• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Krijg mijn tomos s25 niet aan de praat.

Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters ;)
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
39 berichten
  • 1
  • 2
  • Volgende
Schlief88
Tomosforummer
Berichten: 60
Lid geworden op: 10 apr 2012 13:10
  • Citeer

Berichtdoor Schlief88 » 14 jun 2012 20:36

Beste lezer,

Ik ben al een poosje aan het sleutelen aan mijn tomos, maar krijg het niet aan de praat. Ondernomen acties:
- Vlotterbakschoon gemaakt
- Vlotternaald ingang verschoont
- De kickstart losgemaakt
- Bougie vervangen
- Goede sproeier ingebouwd

De bougie geeft een tik. Echter weet ik niet of dit een constante tik is. Wat zijn dingen die ik moet controleren om de tomos aan de praat te krijgen? IDEEËN????? Foto toegevoegd, zodat jullie weten wat voor tomos het is S25.
Bijlagen
2012-04-24 18.57.33.jpg
Omhoog


Gebruikersavatar
15melvin15
Diehard
Berichten: 1323
Lid geworden op: 20 okt 2011 21:14
  • Citeer

Berichtdoor 15melvin15 » 14 jun 2012 21:13

Wat bedoel je met een tik?
Heeft die compressie?
Staat de ontsteking op tijd?
Heb je een krachtige blauw vonk?
Omhoog

Schlief88
Tomosforummer
Berichten: 60
Lid geworden op: 10 apr 2012 13:10
  • Citeer

Berichtdoor Schlief88 » 14 jun 2012 21:17

Ik bedoel inderdaad de vonk. Ik vind het moeilijk te beoordelen of de vonk goed is, aangezien ik er nog niet eerder mee gewerkt heb. Ik heb iedere stap continu uitgevoerd volgens jullie adviezen.

Hoe weet ik of de brommer compressie heeft?

Hoe kijk ik of de ontsteking op tijd staat?

De krachtige blauwe vonk zal ik nog een keer nakijken.
Omhoog

Gebruikersavatar
15melvin15
Diehard
Berichten: 1323
Lid geworden op: 20 okt 2011 21:14
  • Citeer

Berichtdoor 15melvin15 » 14 jun 2012 21:41

die vonk is dus de blauw vonk

Kickt hij zwaar of ligt.

Zie FAQ ontsteking afstellen, maar als hij rijdend weg gezet is zal dit wss niet zo erg verkeerd zijn, moet hij wss nog wel om lopen.
Omhoog

Schlief88
Tomosforummer
Berichten: 60
Lid geworden op: 10 apr 2012 13:10
  • Citeer

Berichtdoor Schlief88 » 14 jun 2012 21:44

Ik heb nog wat dingen gecontroleerd:

Er is een constante ontsteking denk ik. Als ik het kopje dat onder het lipje van de bougie zit tegen het ijzer aan houd, komt er een vonk. Deze vonk lijkt overigens niet blauw, maar wit.

Punt twee, als ik de brommer probeer te starten en vervolgens de bougie eruit haal merk ik dat de bougiekop niet nat is, dus het lijkt of daar de benzine niet aankomt. Waar kan de oorzaak liggen. Dan moet ik zeker de carberateur er weer uit halen??
Omhoog

Schlief88
Tomosforummer
Berichten: 60
Lid geworden op: 10 apr 2012 13:10
  • Citeer

Berichtdoor Schlief88 » 14 jun 2012 21:45

De vonk ik is dus niet blauw, denk ik, en het kickt vrij soepel
Omhoog

Gebruikersavatar
15melvin15
Diehard
Berichten: 1323
Lid geworden op: 20 okt 2011 21:14
  • Citeer

Berichtdoor 15melvin15 » 14 jun 2012 21:47

kijk of je zuigerveren goed is, kijk of je cilinderwand geen krassen opzitten.
Is de vonk echt geel achtig?
Is de aansluiting bougiekabel nog goed (aan beide kanten)
Omhoog

Gebruikersavatar
15melvin15
Diehard
Berichten: 1323
Lid geworden op: 20 okt 2011 21:14
  • Citeer

Berichtdoor 15melvin15 » 14 jun 2012 21:49

Toen je ging kicken had je trouwens wel de bougie erin he?
Omhoog

Schlief88
Tomosforummer
Berichten: 60
Lid geworden op: 10 apr 2012 13:10
  • Citeer

Berichtdoor Schlief88 » 14 jun 2012 21:54

De vonk is soms geel soms wit lijkt het.

Als het klopt dat de zuigerveer, de veer is die de carberateur(voor het geven van gas) in gaat, dan denk ik dat wel, aangezien ik het net weer heb vast geklikt. Als de zuigerveren in de motor zitten, weet ik niet of ik dat wel wil losmaken. Of is dat niet moeilijk?

De bougiekabel is prima.

Waar kan de oorzaak liggen dat de bougiekop droog blijft?
Omhoog

Schlief88
Tomosforummer
Berichten: 60
Lid geworden op: 10 apr 2012 13:10
  • Citeer

Berichtdoor Schlief88 » 14 jun 2012 21:55

Haha, ja dat had ik.
Omhoog

Gebruikersavatar
15melvin15
Diehard
Berichten: 1323
Lid geworden op: 20 okt 2011 21:14
  • Citeer

Berichtdoor 15melvin15 » 14 jun 2012 21:57

Compressie is druk wat die opbouwt in de cilinder, als de bougie eruit is dan heeft hij natuurlijk geen druk.
Omhoog

Schlief88
Tomosforummer
Berichten: 60
Lid geworden op: 10 apr 2012 13:10
  • Citeer

Berichtdoor Schlief88 » 15 jun 2012 10:58

Oke, ik heb het net inderdaad allemaal ondervonden. Heb het even losgehaald. Op een of andere manier wordt de kop van mijn bougie niet nat. en ik denk dat dat 1 van mijn problemen is.

Probleem twee, mijn bougie vonkt alleen wanneer ik het kopje onder het lipje tegen het frame aanhoudt. Als ik het lipje zelf tegen het frame aanhoudt gebeurd er niks.

Punt drie: Wanneer vonkt een bougie wanneer het in de cilinderkop zit en maakt toch nergens contact mee?
Omhoog

Gebruikersavatar
marijn8888
Tomosforummer
Berichten: 144
Lid geworden op: 29 dec 2009 17:55
Locatie: Voorschoten
  • Citeer

Berichtdoor marijn8888 » 15 jun 2012 11:56

Dus na een paar keer kicken is je bougie niet nat? Dan is er iets met je benzinetoevoer. Check eerst even het simpele(benzinekraan open? Uberhaubt benzine in tank?), daarna kun je je zorgen gaan maken over verstopte sproeier, verstopt benzinefilter ed.
Jij kan zeker geen wheelie jonge

hierrr
Omhoog

Schlief88
Tomosforummer
Berichten: 60
Lid geworden op: 10 apr 2012 13:10
  • Citeer

Berichtdoor Schlief88 » 15 jun 2012 11:59

Benzinekraan staat open. Benzine zit in de tank. Sproeier zit niet verstopt. Benzine filter??? Als de benzine nog door de sproeier loopt, maakt het filter niet meer uit toch? Dus dat zal ook goed zijn.

Klopt het dat de cilinder de benzine door de sproeier heen trekt, of loopt de benzine gewoon door de sproeier als ik de kraan aanzet?
Omhoog

Gebruikersavatar
pinty
Vaste forummer
Berichten: 452
Lid geworden op: 29 mar 2011 10:16
Locatie: Leidschendam
Contacteer:
Contacteer pinty
Website
  • Citeer

Berichtdoor pinty » 15 jun 2012 12:10

misschien handig om het in 1 topic te houden??
Hier waren we gisteravond ook mee bezig:
viewtopic.php?f=33&t=18937

Verder dus in dit topic!
Als het maar Rookt, Stinkt en Herrie maakt!!

tomos A35 (2008); tomos S1 (1974)
Omhoog

Gebruikersavatar
pinty
Vaste forummer
Berichten: 452
Lid geworden op: 29 mar 2011 10:16
Locatie: Leidschendam
Contacteer:
Contacteer pinty
Website
  • Citeer

Berichtdoor pinty » 15 jun 2012 12:13

Benzinekraan staat open. Benzine zit in de tank. Sproeier zit niet verstopt. Benzine filter??? Als de benzine nog door de sproeier loopt, maakt het filter niet meer uit toch? Dus dat zal ook goed zijn.

Klopt het dat de cilinder de benzine door de sproeier heen trekt, of loopt de benzine gewoon door de sproeier als ik de kraan aanzet?
Hoe kan je daar nu zeker van zijn.
Als er geen benzine bij de bougie komt, zit het ergens fout tussen de benzinekraan en de cilinder.

Gewoon even bij het begin beginnen:

Loopt de benzine uit de benzinekraan?
is de benzine schoon?
zit de vlotterkamer / bakje vol met benzine.
zit er in het vlotterbakje ook rommel (een klein stukje is al voldoende om de boel te verstoppen)
Heb je al geprobeerd om de carb door te blazen?
Als het maar Rookt, Stinkt en Herrie maakt!!

tomos A35 (2008); tomos S1 (1974)
Omhoog

Schlief88
Tomosforummer
Berichten: 60
Lid geworden op: 10 apr 2012 13:10
  • Citeer

Berichtdoor Schlief88 » 15 jun 2012 12:46

Aah pinty eindelijk.

De benzine loopt minimaal tot de sproeier, aangezien ik dat getest heb. Dus dan zit alles voor de sproeier toch niet verstopt? Dus ook de vlotter en vlotterbak niet? Of klopt dat niet?
Omhoog

Schlief88
Tomosforummer
Berichten: 60
Lid geworden op: 10 apr 2012 13:10
  • Citeer

Berichtdoor Schlief88 » 15 jun 2012 12:49

Het kan kloppen dat de benzine niet schoon is, maar tot nog toe loopt die door tot en met de sproeier. Echter nog een ander punt. Als de benzine niet door de sproeier wordt gezogen komt er toch geen benzine door heen. Tenzij ik de carberateur op de kop houdt?
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9681
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 15 jun 2012 12:51

Er wordt gesproken over geen vonk als TS de bougie tegen de kop houdt (even voor de duidelijkheid, een vonk springt over tussen centrale electrode en boogje erboven. De laatste maakt massa via de schroefdraad en zo via de cilinder op massa). Als er dus geen vonk overspringt kan er het volgende aan de hand zijn:

- Bougie defect
- Bougiedop maakt geen kontakt met de bougie/ bougiekabel
- Bougiekabel defect
- Bougiekabel niet goed gemonteerd in dop/ bobine
- Bobine defect
- Bobine maakt geen massa (check of de bedrading goed vast zit). Kan ook zijn doordat de kap geen (goed) contact maakt met het middencarter waardoor er geen massa is naar het frame en rest van het motorblok.
- Contactpunten ingebrand
- Condensator lek
- Ontsteking off-time (zie wiki/ faq ontstekingen voor het controleren/ afstellen hiervan)
- sluiting in de bedrading van by-pass naar uit-knop en vice-versa
- ontsteekspoel defect

Gezien de foto's is het een S25 1-speed, met contactpuntenontsteking (bobine op linker carterkap). Los eerst de ontstekingsproblemen op voordat je verder gaat zoeken naar brandstof. Een bougie wordt niet zomaar nat van een beetje kicken.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

Schlief88
Tomosforummer
Berichten: 60
Lid geworden op: 10 apr 2012 13:10
  • Citeer

Berichtdoor Schlief88 » 15 jun 2012 13:42

Geweldig advies dankjewel. Echter help me, waar begin ik? Bobine, bougiekabel, ontsteking, condensator???
Omhoog


Plaats reactie
  • Afdrukweergave
39 berichten
  • 1
  • 2
  • Volgende

Terug naar “Beginners”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers
  •       Crossers
  •    Specials
  •    Andere voertuigen
  • Techniek
  •    Beginners
  •       Vet Hard Optrekken
  •    Algemeen
  •    Afstellen
  •    Opvoeren
  •       Uitlaten
  •    Uiterlijk
  •    Elektra
  •    English/ Deutsch Forum
  • Pro Forum
  • Tomos Forum
  •    GrandCafé
  •    Nieuws & Mededelingen
  •    Feedback
  •    Meetings
  • Archief
  •    Archief
  •       Tomos FAQ
  •          Algemeen / Onderhoud
  •          Motorisch
  •          Opvoeren / Tuning / Begrenzers
  •          Elektra / Ontsteking
  •          Uiterlijk
  •          Wetgeving
  •          Website
  •       Exploded views
  • De Markt
  •    Te koop (complete brommers)
  •    Te koop (onderdelen)
  •    Gevraagd
  •    Diensten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Semrush [Bot] en 15 gasten

  • Forumoverzicht
  • Alle tijden zijn UTC+02:00
  • Verwijder cookies
  • Contact



Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBB.nl.