dat moet niet echt het probleem zijn. Met AutoCAD heb ik genoeg ervaring.

Tomos-Speed
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Tomos-Speed » 19 aug 2007 21:32

Ik heb even zitten Marktplaatsen en Honda 70cc blokjes zijn splinternieuw te krijgen bij een speciaalzaak in Venlo voor een niet al te hoge prijs.

Het grootse probleem waar ik nu een beetje mee zit is het feit dat ik geen werkplaats heb waar ik in kan sleutelen, want er moet nogal wat werk verzet worden. Ik zit in de regio Eindhoven, dus als iemand zin heeft om mee te helpen dan hoor ik het graag.

Ik zit nog met wat details te kijken, het Indian embleem met het leren omstikseltje vond ik bijvoorbeeld een heel mooi detail, en ik zit nog te kijken in hoeverre ik echte motoronderdelen in kan bouwen. Een originele Harley-Davidson Knucklehead voorvork vind ik bijvoorbeeld wel heel erg mooi, met de vering bovenop in plaats van de standaard telescoopveren.

Qua ontwerpen kan ik heel veel, maar qua faciliteiten heb ik niet genoeg plek en apparatuur. Ik wil bijvoorbeeld de 'tank' die op een Revival zit opnieuw gaan maken naar eigen ontwerp. Ik weet dat er genoeg metaalbedrijven in Eindhoven zitten, dus dat moet niet echt het probleem zijn. Met AutoCAD heb ik genoeg ervaring.
ik zou je graag helpen, maar woon te ver weg..
type: Tomos A35
top: 45
cillinder: 50cc Standaard
uitlaat: Proma GP
carburateur: Dellorto 14/9
bijzonderheden: Powerfilter
bouwjaar: N.V.T
tandwiel verhouding: 26/26

Paul123
Pro Forummer
  • Citeer

Berichtdoor Paul123 » 20 aug 2007 12:30

Die suicide shift, hoe wil je dat gaan realizeren? Klinkt uitdagend.
Kijk anders voor een mooi kreidler of dapp blokje als je mooi betrouwbaar wilt rijden.

Je kan ook je 2speed blok polijsten, zou een gaaf effect geven!
Doe gezond, rook een appel.
Afbeelding

Vuile Beunkoe
Oldschool
Oldschool
Contacteer:
Contacteer Vuile Beunkoe
Website
  • Citeer

Berichtdoor Vuile Beunkoe » 20 aug 2007 13:30

4takt blok is wel het mooiste he ;)

Suicide shift is simpel, een stang die omhoog loopt ipv naar je voet :P
[*] Let op uw kinderen, denk om mijn snelheid [*]

Paul123
Pro Forummer
  • Citeer

Berichtdoor Paul123 » 20 aug 2007 14:24

Ja, dat is idd simpel. Ik dacht mischien wil hij het wat gecompliceerder maken ofzo.
Doe gezond, rook een appel.
Afbeelding

Stoney3K
Tomosforummer
Contacteer:
Contacteer Stoney3K
Website
  • Citeer

Berichtdoor Stoney3K » 20 aug 2007 20:44

Ja, dat is idd simpel. Ik dacht mischien wil hij het wat gecompliceerder maken ofzo.
Je hebt natuurlijk simpele oplossingen en wat mooiere, maar gecompliceerdere oplossingen. Het eerste wat ik immers toch nodig ga hebben is werkruimte, want als het een beetje wil moet ik al het kapwerk helemaal opnieuw uit metaal gaan slaan, omdat er geen enkele leverancier is die die los levert.

Volty
Oldschool
Oldschool
  • Citeer

Berichtdoor Volty » 30 aug 2007 16:27

Ik wil niet vervelend doen, maar meestal maak je pas een projectpagina aan, als je al begonnen bent met bouwen en er foto's van hebt..

Zoals ik lees, heb je nu alleen een standaard Revival en een hoop wilde ideeen. Dus dit klinkt meer als iets wat een jaar zweverig blijft en dan pas uitgevoerd wordt.

PM maar als 'ie weer open moet.
Afbeelding
Tomos a35 'Homos' Kreidler Florett TRS BMW 318i Baur TC BMW 1502 project

Volty
Oldschool
Oldschool
  • Citeer

Berichtdoor Volty » 01 sep 2008 14:18

Op verzoek van Stoney weer heropend, hij is nu echt met het project begonnen.
Afbeelding
Tomos a35 'Homos' Kreidler Florett TRS BMW 318i Baur TC BMW 1502 project

Thomazzi
Oldschool
Oldschool
  • Citeer

Berichtdoor Thomazzi » 01 sep 2008 14:24

Dat is lang geleden :P
De beste Oldscool Moderator die je maar kan wensen

TomosTuningWassenaar
Diehard
Contacteer:
Contacteer TomosTuningWassenaar
Website
  • Citeer

Berichtdoor TomosTuningWassenaar » 01 sep 2008 15:17

ik hoop dat het iets moois word! :)
Derbi Senda DRD 03
Ik ben niet verwend hoor

tomos4ever
Tomos Supporter
Contacteer:
Contacteer tomos4ever
Website
  • Citeer

Berichtdoor tomos4ever » 01 sep 2008 19:24

alle jezus wat een tijd geleden.
Tering he!

zal wel wat moois worden denk ik zo.
http://www.micrafanclub.com
Driving a Nissan March Super S

Snor raggertje boekt hem met 70 voorbij
van mij had deze tomos de verkiezing mogen winnen op originaliteit,

PimW
Koffie
Koffie
Contacteer:
Contacteer PimW
Website
  • Citeer

Berichtdoor PimW » 01 sep 2008 19:29

Zitten wel geinige ideeen achter. Enige wat ik wil zeggen is dat je met een tomosblok niet zoveel gewich kan trekken (ivm harley voorvork). Een stevige 4takt lijkt mij dan een betere optie (zeker 4takt omdt het "chopper" klinkt :')

En even daarnaast nog: Oom agent zal je verbaasd aankijken en met een beetje pech in beslag nemen. Dit kan resulteren in een enekletje schroot pers. Dus denk niet te licht over die boetetjes. :mrgreen:

flopper
Tomos Supporter
  • Citeer

Berichtdoor flopper » 01 sep 2008 20:27

Ha, leuk

Is occ niet allang falliet? :P
Quote,

Geplaatst: Zo Sep 23, 2007 6:01 pm

''pas na een keer kicken gaat ie aan
en hoor je een raar geluid zo'n flopper geluid flopflop''

Ingmar.
Pro Forummer
Contacteer:
Contacteer Ingmar.
Website
  • Citeer

Berichtdoor Ingmar. » 01 sep 2008 20:44

nee hoor occ is zoon beetje het meest bekende chopper bedrijf ter wereld :lol:
Niet meer bepaald actief hier!

Vragen of spullen nodig?

https://www.facebook.com/Istyletuning
https://www.facebook.com/weldingmonkey

Stoney3K
Tomosforummer
Contacteer:
Contacteer Stoney3K
Website
  • Citeer

Berichtdoor Stoney3K » 02 sep 2008 15:20

Zitten wel geinige ideeen achter. Enige wat ik wil zeggen is dat je met een tomosblok niet zoveel gewich kan trekken (ivm harley voorvork). Een stevige 4takt lijkt mij dan een betere optie (zeker 4takt omdt het "chopper" klinkt :')

En even daarnaast nog: Oom agent zal je verbaasd aankijken en met een beetje pech in beslag nemen. Dit kan resulteren in een enekletje schroot pers. Dus denk niet te licht over die boetetjes. :mrgreen:
True. Dat soort aanpassingen zijn naar mijn idee voorlopig lange-termijn-praat, ik zal al blij zijn als de boel er weer in showroom-conditie uitziet en functioneert. Voorlopig gaat er motorisch niet veel spannends gebeuren: Het blok wordt gereviseerd en de cilinder (indien nodig) gehoond, en er komt een HD-kopje op. De carburateur wordt waarschijnlijk vergroot naar 15mm, voor wat meer trekkracht. Ik hoef niet hard te rijden (dat heeft ook geen zin als je wil touren ;)) maar een beetje vlot optrekken zou wel praktisch zijn.

Voorlopig is het restaureren en opknappen, voor de eye-candy kijken we dan over een paar maanden wel verder :)

PimW
Koffie
Koffie
Contacteer:
Contacteer PimW
Website
  • Citeer

Berichtdoor PimW » 02 sep 2008 17:04

Dan ga ik deze verplaatsen naar de fotogalerij :wink:

Zien we over een paar maanden, als het "echte" werk begint wel weer verder. Ik wens je iig succes.

Stoney3K
Tomosforummer
Contacteer:
Contacteer Stoney3K
Website
  • Citeer

Berichtdoor Stoney3K » 02 sep 2008 17:29

Dan ga ik deze verplaatsen naar de fotogalerij :wink:

Zien we over een paar maanden, als het "echte" werk begint wel weer verder. Ik wens je iig succes.
Prima hoor, als ik hier gewoon updates kan blijven posten maakt het me niet zo heel veel uit waar hij precies staat. :)

PimW
Koffie
Koffie
Contacteer:
Contacteer PimW
Website
  • Citeer

Berichtdoor PimW » 02 sep 2008 18:05

Tuurlijk. Ik mag hem alleen niet zomaar in prjecten laten staan (ivm mensen die het WEL uitmaakt wat waar en hoe staat...).

Plaats reactie
  • Afdrukweergave
25 berichten
  • 1
  • 2
  • Volgende

Terug naar “Straat Tomossen”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen