• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Verwijderde replys 3

Gesloten
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
18 berichten • Pagina 1 van 1
Tomie
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Tomie » 07 okt 2005 16:43

Goeie faq, goeie fotos en een duidelijk verhaal. Ik ben het helemaal met je eens dat de ketting het stiefkind van de gehele bromfiets is. Zelf doe ik het al jaren en jaren op deze manier. Gevolg: al jaren rijdt ik met dezelfde ketting. Geen vuiltje aan de lucht, uuuhhhh ketting :P
Tomos is okay!
Maar liever een 4takt scooter.

Milan
Vaste forummer
Contacteer:
Contacteer Milan
Website
  • Citeer

Berichtdoor Milan » 08 okt 2005 12:33

Nette faq, dit kunnen we erg goed gebruiken op dit forum. :D bedankt dus.

Ik zit nog met 1 vraag over de ketting. Bij Tomos is het een algemeen probleem dat je ketting één keer in de 2 weken moet spannen.
Tenminste de fietsenmaker heeft mij dit verteld toen ik verbaasd stond te kijken bij een gebroken ketting. Hij kon mij niet vertellen waardoor dit kwam, misschien weten jullie het antwoord op dit probleem.

Groeten Milan
Afbeelding

C. van Klaveren
Vastgeroeste forummer
  • Citeer

Berichtdoor C. van Klaveren » 10 okt 2005 12:42

@Milan
Ik heb je vraag opgepakt.
Weet je per ongeluk wat voor kettingen er tekoop zijn ? (wat `t kost?)
De maat misschien ? Hoeveel schakels ?
Keeshaven

skoeddies
Vastgeroeste forummer
  • Citeer

Berichtdoor skoeddies » 16 okt 2005 14:02

gaat je ketting dan echt zo veel langer mee??
ik ben nu aan het twijfelen of ik dit ook zo ga doen of dat ik de tijd ergens anders voor gebruik.. ik be namelijk zoiemand die dit gewoon gaat vergeten te doen..
maar goede faq!

C. van Klaveren
Vastgeroeste forummer
  • Citeer

Berichtdoor C. van Klaveren » 22 okt 2005 20:45

Hij gaat echt zoveel langer mee. Tenzij je natuurlijk er slecht mee omgaat ( op en af stoepen raust, etc. etc)
Maar ik ben o.a. met een stukje er over bezig.
Het komt, gedult ( ik had ff een week vrij, veel ander werk gedaan en dan is `t Tomosje niet in beeld)
Keeshaven

JooL
Vaste forummer
Contacteer:
Contacteer JooL
Website
  • Citeer

Berichtdoor JooL » 22 okt 2005 21:30

Ja tuurlijk gaat iets langer mee als je onderhoud

Ik zelf gebruik 2 spuitbussen (Deze gebruik ik namelijk ook voor mijn crosmotor)
1 Bus om te reinigen
Lijkt op remreiniger

1 bus om te smeren
De smeer die ik gebruik is wit en blijft goed plakken

En je moet de kettingspanners wel aan de goede kant doen, het gebeurt vaak dat deze worden omgedraait. en dan werken ze niet goed

Als een ketting nieuw is rekt deze nog uit.
Afbeelding

Robin
Vastgeroeste forummer
  • Citeer

Berichtdoor Robin » 22 okt 2005 21:47

Kijk dit is nou pas een FAQ die je bijna nooit meer tegen komt hier. Al kan je het verhaal van vroeger gewoon weglaten. Maar als ik de ketting ga vetten gebruik ik gewoon kettingvet uit een spuitbus. Ik vind dat zelf de beste en makkelijkste methode, want met zo`n kwastje schiet niet op.

fido
Vaste forummer
  • Citeer

Berichtdoor fido » 22 okt 2005 22:58

dat kan je ook doen, maar met het kwastje veeg je wel eerst het vuil weg en met een spuitbus spuit je er gewoon overheen. terwijl het vuil gewoon blijft zitten

indian
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor indian » 28 okt 2005 17:53

Ik wil niet veel zeggen, maar van Klaveren heeft gelijk, in mijn tijd vroegah deed je niet anders, je had ook niet veel anders, je ging de fietsenstalling in, daar werkte in mijn tijd al een oudere stallingbaas, meneer van de Wijde, die naam vergeet ik nooit meer, en als je, je ketting moest smeren kreeg je zo'n oude pan van alumimimum en daar zat gewoon motorolie in, nou vroeg ik mezelf af, waarom breekt die k*t ketting en had ik daar 27 jaar geleden nou nooit last van, zowel de fiets, waar je mee naar school ging in weer en wind, daarna de brom, een Zundapp 517 (en nog wat automaatjes) waar ik gewoon de tandwielen zo nu en dan van veranderde, de Zundapp reed 85, en nog nooit een ketting vervangen, als er iets is waar je ketting niet vrolijk van word, is het wel een ander meestal oud tandwiel, die ruilde je met je vrienden.
En nu, ik had de ketting in die nieuwerwetse zooi, WD40, en het resultaat is 7 km terug lopen naar huis omdat de ketting brak, WD40 droogd namelijk uit en bevriesd s'winters, dus nu weer gewoon zoals vroegah, de kwast en de motorolie.
Nog een tip, een R.I.S. ketting blijft rekken, ik heb nu een D.I.D. ketting, en de rek is minimaal, ik bleef kettingspannen met die R.I.S. ketting, nou is sleutelen wel leuk, maar het moet geen ergenis worden.
Tomos is cool.

Tomie
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Tomie » 28 okt 2005 22:41

Maar WD-40 moet je ook niet op je ketting spuiten :? Het is gemaakt om alles dat vast zit en los MOET, los te krijgen. En om piepende deuren b.v. het zwijgen op te leggen :) En is het zaakje los gekomen, dan weer ouderwets invetten :P
Tomos is okay!
Maar liever een 4takt scooter.

C. van Klaveren
Vastgeroeste forummer
  • Citeer

Berichtdoor C. van Klaveren » 28 okt 2005 23:17

In eerste reactie:
@fido : Sterke reactie, zo is het.
@Robin : En: Geen toekomst zonder verleden. ( oftewel die oude verhalen zijn nodig, anders heb je geen goede nieuwe ).
@Jool : Met dank voor jou info, hoe je jou ketting(en) behandeld.
En : van die spanners wist ik niet. [maar daar is `t Forum voor]
Blijft : Het zand en vuil is de grootste slijtage veroorzaker. Dus: voordat je gaat
spuiten, veeg de ketting eerst schoon. (staalborstel >>> kwast)

Over ketting breken gesproken.
In reactie op een opmerking die gemaakt werd bij deze FAQ op 8 Okt. (“Ketting Smeren”) over breken van een ketting. Het volgende:
Zelf is het mij nog niet echt ter ore gekomen dat zoiets regelmatig voorkomt. [maar ik rij natuurlijk niet elke dag met dat ding. En als ik er mee rij, bevind ik me niet tussen de jongelui of moeders, die de Tomosjes uit praktische overwegingen hebben]

Om te beginnen:
1e Ik zie nergens Tomosjes met gebroken ketting.
2e De ketting die er op zit (daar is over nagedacht) voldoet bij normaal gebruik.

Dus: Als je ketting breekt ligt het aan je zelf.
1e Het is goed mogelijk dat je ‘m niet onderhoud.
2e Het is goed mogelijk dat hij gewoon te strak stond.
3e Het is goed mogelijk dat je Tomosje veel te sterk is voor die ketting.
4e Het is goed mogelijk dat je nergens op let en gewoon over de wegverhogingen raust.
5e Het is goed mogelijk dat je stoepen af en (vooral) op rijdt, zonder af te remmen.

