• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Geluid uit de cylinder

In dit gedeelte kan je algemene vragen stellen over je Tomos.
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
5 berichten • Pagina 1 van 1
C. van Klaveren
Vastgeroeste forummer
  • Citeer

Berichtdoor C. van Klaveren » 07 jul 2008 00:18

Geachte forumlezers,

Ik heb mijn tomosproblematiek weer opgepakt (de ongewenste bijgeluiden) en kom met de volgende vraag.
Het probleem van het knikkergeluid uit de koppeling heb ik getackeld. Maar nu komt er een nieuw geluid aan de orde. [Werd voorheen overstemd door de knikkers]
Als ik `m stationair laat lopen en ik geef iets gas dan hoor ik een metaal-achtig geluid uit de cylinder komen. Geef je meer gas dat gaat het over. Het komt nog erger tot je gehoor als ik 4 tot 6 km per uur rij. {Daar heb ik een speciale reden toe}
Uit lang vervlogen tijd staat mij dat geluid nog voor de geest. Bij zundapp werd dat weggedempt met rubber blokjes tussen de cilinderribben. Want dat zou door de aluminium breitwand cilinders komen. Doch ..... mijn Tomosje heeft gewoon de originele ijzeren cilinder. Dus dat kan niet.
Wel … ik heb zo`n idee dat het de zuigerveren van mijn originele snorzuiger zijn. [Ik heb er ondertussen natuurlijk wel bromgaten in gemaakt, maar die veroorzaken geen geluid].

Wie heeft dat soort dingen ook meegemaakt ? En wat heeft hij er aan gedaan ?

Natuurlijk kan ik er nieuwe zuigerveren inzetten. Doch … het lijkt mij eerder dat de zuigerveer sleuven in de aluminium zuiger harder uitslijten dan dat de stalen zuigerveren dunner worden.

Wie het weet mag het zeggen.
Ik zal eerst van de week een nieuwe zuiger (Brom) monteren. [die heb ik nog staan van een andere test, dus kost niets]

In afwachting op reactie verblijf ik, met vriendelijke groet
Keeshaven

Volty
Oldschool
Oldschool
  • Citeer

Berichtdoor Volty » 07 jul 2008 21:06

Als er iets in de cilinder rammelt is het meestal tijd om de zuiger te vervangen.. of de zuigerveren.

Zundapp en Kreidler cilinders hebben veel grotere en vooral dunne koelvinnen, die hebben een meer neiging tot resoneren dan een tomos cilindertje met kleine en dikke koelribben. dus ik zou het daar niet in zoeken ;)

Als-ie na het vervangen van de zuiger en veren nog bijgeluiden maakt, kan je eens naar de krukas kijken. Het pistonpenlager of het bigendlager kan dan versleten zijn.
Afbeelding
Tomos a35 'Homos' Kreidler Florett TRS BMW 318i Baur TC BMW 1502 project

C. van Klaveren
Vastgeroeste forummer
  • Citeer

Berichtdoor C. van Klaveren » 08 jul 2008 00:03

In vervolg,

Met dank aan Volty voor je info. Ik heb vandaag de andere zuiger (Brom) gemonteerd. [Is bijna nieuw] En ik heb de uitlaatpoortgang wat bewerkt. Dus niet de poort in de cilinder.
Dat was t.w. de oneffenheden aan de bovenzijde en de zijkanten in de uitlaatpoortgang geëgaliseerd en glad gevijld, waarbij de poorthoogte en breedte in de cilinder niet aangetast mochten worden. De poortgang is nu netjes glad. (geschuurd)
Het resultaat: Er zit minder power in het blok. Voorheen was het zo, als je maar iets gas gaf dan trok hij er al aan. [kracht bij weinig toeren] Nu is dat duidelijk minder, wel loopt hij soepeler. Hoe het nu komt zal ik uit moeten zoeken en veel sleutelen.
Misschien is het de zuiger (standaard Brom) De oude (originele) was een door mij verbouwde Snorzuiger met duidelijk grotere gaten. Of … het weghalen van de belemmeringen in de poortgang heeft een verandering van de tegendruk te weeg gebracht. (negatief)
Het wegtrekken ging minder krachtig en het aanzuiggeluid van lucht was meer te horen. En dat zou inhouden dat er een iets grotere sproeier in moet. (nu 52 of 54).
Kwa snelheid liep hij wel naar de 50. en met de wind mee 55. Maar dat was voorheen zeker 3 km sneller.

Doch er is ook een plus punt. Het metallieke geluid was weg. Ergo … dat kwam van de zuiger of de veren.
Dat zal ik uitzoeken door de zuiger weer terug te plaatsen [met nieuwe veren natuurlijk] Dan weet ik of de oude veren het geluid veroorzaakten en\of de nieuwe (Brom) zuiger de oorzaak is van het mindere resultaat nu.
Maar voor ik daar aan begin moet ik eerst de rammel van de 2e versnelling er uit halen.

