• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Mijn BEUNHOK

Voor de gepimpte of helemaal originele Tomosjes van het forum.
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
141 berichten
  • Pagina 1 van 8
    • Ga naar pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • …
  • 8
  • Volgende
PimW
Koffie
Koffie
Contacteer:
Contacteer PimW
Website
  • Citeer

Berichtdoor PimW » 21 okt 2007 00:47

Afbeelding

Toen ik mijn brommertje net had gekocht was hij nog helemaal standaard. Maar het duurde niet lang voor hij gespoten werd, alleen niet zo netjes.
Dus na een paar maanden deed ik dit opnieuw, maar goed.

Afbeelding
Die scooter kappen zijn van een vriend, dus niet van mijn scooter. Want ik heb geen scooter.

Afbeelding

Toen zat er inmiddels een airsal 65cc onder met een 15/15 dellorto SHA carburateur met gaasfilter.

Maar ook dit was niet genoeg. Dus deze vakantie ben ik verder gegaan met mijn schijfrem. Het originele plan was om een adapter in de trommel te maken maar omdat ik niet aan aluminium kon komen, en de tijd begon te dringen, heb ik besloten twee mbx wielen aan te schaffen.

Afbeelding

De voorste zit er nu in en ik heb er al vrolijk mee rondgereden. De koplamp moet nog even netjes vastgemaakt worden, en ook het powerfilter zit er nog niet op.

Met de kerst komt er een mb/mt achterbrug in met het achterwiel, en ga ik even kijken of ik niet aan een mooi mt blokje kan komen :wink:

21 okt.
Zo, vandaag toch maar ff geprobeerd mijn doppler powerfilter te monteren. Natuurlijk paste het voor geen meter dus maar ff wat in elkaar geknutseld...

Afbeelding
Afbeelding

5 jan. kleine update.

adapterplaatje gemaakt zodat de remschijf op de mbx velg kan. Meteen schijfje gemonteerd.

Afbeelding

Afbeelding

De achterbrug laat helaas nog even op zich wachten... Die is er hopelijk eind volgende week.
En als alles goed gaat kan ik dan ook eindelijk weer een stukje rijden...

Nou dit weekend was het dan eindelijk zover. Remplaat pasgemaakt zodat men tandwieltje erop paste. Gaten in de velg geboord zodat de remplaat hierop bevestigd kon worden, en de zelf-gebakken achterbrug drin gegooid. De vering past ook heel mooi en de ketting spanners lijken het ook te doen.

Deze week komt er een achterschijfrem-systeempje deze kant op met een 210 mm schijf. Dus dan heb ik ook achter weer een rem.

Enige waar ik nog wat op moet verzinnne is men achterlicht, want ik ga men achterspatbord nog een stukkie inkorten zodat ik over drmepels ken raggen :mrgreen:

En dan als laatste me standaartje verlengen.
Foto's maak ik morgen als men ketting dr op gaat en uitlaat er weer onder hangt...

ja dus:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
de schijf die er nog achter opkomt
Afbeelding

kep er al op gereden en dat was wel wat speciaal. Maar toen popte er een keerring...
Dus dat word dit weekend gemaakt en dan meteen maar kijken of ik die schijf erop kan BEUNEN. :')

Gisteravond maar wat aan mn schijfje gelast. Zo kan ik em direkt op me velg zetten ipv met een apart adpterschijfje.

Afbeelding

Omdat ik mij verveelde maar ff foto's gemaakt in de tuin en meteen gekeken hoeveel langer mijn *standaard moet worden. Let ook op de moto73 sticker :mrgreen:

Afbeelding

Afbeelding

Ook het kenteken staat nu goed leesbaar.

Gister maar weer verder gegaan. Ik heb plannen gemaakt om mn standaard te verlassen en een beugeltje te maken voor mijn achterremklauw. Laatstgenoemde heb ik even een foto van gemaakt.

