• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

@lan's tomos in de maak, paar vragen

In dit gedeelte kan je algemene vragen stellen over je Tomos.
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
18 berichten • Pagina 1 van 1
Gebruikersavatar
@lan
Tomos Supporter
Berichten: 307
Lid geworden op: 23 feb 2008 19:02
Locatie: Groningen
  • Citeer

Berichtdoor @lan » 28 feb 2008 21:57

Hey, ik ben dus bezig met het opknappen van mijn tomos.
Echter wil ik graag hulp van jullie :') , dit keer heb ik wat foto's, alle plaatjes zijn klikbaar voor vergroting.

Dit is dus hoe mn blok er nu bij ligt ;(
Afbeelding

Ik weet dat dit een BING carburateur is, maar weet iemand de maten ook? ik denk zelf dat het 12/9 is. Maar misschien weet één van jullie het ook wel.
Afbeelding

En hier weer dat gedoe met die keerring, ik dacht eerst dat er geen keerring inzat, maar die zit er wel in zo te zien op de foto. daarop staat 35/47/7. Maar zien jullie ook het 'vulbusje'? anders haal ik die morgen even bij een bromboer.

Afbeelding

Nou ja zo staat mn tos er nu bij O+ , ik ga er elke dag mee naar school. loopt iets van 48KM met snor uitlaat en bromkop, ik krijg als het goed is morgen die kop van ingmar, en dan zet ik mn snel uitlaatje weer eronder. dan loopt ie als het goed is weer 55/60 misschien wel harder, misschien wel zachter, we zullen zien :( eerst moet ie het maar eens doen.
Afbeelding

En even over dat vraagteken veertje, zien jullie die hier zitten :? ik namelijk niet, ik heb dus al die tijd zonder veer gereden?
Afbeelding


Alvast bedankt, zodra mij alles duidelijk is kan ik weer verder, ik ga morgen even een poulietrekker halen, dan kan ik mn krukas schoonmaken enz. morgen komt ook mijn bestelling van euroscooters, pakkingen enz. en een vraagtekenveertje voor het geval dat.. :')
toettoet
Omhoog


Gebruikersavatar
Renault
Diehard
Berichten: 1723
Lid geworden op: 18 sep 2007 16:07
  • Citeer

Berichtdoor Renault » 28 feb 2008 22:02

vulbusje zit er op, zit zeg maar tussen het tandwiel en de keerring,

trouwens vraagtekenveertje zit er ook niet op, nog nooit iets gemerkt van slecht optrekken ofso?
Een huisarts weet van veel dingen een beetje. Een specialist weet van een beetje, heel veel. Ik ben een super- genie: ik weet van niks, alles.
Omhoog

PimW
Koffie
Koffie
Berichten: 3866
Lid geworden op: 23 feb 2007 18:19
Contacteer:
Contacteer PimW
Website
  • Citeer

Berichtdoor PimW » 28 feb 2008 22:03

pak een schuifmaat en meet ff op hoegroot hij is. Weet je t snelst.

Nee ik zie ook geen vraagtekenveertje. Dan kan hij dus in je blok rondzwerven. Even zoeken dus.

Verder ziet je blok er niet heel verkeerd uit, alleen die tapeindes zijn verroest, beter haal je RVS en zet je die erin.
Omhoog

Mc. Sim
Diehard
Berichten: 1386
Lid geworden op: 04 nov 2007 01:29
Locatie: Sint-Michielsgestel (NB)
  • Citeer

Berichtdoor Mc. Sim » 28 feb 2008 22:04

Ik heb niet zo heel veel verstand van bing carburateurs maar dit lijkt me een 10mm
Tomos a35 (snor)----------------------- Gila Sprinter
Omhoog

Gebruikersavatar
@lan
Tomos Supporter
Berichten: 307
Lid geworden op: 23 feb 2008 19:02
Locatie: Groningen
  • Citeer

Berichtdoor @lan » 28 feb 2008 22:08

Hey thnx iedereen. Ok het vulbusje zit er dus, die hoef ik niet te halen. En dat vraagtekenveertje, heel soms had ik wel problemen, hij maakte dan net toeren in z'n 1 en dan bleef die 1 a 2 seconden haken, daardoor ging hij schokken, maar reed verder prima zodra hij naar zn 2 ging. Morgen ook maar even meten dan.

@ Pim W, thnx :D , ik denk dat het vraagtekenveertje dan in mn middencarter ligt verstopt. Maar daar kan ik morgen bij zodra ik die poultietrekker heb. En dat roest op die tapeindes he, welke maten hebben die trouwens?
toettoet
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9683
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 28 feb 2008 22:34

Roest kan je iets wegpoetsen met fijn schuurpapier, daarna vet je ze geheel in met hittebestendig vet (automaterialenzaken hebben dit wel). Dit voorkomt ook dat in de toekomst de tapeinen vastroesten. Als je schroefdraad nog niet dol is, niet vervangen, er zijn nl. twee soorten (lengtes) tapeind en moeten 9 van de 10 keer besteld worden.

Btw, als je ketting/ achterwiel zwart wordt, kun je beter die keerring vervangen. kost niet veel en is eenvoudig te doen.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

Gebruikersavatar
@lan
Tomos Supporter
Berichten: 307
Lid geworden op: 23 feb 2008 19:02
Locatie: Groningen
  • Citeer

Berichtdoor @lan » 28 feb 2008 22:45

@ shadowranger, thnx voor de tips :D zal morgen dan ook maar gelijk even proberen die tapeindes te schuren, en een nieuwe keerring halen. Ben het wel zat ja om steeds m'n ketting te vervangen e.d. en velg schoonschrobben :r.
toettoet
Omhoog

DRAGON88
  • Citeer

Berichtdoor DRAGON88 » 28 feb 2008 23:36

het is zowieso nooit fout om een paar dingetjes te vervangen, zoals vullbusje, nieuwe kering, en nu je het tandwiel eraf heb een nieuwe voortandwielborgring. ook zou ik de tapeinden even vervagen door gewone tomos hardstalen tapeinden. die power one of andere glimmende tapeinde is allemaal chinees kut staal wat je zo doll draait. als je nieuwe tapeinden koopt, koop dan ook nieuwe ringen en boutjes want het heb weinig nut om die ouwe meuk er op te draaien.

suc6 ermee
Omhoog

Gebruikersavatar
@lan
Tomos Supporter
Berichten: 307
Lid geworden op: 23 feb 2008 19:02
Locatie: Groningen
  • Citeer

Berichtdoor @lan » 01 mar 2008 19:31

Hey ik heb weer ff een vraagje, ik heb nieuwe keerringen nodig en lagers.
Op euroscooters snap ik iets niet.

http://www.euroscooters.nl/shop/advance ... ng&x=0&y=0

Hier zijn 3 producten. Moet ik nou de 2e en de laatste nemen?

Als ik product 2 koop, die krukas lagers + 2 krukas keerringen? moet ik daarbij dan nog die oliekeerring kopen of zit deze bij die krukaslager set? want bij dat setje zie ik een 3e keerring op de foto, welke is dat? :?

maar dan heb ik alle keerringen he? maar niet alle lagers ofwel? bvd O+
toettoet
Omhoog

PimW
Koffie
Koffie
Berichten: 3866
Lid geworden op: 23 feb 2007 18:19
Contacteer:
Contacteer PimW
Website
  • Citeer

Berichtdoor PimW » 01 mar 2008 19:34

bovenste zijn krukas keerringen. onderste is de keerring bij je voortandwiel. Dit zijn alle keerringen die je nodig hebt. Denk er wel aan dat je twee krukaskeerringen nodig hebt.

De middelste is een combinatie van 2 krukaslagers met twee krukas keerringen. Als je deze koopt moet je alleen nog de keerring voor bij het voortandwiel.
Omhoog

Gebruikersavatar
IxilTomos
Diehard
Berichten: 1005
Lid geworden op: 24 apr 2007 20:00
Locatie: Steenbergen
  • Citeer

Berichtdoor IxilTomos » 02 mar 2008 04:22

Als je schroefdraad nog niet dol is, niet vervangen, er zijn nl. twee soorten (lengtes) tapeind en moeten 9 van de 10 keer besteld worden.

Btw, als je ketting/ achterwiel zwart wordt, kun je beter die keerring vervangen. kost niet veel en is eenvoudig te doen.
Hoezo niet vervangen? Als ze het niet op voorraad hebben lekker laten bestellen en daarna pas uit elkaar halen, en dan idd goed invetten.

Keerring is goedkoop ja, maar eenvoudig te vervangen vind ik een tweede... Heb er al veel worstelingen mee gehad, tenzij jij specialte tricks hebt?

En voor de rest, leuke brom man :) Mooie lak vooral!
Mijn Projectpage! - 65cc Polini, 17,5mm Dell'Orto PHBN, Bidalot C16 :D
Omhoog

Gebruikersavatar
@lan
Tomos Supporter
Berichten: 307
Lid geworden op: 23 feb 2008 19:02
Locatie: Groningen
  • Citeer

Berichtdoor @lan » 02 mar 2008 20:16

@ shadowranger, thnx voor de tip, ik kom er voorlopig niet aan want ik ben bang dat ze afbreken met als gevolg --> nieuwe tappen. Mijn vader neemt draadeinden mee incl de moertjes van het werk. Ook carterbouten :') Erg handig, scheelt mij weer zoekwerk en geld :x.

Keerringen en lagers zijn inmiddels besteld.

@ IxilTomos, dankje wel :') , dat lak moet ik zéker weten weer overdoen, dankzij mijn overdreven-superslot :D zijn er allemaal krassen opgekomen ;( . Maar dat komt nadat ik mijn blok klaar heb en dan is het tijd voor optisch gedoe, waarschijnlijk in de meivakantie <O~ want ja school gaat immers voor .

En nog een kleine gunst, wil iemand misschien een foto posten/pm'en van een vraagteken veertje in positie? volgens mij zit mijn vraagtekenhouder ( dat pinnetje ergens op je vertanding ) helemaal aan de verkeerde kant.
En op die foto van de tut is het amper te zien hoe die gedraaid moet zijn. Dus graag een foto van bovenaf :') O+
toettoet
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9683
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 02 mar 2008 20:30

Op je rollenkooi zie je een pennetje zitten met een ronde kop. Daar haakt je veer straks achter. Hou die pen precies bovenaan en naar je toe gericht. Nu moet je op ongeveer 90 graden aan de linkerkant in de groef van waar de veer in komt te liggen een gaatje zien. Daar gaat het korte, haakse deel in van de vraagtekenveer. Vervolgens doe je de veer tegen te klok in door de groef heen en haak je het resterende deel achter de pen. Zo hoort ie te zitten.

Er is ook een How-To op de frontpage over het vervangen van het vraagtekenveertje al is die wat summier. Ik denk dat je aan bovenstaande meer hebt. Kijk anders hier voor een afbeelding.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

Gebruikersavatar
@lan
Tomos Supporter
Berichten: 307
Lid geworden op: 23 feb 2008 19:02
Locatie: Groningen
  • Citeer

Berichtdoor @lan » 02 mar 2008 22:18

shadowranger thnx. Dit had ik net nodig, die rollenkooi, die zit mij dus 2 blokjes doorgedraaid waardoor die veer er voor geen meter op wou. Dit heeft waarschijnlijk de vorige eigenaar verkeerd terug gezet. :lol: dankje!
toettoet
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9683
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 03 mar 2008 17:30

Alstu. :P
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

Gebruikersavatar
@lan
Tomos Supporter
Berichten: 307
Lid geworden op: 23 feb 2008 19:02
Locatie: Groningen
  • Citeer

Berichtdoor @lan » 15 mar 2008 22:57

Zo sinds vandaag rijdt mijn tos weer :) zal morgen even wat foto's plaatsen voor de liefhebbers.
Hij loopt lekker, valt onderweg en stilstaand niet uit, er is echter een klein probleempje :o.

Als de motor uit staat kan ik nog naar achter met de brommer, maar zodra ik hem start kan dit niet meer.
Dan trilt als het goed is mijn startmof en remveer. Is het dan misschien zo dat mijn remveer niet goed zit? en zo ja welke kant moet hij dan op, ik heb hem eerst zo geplaatst dat de boog van de remveer naar rechts wijst richting mijn krukas. Maar misschien is deze los gegaan tijdens het plaatsen van mn carterkappen xd.


Hoe hard hij nu loopt heb ik nog niet gemeten, maar hij gaat sowieso harder dan de vorige keer <O~

ajuu 8)
toettoet
Omhoog

PimW
Koffie
Koffie
Berichten: 3866
Lid geworden op: 23 feb 2007 18:19
Contacteer:
Contacteer PimW
Website
  • Citeer

Berichtdoor PimW » 15 mar 2008 23:35

Als ik het goed heb zit je omega veer goed. Deze hoort in de uitsparing te valle in je carter. Loopt je brommer niet gewoon te hard stationair om hem naar achter te duwen? Til je wiel eens op en kijk of hij dan automatisch gaat draaien.
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9683
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 16 mar 2008 00:02

Zo sinds vandaag rijdt mijn tos weer :) zal morgen even wat foto's plaatsen voor de liefhebbers.
Hij loopt lekker, valt onderweg en stilstaand niet uit, er is echter een klein probleempje :o.

Als de motor uit staat kan ik nog naar achter met de brommer, maar zodra ik hem start kan dit niet meer.
Dan trilt als het goed is mijn startmof en remveer. Is het dan misschien zo dat mijn remveer niet goed zit? en zo ja welke kant moet hij dan op, ik heb hem eerst zo geplaatst dat de boog van de remveer naar rechts wijst richting mijn krukas. Maar misschien is deze los gegaan tijdens het plaatsen van mn carterkappen xd.


Hoe hard hij nu loopt heb ik nog niet gemeten, maar hij gaat sowieso harder dan de vorige keer <O~

ajuu 8)
Misschien een ringetje op de kickstartas verkeert gemonteert waardoor de worm van de kickstartas in het middentandwiel aangrijpt?
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog


Plaats reactie
  • Afdrukweergave
18 berichten • Pagina 1 van 1

Terug naar “Algemeen”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers
  •       Crossers
  •    Specials
  •    Andere voertuigen
  • Techniek
  •    Beginners
  •       Vet Hard Optrekken
  •    Algemeen
  •    Afstellen
  •    Opvoeren
  •       Uitlaten
  •    Uiterlijk
  •    Elektra
  •    English/ Deutsch Forum
  • Pro Forum
  • Tomos Forum
  •    GrandCafé
  •    Nieuws & Mededelingen
  •    Feedback
  •    Meetings
  • Archief
  •    Archief
  •       Tomos FAQ
  •          Algemeen / Onderhoud
  •          Motorisch
  •          Opvoeren / Tuning / Begrenzers
  •          Elektra / Ontsteking
  •          Uiterlijk
  •          Wetgeving
  •          Website
  •       Exploded views
  • De Markt
  •    Te koop (complete brommers)
  •    Te koop (onderdelen)
  •    Gevraagd
  •    Diensten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten

  • Forumoverzicht
  • Alle tijden zijn UTC+02:00
  • Verwijder cookies
  • Contact



Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBB.nl.