JE MOET JE GOED BEDENKEN WAT ZO‘N KETTING TE VERDUREN KRIJGT.
Als je b.v. over een hobbel heen rijdt krijgt die ketting een dubbele klap te verduren.
1e Je rijdt, ….. dus je VTW trekt aan die ketting.
2e Je klapt tegen een verhoging aan, met gevolg dat je ATW een moment stil staat (terwijl je VTW er aan trekt). Op dat moment trekt ook je ATW aan die ketting. [Maar het cruciale daarvan is: Je ATW trekt de tegenovergestelde richting uit t.o.v. je VTW]
Dat is wel tweemaal een ferme ruk aan de ketting. [Zelf trek ik altijd mijn koppeling in (met de motor) als ik over een oneffenheid rijdt. (gewoon ketting behoud)]

Zelf is het mij ook éénmaal overkomen dat m`n ketting brak. (oorzaak: eigen schuld)
Ketting was na 25.000Km versleten. Hij was uitgerekt. (Toen smeerde ik nog niet met de olie)
Ik korte de ketting in en zette hem op de juiste spanning. Gevolg: Na 32.000Km brak de ketting en stond ik ergens op de rijksweg stil..

Na wat info bij de brommerboeren blijkt:
Dat de Tomos-ketting een doodgewone ketting is, met meestal de maat 1/2 x 3/16 en 100 schakels lang. En een prijs die op ± € 10 ligt.
En ook de tandwielen zijn aan de magere maat. [Maar voor een standaard Snor of Brom voldoende]
Zo te zien zijn er ook geen O of X ringen kettingen voor de Tomos ter beschikking.
Dus trek je plan. Het enige wat blijft is; Je ketting ERGGGGG goed onderhouden.
En als je een hobbel tegen komt (en je kan er niet omheen) doe je gas even dicht. Dat voorkomt simpelweg dat het VTW niet aan de ketting trekt.

Naschrift:
Sinds kort weet ik dat er ook D.I.D. kettingen (1/2 x 3/16) zijn. [betere kwaliteit]
Te vermelden valt: Dat toevallig mede Forumlid “Indian” ook melding maakt van D.I.D. ketting. En het smeren met gewone olie.
Ik ga nog verder op zoek naar betere kettingen.

Ook schijnt het zo te zijn, dat ik in mijn tijd [± 1965] , ook die maat ketting gebruikte.
[Maar daar ga ik nog verder achter heen]
Tevens konden wij toen dikkere \ zwaardere kettingen kopen.

En dan nog tot algemene informatie:
In de jaren `80 stegen de vermogens van motoren dermate, dat er steeds dikkere kettingen kwamen / nodig waren. Maar fabrikanten zagen in dat dat een heiloze weg was. De kettingen moesten niet dikker worden, maar sterker. EN DAT IS GEBEURD.
+ Met smering (vet ) daarin verwerkt. [ middels O en X (ringen) kettingen ]

Tot zover ff. , mocht ik meer info tegen komen zal ik `t melden.
Laatst gewijzigd door C. van Klaveren op 28 okt 2005 23:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Keeshaven

indian
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor indian » 28 okt 2005 23:34

Nette faq, dit kunnen we erg goed gebruiken op dit forum. :D bedankt dus.

Ik zit nog met 1 vraag over de ketting. Bij Tomos is het een algemeen probleem dat je ketting één keer in de 2 weken moet spannen.
Tenminste de fietsenmaker heeft mij dit verteld toen ik verbaasd stond te kijken bij een gebroken ketting. Hij kon mij niet vertellen waardoor dit kwam, misschien weten jullie het antwoord op dit probleem.

