• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Update: snor heeft er weer bijna kracht voor

In dit gedeelte kan je algemene vragen stellen over je Tomos.
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
16 berichten • Pagina 1 van 1
Gebruikersavatar
Speeddragon
Tomosforummer
Berichten: 174
Lid geworden op: 09 nov 2008 22:24
Locatie: Breda
  • Citeer

Berichtdoor Speeddragon » 31 mar 2010 23:03

beste, ik heb een tomos s25 met eicilinder.

hij heeft alleen zoon moeite om met mij erop (108 kilo) op 25 km te komen met mijn vriendin van 64 heeft hij er geen enkel probleem mee.

de carb is vervangen door een moderne dellorto 14/9 sha carburateur, met de originele snor sproeier (54 dacht ik)

De bougie is alleen pik en pik zwart. omdat het zo irritant is om de carb te open te maken (zit in het frame zo onderhand en die dellorto is eigenlijk net te groot). vraag ik me eerst af of het niet aan iets anders kan liggen? verder is het ook zo dat met stationair de lampen heel fel branden maar zodra hij op zijn top rijdt flikkeren ze maar een beetje half. verder is de gas reactie zooo super slap vanuit stationair toerental.

is dit nou gewoon gezeur want ik ben geen snor gewent
-is hij te oud en ik te zwaar
-is het de ei cilinder
-is het de ontsteking of simpelweg gewoon de sproeier.
Laatst gewijzigd door Speeddragon op 27 mei 2010 21:37, 2 keer totaal gewijzigd.
Omhoog


Tomos1992
Vaste forummer
Berichten: 354
Lid geworden op: 08 mar 2009 18:01
  • Citeer

Berichtdoor Tomos1992 » 31 mar 2010 23:08

108 kilo op en tomos vereist wel wat meer kracht,

Ik raad je aan om je spruitstuk te ontgrenzen en en 14/12 mm carburateur te nemen. Dit zal aanzienlijk het vermogen van de tomos verhogen en daardoor zul je dus wat sneller op trekken. Verder raad ik het je aan om er nog en hd kop op te zetten maar weet niet of dat ook geschikt is voor en ei cilinder
Omhoog

Gebruikersavatar
benno0o
Tomosforummer
Berichten: 153
Lid geworden op: 09 sep 2009 21:07
Locatie: Rhoon
  • Citeer

Berichtdoor benno0o » 01 apr 2010 00:01

Er zijn bijna geen ei-cilinder koppen te vinden, wel kan je het tweede hands proberen(A).
Een tijdje geleden heb ik wel een 70cc kop gezien op marktplaats misschien staat die er nog, maar dat is denk ik weer teveel van het goede.

Wat je wel kan veranderen is alsnog je carb eruit halen en je sproeier vervangen.
Of een bromkop op je snorcilinder plaatsen ( wel een eikop :P ), ook vind ik persoonlijk een a35 cilinder fijner en beter als een a3 cilinder ( ei ) maar dit is uit eigen ervaring.

De gas reactie kan je veranderen door aan je nippel bij je gashendel te draaien, hiermee verander je hoeveel gas hij krijgt in zijn stationair en reageert hij sneller ( is een optie kan je makkelijk proberen en terugzetten als je er niet tevreden mee bent).
Laatst gewijzigd door benno0o op 03 apr 2010 14:29, 1 keer totaal gewijzigd.
In het bezit van een ORIGINEEL zundapp ks 50 ( watergekoeld )
Pagina:
Mijn zundapp Ks50 TT

en in het bezit van een tomos ( a3 ) levert meer problemen als zundapp :P
Omhoog

Gebruikersavatar
marijn8888
Tomosforummer
Berichten: 144
Lid geworden op: 29 dec 2009 17:55
Locatie: Voorschoten
  • Citeer

Berichtdoor marijn8888 » 01 apr 2010 07:23

Ik zou toch eerst je sproeier vervangen. Ik snap dat het een rotklusje is, maar ik denk dat ie daardoor een stuk beter loopt. Dan kan je weer verder gaan kijken naar dingen om hem sneller te laten lopen. Succes ermee!
Jij kan zeker geen wheelie jonge

hierrr
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9683
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 01 apr 2010 09:55

beste, ik heb een tomos s25 met eicilinder.

hij heeft alleen zoon moeite om met mij erop (108 kilo) op 25 km te komen met mijn vriendin van 64 heeft hij er geen enkel probleem mee.

