• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

A35, start, rjid, stop hem, start niet meer???

Gesloten
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
26 berichten
  • 1
  • 2
  • Volgende
Roel
Tomosforummer

Berichtdoor Roel » 17 nov 2005 12:30

hallo,

ik heb een probleem met mn Tomos A35, ik heb hem gekregen van iemand, en nu wil ik hem opknappen. ik ben begonnen met me blok uit elkaar te halen, nieuwe pakkingen er in nieuwe krukas keering, nieuwe bougie, nieuwe olie, hij vonkt en heeft compressie, een powerfiltertje en een grotere sproeier (nummer 52, was eerst nummer 50)
maar toen ik hem in elkaar zette deed hij het ik heb er zo`n 2 uur mee gereden (ff een test ritje make :) ) en ik zet hem uit en een half uur later wil ik hem weer starten en doet hij niks meer :x heel lang geprobeerd te starten maar nee hoor, niks... de bougie er uit gehaald en hij was zwart als roet en nat :? schoongemaakt erin gezet, starte, doet het nie, caburateur is schoongemaakt enzo, met choke aan doet hij ook niks. ooja de benzine kraan staat ook open ( heb ik ervaring mee :))

wie o wie weet wat het miss kan zijn???

heel erg bedankt alle info is welkom! :D
Puch maxi (binnenkort ook een tomos!)
70cc k-star
70cc k-star kop
15mm bing
boss uitlaat

trekt als een os en gaat 70! ;)

PraatPaal

Berichtdoor PraatPaal » 17 nov 2005 13:21

hoe ziet de zuiger eruit, geen warmloper, misschien is je carberateur (voornamelijk vlotterbakje) vies of is je sproeier vies

ook kan je vlotterpin scheef of fout zitten, of zit er dermate veel troep in je uitlaat dat de doorstroom niet goed is, met alle gevolgen van dien

Roel
Tomosforummer

Berichtdoor Roel » 17 nov 2005 17:18

de vlotter pin, is dat het pinnetje dat aan die witte dikke ring zit? dat je hem als het waare kan opklappen en dan dat pinnetje naar boven trekt?

maar,
de sproeier is niet vestopt

vlotterbakje is niet vies

de zuiger is aan de bovenkant helemaal zwart , hoort dit zo?

en de uitlaat is ook niet verstopt, is net nieuw
70cc k-star
70cc k-star kop
15mm bing
boss uitlaat

~~frenk designs~~
Tomosforummer

Berichtdoor ~~frenk designs~~ » 18 nov 2005 07:26

jaa je zuiger word altijd een beetje zwart aan de bovekant das niet erg.. en jaa die pin die jij denk t is waarschijnlijk de vlotterpin.. heb je nou gekeke of dat ding nog steeds volnkt ? mischien trekt die valse lucht erges :? find it out broow
Moped Road Crew Helden!!

skoeddies
Vastgeroeste forummer

Berichtdoor skoeddies » 18 nov 2005 08:59

zou het niet gewoon kunnen zijn dart hij niet teveel benzine krijgt?
en anders ontsteking op de juiste tijd zetten??

Roel
Tomosforummer

Berichtdoor Roel » 18 nov 2005 15:11

ja ik denk dat hij dik verzopen is, want toen ik de cilinderkop eraf had gehaald, was de hele cilinder "drijf"nat en als je in het gat kijkt waar de caburateur op de cilinder zit zeg maar, en dan aan het vliegwiel draait, dam zie je het benzine gewoon haast "soppen" op de zuiger, en in de cilinder :?

en de bougie vonkt ook nog heel goed, er is net een nieuwe in gezet.

en hoe kan je de ontsteking op de juiste tijd zetten? ik had met een andere bougie die er eerst in zat een soort van waaiertje waar dan van die plaatjes in zitte, met allemaal verschillende diktes, zo`n blad van die waaier moet je dan tussen de bougie steken(tussen dat metalen dingetje waar hij vonkt en het ronde dingetje op de bougie zelf) en dan met een klein hamertje ofzo hem aantikken tot hij tegen het blad aankomt, deze stond op 0.5mm

ow en moet je de benzine kraan ook dichtdraaien als je hem een tijdje uitzet? heb ik nml van iemand gehoort dat het beter was ofzo?
70cc k-star
70cc k-star kop
15mm bing
boss uitlaat

hellbat
Vaste forummer

Berichtdoor hellbat » 19 nov 2005 00:53

een hoop vragen, en maar een paar antwoorden.

Dat ontsteking afstellen die je niet met dat waaiertje, dat zijn de voelermaten, en die gebruik je inderdaad om een bepaalde opening ergens te maken, bijvoorbeeld, zoals in jouw geval de bougieopening.
De meeste bougies kun je echter gewoon AS IS gebruiken en hoef je niet s aan te doen.

De ontsteking afstellen doe je aan de linkerkant van je blok, en dan hangt het ervanaf of je een electronische of een contactpuntenontsteking hebt. Dit kun je zien door de linkerdeksel van je blok af te schroeven, en te kijken of je geen, of hele grote gaten in je vliegwiel hebt.

Bij geen gaten is het een electronische, die kun je alleen op tijd zetten. Dit doe je door het vliegwiel los te halen en de schoefjes van de grondplaat los te zetten en dan de hele grondplaat te verdraaien.
Bij een contactpuntenonsteking hoef je het vliegwiel niet te demonteren, maar kun je er door het gat in het vliegwiel bij, deze vergt wat mer aandacht, omdat je de opening tussen de contactpuntjes moet calibreren, en daar heb je je voelermaten WEL voor nodig, daarnaast moet je hem dan ook afstellen door de grondplaat te draaien.

In jouw geval echter zou ik het probleem niet bij de onsteking gaan zoeken, maar dit is OVERDUIDELIJK een probleem met je carburateur, deze lekt benzine en kan twee oorzaken hebben.
1- Je vlotter is lek, dit is dat grote witte ronde ding onderin je vlotterkamer, deze mag niet beschadigd zijn, en er mag geen vloeistof instaan.
2- Je vlotternaald is beschadigd, en past niet meer lekker op de vlotternaaldzitting waardoor er brandstof uit blijft lekken, of er zit vuil in de schacht waar hij inzit waardoor hij niet meer soepel kan glijden, LET OP !!!! 1 zandkorrel kan hier dus de boosdoener zijn.

Zeker in jouw geval zou ik er dus voorlopig voor kiezen om de kraan altijd dicht te zetten, zodat er geen brandstof meer in je carb kan lopen. en zo spoedig mogelijk dat ding in orde te maken.

Testen hiervan doe je het makkelijkst door een doorzichtige brandstofslang op je carb aan te sluiten, van ± een halve meter lang en deze recht omhoog te binden. doe dan wat benzine in de slang, en markeer met een pen of stift de hoogte van de brandstof in je slang, laat hem dan een halfuurtje staan en kijk of de brandstof gezakt is. Is dit zo, dan sluit hij de brandstof niet af.

Voor de miereneukers onder ons moet ik erbij vermelden dat bij warme temperaturen er ook wat brandstof kan verdampen, en je dus de brandstof iets zult zien zakken, maar op een halfuurtje bij de huidige buitentemperaturen zal dit waarschijnlijk bijna niets zijn.

Groeten Hellbat
Ook een Gyneacoloog is een Kutmonteur.

PraatPaal

Berichtdoor PraatPaal » 19 nov 2005 11:18

ja gewoon kijken of je brandstof toevoer blijft lopen, enkijken of je gasschuifhelemaal dicht staat..

als je dat verzope cilinderkoppie schoonwiltmaken,gewoon emteendoeke en geen ontvetter ofzogebruiken, gaat hi nietecht beter op lopen...

daarna geoon kickken zonder benz (of rennen) anders als hij ect niet wilstarten nog, gas vol open, jij kicken,en dan deo ofander licht ontvlabaar gas in je filter /carb spuiten, je kan ook dat speciale koude start spul gebruiken maar is hetzelfde idee, gewoon de *motor opgang helpen met iets wat lichter ontbrand als benzine

Roel
Tomosforummer

Berichtdoor Roel » 19 nov 2005 22:48

ok! bedankt, ik heb nu dus nog hoop dat hij nog gaat lope :D en nog wat uit te proberen :P
morge laat ik hore of het heeft geholpe of dat me caburateur branstof door laat.
ow, en de gasschuif staat niet helemaal dicht, als je door me lucht inlaat kijkt dan zie je de gasschuif een beetje open staan (1mm ofzo) als ik het gas helemaal loslaat, hoort dit zo om stationair te lopen ofzo?
70cc k-star
70cc k-star kop
15mm bing
boss uitlaat

Vuile Beunkoe
Oldschool
Oldschool
Contacteer:
Contacteer Vuile Beunkoe
Website

Berichtdoor Vuile Beunkoe » 20 nov 2005 09:32

ja dat klopt
[*] Let op uw kinderen, denk om mijn snelheid [*]

Roel
Tomosforummer

Berichtdoor Roel » 20 nov 2005 15:10

jahoor, de caburateur laat benzine door :? wat kan je daar nu aan doen?
70cc k-star
70cc k-star kop
15mm bing
boss uitlaat