Groeten Milan
Koop een D.I.D. ketting en kijk of je achterwiel recht zit, heeft je schommelas speling?, en kijk of je ketting in één lijn loopt met je voortandwiel, gewoon een paar meter achter je brom zitten en kijk langs je wiel, ketting, hoor je de ketting kraken als je met de brom loopt, dan staat de ketting te strak, slijten je tandwielen scheef af, staat je wiel scheef, je kan je wiel stellen met de kettingspanners en met de bout waar hij mee vast zit, draai je links los, kan je rechts vaster draaien en schuift je wiel op, andersom ook, neem een schuifmaat, zet die op het randje van je frame, onderkant van je achterbrug daar zit een klein randje, schuif je schuifmaat met het deel aan de achterkant naar je wiel, aan de andere kant doe je hetzelfde en zie je of er veel verschil inzit, een milimeter of twee maakt niet zoveel uit, meer merk je aan kettingslijtage.
Je ketting span je zo dat hij niet klappert, en niet je frame raakt, normaal is 2 cm, maar mijn ervaring is ff iets meer, 3 á 4 cm, ik doe het meer op gevoel, zoals ik net schreef, je spant de ketting, zet je brom van de standaard en loop er mee voor en achteruit, kraakt de ketting dan staat hij te strak, staat je ketting te los dan raakt hij voor bij je tandwiel de beschermkap, kijk ook of er veel zand of vuil aan zit, is'ie vuil, neem je een doekje met benzine en haal die langs je ketting en je tandwielen, daarna ff een kwast erlangs en weer vetten, nog beter is je ketting uitkoken, dat doe je in een pan met olie, maar dat doet bijna niemand meer,sucses ermee.
Tomos is cool.

freaky_Tomos
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor freaky_Tomos » 01 nov 2005 16:56

jongens en mannen erg bedankt toen ik begon te lezen dacht ik al vrijwel meteen al jullie hebben verdomt gelijk mijn ketting ziet er idd niet uit.
Ik ging verder met lezen en begon al snel anders erover te gaan denken.
de mijne zit vol met bager en ben hem meteen gaan uitbaggeren

bedankt mvg ferry van der zalm
p.s.:hele handige faq

indian
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor indian » 02 nov 2005 22:33

@van Klaveren, er zijn meerdere ketingen, ik zal op het zundapp forum eens lezen en dan hier melden wat een aantal goede kettingen zijn, daar kun je misschien wat mee.

Wel weet ik uit mijn hoofd dat er onderschijd zit in de kleur, je hebt b.v. een goedkope ketting en dan is'ie zilver, terwijl de duurdere dan goudkleurig is, het fijne post ik nog als ik het gevonden heb.
Tomos is cool.

PraatPaal
  • Citeer

Berichtdoor PraatPaal » 03 nov 2005 10:39

je heb ook goedkope goude ketingen hoor, vooral voor honda bijvooreeld, een (imho) goede ketting is MOTOquality chain, die zijn ook niet goudkleurig, en zie jij in de motoGP, waar alles om prestatie draait en dus ook het vermogen op het achterwiel krijgen goude kettingen :?:

inderdaat, ik ook niet, dat goude kan er zelfs bij een goedkope ketting zelfs afbladeren wat overal terecht komt, llijk is en slijtage kan veroorzaken op bv tandwielen, ook als het goud eraf is slijt de ketting sneller

ex-gast
Vaste forummer
Contacteer:
Contacteer ex-gast
Website
  • Citeer

Berichtdoor ex-gast » 11 jan 2006 12:48

en wat iedereen vergeet is dat als je je ketting vervangt en niet je tandwielen dat bijde dan harder gaan slijten

en over dat smeren gesproken een lekke olie kering is niet altijd nutteloss

die smeerd gratis en constand je ketting zonder te stoppen

alleen het geeft zo'n troep hea :twisted:
there is no substitute for cubic inches

fido
Vaste forummer
  • Citeer

Berichtdoor fido » 11 jan 2006 18:35

Ja maar je karter loopt dan wel langzaam leeg :wink:
Kapper Knap kapt knap, maar de knecht van kapper Knap kan knapper kappen dan kapper Knap kappen kan...

ex-gast
Vaste forummer
Contacteer:
Contacteer ex-gast
Website
  • Citeer

Berichtdoor ex-gast » 11 jan 2006 19:02

tjah wie gemak wil moet er wat voor over hebben
was ook meer als gein bedoeld

lekkende olie kering zuigd altijd vies achterwiel..... :evil:

carters steeds bijvullen enz
there is no substitute for cubic inches