• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Krijg mijn tomos s25 niet aan de praat.

Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters ;)
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
39 berichten
  • Vorige
  • 1
  • 2
Gebruikersavatar
pinty
Vaste forummer
Berichten: 452
Lid geworden op: 29 mar 2011 10:16
Locatie: Leidschendam
Contacteer:
Contacteer pinty
Website
  • Citeer

Berichtdoor pinty » 15 jun 2012 18:03

bougie. Die moet vonken (en is het snelste te testen)
Je moet dan wel de bougie in de bougiedop houden, en het schroefdraad van de bougie tegen de cilinder aanhouden.

leg wel even een doekje over de cilinder, ivm eventueel opspattend benzinedamp.
Als het maar Rookt, Stinkt en Herrie maakt!!

tomos A35 (2008); tomos S1 (1974)
Omhoog


Gebruikersavatar
15melvin15
Diehard
Berichten: 1323
Lid geworden op: 20 okt 2011 21:14
  • Citeer

Berichtdoor 15melvin15 » 15 jun 2012 19:10

Had al gevraagd of de bougiekabel goed was waar je ja op hebt geantwoord dus dat zit dan toch goed?
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9681
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 15 jun 2012 22:45

Begin eens met de zwarte draad die uit het blok komt. Als je daar al geen spanning uit krijgt zul je het moeten zoeken in/ achter de linker carterkap. Bougie uit de kop, zwarte draad loskoppelen van de by-pass naar de uitknop en meten met een multimeter op wisselspanning. Moet bij normaal kicken rond de 75-80 volt wisselspanning geven.

Als dat (in eerste instantie) in orde lijkt, kijk je de rest na. Aansluitingen van bobine-bougiekabel-dop-bougie. Meet ook de tussenruimte van de splet tussen centrale deel en boogje van de bougie. Indien de bougie al enige jaren oud is misschien kijken of een andere bougie soulaas biedt. Elimineren heet dat en stap voor stap nagaan.

Verder kun je de zwarte draad uit het blok ook rechtstreeks op de aansluiting van de bobine zetten (ipv de zwarte aansluiting van/ naar de uit-knop) om uit te sluiten of er een probleem is naar de uit-knop (valse massa/ sluiting op het frame). Hou er wel rekening mee dat de motor dan niet meer uitgezet kan worden, dus benzinekraan dichtdraaien en de motor laten afslaan (mocht ie wel willen lopen).
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

Schlief88
Tomosforummer
Berichten: 60
Lid geworden op: 10 apr 2012 13:10
  • Citeer

Berichtdoor Schlief88 » 18 jun 2012 19:20

Tomos vonkt weer!

Mooi mooi. Het gaat de goede kant op. Zou fijn zijn als ding zo is keer gaat starten. Waarbij ik bij mijn volgende vraag kom. Ik denk dat de bougiekop geen benzine krijgt en dat dat één van de laatste problemen is. Ik moet dus gaan werken volgens een eliminatiesysteem toch?

Ik heb de benzine bij de sproeier zien komen. Daar hoort het toch uit de sproeier getrokken te worden? De sproeier is open. dus er kunnen druppels doorheen. Heb nu een 48 sproeier erin zitten. Iemand die een soort gelijke tomos heeft. Adviseerde mij dat.

Doordat de benzine t/m de sproeier kom denk ik dat ik de vlotter kan elimineren van defect, de sproeier, de benzinekraan.
T benzine filter waar zit die? Als de luchtafvoer van de carberateur niet zit aangesloten maakt dat of uit ding start of niet?

Wat voor check kan ik nu doen om te kijken waarom mijn bromfiets nog niet start? Mogelijk ivm geen benzine bij de bougiekop??
Omhoog

Gebruikersavatar
15melvin15
Diehard
Berichten: 1323
Lid geworden op: 20 okt 2011 21:14
  • Citeer

Berichtdoor 15melvin15 » 18 jun 2012 20:28

benzine filter zit in je tank en soms in de ingang van de benzine bij je carb, maar als je bakje vol zit dan moet dat goed zijn.

luchtafvoer van een carb?

Waar kijk jij als je benzine wilt zien bij de bougie? toch wel bij de electrode, en je hebt je bougiedop er wel af toch?
Omhoog

Schlief88
Tomosforummer
Berichten: 60
Lid geworden op: 10 apr 2012 13:10
  • Citeer

Berichtdoor Schlief88 » 18 jun 2012 23:18

Ja hoe heet dat systeem, waar de lucht alswaren over de benzine wordt geblazen en vervolgens wordt teruggetrokken waardoor er benzine mee komt. Een carberateur heeft toch een lucht uitgang?