Afbeelding

Ik ben er nog niet helemaal over uit hoe ik het zo ga maken dat je de klauw met het wiel kan verstellen, maar dat komt wel. Verder ben ik opzoek geweest naar een stang voor mn balhoofdpen, maar die heb ik nog niet gevonden. Ook moet ik een nieuw vliegwiel hebben want deze is kapot, en mij nandere otsteking werkt ook niet goed...
De rem schijf zit wel al goed op mijn wiel.

Afbeelding

Dit weekend weer wat gedaan. Ten eerste een stukkie pijp aan m'n standaard gelast zodat de brommer weer wat recht staat.

Afbeelding

Daarna ook meteen 2 beugels gemaakt waar de achterremklauw mee aan de achterbrug komt. (bedankt voor de PM Ingmar)

Afbeelding

Afbeelding

En als laatste een luchtfilter huis. Dit omdat ik mijn lelijke scooterfilter toch wel vrij zat ben. Dus maandag onchtend meteen naar gamma en wat pvc gehaald. Floeis heeft toen een ontwerpje gemaakt van ee demperhuis dat achter de 15/15 komt. Dit zodat het gaasfilter niet zoveel lawaai maakt, en ik toch geen prestaties verlies.

Afbeelding

Afbeelding

Daarnaast heb ik besloten geen deadlines meer te maken voor mezelf want daar heb ik toch schijt aan. Ik ga er nu proberen ieder weekend wat aan te doen tot mijn examens. Zodoende is hij over twee maandjes toch wel af dacht ik :mrgreen: .

Nog te doen:
Kroonstuk aanpassen.
Beugels afmaken en remklauw monteren.
achterbrug spuiten.
Luchtfilterhuis (af)maken.

Update JUNI

Zo examens zitten erop en ik ben weer wat bezig geweest. Er waren nog een aantal dingen die gedaan moesten worden.

Dit waren oa:
Schijfrem achter
Blokje maken
speling op de voorvork

Ik had eerder al beugels gemaakt voor de schijfrem, maar daar moesten nog sleuven in gaten in geboord worden. En uiteraard aan de achterbrug gezet worden.
Ik ben gister dus wezen lassen en ik moet zeggen dat dit al beter gaat (Let op het mooie rupsje aan de linkerkant van de las :mrgreen: ). Nogsteeds geen pro maar wat wil je na vier keer lassen....

Afbeelding

Meteen maar even zwart gespoten, want het heeft alweer geregend en ik heb echt een turbo hekel aan roest :')

Dan even een impressie van hoe de remklauw erop komt. Ik moet morgen even goede bouten en moeren gaan kopen en de boel nog ff wat afwerken met een vijltje.

Afbeelding
Afbeelding

Het blok

Om een of andere reden zat mijn blokje vast. Dwz ik kon niet meer kicken. Ik dacht eerst dat dit lag aan een gebrek aan blokolie oid, maar dat leek me ook vreemd.
Naja je komt nergens achter zonder je blok open te trekken dus dat deed ik maar. De pret begon al met de uitlaat want toen deze eraf kwam bleek hij vol te zitten met water... Opzich had dit nog condens kunnen zijn van de verbranding in de cilinder maar het leek me daar wel erg veel voor. Maar je hebt schijt en gaat gewoon door, want heel lang nadenken over zoiets helpt je ook niet verder.
Toen ik de cilinderkop eraf trok werd ik toch wel een beetje bang, want ook daar kwam een scheut water uit :') Snel het hele blok eraf getrokken en ja hoor: Ding zat vol water.

Dat de krukas niet draaide leek mij door verroeste lagers te komen dus die moesten sowieso nieuw. Later toen mijn blok helemaal open lag bleek er ook allemaal zand en rotzooi me blok ingekropen te zijn. Waarschijnlijk een kiertje tussen mijn twee carterhelften...

Omdat hij nu toch helemaal uit elkaar lag meteen besloten de cilinder onder handen te nemen. Het plan was de uitlaatpoort een paar mm te verhogen en zo een hoogtoeriger cilinder te maken. De rest van mijn setup is ook al vrij hoogtoerig dus dat zou alleen maar goed zijn. Het is nog niet helemaal af want de dremel ging "opeens" stuk, maar dit is een eerste impressie van het freeswerk.

Afbeelding

en een poortmapje:

Afbeelding

Ook de zuiger moest eraan geloven. De sleuf in het hemd heb ik aangepast zodat hij nu ongeveer even breed is als de inlaatpoort.

Afbeelding

De carters had ik eerder al aangepast maar hier alsnog een plaatje:

Afbeelding

De voorvork

Deze blijkt dus krom te zijn (wist ik eigenlijk al heel lang :') ) En gaat vervangen worden. Ik heb voor de grap een extra schijf op mijn voorwiel gezet en zit nog te twijfelen of ik ook meteen een extra remklauw hierop ga zetten. Opzich remt hij nu al erg goed, maar het is toch wel heel stoer om dubbele schijven voor te hebben :mrgreen:

Afbeelding

En zo stonden ze in de tuin (nu zit het voorwiel er wel al weer in, wat echt een nare kutklus is om te doen als je alleen bent :mrgreen:

Tot zover de update, vanavond hoop ik nog wat fotos te plaatsen van de cilinder met een poortmapje erbij.
Afbeelding

Nou vandaag toch nog ff die cilinder afgemaakt. En nu nog hopen dat het een beetje lopen wil :mrgreen:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik was toch nog niet helemaal tevreden dus de inlaat ieets verder bewerkt

Afbeelding

De plannen omgegooid en nu eindelijk plaatjes!!

Omdat de ideeen en plannen zich een beetje begonnen op te stapelen besloot ik om alles 1 voor een af te maken, te beginnen bij de Tomos. Zo gezegd zo gedaan, er moest een goede voorvork komen. Viavia kon ik aan een hele mooie en goede voorvork komen met velg (Revival TS) en ook een achterbrug was al snel gevonden.
Afbeelding

Afbeelding

Maar er moet altijd een primeur zijn!! Zo ook nu :mrgreen:
Omdat deze velgen een grotere diameter hebben staat een ori spatbord niet mooi. Er meost dus weer iets gefabriceerd worden... En wat doe je dan?? Juist, je zaagt een voorspatbord af en maakt er een hugger van :mrgreen:

Afbeelding

Vrijdag ga ik ermee toeren, dus een en ander moet nog even gefixt worden. Ik ben op dit mement nog bezig met een beugel voor de koplamp te maken en ook een ketting ontbreekt nog :')

Dit stuurtje heb ik zelf gemaakt van een oud ori stuurtje en ik weet nog niet zeker of hij erop blijft. Ik heb ook al de spullen liggen voor een laag stuurtje, maar ik denk dat ik deze eerst ffies ga uitproberen... Zeker met die toer zit het misschien wat lekkerder.

3 Augustus

Inmiddels ben ik alweer terug van mijn super toer :') . In twee dagen heb ik met de Tomos 183 km afgelegd in totaal 5uurtjes. Geen panne op een plijte achterlichtglaasje en een lostrillend luchtfilter na :mrgreen:

Ook mooi dat ik nu eindelijk eens de mogelijkheid had de topsnlheid te meten van dit bakkie. Die viel uit op 93 km/h!! :D Zeer tevreden over die airsal dus.

Hoe ik hem nu in de tuin heb staan:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Zoals je ziet geen achterspatbord, die moet nog wat aangepast worden zodat hij de ketting niet meer blokkeerd. Ook heb ik toch maar gekozen voor een recht stuurtje. Dat andere was nlk wat scheef en zat toch niet zo lekker.

Ik heb hem gemaakt door 2 stuur helften aan een losse buis te lassen. Dit omdat een buis maar 21mm is en een stuur 22mm moet zijn wil het gashandvat blijven zitten :')

Dit zal op een paar kleine dingen het eind-uiterlijk zijn. Dus brand maar los!

