• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

vraagje,

Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters ;)
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
26 berichten
  • 1
  • 2
  • Volgende
elpeenor
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor elpeenor » 26 jan 2008 18:11

Ik heb niet zo heel veel verstand van brommers en heb dus een vraagje,
Ik had in semtember een nieuwe tomos flexer gekocht en wil um nu dus op voeren, alleen van me vader mag het niet, ben daarvoor aangehouden met een scooter die 86 liep en me brommer word dus in beslag genomen als ik 2x word aangehouden met een opgevoerde brommer.
Me vader mag dus niet weten dat ik hem opgevoerd heb,
Als eerste probeerde ik een kleiner tandwiel achter maar ik had volgens de dealer al de kleinste die er op kon, Geprobeerd me begrenser uit me spruit stuk er uit te halen maar daar zat dus al niks in, voor de rest zit er een bocht in me (standaard)uitlaat en kan daar de prop er dus ook niet uit.

Zoals ik al zei heb ik niet heel veel verstand er van dus wil ik er ook niet te veel aan gaan klooie. ;(
Afbeelding

Mc. Sim
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor Mc. Sim » 26 jan 2008 18:20

Standaard snel uitlaat valt niet op als je die er op zet, dit is gewoon hetzelfde als een orginele maar dan zonder bocht. En hierdoor zal hij ietsie harder lopen. Als je een brommer hebt zit er inderdaad geen begrenzer in je spruitstuk(zit alleen bij een snor).

Maar word je brommer niet pas na 3x in beslag genomen? :roll:
Tomos a35 (snor)----------------------- Gila Sprinter

Thomazzi
Oldschool
Oldschool
  • Citeer

Berichtdoor Thomazzi » 26 jan 2008 18:26

Als je een brommer hebt zit er inderdaad geen begrenzer in je spruitstuk(zit alleen bij een snor).
Fout, in alle brommers, snorfietsen etc. zit orgineel een spruistuk begrenzer in.
Je kan je brommer verder opvoeren doormiddel van:

Een standaard snelle uitlaat, met, 26mm bocht, of een 28mm, het spreekt voorzich dat het meeste milimeter bocht de snelste standaard uitlaat is.
Je kan een grotere caberateur monteren (15/15) hierdoor rijdt ie een paar kilomters harder.
Je kan een andere cilinder plaatsen (50cc snel airsel, of 65cc airsel/dmp/polini etc) deze kan je zwart spuiten zodat het niet opvalt voor de politie agenten, en je ouders.
Verder kan je ook nog het buisje uit je luchtfilter halen, hierdoor rijdt ie ongeveer 3km harder.

Opsomming:
Snelle standaard uitlaat monteren (28mm bocht)
15/15 Dellherto caberateur kopen/monteren.
50 of 65cc airsel/dmp/polini etc kopen/monteren.
Buisje uit het luchtfilter halen.

Hierdoor zal die ongeveer, mits goed afgesteld 65 lopen, met niet al teveel lawaai, en je ouders zullen niet merken dat ie opgevoerd is, zeg maar tegen je ouders dat ie oude verstopt zat en er geen andere meer verkrijgbaar was (ofzo) :')
De beste Oldscool Moderator die je maar kan wensen

elpeenor
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor elpeenor » 27 jan 2008 16:50

Hoe hard loopt ie ongeveer met een *standaard uitlaat met 28mm bocht?
en moet je hem dan al op nieuw afstellen of niet?

en met die luchtfilter begrenzer dat buisje hoe ziet hij er uit? want ik heb hem al een x open gemaakt en toen zat er niet echt veel biezonders in en ik zag nergens echt een buisje die je er uit zo kunnen trekken of zow,
Afbeelding

Thomazzi
Oldschool
Oldschool
  • Citeer

Berichtdoor Thomazzi » 27 jan 2008 18:00

Met alleen de standaard snelle uitlaat met de 28mm bocht zal die hoogstends 60 km/u rijden.
Afstellen zal niet zo'n groot probleem worden, er hoeft geen grotere sproeier in als de brommer normaal blijft rijden, wel wordt aangeraden om de bougie te checken qua kleur, als deze koffie-bruin is (donkere licht bruine kleur) is de kleur van de bougie precies goed, en kan je zo doorrijden, en is er niks aan de hand.

Je hebt een zwart kastje, dat is je luchtfilter, daar zit een buisje in die je eruit kan trekken en eruit moet snijden, probeer nog eens goed te zoeken.

elpeenor
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor elpeenor » 27 jan 2008 21:47

en wat als de bougie niet licht bruin is ? :$
En die luchtfilterbegrenser gaat die zeg maar met een klein buisje aan de zijkant van je brommer er in? want wat ik me er van kan herinneren zit er wel een buisje die volgens mij gewoon los in een gat zit, moet ik morgen ff naar kijken dan. want ik heb hem er wel eens uit gehad en toen had ik hem open gemaakt en toen stak er wel een klein buisje uit alleen volgens mij zat ie vast.
Afbeelding

PimW
Koffie
Koffie
Contacteer:
Contacteer PimW
Website
  • Citeer

Berichtdoor PimW » 27 jan 2008 23:34

als de bougie niet lichtbruin is zul je een andere sproeier in je carburateur moeten zetten. Je zult dan je carburateur moeten demonteren en de vlotterbak (zwart deksel aan de onderkant) moeten losdraaien. Daarin zit een goudkleirig dingetje met een gaatje erin, dit is je sproeier en regelt de hoeveelheid benzine die je lucht-benzine mengsel zal bevatten.

Als de bougie grijs-wit word zul je een paar maten grotere sproeier moeten monteren. Word de bougie zwart, dan moet je omlaag. Maar dat laatste zal wss niet het geval zijn met een snellere uitlaat.

elpeenor
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor elpeenor » 27 jan 2008 23:41

Is goed, heel erg bedankt, ik zal het zaterdag proberen en kijken hoever ik kom :p
Afbeelding

elpeenor
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor elpeenor » 01 feb 2008 16:47

Ik heb me lucht filter nog maar is een keer open gehaalt en er zit wel een buisje in,die gaat aan de buiten kant 4 cm of zow er uit en aan de binnekant nog 4cm, alleen die zit helemaal vast.
Moet ik die er gewoon af slopen dan? want die aan de buiten kant gaat me brommer in in een gat waar hij dan op steunt en anders hangt hij er maar een beetje los bij.
zo jah: moet ik er dan nog iets aan me brommer veranderen? want ik heb heel ff zonder lucht filter gereden en dan valt ie uit behalve als ik om de zoveel sec me shoke ff aan\uit klik dan rijd hij weer heel ff ( niet harder dan ~20km/u)
Afbeelding

PimW
Koffie
Koffie
Contacteer:
Contacteer PimW
Website
  • Citeer

Berichtdoor PimW » 01 feb 2008 19:10

Ik heb me lucht filter nog maar is een keer open gehaalt en er zit wel een buisje in,die gaat aan de buiten kant 4 cm of zow er uit en aan de binnekant nog 4cm, alleen die zit helemaal vast.
Moet ik die er gewoon af slopen dan? want die aan de buiten kant gaat me brommer in in een gat waar hij dan op steunt en anders hangt hij er maar een beetje los bij.
zo jah: moet ik er dan nog iets aan me brommer veranderen? want ik heb heel ff zonder lucht filter gereden en dan valt ie uit behalve als ik om de zoveel sec me shoke ff aan\uit klik dan rijd hij weer heel ff ( niet harder dan ~20km/u)
Dat hij niet goed rijd zonder luchtfilter komt omdat hij dan een te arm mengsel heeft. Dus teveel lucht icm benzine. Dit rijd niet lekker en kan zelfs schadelik zijn voor je brommer. Als je hem ontgrensd zal hij ook meer lucht krijgen, en als hij beroerd loopt zul je een grotere sproeier moeten monteren. (kijk naar de bougie kleur, lichtbuin=goed wit=te arm zwart=te rijk)

Als ik het goed heb zijn er voor tomos 2 verschillende luchtfilters. Eentje naast het frame en een eronder. Wat er eerder gezegd werd over dat buisje, dat gaat over het filter dat onder het frame zit. Ik weet niet of dat andere type luchtfilter te ontgrenzen is door een buisje te verwijderen.

elpeenor
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor elpeenor » 02 feb 2008 17:46

oh ok, ik zal er someteen of vanavond wel ff naar kijken als ik nog tijd heb, bedankt in ieder geval.
Afbeelding

elpeenor
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor elpeenor » 02 feb 2008 19:18

ik heb net heel ff snel gekeken maar heb niks gezien, had alleen de zijkappen er heel ff af gehad en heb aan de onderkant gekeken maar ik zie niks zitten.
wat moet je er allemaal af hebben om er bij te komen?
Afbeelding

PimW
Koffie
Koffie
Contacteer:
Contacteer PimW
Website
  • Citeer

Berichtdoor PimW » 02 feb 2008 19:45

Als je het filter dat tussen je frame zit wilt verwijderen, dan zul je je blok eraf moeten halen, of iig laten kantelen.

