• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

tomos versnellingen

In dit gedeelte kan je algemene vragen stellen over je Tomos.
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
15 berichten • Pagina 1 van 1
Frnk93
Vaste forummer
  • Citeer

Berichtdoor Frnk93 » 04 dec 2009 20:32

mijn a35 (snor)blokje die ik laatst gekocht heb gaat moeilijk over in zijn 2e versnelling, soms is het even tot volle snelheid rijden en dan gas beetje los en dan gaat hij mooi over naar zijn 2e versnelling, hoe kan dit? wat kan ik doen? heb er al nieuwe olie in zitten ondertussen verder heb ik nog bepaalde dingen veranderd, std brom uitlaat een een dellorto brom carb inplaats van een BING carburateur
Mijn Yamaha TZR
viewtopic.php?f=11&t=13976&p=222454#p222454
Mijn Tomos
viewtopic.php?f=68&t=20568
Mijn Derbi Senda
nog geen topic van gemaakt

Joos...92
Oldschool
Oldschool
  • Citeer

Berichtdoor Joos...92 » 05 dec 2009 00:24

Je moet ff je vraagtekenveertje vervangen ;). Staat in de faq onder motorisch hoe dat moet.

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding

Frnk93
Vaste forummer
  • Citeer

Berichtdoor Frnk93 » 05 dec 2009 00:26

is die hier dan kapot ofzo? hij trekt namelijk verder goed op en als ie warm is gaat de versnelling wel makkelijk over nr zn 2 zoals het hoort.
Mijn Yamaha TZR
Mijn Tomos
Mijn Derbi Senda

Kevin...
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Kevin... » 05 dec 2009 11:42

Vraagtekenveer is dikke lulkoek.

Ik rijd al tijden zonder en het schakelt gewoon naar behoren...
Afbeelding

TomB
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor TomB » 11 dec 2009 19:21

Ik had eerst ook moeite met het overschakelen. Bij mij lag de vraagtekenveer in stukjes onderin het carter. Na het vervangen ging alles weer naar behoren. Ik heb inderdaad van sommige mensen gehoord dat de vraagtekenveer niet voor het overschakelen zorg, maar bij mij werkte het wel.

Ingmar.
Pro Forummer
Contacteer:
Contacteer Ingmar.
Website
  • Citeer

Berichtdoor Ingmar. » 11 dec 2009 20:39

meeste sprinters rijden zonder vraagteken veertje en schakelen zoals kevin zegt gewoon goed
Niet meer bepaald actief hier!

Vragen of spullen nodig?

https://www.facebook.com/Istyletuning
https://www.facebook.com/weldingmonkey

TomB
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor TomB » 11 dec 2009 20:45

meeste sprinters rijden zonder vraagteken veertje en schakelen zoals kevin zegt gewoon goed
Sprinters zijn denk ik toch heel wat anders dan de standaard brommers.

Dr.Tomos
Vaste forummer
  • Citeer

Berichtdoor Dr.Tomos » 13 dec 2009 00:57

Zeg dat je bijvoorbeeld net de 17 Km per uur haalt in zn een dan blijft hy zeg maar "hangen" op een hoog toerental omdat hij pas schakelt bij de 18 Km per uur.
Als je dan de gas wat los laat word het verschil tussen de toerentallen van de eerste en de tweede versnelling groter en dan verlaagt ook de aangrijp kracht van de eerste centrifugaal koppeling zodat hy dan wel langzaam in zn twee "valt".
Dat gebeurt dan heel geleidelijk.
De eerste versnelling word bepaald door het toerental van de motor en de tweede versnelling word bepaald door de actuele snelheid van het achterwiel.

Hiervoor kan een slechte afvoer van uitlaatgas een reden zijn dan heb je te weinig vermogen.

Als het om de afvoer van uitlaatgas gaat dan zit meestal je uitlaat poort dicht,dit is een bekend probleem en dat zie je meteen als je even de pet eraf draait en de zuiger naar beneden duwt. <<<ik denk dat dit het is..
Als die dicht zit kan je hem even goed schoonmaken en dan loopt hij meteen als een nieuwe.
Als dat het niet is kijk je even of je eind demper niet dicht zit anders kan hij ook zijn gas niet kwijt.

Marco.

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 13 dec 2009 01:14

Schakelen gaat op toerental van de middenas. Door de opgewekte cetrifugaalkracht komt de 2e versnelling in. Dat is niet afhankelijk van snelheid. Elke motor heeft eenzlefde toerenbereik.