Foto's van de Toer der Toeren :')

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door PimW op 13 feb 2008 21:15, 4 keer totaal gewijzigd.

spike87
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor spike87 » 21 okt 2007 01:05

Hey pim

heb jij nog wat moeten aanpassen aan je voorvork om er een mtx wiel in te zetten?

grz

Christian

PimW
Koffie
Koffie
Contacteer:
Contacteer PimW
Website
  • Citeer

Berichtdoor PimW » 21 okt 2007 01:06

Ja ik heb een anderee gekocht :P

Zit nu een mb vork in

E880
Vastgeroeste forummer
  • Citeer

Berichtdoor E880 » 21 okt 2007 08:57

Vette tos, normaal gesproke vind ik die honda wielen echt oerlelijk maar onder een tomos staan ze goed.

Tomosje-88
Vaste forummer
  • Citeer

Berichtdoor Tomosje-88 » 21 okt 2007 10:36

ziet er wel stoer uit de velg! wel de andere er nog onder doen en dan je koplamp wat beter bevestigen. vette tos! :)
, Opgevulde Krukas, Koppelingsveren Ingekort
Bouwjaar: 2003
Tandwiel verhouding: 26 Voor, 22 Achter

RB
Tomos Supporter
  • Citeer

Berichtdoor RB » 31 dec 2007 17:43

dus zoon mb vork is plug & play? :roll:
.. viewtopic.php?f=19&t=5447&st=0&sk=t&sd=a ..

PimW
Koffie
Koffie
Contacteer:
Contacteer PimW
Website
  • Citeer

Berichtdoor PimW » 31 dec 2007 17:45

ja, mits je wel bijbehorende kroonplaten hebt.

RB
Tomos Supporter
  • Citeer

Berichtdoor RB » 31 dec 2007 17:50

dus kroonplaten van een mb? :P
.. viewtopic.php?f=19&t=5447&st=0&sk=t&sd=a ..

Tomos_Slovenia
Tomosforummer
Contacteer:
Contacteer Tomos_Slovenia
Website
  • Citeer

Berichtdoor Tomos_Slovenia » 31 dec 2007 17:51

Nice tomos, check out mine :D

PimW
Koffie
Koffie
Contacteer:
Contacteer PimW
Website
  • Citeer

Berichtdoor PimW » 31 dec 2007 17:56

dus kroonplaten van een mb? :P
Jup

T1nge
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor T1nge » 31 dec 2007 19:28

je luchtfilter 'koppeling' is toch wel heeeel goed bedacht :lol: :lol:
snorren is de bom

viewtopic.php?t=5931

PimW
Koffie
Koffie
Contacteer:
Contacteer PimW
Website
  • Citeer

Berichtdoor PimW » 31 dec 2007 19:49

Ja ik ben er heel erg trots op ook :roll:

Maar dit was t enige dat aan de ene kant een doorsnee had van 6cm en aan de ander 2 cm ofzo. En ja, gratis he :mrgreen:

tomos4ever
Tomos Supporter
Contacteer:
Contacteer tomos4ever
Website
  • Citeer

Berichtdoor tomos4ever » 01 jan 2008 14:26

leuk ding zo te zien
hoe hard gaat zo iets nou 65cc,15/15 en een homoet :twisted:

ben benieuwd hoe het zal staan met zown mb achterbrug en wiel er in

zal zeker wel wat worden 8)
Laatst gewijzigd door tomos4ever op 01 jan 2008 18:00, 1 keer totaal gewijzigd.
http://www.micrafanclub.com
Driving a Nissan March Super S

Snor raggertje boekt hem met 70 voorbij
van mij had deze tomos de verkiezing mogen winnen op originaliteit,

PimW
Koffie
Koffie
Contacteer:
Contacteer PimW
Website
  • Citeer

Berichtdoor PimW » 01 jan 2008 15:04

Nu was mijn top 73 km/u, maar ik heb deze vakantie nog even de spoelers in het carter uitgevreest en daar hoop ik nog wat mee te winnen. Ook ben ik van plan een groter voortandwiel erop te zetten.

Verder zijn nu de plannen om zelf een achterbrug te lassen, en dat andere mbx wiel erin te zetten. Ik hoop dat er dan eind deze week een update is met foto's.

lars
Vastgeroeste forummer
  • Citeer

Berichtdoor lars » 01 jan 2008 17:18

beunhaaszzz!! die powerfilter van doppeler :P
turn up your speakers en dance.

tomos quatro A35 tecno boss, 14/12del,50cc,en trekt lekker op

Waldo
Vastgeroeste forummer
Contacteer:
Contacteer Waldo
Website
  • Citeer

Berichtdoor Waldo » 02 jan 2008 02:59

die voorvork, wiel en schijf ziet er ziekelijk vet uit 8)

mijn complimenten!!

maar past zo'n mt voorvork meteen in het tomos balhoofd?
Derbi Senda SM-Xtreme

RoelMX
Pindabrein
Contacteer:
Contacteer RoelMX
Website
  • Citeer

Berichtdoor RoelMX » 02 jan 2008 09:53

die voorvork, wiel en schijf ziet er ziekelijk vet uit 8)

mijn complimenten!!

maar past zo'n mt voorvork meteen in het tomos balhoofd?

ja, dat past gelijk.. je kunt dan gewoon het t-stuk en de kroonplaten overzetten, zonder het balhoofd aan te passen! Wel zou ik even nieuwe kogellagertjes plaatsen, want deze zijn toch gelijk kwijt wanneer je je ouwe vork eruit haalt :wink:

ma ik vind het bij deze tomos wel redelijk staan, toch zijn de wiele wel wat aan de grote kant (ook zwaar)!
Maar niet verkeerd hoor :!: , je kunt ook zelf probere om een schijfrem te maken op je tomos, hiervoor gebruik je 2 achterwielen (dus VOOR en achter) en een metalen schijf, je zorgt ervoor dat je de schijf (altijd EDEL-staal) passend maakt op de gaten van het tandwiel.
Het enige wat je nu nog moet doen, is een stevige en goede plek voor de klauw zoeken op de voorpoot en dan moet je de boel netjes recht uitlijnen... zelf heb ik het EEN keertje gedaan bij een puch voor een crossteam! dat is egt ziekelijk vet :twisted:

Mooie tomos!!
Ma ik zou wel in je achterhoofd houden, dat voor en achter wielen van een MB/MT en een achterbrug wel erg zwaar zijn en de topsnelheid echt niet ten goede zullen komen!

Greetz 77
TRY HARD!, DON'T GIVE UP!

PimW
Koffie
Koffie
Contacteer:
Contacteer PimW
Website
  • Citeer

Berichtdoor PimW » 02 jan 2008 10:31

Bedankt voor de complimenten :mrgreen:

Ja ik weet dat die wielen erg zwaar zijn, is even wennen met rijden maar nu rijd het gewoon hardstikke goed. En wat het met mn topsnelheid doet merk ik vanzelf wel. Eerst maar es een achterbrug in mekaar flansen

GNAR
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor GNAR » 02 jan 2008 17:37

Weet iemand toevallig of de voorvork van een honda mtx ook zo op een tomos past?

RoelMX
Pindabrein
Contacteer:
Contacteer RoelMX
Website
  • Citeer

Berichtdoor RoelMX » 06 jan 2008 15:55

Weet iemand toevallig of de voorvork van een honda mtx ook zo op een tomos past?
waar gaat dit heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeen!!! :cry:

maarre alles kan!!
ik denk dat de voorvork van een mtx niet zo heel erg veel verschild met die van een mt.. je zou het gewoon moeten proberen..

maar blijf aub wel nadenken, je kunt ook overdrijven..

ik hoorde dat een subframe van een suzuki Hayabusa 1100 GSX ook op een tomos past :shock: :x
hahaha

greetz 77
TRY HARD!, DON'T GIVE UP!

Plaats reactie
  • Afdrukweergave
141 berichten
  • Pagina 1 van 8
    • Ga naar pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4