Dit doe je door de voorste 2 blokophangbouten te verwijderen, je ketting eraf te halen, en je gas kabel los te maken.
Ook even je benzine kraan dicht en slangetje eraf.

Maak anders even een foto van je luchtfilter en het buisje dat jij heb bekeken...

Thomazzi
Oldschool
Oldschool
  • Citeer

Berichtdoor Thomazzi » 02 feb 2008 20:34

Hoezo blok eraf halen?
Het is gewoon een kwestie van luchtfilter demonteren, lichtfilter open maken, buisje eruit slopen, luchtfilter weer demonteren en je kan weer rijden...
Waarom moet er zo moeilijk en ingewikkeld gedaan worden? :roll:

PimW
Koffie
Koffie
Contacteer:
Contacteer PimW
Website
  • Citeer

Berichtdoor PimW » 02 feb 2008 20:52

als het tussen je frame zit ken t er niet zomaar onderuit...

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 03 feb 2008 10:26

Hoezo blok eraf halen?
Het is gewoon een kwestie van luchtfilter demonteren, lichtfilter open maken, buisje eruit slopen, luchtfilter weer demonteren en je kan weer rijden...
Waarom moet er zo moeilijk en ingewikkeld gedaan worden? :roll:
Jullie moeten eens onderscheidt maken tussen een luchtfilter aan de zijkant en en onder het frame. Los daarvan, de geruisdemper (zoals het ding heet) tussen de framedelen heeft geen begrenzing. Dat wordt door carburateur en het spruitstuk gedaan. In het begin voor snorfietsen icm een ei-cilinder (9mm doorlaat tov 12 mm voor brommers met ei-cilinder)

Later met de membraancilinders heeft men voor snorfietsen extra begrenzers in moeten zetten. Dit heeft geresulteerd in die zogenaamde "flippo" bij de aansluiting luchtfilter/ carburateur en de begrenzingsbus in het schuine spruitstuk. Voor de eerste brommers met membraancilinders was dit niet nodig en die reden daarom nog met een geruisdemper tussen de framedelen en een recht spruitstuk. Tegenwoordig hebben alle een schuin spruitstuk en een luchtfilter aan de zijkant van het frame.

In het geval dat men vraagt welke buis eruit gesloopt moet worden, praat dan over het u-vormig buisje in het luchtfilterhuis. Dit voorkomt verwarring en dat men abusievelijk het deel eraf zaagt wat in het frame gestoken wordt.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn

flopper
Tomos Supporter
  • Citeer

Berichtdoor flopper » 03 feb 2008 14:46

ik vind de begrenzer meer op een vraagteken lijken :roll: :mrgreen:
Quote,

Geplaatst: Zo Sep 23, 2007 6:01 pm

''pas na een keer kicken gaat ie aan
en hoor je een raar geluid zo'n flopper geluid flopflop''

elpeenor
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor elpeenor » 04 feb 2008 18:01

Dus in het kort, ik moet het buisje dat aan de binnekant uit steekt er af zagen?
En zou hij het dan nog gewoon normaal doen of moet ik nog me sproeier een maat groter doen of zo?

In ieder geval alvast bedankt :P ik heb nog hoop in het opvoeren zonder ouderlijke aandacht <3
Afbeelding

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 05 feb 2008 21:08

Dus in het kort, ik moet het buisje dat aan de binnekant uit steekt er af zagen?
En zou hij het dan nog gewoon normaal doen of moet ik nog me sproeier een maat groter doen of zo?

In ieder geval alvast bedankt :P ik heb nog hoop in het opvoeren zonder ouderlijke aandacht <3
Het bedoelde buisje/ begrenzer is van rubber, dus ik weet niet welke je precies voor ogen hebt, maar ik zou iig niet het deel eraf zagen dat in je frame gaat.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn

elpeenor
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor elpeenor » 07 feb 2008 00:23

hmm ik maak morgen of zo wel ff een foto er van en post em hier wel ff, mssn dat ik ut dan eerder snap :p
Afbeelding

Plaats reactie
  • Afdrukweergave
26 berichten
  • 1
  • 2
  • Volgende

Terug naar “Beginners”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki