Standaard sproeier bij A55 blokken met 14 mm carb is 56. Ik heb hetzelfde blok, maar dan met een 17,5 mm carb erop. Die past op een origineel spruitstuk.
Aansluitingen zijn hetzelfde qua maat.
Die dingen rijden niet zo hard omdat je een heel ander achterwiel hebt dan een standaard tomos. Daarom heb je ook standaard atw 20. Die dingen zijn gemaakt om snel op te trekken. Ik heb een streetmate en die heeft standaard atw 24. Een standaard tomos brom heeft 22. Als je alles goed afgesteld hebt moet je wel naar de 60 gaan.
Je zal dus een ander tandwielverhouding moeten hebben wil je veel harder gaan. Voortandwiel 27 of 28, maar die passen niet lekker als je carterkap niet aanpast. 27 kan nog net zonder aanpassingen.
Ik heb met snelle uitlaat en zelfgemaakte filter sproeier 58. Met een standaard 14 mm carb en powerfilter zal je groter moeten. Met gewone Power1 powerfilter (gaas met kapje) en Tecnigas uitlaat moest ik al naar 63/65 op de 17,5 mm carb.
De regel is ook bij dat type carb, kleinere carb heeft grotere sproeier nodig bij dezelfde setup. Probeer eerst 64 maar als je een Power1 filter hebt.
Wat je ook moet doen is de luchtstelschroef aanpassen bij een powerfilter. Die moet je wat verder uitdraaien als je de goede maat hoofdsproeier hebt gevonden. Kijk nadat je volgas hebt gereden even naar de kleur van je bougie, zwart is te grote sproeier. Te licht is te kleine sproeier. Mooi koffie-met-melk-bruin is goed. Daarna ga je de luchtstelschroef aanpassen. Als je merkt dat ie verzuipt met gasgeven vanuit stationair moet je de luchtstelschroef (kleine linksonder de stationairschroef) wat uitdraaien, totdat je weer goede gasreactie hebt.
Is het trouwens een brom of snormodel wat je hebt, want bij snor zitten er nog wat begrenzingen in zoals extra dikke koppakking, en is de timing van de cilinder iets anders.