PraatPaal

Berichtdoor PraatPaal » 20 nov 2005 15:14

kijken of je sproeier goed zit, en het pinnetje goedom zit als je je sproeier eruit draait

Tomie
Tomosforummer

Berichtdoor Tomie » 20 nov 2005 23:12

Waar je op moet letten bij een lek in de carburateur. Dekselpakking, moet goed afsluiten. Fiberring, moet goed afsluiten. Vlotter, mag niet lek zijn. Als er benzine in de vlotter zit, is ie lek, dus vervangen. Vlotternaald, deze moet gewoon goed afsluiten. Aan die vlotternaald zit een soort van "hard" rubbertje, dit sluit het gaatje waar dit rubbertje ingaat af. Het moet ook goed recht zijn. Net zoals bij een toiletstortbak. Vlotter boven, dan stopt het lopen van de kraan. En als ik nog wat vergeten ben, dan komt het hier onder wel. Afbeelding
Tomos is okay!
Maar liever een 4takt scooter.

Roel
Tomosforummer

Berichtdoor Roel » 21 nov 2005 00:12

ik denk dat k er achter gekome ben wat er mis is...
tomie, je zei dat er een rubbertje om de vlotternaald zit? bij mij zit er niks, het is alleen de naald zelf, verder niks er aan of omheen. dat rubbertje zorgt er dus voor dat het "gat" waar de naald inzit goed afsluit?
70cc k-star
70cc k-star kop
15mm bing
boss uitlaat

Tomie
Tomosforummer

Berichtdoor Tomie » 21 nov 2005 01:15

Ik heb het rubbertje een beetje rood gemaakt, maar valt niet zo op. Het is in werkelijkheid een beetje roze / rood van kleur en is wat puntig. Het voelt een heel klein beetje flexibel aan. Het kan nooit kwaad om dat dingetje te vernieuwen (gehele pen) Het zal de kosten niet zijn, ongeveer 4 euro. Ik hoop dat het je probleem oplost! Check ook alle punten die ik eerder schreef. Als de vlotter bovenin staat, mag er geen druppel benzine lekken. Het is onder andere de vlotterpen die het zaakje geheel moet afsluiten. Maar ook het goed "recht" zitten is belangrijk. Ook het verhaal van hellbat niet overslaan. Zijn goede tips! Succes!
Tomos is okay!
Maar liever een 4takt scooter.

Roel
Tomosforummer

Berichtdoor Roel » 21 nov 2005 16:57

hehe, k ben der net achter gekome dat het rubbertje er nog wel aanzit. k had nie goed gekeke, k dacht dat het puntje aan de naald gewoon de naald zelf was, maar neej , ik voelde er ff aan en hij was zacht, rubberachtig.

maar k heb net van iemand gehoord dat er 2 sproeiers in de cab zitten?? lijkt mij best vreemd want bij mij zit er maar 1 in, sproeier maat 52 maar er zitten in de vlotter kamer wel 2 gaten. 1 grote (aan de linkerkant als je de lucht filter naar je toe houd) en 1 kleinere. hoort er in een van de twee gaten nog een sproeier in?
70cc k-star
70cc k-star kop
15mm bing
boss uitlaat

PraatPaal

Berichtdoor PraatPaal » 21 nov 2005 17:03

nee je crb heb maar 1 sproeier, dat andere gaatje zal wel overloop zijn.

Roel
Tomosforummer

Berichtdoor Roel » 22 nov 2005 11:13

ok ik dacht het al, maar wat kan er nu nog fout of kapot aan zijn? waardoor hij niet meer wil lopen, ik denk dat ik er anders een ander blok eronder gooi
70cc k-star
70cc k-star kop
15mm bing
boss uitlaat

Snorro
Tomosforummer

Berichtdoor Snorro » 22 nov 2005 12:32

je zou het eens kunnen proberen met een andere carb, vrij zinloos om meteen een heel nieuw blok te nemen... misschien ken je iemand met een tomos met een extra carb of heb je er zelf nog 1?
Tos: zo standaard als je standaard

Roel
Tomosforummer

Berichtdoor Roel » 22 nov 2005 14:39

ja maar ik ken iemand die nog zo een lopent blok heeft liggen, die ik zo kan krijgen en dan weet ik zeker dat hij het doet, maar idd ligt het waarschijlijk aan de caburateur.

en het valt altijd uit te testen of het daaraan ligt, gewoon de cab ff van dat ene goede blok hale en dan op het niet lopende blok schroeven en dan is kijke of hij weer wil, als dat zo is dan is het nog een goed blok, alleen een andere cab er op en hij loopt weer :P
70cc k-star
70cc k-star kop
15mm bing
boss uitlaat

Gesloten
  • Afdrukweergave
26 berichten
  • 1
  • 2
  • Volgende