Tot zover de resultaten even.
Keeshaven

Marctraider
Vaste forummer
  • Citeer

Berichtdoor Marctraider » 08 jul 2008 14:54

HEb het ooit met mijn Revival TS gehad (A55) blok maar dat was denk ik de koppeling, en zelfde heb ik nu met mijn streetmate, iets met koppelingshuis dacht ik, alleen tussen stationair en 1/8 gas heb ik dat... dus net ff iets lager zetten de stationairschroef :)
Pimped up Tomos Streetmate user :)

Developing || Tomos Streetmate A55 - Tuning and Service Manual ||

C. van Klaveren
Vastgeroeste forummer
  • Citeer

Berichtdoor C. van Klaveren » 15 jul 2008 00:34

Geachte Tomosfreaks,

Zoals gemeld heb ik van de week even de Bromzuiger gemonteerd. En het leek er op dat het metallieke geluid weg was. Doch helaas het is weer terug gekomen. Maar … geen nadeel zonder voordeel. Het kunnen in eerste instantie geen versleten zuigerveren zijn. Dus wat is het dan wel ? Dat is een hele dag sleutelen, allerlei dingen proberen, testen, etc.
Maar voor dat ik ben begonnen eerst maar nieuwe zuigerveren halen. Doch helaas dat moet eerst besteld worden. [Was in mijn jonge jaren niet. Die dingen waren altijd in voorraad.]
Na eerst wat gegeten te hebben ben ik aan het sleutelen gegaan en 9 uur later was ik uit het probleem. ( Natuurlijk hebben er binnen die tijd een hoop andere veranderingen plaats gevonden ) [ t.w. aan de zuiger, aan de cilinder, nieuwe pakkingen gemaakt, metingen gedaan, cilinder op carter pas gemaakt en zo nog meer bijkomende zaken] want sneller maken doe je niet in een verloren uurtje. Dat is een heel serieuze en uiterst precieze zaak.
Lopende de uren dat je bezig bent, gaan ook de gedachten. En zo kwam in mijn op dat ik maar steeds voor de helft de spoelpoorten vrij zag komen. (dat hoort toch niet ?) De voetpakking (die ik zelf van een melkpak gemaakt had), zou die niet te dun zijn ? Zou de zuiger tegen de kop aan tikken ? Nee, dat gebeurde niet, want dan geeft hij een tikkend geluid. [Al reeds meegemaakt] MAAR ….. de zuiger zou er wel eens ongelofelijk dicht bij kunnen komen. En dan wordt het daar op die plaats onvoorstelbaar heet en dan krijg je te maken met zelfontbranding of te wel Detonatie. Vroeger toen er nog lood in de benzine zat kwam dat minder voor. {Men noemde dat ook wel pingelen (Dat kreeg je steevast als je ongelode benzine in de tank gooide van een wat gedateerde auto, motor, brommer) Is mij zelf ook een keer overkomen ± 25 jr geleden }
ah wel, om nu het verhaal even af te sluiten. Mijn Tomosje detoneerde gewoon. En als eerste middel om dat op te lossen heb ik een nieuwe voetpakking (van origineel pakking materiaal) van 1mm gemaakt en onder de cilinder gelegd. (en gelijk de spoelpoorten aan de voet gelijk met het carter gemaakt ) Voor alle zekerheid weer even een koppakking er tussen geplaatst, de rest gemonteerd en gaan proef draaien.
Voor de goede orde; Dat duurde ook zeker 20 min. voordat hij goed starte en liep als een naaimachine, maar dan hebbie ook wat.

Want er is niets zo mooi als: tijdens het proefrijden (toevallig), langs een groep jongens te rijden die een bejaarde op een snel rijdende (hoogtoerige) standaard Snorfiets voorbij ziet gaan. {lachen …… het kan niet mooier}

Tot zover even.
Het ratelen van de koppelingen is er uit, het hoge typische Tomosgeluid heeft hij nog (ik heb eens gelezen dat het de lagers zijn in het carterdeksel. (de Tomos van mijn vrouw hoor je niet)) Hij loopt nu mooi naar de 52 -53 [met mij er op van 82 Kg]
Als ik nog gelegenheid heb (voor 1 Aug) zal ik nog het onbewerkte spruitstuk bewerken en mogelijk een ochtend uittrekken om op een eenzame weg de juiste sproeier voor deze situatie te vinden. {vandaag constateerde ik in een korte actie, dat hij met sproeier 52 net zo snel liep als met sproeier 56. En dat klopt niet.

Over detoneren zal ik nog een stukje vermelden, maar daar is het nu te laat voor.
Keeshaven

Plaats reactie
  • Afdrukweergave
5 berichten • Pagina 1 van 1

Terug naar “Algemeen”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen