• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Kering vtw

In dit gedeelte kan je algemene vragen stellen over je Tomos.
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
6 berichten • Pagina 1 van 1
Michaell
Tomosforummer
Berichten: 51
Lid geworden op: 13 okt 2008 21:29
  • Citeer

Berichtdoor Michaell » 18 apr 2009 17:39

Hallo,
Zoals vast wel meerdere mensen last hebben gehad van een lekke kering bij het vtw, ben ik dit keer aan de beurt.
Ik heb er al verschillende dingen over gelezen; diktes van de tandwielen en noem maar op.
Nu kwam ik laatst in een scooterzaak waar ik mijn probleem vertelde, ze hebben mij daar verteld dat dit niet de grote kering is, maar de kleine kering ( in je blok zelf) deze zit om de as ( waar je hem mee aantrapt) tegen het binnenste tandwiel van je blok. Misschien een beetje stom maar ik heb deze kering ook altijd erbij gehad in het setje, maar heb hem nooit gebruikt aangezien ik niet wist waar hij moest komen :D . Vervolgens ben ik thuis in een ander blok gaan kijken hoe het zat, en kwam ik erachter dat hier ook niets inzat, de kering die ik nog had ging wel perfect over de as (kickstart as) heen en paste redelijk goed in de '' uitsparing'' van het binnenste tandwiel (zie foto) maar nu wilde ik dus de 2 asjes met daaromheen de ketting erin zetten, maar dit liep niet goed. aangezien de kering te ver uitstak. Kan iemand mij vertellen en hoe dit precies zit??
Alvast bedankt.
Afbeelding
Omhoog


Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9683
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 18 apr 2009 20:37

In het grote tandwiel zitten 2 naaldlagers, waarvan 1 voorzien is van een o-ring (de keerring die bedoelt wordt).

De kleine keerring die je bij de set krijgt is voor de carburateur. Deze hoort achter de witte vulbus.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

Michaell
Tomosforummer
Berichten: 51
Lid geworden op: 13 okt 2008 21:29
  • Citeer

Berichtdoor Michaell » 19 apr 2009 11:50

Oke, en waar zit deze O-ring precies? tussen de 2 lagers in ofzo?
Is dit ook de oorzaak van het lekken?
Alvast bedankt,

Groetjes Michael
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9683
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 19 apr 2009 11:57

In een van de 2 naaldlagers zit zo'n o-ring. Die kan je alleen vervangen door het hele naaldlager te vervangen. Maar het verhaal van een lekke keerring is toch echt gebaseerd op de grote achter je voortandwiel.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

Michaell
Tomosforummer
Berichten: 51
Lid geworden op: 13 okt 2008 21:29
  • Citeer

Berichtdoor Michaell » 19 apr 2009 12:53

Hmm, maar die kering die in het setje zit past wel perfect om de as heen. maargoed als jij zegt dat die in de carb hoort :P
En dat verhaal over de dikte van je tandwiel zit daar iets in?
Bedankt voor je hulp.

Groetjes Michael
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9683
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 19 apr 2009 23:05

Dikte van een imitatietandwiel kan idd dunner zijn dan een origineel van Tomos. Dat betekent dat de moer die het tandwiel vast moet draaien op de afstandsbus al tegen het hart van de vertanding aanloopt. Daarom kun je je tandwiel niet goed vastzetten (er blijft een kleine speling over) waar de olie doorheen kan komen. Stel de o-ring in het naaldlager is compleet weg, dan nog blijft de olie tussen lager, bus en tandwiel zitten als deze goed afsluiten.

Je kan dit beun oplossen door een stukje rubber in een ring te knippen en tussen tandwiel en borgplaat te leggen waardoor de moer strakker kan worden aangedraaid.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog


Plaats reactie
  • Afdrukweergave
6 berichten • Pagina 1 van 1

Terug naar “Algemeen”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers
  •       Crossers
  •    Specials
  •    Andere voertuigen
  • Techniek
  •    Beginners
  •       Vet Hard Optrekken
  •    Algemeen
  •    Afstellen
  •    Opvoeren
  •       Uitlaten
  •    Uiterlijk
  •    Elektra
  •    English/ Deutsch Forum
  • Pro Forum
  • Tomos Forum
  •    GrandCafé
  •    Nieuws & Mededelingen
  •    Feedback
  •    Meetings
  • Archief
  •    Archief
  •       Tomos FAQ
  •          Algemeen / Onderhoud
  •          Motorisch
  •          Opvoeren / Tuning / Begrenzers
  •          Elektra / Ontsteking
  •          Uiterlijk
  •          Wetgeving
  •          Website
  •       Exploded views
  • De Markt
  •    Te koop (complete brommers)
  •    Te koop (onderdelen)
  •    Gevraagd
  •    Diensten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten

  • Forumoverzicht
  • Alle tijden zijn UTC+02:00
  • Verwijder cookies
  • Contact



Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBB.nl.