• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

tomos brommer blijft niet stationair lopen help help !!!!!

In dit gedeelte kan je algemene vragen stellen over je Tomos.
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
8 berichten • Pagina 1 van 1
peeani
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor peeani » 03 nov 2007 20:16

Hoi mijn tomos heeft 2 jaar stilgestaan,ik heb toen geprobeerd te starten,ging met moeite maar hij liep weer .maar niet meer stationair,ik heb er nieuwe benzine ingedaan en carb schoongemaakt nieuwe carter olie erin(hij is 2 jaar geleden goed rijdend stilgezet in droge garage )ik heb een standaard a35 50cc met een 14/12 delorto carb en standaard snel uitlaat er zat een 53 sproeier in heb nu een 54 sproeier maar dat maakt verder geen verschil (tevens ook nieuwe bougie) ,als ik er mee ga rijden trekt hij prima en komt ook goed op toeren, maar zodra ik geen gas meer geef slaat de motor af,is erg storend bij stoplichten ff kicken en hij is weer aan.koude start met choke gaat ook goed blijft even stationair en slaat daarna af,
normaal probeer ik alles zelf op te lossen maar ik probeer nu hulp in te roepen van de kenners want ik weet het even niet meer.
heb je een oplossing voor me laat het me weten
bijvoorbaat alvast bedankt mvg Peter
Laatst gewijzigd door peeani op 03 nov 2007 21:37, 1 keer totaal gewijzigd.

Renault
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor Renault » 03 nov 2007 20:54

heb je er al een nieuwe bougie in gedaan?

rubenzzz
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor rubenzzz » 03 nov 2007 21:02

ja doe er eerst een nieuwe bougie er in. Als dat niet werkt kun je kijken naar je gaskabel naast je handvat, Als daar een soort van stukje uit is loopt hij ook niet stationair. Heb er ook ervaring meegehad.

peeani
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor peeani » 03 nov 2007 21:35

nieuwe bougie had ik ook al gedaan en de gas kabel is nog als nieuw hier had ik alnaar gekeken .

C. van Klaveren
Vastgeroeste forummer
  • Citeer

Berichtdoor C. van Klaveren » 03 nov 2007 22:45

Geachte Peeani

Ik denk dat ik het weet. Maar eerst, volgens mij krijg \ kreeg je hem alleen aan als je tydens het aantrappen een beetje gas gaf.
(ik ben benieuwd)

Ik mag aannemen dat je weet dat er opzij een stelschroef zit om je stationair toerental af te stellen. (En dat je daar al aan gedraaid hebt)
Nog niet gedaan ? Dan iets gas geven en hem bijna helemaal indraaien. Dan starten, hij loopt of hij loopt niet.

Nu tot de point:
Het is gezien jou info, heel goed mogelijk (en zeer waarschijnlijk daar hij lang stil gestaan heeft) dat het onderste benzinesproei gaatje (0,5 mm) in de menbuis dicht zit of enigzinds verstopt.
Die messingmengbuis heeft 3 gaatjes (kijk maar van voren in je carb.) Die helemaal stijf beneden zit moet je hebben. Die is speciaal om hem stationair te laten lopen. Dus daar moet je het zoeken.

Tot zo ver ff. Ik heb geen tyd meer.

Laat het even weten of je verder bent.
Keeshaven

peeani
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor peeani » 04 nov 2007 09:11

beste hr van klaveren,
dit zou het best wel eens kunnen zijn,ik heb de carb schoongemaakt en zag inderdaad dat de messingmengbuis vies was met benzinebezinksel 2 gaatjes waren direct zichtbaar,dus ik ga van de week even kijken naar het derde gaatje ,als die er inderdaad is dan is volgens mij het probleem opgelost ????? mijn dank voor de informatie en ik hou je op de hoogte
mvg Peter

C. van Klaveren
Vastgeroeste forummer
  • Citeer

Berichtdoor C. van Klaveren » 05 nov 2007 09:10

Even ter aanvulling,

Om dat gaatje door te prikken c.q. te controleren gebruikte ik de speciale laspit boortjes (ziet er uit als een boortje, maar dan zonder snijkant en is flexibel) en ook de laspit raggertjes. (Had ik op de zaak en nu ook thuis natuurlijk)
Wat die laatste aangaat, die zijn stijf, zijn ook in een setje te verkrijgen en .... die lopen per 0,1 mm op. Dus je kan er ook hele kleine gaatjes mee opmeten. [Het eerste stukje van zo`n stiftje is glad en vervolgens gaat het over in een ronde vijl constructie]

Apropo: Dat dichtslibben van dat gaatje komt door de tegenwoordige benzine. Daar zitten tegenwoordig allerlei aditieven (dopes) in om de eigenschappen van een brandstof te optimaliseren.
Nadeel is, dat die aditieven, bij het niet gebruiken van die brandstof gaan stollen of vervliegen. En daarom gaan kleine kanaaltjes gedeeltelijk of helemaal dicht zitten en start een motor(tje) slecht met oude benzine.

Tot slot: Er zijn flesjes met reinigings vloeistof in de handel voor dat soort problemen. [ Maar ik heb dat resultaat niet ervaren toen ik het gebruikt had. Wel had ik goede ervaringen met een spuitbuis Carburateur clean (vervliegd na een aantal sec.)

Na behoren je iets verder geinformeerd te hebben verblijf ik,
Keeshaven

peeani
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor peeani » 05 nov 2007 20:27

keeshaven,
wat heb ik gedaan ????
ik heb de carb een nacht in de terpetine laten liggen,daarna goed schoongemaakt en weer gemonteerd maar helaas nog steeds het zelfde ,ik las jou bericht even iets te laat ,ik heb die laspit boortjes ook ,ik probeer eerst nog even zo een spuitbus carbclean en als dat niet lukt ga ik aan de slag met de boortjes,alvast weer bedankt voor je reactie
mvg Peter

Plaats reactie
  • Afdrukweergave
8 berichten • Pagina 1 van 1

Terug naar “Algemeen”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen