• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

3 probleempjes

In dit gedeelte kan je algemene vragen stellen over je Tomos.
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
25 berichten
  • 1
  • 2
  • Volgende
skipper
Tomosforummer
Berichten: 167
Lid geworden op: 22 mei 2007 21:37
  • Citeer

Berichtdoor skipper » 07 dec 2007 00:40

hoi, ik zit met 2 kleine probleempjes, 1 is dat ik mn tomos maar niet goed krijg afgesteld, heb nu een 55 erin zitten en hij 4takt op top, maar als de motor koud is en je geeft vol gas valt ie uit, of maakt ie zo'n uit geluidje zeg maar. dus ik weet niet wat ik moet doen, groter of kleiner?

2. mn tomos gaat heel langzaam in zn 2, ik moet soms een zetje geven om het te laten doen, en het vraagtekenveertje is pas vervangen, heb alleen de koppelingsveertjes ingekort, kan het daar aan liggen dan?

3. mn tomos zn achterrem doet het niet, nieuwe schoentjes ingezet, en opgeschuurt, maar geen resultaat, en de draad staat op zn strakst.


zou fijn zijn als iemand dit allemaal weet, want dan is ie helemaal perfect voor me.

alvast bedankt!
Omhoog


Gebruikersavatar
keesos
Tomos Supporter
Berichten: 504
Lid geworden op: 29 jun 2007 15:33
Locatie: Noordwolde (groningen)
  • Citeer

Berichtdoor keesos » 07 dec 2007 07:19

1. Dat hij uitvalt als je volgas geeft en hij is koud, daar kun je weinig aan doen, je moet gewoon rustig wegrijden (met choke) en anders even 20 seconden stationair laten lopen en dan gewoon wegrijden. En hij viertakt op top? ja dan iets te grote sproeier waarschijnlijk, wat voor setup heb je verder? en wat is de kleur van de bougie?

2. De vraagtekenveer is wel goed gemonteerd? En je hebt de veren goed teruggezet etc? en er zit voldoende blokolie in? anders weet ik dit ook zo even niet.....

3. Bij het achterwiel kun je hem ook strakker zetten, en dan bij het stuur. Als hij gewoon helemaal niets doet moet je even het achterwiel open halen en kijken of de segmenten nog wel goed in elkaar zitten.

succes! 8)
Renault.
Createur d’automobiles

нαя∂¢σяє
Omhoog

Gebruikersavatar
Waldo
Vastgeroeste forummer
Berichten: 985
Lid geworden op: 27 okt 2007 22:09
Locatie: Wassenaar, Zuid-Holland
Contacteer:
Contacteer Waldo
Website
  • Citeer

Berichtdoor Waldo » 07 dec 2007 07:21

3) hoe bedoel je doet het niet, dat je niet goed genoeg remt of helemaal niet?
Derbi Senda SM-Xtreme
Omhoog

skipper
Tomosforummer
Berichten: 167
Lid geworden op: 22 mei 2007 21:37
  • Citeer

Berichtdoor skipper » 07 dec 2007 08:51

nou hij remt nauwelijks, wel een beetje, staat voor en achter al op zn strakst, nieuwe remschoentjes in gedaan en geschuurd hielp niet zoveel..
Omhoog

DRAGON88
  • Citeer

Berichtdoor DRAGON88 » 07 dec 2007 13:21

4takken doet je tos als de sproeier te groot is
Omhoog

timmans
Tomos Supporter
Berichten: 169
Lid geworden op: 28 okt 2007 12:35
Locatie: Boxtel
  • Citeer

Berichtdoor timmans » 07 dec 2007 14:02

2. mn tomos gaat heel langzaam in zn 2, ik moet soms een zetje geven om het te laten doen, en het vraagtekenveertje is pas vervangen, heb alleen de koppelingsveertjes ingekort, kan het daar aan liggen

Ik weet bijna 100% zker dat dat aan het inkorten van de koppelinsveer ligt. Je moet dan de koppelingsveer van de 1e versnelling inkorten. Je hebt denk ik te veel van de koppelingsveer van de 2e versnelling afgeknipt en hierdoor schakelt hij veel te laat over en maakt hij overtoeren.
Omhoog

DRAGON88
  • Citeer

Berichtdoor DRAGON88 » 07 dec 2007 15:04

2. mn tomos gaat heel langzaam in zn 2, ik moet soms een zetje geven om het te laten doen, en het vraagtekenveertje is pas vervangen, heb alleen de koppelingsveertjes ingekort, kan het daar aan liggen

Ik weet bijna 100% zker dat dat aan het inkorten van de koppelinsveer ligt. Je moet dan de koppelingsveer van de 1e versnelling inkorten. Je hebt denk ik te veel van de koppelingsveer van de 2e versnelling afgeknipt en hierdoor schakelt hij veel te laat over en maakt hij overtoeren.

het kan ook komen doordat je er teveel blokolie in heb gegeooid
Omhoog

Thomazzi
Oldschool
Oldschool
Berichten: 1620
Lid geworden op: 25 jun 2007 20:23
Locatie: Grunn
  • Citeer

Berichtdoor Thomazzi » 07 dec 2007 15:11

Je moet je remmen juist niet te strak aanspannen druiloor..
Daardoor wil die niet goed remmen, en slijt je remsegmenten aan, en daardoor remt ie ook voor geen meter.

Stel je remmen even af dat je ze voor de helft in kan knijpen, dan zal je vast wel beter gaan remmen.
En je remkabel, is die nog goed?
De beste Oldscool Moderator die je maar kan wensen
Omhoog

skipper
Tomosforummer
Berichten: 167
Lid geworden op: 22 mei 2007 21:37
  • Citeer

Berichtdoor skipper » 07 dec 2007 15:25

ik ben geen druiloor.. en de rem kan niet eens half ingeknepen worden want als ik erin knijp, knijpt ie m helemaal snapje, en als ik hem voor de helft zet kan die toch ook niet ineens helemaal straks staan, dat ik die rem ineens half in kan knijpen. en de remkabel is nieuw, rem schoentjes zijn nieuw en opgeschuurd en bij het stuur is dat verstelbaar gevalletje ook helemaal eruit tot ie niet verder kan, dus strakker kan gewoon niet, snap er niks van.
Omhoog

Thomazzi
Oldschool
Oldschool
Berichten: 1620
Lid geworden op: 25 jun 2007 20:23
Locatie: Grunn
  • Citeer

Berichtdoor Thomazzi » 07 dec 2007 15:33

**********
Je moet hem juist wat losser zetten, daarom remt je brommer ook voor geen meter.
Dus indraaien dat 'verstelbaar schroefje' bij je stuur.

Je rem moet ongeveer voor de helft ingeknepen worden, dus niet strak dat ie maar 1mm speling heeft als je hem helemaal strak aanspant, hij moet juist LOSSER..!!
De beste Oldscool Moderator die je maar kan wensen
Omhoog

skipper
Tomosforummer
Berichten: 167
Lid geworden op: 22 mei 2007 21:37
  • Citeer

Berichtdoor skipper » 07 dec 2007 15:35

ik ga het proberen, dus schroef er weer helemaal indraaien, en de rem losser maken bij het wiel. en dan? moet ie dan goed zijn?
Omhoog

Thomazzi
Oldschool
Oldschool
Berichten: 1620
Lid geworden op: 25 jun 2007 20:23
Locatie: Grunn
  • Citeer

Berichtdoor Thomazzi » 07 dec 2007 15:41

Ja, en dan een stukje rijden, het ligt helemaal aan je zelf wat je lekker vindt rijden qua remmen, dus moet je onder het rijden dat geval (hoe heet dat stront ding..?) even indraaien, of der uit, en dan moet je kijken wat het lekkerste rijdt/remt.
De beste Oldscool Moderator die je maar kan wensen
Omhoog

skipper
Tomosforummer
Berichten: 167
Lid geworden op: 22 mei 2007 21:37
  • Citeer

Berichtdoor skipper » 07 dec 2007 15:46

is goed ik ga het proberen, bedankt voor je reactie.. ja ik weet ook niet hoe het heet haha
Omhoog

Thomazzi
Oldschool
Oldschool
Berichten: 1620
Lid geworden op: 25 jun 2007 20:23
Locatie: Grunn
  • Citeer

Berichtdoor Thomazzi » 07 dec 2007 16:49

Is het probleem al verholpen?
De beste Oldscool Moderator die je maar kan wensen
Omhoog

skipper
Tomosforummer
Berichten: 167
Lid geworden op: 22 mei 2007 21:37
  • Citeer

Berichtdoor skipper » 07 dec 2007 19:45

nee, want nu kun je m nog makkelijker inknijpen, en nu remt ie helemaal niet meer, eerst een heel klein beetje, moet ik die schoentjes opnieuw gaan schuren ofzo? want het ligt niet aan de kabel of de afstelling, ik kan m kei strak zette en dan knijp ik m nog in, inplaats van bij de voorrem, als ik daar precies hetzelfde doe, blijft de rem gewoon op de hange omdat ie niet verder kan en dan staat die rem er helemaal op, dat is teminste goed, maar bij de voorrem doet ie helemaal niks, ookal is ie zo strak. pff kom er echt niet uit
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9683
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 07 dec 2007 21:12

Kun je eens de buitendiameter van je remblokken opmeten als je de remsleutel maximaal verdraaid en de binnendiameter van de remtrommel. Misschien zit hier het probleem dat de blokken niet maiximaal tegen de remtrommel komen.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

skipper
Tomosforummer
Berichten: 167
Lid geworden op: 22 mei 2007 21:37
  • Citeer

Berichtdoor skipper » 08 dec 2007 02:11

ja dat zal het waarschijnlijk wel zijn, want anders kan het echt niet, wat kan ik daar aan doen? en mn tomos vertoont gedrag net alsof ie tekort aan benzine komt, heel de tijd zo'n uitval geluidje erbij, maar de bougie is toch zwart en er komt kei veel rook uit de uitlaat, ik weet het ff niet meer, moet ik nu groter of kleiner? want in het begin moet ie al opgang kome, warm worden, en als je dan gas los laat als je eenmaal aan het rijden bent, maakt ie zo'n uitval geluid. kan dat liggen aan het spruitstuk trouwens? want die is 15 mm.

* nog een vraagje, moet je de oliekeering kunnen zien als je de koppeling eraf hebt? dat brede stuk bedoel ik dan? kun je die gewoon monteren zonder de krukas open te maken?
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9683
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 08 dec 2007 15:01

ja dat zal het waarschijnlijk wel zijn, want anders kan het echt niet, wat kan ik daar aan doen?
Hoe oud zijn de velgen? Misschien heb je verkeerde blokken gekocht. Ze zijn er voor gietwielen en spaakwielen. Mijn ervaring is dat de trommeldiameter verschillen kan.
en mn tomos vertoont gedrag net alsof ie tekort aan benzine komt, heel de tijd zo'n uitval geluidje erbij, maar de bougie is toch zwart en er komt kei veel rook uit de uitlaat, ik weet het ff niet meer, moet ik nu groter of kleiner? want in het begin moet ie al opgang kome, warm worden, en als je dan gas los laat als je eenmaal aan het rijden bent, maakt ie zo'n uitval geluid. kan dat liggen aan het spruitstuk trouwens? want die is 15 mm.

* nog een vraagje, moet je de oliekeering kunnen zien als je de koppeling eraf hebt? dat brede stuk bedoel ik dan? kun je die gewoon monteren zonder de krukas open te maken?
Het kan zijn dat de oliekeerring kapot is waardoor de bougie "vet slaat" en niet meer vonkt. Je zegt dat het uitvallen gebeurt bij gas los. In dat geval verdenk ik idd de oliekeerring, want het systeem trekt zeg maar vacuüm, daardoor komt er olie in de cilinder. Dat zie je weer als veel rook uit je uitlaat.

De oliekeerring zit idd achter de koppeling en is te vervangen zonder demontage van de krukas. Vergeet niet de ring weer tussen koppeling en keerring te zetten.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

skipper
Tomosforummer
Berichten: 167
Lid geworden op: 22 mei 2007 21:37
  • Citeer

Berichtdoor skipper » 09 dec 2007 02:39

ik heb het nu gedaan, behalve het wiel, ik ga dr morgen een andere velg opzetten misschien maakt dat verschil. ik heb de oliekeering vervangen, kop een beetje schoongemaakt zat niet veel in, en bougie goed schoon gemaakt, maar nu is het topje van de bougie licht, en dat dingetje dat het normaal hoor aan de te geven is een beetje zwart, droog zwart, niet nat ofzo, helemaal niet, maar hij vertoont nog wel uitval gedrag en te weinig aan benzine, zal ik sproeier 58 er maar is in doen ipv 55? hij tijd trouwens nog steeds ***, heel moe klinkt ie, altijd zo'n hom geluidje als je ineens vol gas geeft, en op top ook zo'n hom geluid. misshien hebben jullie wat aan die info.

*want bij de meeste standaard brom tomossen is ie 50 ofzo, maar de mijne heeft een 15mm spruitstuk, maakt dat uit? volgens mij moet er dan een grotere sproeier in? verder is mn setup 1412 carb, std brom uitlaat, en 50cc cillinder met een gat in de zuiger, ja 2 spleetjes zeg maar. en achtertandwiel 28.
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9683
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 09 dec 2007 11:12

Doorlaat van het spruitstuk is alleen van belang als je grote(re) carburateurs gaat monteren. Jouw 14/12 is prima. Alleen sproeier 55? Heb je een powerfilter gemonteerd?

Sproeier 50-51 voldoet voor de meeste standaard setups. Dwz, normaal luchtfilter (onbegrenst), standaard uitlaat. Ga weer eens terug naar basic setup en zorg ervoor dat de ontsteking goed afgsteld staat.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog


Plaats reactie
  • Afdrukweergave
25 berichten
  • 1
  • 2
  • Volgende

Terug naar “Algemeen”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers
  •       Crossers
  •    Specials
  •    Andere voertuigen
  • Techniek
  •    Beginners
  •       Vet Hard Optrekken
  •    Algemeen
  •    Afstellen
  •    Opvoeren
  •       Uitlaten
  •    Uiterlijk
  •    Elektra
  •    English/ Deutsch Forum
  • Pro Forum
  • Tomos Forum
  •    GrandCafé
  •    Nieuws & Mededelingen
  •    Feedback
  •    Meetings
  • Archief
  •    Archief
  •       Tomos FAQ
  •          Algemeen / Onderhoud
  •          Motorisch
  •          Opvoeren / Tuning / Begrenzers
  •          Elektra / Ontsteking
  •          Uiterlijk
  •          Wetgeving
  •          Website
  •       Exploded views
  • De Markt
  •    Te koop (complete brommers)
  •    Te koop (onderdelen)
  •    Gevraagd
  •    Diensten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot] en 3 gasten

  • Forumoverzicht
  • Alle tijden zijn UTC+02:00
  • Verwijder cookies
  • Contact



Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBB.nl.