de carb is vervangen door een moderne dellorto 14/9 sha carburateur, met de originele snor sproeier (54 dacht ik). De bougie is alleen pik en pik zwart. omdat het zo irritant is om de carb te open te maken (zit in het frame zo onderhand en die dellorto is eigenlijk net te groot). vraag ik me eerst af of het niet aan iets anders kan liggen?
Nee, je sproeier is te groot, daarom is je bougie zwart. Normaal zit er in een 14/9 sproeier 50. Helaas, zit niets anders op dan de carburateur eronder vandaan te halen en een andere sproeier monteren.
verder is het ook zo dat met stationair de lampen heel fel branden maar zodra hij op zijn top rijdt flikkeren ze maar een beetje half.
Klinkt als een gare spanningsregelaar.
verder is de gas reactie zooo super slap vanuit stationair toerental.
Idd wat Benno0o zegt, gaskabel aanspannen met de stelnippel bij het stuur.
is dit nou gewoon gezeur want ik ben geen snor gewent
-is hij te oud en ik te zwaar
-is het de ei cilinder
-is het de ontsteking of simpelweg gewoon de sproeier.
Geen van allen, ik heb ook een ei-cilinder en weeg meer dan jij. Ik heb een top van 50 km/uur in brom-configuratie. Ik heb alleen een brom-ei en geen snor-ei. De inlaatpoort/ spruitstuk kan je niet ontgrenzen zoals Tomos 1992 voorstelt, die zijn 9 mm. Er zit geen los busje in zoals nu met die schuine spruitstukken. Enige wat je kan doen is proberen een 2e hands brom-ei op de kop tikken, en een 12 mm spruitstuk. Maar ik denk dat je voordeliger uit bent (en sneller) om een goed A35 blokje met membraancilinder te kopen.

Maar kijk eerst eens even met een andere sproeier wat het resultaat is.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

Gebruikersavatar
Speeddragon
Tomosforummer
Berichten: 174
Lid geworden op: 09 nov 2008 22:24
Locatie: Breda
  • Citeer

Berichtdoor Speeddragon » 01 apr 2010 14:31

heb nog wel een goede a35 cilinder liggen std tomos. maar ik heb ergens begrepen dat de zuigerpen maten anders zijn en je dat dus niet zomaar kan omwisselen? Ik ga idd eens kijken naar de sproeier:) gas reageert gewoon goed. hij doet er alleen lang over om vanuit stilstand op toeren te komen dat bedoel ik meer.

ik dacht dat het misschien ook iets met de ontsteking kon zijn maar dit ontkrachten jullie allen? ik weet niet wat voor ontsteking het is.

heel leuk zoon oude tomos maar het vergt wel wat meer kennis en gezoek naar onderdelen hoor.
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9683
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 01 apr 2010 19:58

Dat onderdelen voor dit type niet meer goed verkrijgbaar zijn kan kloppen, dat ondervind ik ook. Maar daarom hoeft ie er niet minder om te zijn.

Vwb de zuigerpenmaten dat heeft te maken met welk type krukas je hebt. De nieuwe en moderne versies hebben een naaldlager en pen 12, terwijl de oude blokken nog een bronzen bus en pen 10 hebben. De boring van de cilinders is allemaal hetzelfde nl. 38 mm.

Ontsteking zal waarschijnlijk een van het contactpunten type zijn, dat kun je zien aan de bobine. Heeft die een metalen deel dan is het idd contactpunt, anders een zwart CDI kastje = elektronisch.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

Gebruikersavatar
Speeddragon
Tomosforummer
Berichten: 174
Lid geworden op: 09 nov 2008 22:24
Locatie: Breda
  • Citeer

Berichtdoor Speeddragon » 01 apr 2010 23:43

ja het is een losse met metalen deel idd.

nee maar door de pen 10 kan ik er niet zomaar de standaard brom zuiger opzetten van een a35.

ik heb alleen de tik dat ik altijd alles wil hebben en nooit tevreden ben, die tomos heb ik gekocht voor bijna niets maar er zit nu alweer een boel geld in aan onderdelen:P.

p.s shadow, ik zie dat jij een tomos met spaakwielen hebt, vermoedelijk een classic. is het waar dat er langere lamporen op zitten?
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9683
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 03 apr 2010 09:40

Je hoeft geen bromzuiger erin te zetten. Je kan met een beetje handigheid ook 2 sleuven in de zuiger frezen als je weet waar de inlaat zit. Tip: Doe de cilinder over de zuiger heen en teken de door de inlaat heen op de zuiger hoe groot je sleuf zou moeten zijn (krukas ronddraaien dus). Overigens werkt dat alleen met membraancilinders.

Ik heb btw geen spaakwielen, maar gietwielen. Op de avatar zie je dat niet zo goed. Ik weet niet of een classic langere lamporen heeft. Lijkt me haast van niet.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

Gebruikersavatar
Speeddragon
Tomosforummer
Berichten: 174
Lid geworden op: 09 nov 2008 22:24
Locatie: Breda
  • Citeer

Berichtdoor Speeddragon » 07 apr 2010 22:48

haha heb het gemeten ze zijn idd wat langer, stom zeg! ik ga wel eens kijken. Ik heb net ook gezien dat mijn uitlaat nogal verkoolt is. Ik heb btw nog een membraamloze cilinder. a52 carter met membraamloze eitjes. maar wel met een dellortho carb die er toch maar even afgaat:D. pff ik wil een encarwi die passen wat beter
Omhoog

Gebruikersavatar
Speeddragon
Tomosforummer
Berichten: 174
Lid geworden op: 09 nov 2008 22:24
Locatie: Breda
  • Citeer

Berichtdoor Speeddragon » 10 mei 2010 18:07

weer even mee bezig geweest, de a35 had even de voorkeur.

tis een a52 basis, dus een pen 12 :), verder heb ik de snelheid gemeten en die is 20 km per uur. met mijn vriendin erop 25.

de kop ervandaag afgehaald en het lijkt wel een bromkop, niet zo een hap uit als je bij a35 ziet (was dit toen nog niet), maar koeieneus gaat een foto maken van zijn ei koppen voor me.

verder zit er een std sproeier in maatje 50 heb nog even gekeken :). maarja hij loopt echt te rijk.

kan dit een verkoolde uitlaat zijn of is het een slechte ontsteking? ik hoor het wel
Laatst gewijzigd door Speeddragon op 10 mei 2010 22:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Omhoog

tomostefan
Diehard
Berichten: 1513
Lid geworden op: 06 sep 2009 21:34
Locatie: Bij moeke.
  • Citeer

Berichtdoor tomostefan » 10 mei 2010 18:31

Verkoolde uitlaat zou kunnen.
Tomos
Zundapp
say "i" spell "map" then say "ness"
Omhoog

Gebruikersavatar
Speeddragon
Tomosforummer
Berichten: 174
Lid geworden op: 09 nov 2008 22:24
Locatie: Breda
  • Citeer

Berichtdoor Speeddragon » 11 mei 2010 13:04

oke dankjewel, heb van shadowranger net te horen gekregen dat brom/snorkop wel uitmaakt maar niet zoon denderende hap als bij een a35.

ik ga dus eerst even die uitlaat ontkolen en nog even kijken naar die carburateur.

iemand nog tips om het wat meer kracht te geven en 10km harder te gaan met een ei cilinder op een a52 basis (dus gewoon de a35 blokken, met een ei cilinder erop!)

ander carbje wordt hem niet aangezien ik niet zomaar een busje eruit kan slaan oid
het liefst houd ik hem lekker zoals hij origineel is, dit is gewoon het vetste
Omhoog

Gebruikersavatar
Speeddragon
Tomosforummer
Berichten: 174
Lid geworden op: 09 nov 2008 22:24
Locatie: Breda
  • Citeer

Berichtdoor Speeddragon » 26 mei 2010 20:22

oke, nieuwe ontwikkeling: er zit dus een standaard snel onder ipv een standaard snor uitlaatje.

toch nog maar eens die carb checken dan want dat kan niet een standaard sproeier en zoon zwarte bougie
Omhoog

Gebruikersavatar
Speeddragon
Tomosforummer
Berichten: 174
Lid geworden op: 09 nov 2008 22:24
Locatie: Breda
  • Citeer

Berichtdoor Speeddragon » 27 mei 2010 21:33

oke, vandaag de ontsteking afgesteld, that did the trick voor 90procent

trekt snel op vanuit stationair, top is 5a 10 km hoger.

op zijn top hapert hij soms nog wel een beetje en de bougie blijft zwart de sproeier maat had ik trouwens verkeerd gezien dit was geen 50 maar 58.

de bougie is nog steeds wat zwartig,

ik weet alleen niet of dat dit zwartig is van een verkeerd afgestelde ontsteking (wat nattig) of zwart is van een te grote sproeier, een van onze diehards een idee

wat denken jullie?

ontsteking nog niet helemaal goed
gewoon sproeier afstelsessie doen.
Omhoog

Gebruikersavatar
Sebastiaankl
Vaste forummer
Berichten: 310
Lid geworden op: 11 jan 2009 20:01
Locatie: Delft
  • Citeer

Berichtdoor Sebastiaankl » 27 mei 2010 21:42

Zwarte bougie en haperen op top staat allebei voor te grote sproeier, even kleinere proberen dus.
M'n Tomosje!
-Rereviseerd blok, spoelers opmaat voor 65cc
-65cc Airsal, inlaat en uitlaat bewerkt
-65cc Puch HD kop
-Proma GP
-15mm DO+Gaasfilter
-Beide koppelingsveren 1.5cm ingekort
-Leren koppelingsvoering
-TWV 26-24
Omhoog


Plaats reactie
  • Afdrukweergave
16 berichten • Pagina 1 van 1

Terug naar “Algemeen”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers
  •       Crossers
  •    Specials
  •    Andere voertuigen
  • Techniek
  •    Beginners
  •       Vet Hard Optrekken
  •    Algemeen
  •    Afstellen
  •    Opvoeren
  •       Uitlaten
  •    Uiterlijk
  •    Elektra
  •    English/ Deutsch Forum
  • Pro Forum
  • Tomos Forum
  •    GrandCafé
  •    Nieuws & Mededelingen
  •    Feedback
  •    Meetings
  • Archief
  •    Archief
  •       Tomos FAQ
  •          Algemeen / Onderhoud
  •          Motorisch
  •          Opvoeren / Tuning / Begrenzers
  •          Elektra / Ontsteking
  •          Uiterlijk
  •          Wetgeving
  •          Website
  •       Exploded views
  • De Markt
  •    Te koop (complete brommers)
  •    Te koop (onderdelen)
  •    Gevraagd
  •    Diensten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten

  • Forumoverzicht
  • Alle tijden zijn UTC+02:00
  • Verwijder cookies
  • Contact



Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBB.nl.