Ja dat snap ik. De kop van de bougie wordt niet nat, zoals ik ook al typte;) Maar heb je toevallig ook nog advies waar te kijken of wat te checken, daar schiet ik meer mee op.
Omhoog

Gebruikersavatar
15melvin15
Diehard
Berichten: 1323
Lid geworden op: 20 okt 2011 21:14
  • Citeer

Berichtdoor 15melvin15 » 19 jun 2012 00:04

Een carb heeft geen lucht uitgang, dat is de cilinder.
Heeft alleen een lucht ingang.

Maar had ook nog gevraagd, heb je de bougiedop er ook af tijdens het kicken?
Omhoog

Schlief88
Tomosforummer
Berichten: 60
Lid geworden op: 10 apr 2012 13:10
  • Citeer

Berichtdoor Schlief88 » 19 jun 2012 14:09

O zo bedoelde je dat. Ja om te checken of er benzine aan de bougiekop zit wel inderdaad. Dan heb ik de dop eraf.
Omhoog

Gebruikersavatar
pinty
Vaste forummer
Berichten: 452
Lid geworden op: 29 mar 2011 10:16
Locatie: Leidschendam
Contacteer:
Contacteer pinty
Website
  • Citeer

Berichtdoor pinty » 19 jun 2012 14:30

Benzinekraan staat open. Benzine zit in de tank. Sproeier zit niet verstopt. Benzine filter??? Als de benzine nog door de sproeier loopt, maakt het filter niet meer uit toch? Dus dat zal ook goed zijn.

Klopt het dat de cilinder de benzine door de sproeier heen trekt, of loopt de benzine gewoon door de sproeier als ik de kraan aanzet?
Hoe kan je daar nu zeker van zijn.
Als er geen benzine bij de bougie komt, zit het ergens fout tussen de benzinekraan en de cilinder.

Gewoon even bij het begin beginnen:

Loopt de benzine uit de benzinekraan?
is de benzine schoon?
zit de vlotterkamer / bakje vol met benzine.
zit er in het vlotterbakje ook rommel (een klein stukje is al voldoende om de boel te verstoppen)
Heb je al geprobeerd om de carb door te blazen?
en met doorblazen bedoel ik: sproeier erin en met een fietspomp de sproeierkanalen doorblazen.
Als het maar Rookt, Stinkt en Herrie maakt!!

tomos A35 (2008); tomos S1 (1974)
Omhoog

Schlief88
Tomosforummer
Berichten: 60
Lid geworden op: 10 apr 2012 13:10
  • Citeer

Berichtdoor Schlief88 » 19 jun 2012 20:46

Met trots kan ik melden dat mijn tomos de eerste meters gemaakt heeft. De laatste twee probleempjes zaten hem in de contactpuntjes van de ontsteking en het monteren van het vliegwiel.

MAAR NU:

Jullie hebben me al ver op weggeholpen maar kunnen me nog veel meer helpen. Mijn tomos s25 heeft sinds 2004 stilgestaan. Ik heb het gekocht als opknap/vrijetijds projectje. Nu het ding rijdt merk ik de volgende dingen op:

- Tomos rijdt tussen de 12 en 15 km per uur.
- Tomos heeft vrijwel geen trekkracht, moet hem eerste meters helpen met optrekken.
- Tomos gaat trillen wanneer het ongeveer bij de 12 km per uur komt.
- Tomos maakt een piepend/schurend geluid alsof iets tegen elkaar komt.

Wat worden mijn volgende acties?
Omhoog

Schlief88
Tomosforummer
Berichten: 60
Lid geworden op: 10 apr 2012 13:10
  • Citeer

Berichtdoor Schlief88 » 19 jun 2012 20:50

En dan nog iets kan de topsnelheid van 12 tot 15 km per uur behalve met die vreemde geluiden, trillingen en andere kleine dingen die waarschijnlijk vervangen moeten worden ook iets te maken hebben met de grootte van de sproeier. Heb nu 48 is 51 beter?
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9681
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 19 jun 2012 21:42

Krukaskeerringen vervangen, lagers idem, die zullen wel roestig zijn, vandaar de schurende geluiden.

8 jaar stilstand is niet bevordelijk voor de kwaliteit van de brandstof. Heb je al eens verse mengsmering getankt?
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

WAXi
Tomosforummer
Berichten: 25
Lid geworden op: 19 jun 2012 20:18
  • Citeer

Berichtdoor WAXi » 19 jun 2012 21:44

sproeier moet je op basis van de bougiekleur doen
als de brommer hiervoor wel goed gelopen heeft op deze sproeier zou ik het probleem dan eerder zoeken bij de ontsteking
Omhoog

Gebruikersavatar
15melvin15
Diehard
Berichten: 1323
Lid geworden op: 20 okt 2011 21:14
  • Citeer

Berichtdoor 15melvin15 » 20 jun 2012 09:02

sproeier moet je op basis van de bougiekleur doen
als de brommer hiervoor wel goed gelopen heeft op deze sproeier zou ik het probleem dan eerder zoeken bij de ontsteking
Hij heeft net gezecht dat hij de ontsteking goed heeft gezet.

Zal gewoon doen wat shadow zegt.
Omhoog

Schlief88
Tomosforummer
Berichten: 60
Lid geworden op: 10 apr 2012 13:10
  • Citeer

Berichtdoor Schlief88 » 20 jun 2012 09:19

15melvin15, ik heb volgens mij verteld dat ik de contactpuntjes heb gerestaureerd. Ik heb ze nog niet afgesteld. Dit kan mss wel helpen toch? Of niet? Dit moet toch op 1 8/10 ofzo, term die ik ergens gehoord heb. Wat houdt het precies in?

Het vervangen van de krukaskeeringen en lagers is best prijzig toch? Plus dan moet ik echt het motorblok openmaken toch? Is dat haalbaar voor een beginner? Of is het niet zo lastig?
Omhoog

Gebruikersavatar
15melvin15
Diehard
Berichten: 1323
Lid geworden op: 20 okt 2011 21:14
  • Citeer

Berichtdoor 15melvin15 » 20 jun 2012 09:23

Ging er vanuit omdat je zij dat de problemen in de contactpuntjes en het vliegwiel zaten dat dat je dat in orde had gemaakt zodat daar het probleem uit is.

We hebben van al die 3 dingen een FAQ op het forum.
Het is haalbaar. Neem wel je tijd.

En zit er ook al verse mengsmering (om maar de vraag van shadow te herhalen)
Omhoog

Schlief88
Tomosforummer
Berichten: 60
Lid geworden op: 10 apr 2012 13:10
  • Citeer

Berichtdoor Schlief88 » 20 jun 2012 15:30

Oke, ik zal de faq's gaan bekijken.

Ja, er zit verse mengsmering in.
Omhoog

Schlief88
Tomosforummer
Berichten: 60
Lid geworden op: 10 apr 2012 13:10
  • Citeer

Berichtdoor Schlief88 » 21 jun 2012 09:05

Hmm, prijzig gebeuren lagers en keeringen vervangen voor oude tomos
Omhoog

Gebruikersavatar
15melvin15
Diehard
Berichten: 1323
Lid geworden op: 20 okt 2011 21:14
  • Citeer

Berichtdoor 15melvin15 » 21 jun 2012 21:54

hoezo prijzig? kijk es naar wat dingen kost bij een scooter en hoe moeilijk je overal bijkomt
Omhoog


Plaats reactie
  • Afdrukweergave
39 berichten
  • Vorige
  • 1
  • 2

Terug naar “Beginners”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers
  •       Crossers
  •    Specials
  •    Andere voertuigen
  • Techniek
  •    Beginners
  •       Vet Hard Optrekken
  •    Algemeen
  •    Afstellen
  •    Opvoeren
  •       Uitlaten
  •    Uiterlijk
  •    Elektra
  •    English/ Deutsch Forum
  • Pro Forum
  • Tomos Forum
  •    GrandCafé
  •    Nieuws & Mededelingen
  •    Feedback
  •    Meetings
  • Archief
  •    Archief
  •       Tomos FAQ
  •          Algemeen / Onderhoud
  •          Motorisch
  •          Opvoeren / Tuning / Begrenzers
  •          Elektra / Ontsteking
  •          Uiterlijk
  •          Wetgeving
  •          Website
  •       Exploded views
  • De Markt
  •    Te koop (complete brommers)
  •    Te koop (onderdelen)
  •    Gevraagd
  •    Diensten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten

  • Forumoverzicht
  • Alle tijden zijn UTC+02:00
  • Verwijder cookies
  • Contact



Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBB.nl.