• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Cilinder Kop Te groot??

In dit gedeelte kan je algemene vragen stellen over je Tomos.
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
19 berichten • Pagina 1 van 1
lebbink
Tomosforummer
Berichten: 46
Lid geworden op: 11 okt 2007 19:35
  • Citeer

Berichtdoor lebbink » 07 nov 2007 12:31

Hey,

Ik heb zojuist een bromcilinderkop thuis gekregen.
Maar deze is duidelijk breder en groter dan mijn snor-cilinder kop!

Hoort dat? ;(

EDIT: Plaatjes zeggen meer.

Afbeelding
(De standaard kop zit er nog op, maar ter verduidelijking dat hij groter is heb ik de bromkop erbij op gezet.)

Afbeelding
(Hier nog een keer te zien dat hij groter is.)
Omhoog


Gebruikersavatar
Tossie
Pro Forummer
Berichten: 1938
Lid geworden op: 21 mei 2005 15:43
Locatie: Amersfoort
  • Citeer

Berichtdoor Tossie » 07 nov 2007 13:43

De cilinder(kop) die jij hebt noemen ze een ''ei'' cilinder. Dit zijn de oude types. Degene die je net hebt is een nieuw type, best kut opzich
Omhoog

Gebruikersavatar
flopper
Tomos Supporter
Berichten: 443
Lid geworden op: 27 feb 2007 13:55
Locatie: Leiden
  • Citeer

Berichtdoor flopper » 07 nov 2007 13:46

maar je kan hem er wel gewoon opzetten dacht ik niet?
Quote,

Geplaatst: Zo Sep 23, 2007 6:01 pm

''pas na een keer kicken gaat ie aan
en hoor je een raar geluid zo'n flopper geluid flopflop''
Omhoog

lebbink
Tomosforummer
Berichten: 46
Lid geworden op: 11 okt 2007 19:35
  • Citeer

Berichtdoor lebbink » 07 nov 2007 13:48

Heb ik er dan wel wat aan als ik hem erop zet?
Of kan dit niet?
Omhoog

Gebruikersavatar
Tossie
Pro Forummer
Berichten: 1938
Lid geworden op: 21 mei 2005 15:43
Locatie: Amersfoort
  • Citeer

Berichtdoor Tossie » 07 nov 2007 13:48

Hij kan er zo op alleen loop je wel tegen dingen op.
De cilinderkop heeft koelvlakken en op deze manier werkt het ook niet echt lekker
Omhoog

lebbink
Tomosforummer
Berichten: 46
Lid geworden op: 11 okt 2007 19:35
  • Citeer

Berichtdoor lebbink » 07 nov 2007 13:51

Hij kan er zo op alleen loop je wel tegen dingen op.
De cilinderkop heeft koelvlakken en op deze manier werkt het ook niet echt lekker
mm okee lekker is dat.

Is het wel een bromkop dan??

en waar kan ik een eicilinder bromkop vinden :oops:
Omhoog

Gebruikersavatar
Tossie
Pro Forummer
Berichten: 1938
Lid geworden op: 21 mei 2005 15:43
Locatie: Amersfoort
  • Citeer

Berichtdoor Tossie » 07 nov 2007 14:37

Of het een bromkop is kan ik zo niet zien, dan moet je de binnenkant bekijken, en die bromkop zul je moet zoeken of hier op het forum of op marktplaats :)
Omhoog

chellytomos
Tomosforummer
Berichten: 64
Lid geworden op: 13 aug 2007 13:14
Locatie: Santpoort-zuid
  • Citeer

Berichtdoor chellytomos » 07 nov 2007 14:54

kan toch ook een z'n nieuwe type cilinder kopen. Is 2e hands niet zo duur.
Omhoog

lebbink
Tomosforummer
Berichten: 46
Lid geworden op: 11 okt 2007 19:35
  • Citeer

Berichtdoor lebbink » 07 nov 2007 14:55

kan toch ook een z'n nieuwe type cilinder kopen. Is 2e hands niet zo duur.
Maar wel veel werk met monteren ofniet??

En ik heb ook geen pijpsleutels dus niet zo handig.
Omhoog

chellytomos
Tomosforummer
Berichten: 64
Lid geworden op: 13 aug 2007 13:14
Locatie: Santpoort-zuid
  • Citeer

Berichtdoor chellytomos » 07 nov 2007 15:00

pijpsleutel 11 of dop sleutel 11 heb je nodig, kan je gewoon bij gamma ofzo halen.monteren is ook niet zo moeilijk gewoon cilinder eraf halen en nieuwe erop. Weetn iet uit me hoofd of de zuiger ook identiek is.
Omhoog

lebbink
Tomosforummer
Berichten: 46
Lid geworden op: 11 okt 2007 19:35
  • Citeer

Berichtdoor lebbink » 07 nov 2007 15:04

pijpsleutel 11 of dop sleutel 11 heb je nodig, kan je gewoon bij gamma ofzo halen.monteren is ook niet zo moeilijk gewoon cilinder eraf halen en nieuwe erop. Weetn iet uit me hoofd of de zuiger ook identiek is.
Ik wil gewoon een ei-cilinder-bromkop :).

Dus deze word verkocht of geruild voor een ei-cilinder-bromkop ;).
Omhoog

Gebruikersavatar
Volty
Oldschool
Oldschool
Berichten: 1404
Lid geworden op: 07 aug 2005 21:03
  • Citeer

Berichtdoor Volty » 07 nov 2007 22:33

Hij kan er zo op alleen loop je wel tegen dingen op.
De cilinderkop heeft koelvlakken en op deze manier werkt het ook niet echt lekker
Onzin, het koelt prima.

Alleen het oog wil ook wat..
Afbeelding
Tomos a35 'Homos' Kreidler Florett TRS BMW 318i Baur TC BMW 1502 project
Omhoog

Gebruikersavatar
tomos4ever
Tomos Supporter
Berichten: 845
Lid geworden op: 25 mar 2007 19:46
Locatie: Blokker(Noord-Holland)
Contacteer:
Contacteer tomos4ever
Website
  • Citeer

Berichtdoor tomos4ever » 08 nov 2007 05:54

kan toch ook een z'n nieuwe type cilinder kopen. Is 2e hands niet zo duur.
dat wou ik dus ook met mijn eicilinder doen

dat lukt dus niet(als je op standje beun gaat werken wel)

een ei cilinder heeft een bronse bus en een nieuw type heeft een naald lager(als ik t goed heb)

en dat past niet
http://www.micrafanclub.com
Driving a Nissan March Super S

Snor raggertje boekt hem met 70 voorbij
van mij had deze tomos de verkiezing mogen winnen op originaliteit,
Omhoog

HenkieMetZeTomos
Vaste forummer
Berichten: 229
Lid geworden op: 01 nov 2007 21:06
Contacteer:
Contacteer HenkieMetZeTomos
Website
  • Citeer

Berichtdoor HenkieMetZeTomos » 08 nov 2007 09:07

Onzin, het koelt prima.
die grote koelt waarschijnlijk beter omdat hij een groter opervlak heeft, maar het ziet er idd niet uit zo'n grote kop :P
Setup:

50cc
Bromkop Afgevlakt
Koppelingsveren Ingekort
Polini Membraam
Krukas Opgevult
14.9:-( (als iemand een 15/15 heeft, pm me dan a.u.b.)
Standard Brom Uitlaat
ATW 22

Top: 55
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9681
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 09 nov 2007 21:01

dat wou ik dus ook met mijn eicilinder doen

dat lukt dus niet(als je op standje beun gaat werken wel)

...knip..een ei cilinder heeft een bronse bus en een nieuw type heeft een naald lager(als ik t goed heb)en dat past niet..knip....
Waar slaat dit nu weer op? Zuigerdiameter is hetzelfde, dus je kan gewoon vierkante cilinder monteren als de krukas een bronzen bus heeft. Je moet alleen een zuiger gebruiken met pistonpen 10 ipv 12.

@Lebbink en iedereen die een snor-eicilinder heeft: De kop van een ei-cilinder is ALTIJD brom. De "hap" uit de compressieruimte is iets waarmee Tomos alleen de vierkante cilinders heeft "afgevoerd". Ik heb dit gecheckt met mijn ei-cilinders (brom en snor) en die koppen zijn identiek.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

lebbink
Tomosforummer
Berichten: 46
Lid geworden op: 11 okt 2007 19:35
  • Citeer

Berichtdoor lebbink » 15 nov 2007 23:01

dat wou ik dus ook met mijn eicilinder doen

dat lukt dus niet(als je op standje beun gaat werken wel)

...knip..een ei cilinder heeft een bronse bus en een nieuw type heeft een naald lager(als ik t goed heb)en dat past niet..knip....
Waar slaat dit nu weer op? Zuigerdiameter is hetzelfde, dus je kan gewoon vierkante cilinder monteren als de krukas een bronzen bus heeft. Je moet alleen een zuiger gebruiken met pistonpen 10 ipv 12.

@Lebbink en iedereen die een snor-eicilinder heeft: De kop van een ei-cilinder is ALTIJD brom. De "hap" uit de compressieruimte is iets waarmee Tomos alleen de vierkante cilinders heeft "afgevoerd". Ik heb dit gecheckt met mijn ei-cilinders (brom en snor) en die koppen zijn identiek.
Ik heb van de brommerboer gehoord dat dit dus niet waar is.
Bij ALLE Tomos'jes is er verschil tussen een brom en snor kop, OOK de ei-cilinder.

Hij heeft 12 jaar lang tomos'jes gerepareerd en opgevoerd en is er zeker van.
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9681
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 16 nov 2007 07:24

Ik heb ruim 19 jaar ervaring met Tomos en heb ook in de fabriek in Epe gewerkt. Ik heb het ook nog eens gecheckt met de blokken die ik heb liggen op het schap. Alle ei-cilinders die ik openmaakte (en die zijn origineel) en waarvan ik de kop heb gezien, zijn allemaal hetzelfde.

De begrenzingen bij de "oude" ei-cilinders zit m in de inlaat. Bij de snorcilinder is de opening maar 9 mm terwijl de doorlaat voor een brommodel ei-cilinder 12 mm is. Ook de spruitstukken zijn daarop aangepast en is in de uitlaatmond (het deel dat aan de cilinder wordt geschroeft) een begrenzingsbus gelast. Vroeger moest ik bij de bromboer specifiek naar een brommodel zuiger vragen voor mijn ei-cilinderblokkie. De inlaatpoort wordt, niet zoals bij de huidige membraamcilinders, gestuurd door de onderzijde (het hemd) van de zuiger. Bij de snor is deze ook iets langer, er kan daardoor minder mengsel naar binnen tov een brommodel in dezelfde tijd dat de inlaatpoort open staat. Net als nu is er een krappe carburateur achter gezet. Minder mengsel is minder prestatie. Vandaar dat al die S25 snorbrommers met ei-cilinder een klein(er) tandwiel (ik meen dat dit ook 24 was net als mijn brommodel) achterop hebben.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

lebbink
Tomosforummer
Berichten: 46
Lid geworden op: 11 okt 2007 19:35
  • Citeer

Berichtdoor lebbink » 16 nov 2007 07:57

Ik heb ruim 19 jaar ervaring met Tomos en heb ook in de fabriek in Epe gewerkt. Ik heb het ook nog eens gecheckt met de blokken die ik heb liggen op het schap. Alle ei-cilinders die ik openmaakte (en die zijn origineel) en waarvan ik de kop heb gezien, zijn allemaal hetzelfde.

De begrenzingen bij de "oude" ei-cilinders zit m in de inlaat. Bij de snorcilinder is de opening maar 9 mm terwijl de doorlaat voor een brommodel ei-cilinder 12 mm is. Ook de spruitstukken zijn daarop aangepast en is in de uitlaatmond (het deel dat aan de cilinder wordt geschroeft) een begrenzingsbus gelast. Vroeger moest ik bij de bromboer specifiek naar een brommodel zuiger vragen voor mijn ei-cilinderblokkie. De inlaatpoort wordt, niet zoals bij de huidige membraamcilinders, gestuurd door de onderzijde (het hemd) van de zuiger. Bij de snor is deze ook iets langer, er kan daardoor minder mengsel naar binnen tov een brommodel in dezelfde tijd dat de inlaatpoort open staat. Net als nu is er een krappe carburateur achter gezet. Minder mengsel is minder prestatie. Vandaar dat al die S25 snorbrommers met ei-cilinder een klein(er) tandwiel (ik meen dat dit ook 24 was net als mijn brommodel) achterop hebben.
Dus als ik er alleen een 14/12 carb opzet (van een brommer) moet hij gewoon 45 lopen? (Ik heb al een bullet uitlaat en ATW 28)

Want waar moet hij anders nog begrenst zijn?
Wat moet ik anders nog doen volgens u om hem als een brommer te laten lopen?
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9681
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 16 nov 2007 20:21

Niet als je een ei-cilinder hebt, want daarvan is de inlaat begrenst (meegegoten) naar 9 mm. Als je een brom ei-cilinder erop zet en dan een 14/12 carburateur en een brompijp (bijvoorbeeld een snel imitatie sigaar) zou het wel moeten lukken ja. Je hebt al een Bullet, dus een andere uitlaat is niet nodig.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog


Plaats reactie
  • Afdrukweergave
19 berichten • Pagina 1 van 1

Terug naar “Algemeen”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers
  •       Crossers
  •    Specials
  •    Andere voertuigen
  • Techniek
  •    Beginners
  •       Vet Hard Optrekken
  •    Algemeen
  •    Afstellen
  •    Opvoeren
  •       Uitlaten
  •    Uiterlijk
  •    Elektra
  •    English/ Deutsch Forum
  • Pro Forum
  • Tomos Forum
  •    GrandCafé
  •    Nieuws & Mededelingen
  •    Feedback
  •    Meetings
  • Archief
  •    Archief
  •       Tomos FAQ
  •          Algemeen / Onderhoud
  •          Motorisch
  •          Opvoeren / Tuning / Begrenzers
  •          Elektra / Ontsteking
  •          Uiterlijk
  •          Wetgeving
  •          Website
  •       Exploded views
  • De Markt
  •    Te koop (complete brommers)
  •    Te koop (onderdelen)
  •    Gevraagd
  •    Diensten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten

  • Forumoverzicht
  • Alle tijden zijn UTC+02:00
  • Verwijder cookies
  • Contact



Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBB.nl.