Jongens zal ff uitleggen hoe het precies werkt
Om te beginnen is een tomos membraan gestuurd waardoor het mogelijk is om een inlaat timing van 360 graden te creeren voor de beste reslutaten ( Of je moet boven het toeren tal gaan zitten dat de membraan kleppen niet meer sluiten en het in feite overgaat op zuigersturing, dan wordt er ook wel een inlaat timing gebruikte van rond de 270 graden, maar dat even terzijde ). Maar om dus die inlaat timing van 360 te krijgen wordt de zuiger voorzien van een gat waardoor door middel van druk van de zuiger precies op het juiste moment de brandstof wordt aangezogen, en niet zoals bij zuigergestuurd wordt bepaald door een zuiger die de inlaat poort opend en sluit, waardoor je vast zit aan een vaste inlaat timing. Maar dan nu even de werking van de genoemde poort, die werkt als een spoelpoort. het mengsel wordt namelijk nadat het aangezogen is gecomprimeerd in de carter ruimte en vervolgens via de spoelpoorten de cilinder in geperst, maar aangezien de zuiger voorzien is van gaten en de inlaat klepjes in het membraan op dat moment gesloten is kan er ook een deel van het mengsel via het inlaat kanaal die verbonden is met die 3e spoeler de cilinder in. Bij een zuiger gestuurde motor werkt het prenciepe net weer iets anders, daar zijn de extra overstroom kanalen/ spoelers( boosters

) alleen meer in hammen in de cilinderwand en wordt het mengsel via 2 kleine gaten in de zuiger ( zitten zo hoog in de zuiger dat ze de inlaat timing niet beinvloeden ) de blinde gaten in geperst en voor de zuigerkroon weer de cilinder in geperst zodat ze werken als extra spoelpoorten.
Gr Tijmen