Dat er bij verschillende snelheden geschakeld wordt is meer doordat men dat afleest van de snelheidsmeter. Een standaard snor schakelt al bij 13-15 km/ uur (twv 26-31) en een brom bij 20-25 km/uur (twv 26-24) maar wel bij hetzelfde toerental. Een snor "klimt" sneller in toeren door de lichtere vertanding.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn

Dr.Tomos
Vaste forummer
  • Citeer

Berichtdoor Dr.Tomos » 13 dec 2009 01:38

Raar want ik heb het toch echt net zelf gelezen in dit topic:

viewtopic.php?t=1676

Bij een Tomos motor wordt de 1e verbinding = versnelling automatisch tot stand gebracht door het toerental van de krukas - waar de eerste set koppelingsegmenten opzitten- te verhogen, dit is dus gewoon gas geven, de 2e verbinding = versnelling wordt automatisch ingeschakeld d.m.v. het aantal omwentelingen dat het achterwiel maakt, dus als de snelheid oploopt schakelt bij ± 18 km/u automatisch de 2e versnelling in.''
Met dank aan tomos Nederland

Ik weet niet beter of de snelheid van de brommer zelf activeert de tweede versnelling....
Het achterwiel drijft die tweede koppeling aan dus als de snelheid hoog genoeg is dan pakt hij hem mee.
Ik snap wel dat het bij brom en snor verschillende snelheden zijn maar het principe blijft hetzelfde.
Dit zie je ook terug in de handleiding:

Afbeelding

Marco.

Dr.Tomos
Vaste forummer
  • Citeer

Berichtdoor Dr.Tomos » 13 dec 2009 01:57

Ik denk dat je gelijk hebt shadow. :)
RPM van de midden as klinkt gewoon veel logischer en ze zijn tenslotte gekoppeld.

Misschien weten ze het bij Tomos Nederland zelf niet...
Ik heb ze al vaker dingen gevraagd en dat ze het gewoon zelf niet wisten :)
Kzal het es uitzoeken hoe dat nu precies zit.
Een ding is zeker, het is een machtig staaltje techniek 8)

M.

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 13 dec 2009 08:05

Dit komt uit de handleiding van Tomos, maar klopt idd niet helemaal. Wat hier staat is begrijpelijk voor de meeste mensen, alleen kun je de snelheid van het achterwiel niet aan het schakelmoment koppelen. De hier gepostte handleiding is geschreven in de tijd dat ze nog geen snorfietsen maakten. De tandwielverhouding van de snorfiets is lichter dan van een brommer. Dus stel je zou een kettingwiel achter hebben van 50, dan zou de motor al schakelen bij ± 4-5 km/uur (als je nog kan blijven zitten want de trekkracht is dan enorm). Op die middenas zit ook het tandiel voor de 2e versnelling die op zijn beurt weer de koppeling aandrijft van de 2e versnelling. Door de opgewekte centrifugaalkracht neemt de 2e versnellingskoppeling de functie over van de 1e versnelling (daarvoor is die vrijloopkoppeling achterop het 1e versnellingstandwiel met vraagtekenveertje). Uit eigen ervaring kan ik je zeggen dat het schakelmoment niet bepaald wordt door de snelheid van het achterwiel (en dus ook van de brommer/ snorfiets) maar door het toerental wat de middenas maakt.

Wat sommigen hier beweren dat ze een Tomos kunnen aanlpen (ipv kicken) gaat dus wel op. Als je een lichtere vertanding hebt kun je, doordat de 2e versnellingskoppeling wordt aangedreven door je achterwiel, idd de motor op die manier ook starten. Eigenlijk dezelfde onderdelen worden aangedreven als wanneer je kickt.

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn

Frnk93
Vaste forummer
  • Citeer

Berichtdoor Frnk93 » 02 jan 2010 00:04

wat moet ik nou dan vervangen? hij pruttelt namelijk ook een beetje en mijn vader heeft het erover dat de carburateur die ik heb weleens slecht zou kunnen zijn, klopt dit?
Mijn Yamaha TZR
Mijn Tomos
Mijn Derbi Senda

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 02 jan 2010 09:39

Is dit nog gerelateerd aan je overschakelprobleem, of haal je nu iets heel anders aan?

Pruttelen, wanneer? Op top, dan kun je kijken of met een iets kleinere sproeier het euvel over is.
Wat heb je nu voor maat sproeier, in welke dellortho carburateur?

Overigens, met dat overschakelen kan het zijn dat de 2 koppelingen zijn verwisseld (segmenten te licht) of dat de koppelingsveer is verwisseld (1e en 2e versnelling hebben verschillende trekkracht had ik begrepen) of dat deze door een ander is ingekort waardoor het schakelmoment veel hoger ligt dan waar een 50cc zijn kracht kan leveren. Over het iets gas terugnemen en dat ie dan wel wil schakelen is mij bekend, dat doet die van mij ook zo. En hoe kouder de motor, des te moeilijker willen schakelen. Warme olie is dunner vloeibaar.

Frnk93
Vaste forummer
  • Citeer

Berichtdoor Frnk93 » 02 jan 2010 16:41

dus ik moet de koppelingen eventjes weer omwisselen? ik maak binnenkort even een filmpje van de tomos dan kan ik het wel laten horen wat ik bedoel met het pruttelen en het slecht overschakelen
Mijn Yamaha TZR
Mijn Tomos
Mijn Derbi Senda

Plaats reactie
  • Afdrukweergave
15 berichten • Pagina 1 van 1

Terug naar “Algemeen”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki