• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Motor valt weg MET FILMPJE

In dit gedeelte kan je algemene vragen stellen over je Tomos.
Gesloten
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
25 berichten
  • 1
  • 2
  • Volgende
Gebruikersavatar
shibapower
Tomosforummer
Berichten: 57
Lid geworden op: 24 mar 2009 11:24
Locatie: Vaassen

Berichtdoor shibapower » 16 apr 2010 18:01

Een tijd geleden toen ik door de regen reed kreeg ik voor het eerst dit probleem.
Ik reed en ineens viel de motor even weg dus ik naar het fietspad en beetje spelen met gas.
Werkte niet en ik gewoon rustig laten uitrollen en door proberen, pas toen hij nog ongeveer 10km ging kon ik weer een beetje gas geven met succes.
Daarna nog een aantal keer gehad tijdens de regen, maar nu gebeurd het ook met normaal weer.
Hier het filmpje:

Link

Wie weet wat het eventueel zou kunnen zijn?
Wij denken zelf dat hij dan op de een of andere manier even geen brandstof meer krijgt.

Alvast bedankt voor de hulp
ninjaTOMOS
http://www.tomosforum.nl/forum/viewtopi ... 8ac7773193
APRILIA SR
http://www.tomosforum.nl/forum/viewtopi ... 8ac7773193
Omhoog


Tomos1992
Vaste forummer
Berichten: 354
Lid geworden op: 08 mar 2009 18:01

Berichtdoor Tomos1992 » 16 apr 2010 18:07

bekijk je bougie eens, welke kleur is die, maak je carb ook eens schoon en vergeet je filter niet
Omhoog

Gebruikersavatar
shibapower
Tomosforummer
Berichten: 57
Lid geworden op: 24 mar 2009 11:24
Locatie: Vaassen

Berichtdoor shibapower » 16 apr 2010 18:14

bekijk je bougie eens, welke kleur is die, maak je carb ook eens schoon en vergeet je filter niet
De bougie is mooi koffiebruin (pas 3 weken oud) en de carb is toen ook schoongemaakt en de filter is een powerfilter.
ninjaTOMOS
http://www.tomosforum.nl/forum/viewtopi ... 8ac7773193
APRILIA SR
http://www.tomosforum.nl/forum/viewtopi ... 8ac7773193
Omhoog

Tomos1992
Vaste forummer
Berichten: 354
Lid geworden op: 08 mar 2009 18:01

Berichtdoor Tomos1992 » 16 apr 2010 18:15

probleer dan eens de deo test, zet je tomos aan zo dat hij stationair loopt en spuit eens deo tussen de cilinder en spruitstuk en kijk eens dan of hij van toeren verandert, zo ja dat moet je de pakkingen vervangen
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9683
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn

Berichtdoor shadowranger » 16 apr 2010 20:15

Wat is de maat van je sproeier met powerfilter? Kan net een maatje of 2-4 te klein zijn. Klinkt als een "vapour-lock", dwz een dampbel in de carburateur waardoor er geen benzine meer langs kan.

Speel eens met de chokehevel als het weer gebeurd. Pakt de motor dan meteen wel op dan is het een brandstofprobleem, anders elektrisch. Wat is de hittegraad van je bougie?
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

Gebruikersavatar
shibapower
Tomosforummer
Berichten: 57
Lid geworden op: 24 mar 2009 11:24
Locatie: Vaassen

Berichtdoor shibapower » 17 apr 2010 17:45

De sproeiermaat is 60 en hier rijdt ik al een hele tijd mee zonder problemen.
De hittegraad van de bougie weet ik niet en op het doosje staat dit ook niet maar de bougie i seen Champion L86C copper plus.
De volgende keer als dit gebeurd zal ik de choke er even op zetten en het resultaat hiervan geef ik ook wel door.
De deo test gaf geen reaktie.
ninjaTOMOS
http://www.tomosforum.nl/forum/viewtopi ... 8ac7773193
APRILIA SR
http://www.tomosforum.nl/forum/viewtopi ... 8ac7773193
Omhoog

Gebruikersavatar
Mr. Horsepower
Diehard
Berichten: 1645
Lid geworden op: 10 jan 2009 19:25
Locatie: Katwijk City

Berichtdoor Mr. Horsepower » 17 apr 2010 18:11

Misschien is het één van je keerringen, had hier ook last van. Verschillende bougies geprobeert, carburateur en filter schoongemaakt, verschillende sproeiers geprobeert, deo test. Alles bleek hetzelfde resultaat te hebben, telkens uitvallen.
In bezit:
*Zip 2000, 4-takt snor
*Honda MT5, Airsal 70, 20mm D'O etc.
*Volkswagen Golf MKII CL '91.
*Tomos A35 [Under Contruction]

Ex:
*Stuk of 15 Tomosjes
*Pitbike 110cc
*Puch Maxi
*3 minibikes
*Gilera Citta
Vast nog wel wat vergeten...
Omhoog

Gebruikersavatar
shibapower
Tomosforummer
Berichten: 57
Lid geworden op: 24 mar 2009 11:24
Locatie: Vaassen

Berichtdoor shibapower » 17 apr 2010 19:04

Ik heb wel net de keerring achter het tandwiel vervangen, dit in verband met lekkage daar, maar heb verder niets aan het blok gedaan.
ninjaTOMOS
http://www.tomosforum.nl/forum/viewtopi ... 8ac7773193
APRILIA SR
http://www.tomosforum.nl/forum/viewtopi ... 8ac7773193
Omhoog

poekelen
Admin
Berichten: 2604
Lid geworden op: 25 dec 2004 01:07
Locatie: apeldoorn
Contacteer:
Contacteer poekelen
Website

Berichtdoor poekelen » 17 apr 2010 19:25

keering aan de kant waar je koppeling zit kun je controleren door het olievulgat te openen en met behulp van een benzine slangetje oid in het olievulgat te blazen bij een stationaire motor. Als nu je motor oploopt in toeren is de keering lek.
Omhoog

Gebruikersavatar
shibapower
Tomosforummer
Berichten: 57
Lid geworden op: 24 mar 2009 11:24
Locatie: Vaassen

Berichtdoor shibapower » 17 apr 2010 21:24

keering aan de kant waar je koppeling zit kun je controleren door het olievulgat te openen en met behulp van een benzine slangetje oid in het olievulgat te blazen bij een stationaire motor. Als nu je motor oploopt in toeren is de keering lek.
Geprobeerd en weer geen verandering....
Net weer stukje proef gereden en het is erger geworden :(
Met de choke erop en klein beetje gas rijdt hij een stukje door en valt dan uit.
Nadat hij uitviel begon hij ook moeilijk te doen met starten.
ninjaTOMOS
http://www.tomosforum.nl/forum/viewtopi ... 8ac7773193
APRILIA SR
http://www.tomosforum.nl/forum/viewtopi ... 8ac7773193
Omhoog

Tomos1992
Vaste forummer
Berichten: 354
Lid geworden op: 08 mar 2009 18:01

Berichtdoor Tomos1992 » 18 apr 2010 13:38

probeer is wat ik zij dan, het kan toch ook valse lucht zijn ronde de voetpakking/koppaking/membraampakking
Omhoog

Gebruikersavatar
Jan de Lasser
Diehard
Berichten: 1434
Lid geworden op: 01 apr 2010 21:49
Locatie: Vaassen

Berichtdoor Jan de Lasser » 18 apr 2010 13:55

Zoals ik al eerder gemeld heb: de deo test gaf geen reaktie.....helaas?
We hebben echt overal gespoten, voet en koppakking en ook bij het membraam.
Neon Tomos:
viewtopic.php?f=68&t=13496

Bouten (en moeren trouwens ook) aandraaien tot 1/4 slag voor de vloeigrens!
En gebruik altijd kopervet

goed gereedschap en slechte vrouwen kosten klauwen met geld!
Omhoog

Tomos1992
Vaste forummer
Berichten: 354
Lid geworden op: 08 mar 2009 18:01

Berichtdoor Tomos1992 » 18 apr 2010 13:56

Probeer eens en andere carb en bekijk eens hoe die dan rijd
Omhoog

Gebruikersavatar
Jan de Lasser
Diehard
Berichten: 1434
Lid geworden op: 01 apr 2010 21:49
Locatie: Vaassen

Berichtdoor Jan de Lasser » 18 apr 2010 14:04

kunnen we doen, al ben ik er zeker van dat deze carb goed schoon is.
We hebben een compressor staan, dus schoonblazen is hier nooit een probleem geweest.
Neon Tomos:
viewtopic.php?f=68&t=13496

Bouten (en moeren trouwens ook) aandraaien tot 1/4 slag voor de vloeigrens!
En gebruik altijd kopervet

goed gereedschap en slechte vrouwen kosten klauwen met geld!
Omhoog

Tomos1992
Vaste forummer
Berichten: 354
Lid geworden op: 08 mar 2009 18:01

Berichtdoor Tomos1992 » 18 apr 2010 14:09

ja maar dat ik ook met mijn carb, die had ik schoon laten blazen alles maar me tomos bleef maar niet stationair lopen en deed heel raar met optrekken hij trok niet in 1 keer door zeg maar maar viel in de tussen tijd en paar keer uit
Omhoog

Gebruikersavatar
Jan de Lasser
Diehard
Berichten: 1434
Lid geworden op: 01 apr 2010 21:49
Locatie: Vaassen

Berichtdoor Jan de Lasser » 18 apr 2010 14:11

ga nu dus ff een carb zoeken, monteren en dan probeer ik dat gebakje nog wel eens.
Shiba is niet thuis (werkt :lol: :lol: bij de Juliana toren) dus moet de ouwe garde maar weer eens aan de slag :koning:
Neon Tomos:
viewtopic.php?f=68&t=13496

Bouten (en moeren trouwens ook) aandraaien tot 1/4 slag voor de vloeigrens!
En gebruik altijd kopervet

goed gereedschap en slechte vrouwen kosten klauwen met geld!
Omhoog

Gebruikersavatar
Timo
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 2742
Lid geworden op: 09 mar 2009 18:52
Locatie: Berkel-Enschot

Berichtdoor Timo » 18 apr 2010 18:40

Zoals ie uitvalt op dat filmpje, zo valt mijn Tomos ook stil als me benzine op is.
Is de zuiger nog wel goed?
Het kan zo zijn dat ie alleen bij hoge toeren benzine aan zuigt. Bij minder toeren lijkt het niet in de cilinder te komen. Bekijk ook even je membraan voor de zekerheid. Succes!
Omhoog

Gebruikersavatar
Jan de Lasser
Diehard
Berichten: 1434
Lid geworden op: 01 apr 2010 21:49
Locatie: Vaassen

Berichtdoor Jan de Lasser » 18 apr 2010 22:15

Morgen, als dat jong van me lekker in de schoolbank zit zal ik verder gaan zoeken.
Ik heb intussen zo goed als alle veranderingen die er in de loop van het afgelopen jaar aan de Tomos gedaan zijn, ongedaan gemaakt....nix, nada, noppes
@ Firezi: het probleem deed zich in 1e instantie alleen voor bij hoge toeren.
@ Tomos: helaas geen andere carb kunnen vinden.Alleen een paar gedeeltelijk gesloopte snor carbs.
Heb de carb dus nog maar eens uit elkaar gegooid en nogmaals gereinigd.
@Shadowranger: Ik ga morgen ook maar de bedrading nakijken.Het is ten slotte ook mogelijk dat het ding ergens contakt maakt.
Neon Tomos:
viewtopic.php?f=68&t=13496

Bouten (en moeren trouwens ook) aandraaien tot 1/4 slag voor de vloeigrens!
En gebruik altijd kopervet

goed gereedschap en slechte vrouwen kosten klauwen met geld!
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9683
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn

Berichtdoor shadowranger » 19 apr 2010 08:50

Als zelfs terugbouwen naar standaard niet helpt kan ik maar 1 ding concluderen. Lekkage op valse lucht (keerringen aan de krukas) of membraan defect (puntje eraf) waardoor deze niet meer geheel afsluit. Op hogere toeren weinig last mee, maar als je zakt in toeren kan dit wel merkbaar zijn.

Btw, bedrading nazien is altijd een optie. Sluit de uit-knop eens uit door de zwarte draad uit het blok rechtstreeks op de bobine te zetten ipv via de kabelboom. Motor uitzetten kan dan nog via choke of benzinekraan dichtdoen totdat de motor afslaat.

Mocht dit niet helpen dan kan het ook nog een sproeierprobleem zijn, dan loopt de motor warm (zoals ik al aangaf vapour lock) en slaat deze af omdat het mengsel niet meer klopt voor de "boem" in de cilinder. Als je motor daarna afkoelt kun je weer verder rijden. Misschien ondanks de koffiebruine bougie een sproeier maatje 1-2 hoger proberen? 't Is per slot van rekening ook warmer dan in de winter.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

Gebruikersavatar
Jan de Lasser
Diehard
Berichten: 1434
Lid geworden op: 01 apr 2010 21:49
Locatie: Vaassen

Berichtdoor Jan de Lasser » 19 apr 2010 08:58

keering aan de kant waar je koppeling zit kun je controleren door het olievulgat te openen en met behulp van een benzine slangetje oid in het olievulgat te blazen bij een stationaire motor. Als nu je motor oploopt in toeren is de keering lek.
Ook dat is geprobeerd....geen reaktie van de motor.
Ik heb nog wel keerringen liggen en ga die ook wel inbouwen, maar pas nadat ik de andere dingen geprobeerd heb.
Door al dat kicken heb ik trouwens wel me schoenzool naar de kloten :cry: geholpen.
Ben net aan het sleutelen geweest en , of de duvel er mee speelt, heb iets gevonden.
De zwarte draad die uit m'n blok komt.Ik wil de stekkertjes lostrekken:is ie naar de kloten.
Ik weet niet of dit door lomp gedrag komt of door metaal rot, maar feit is dat ik op de breukvlakken NIETS blinkends kon ontdekken.
Omdat ik al vrij ver ben met demontage,cilinderkop is er al af, carb hangt er los bij, ga ik door met het loshalen van het blok.
Kan ik meteen de pakkingen en de keerringen vervangen, koppeling checken en meer van die zooi.
Net als het membraam.
Neon Tomos:
viewtopic.php?f=68&t=13496

Bouten (en moeren trouwens ook) aandraaien tot 1/4 slag voor de vloeigrens!
En gebruik altijd kopervet

goed gereedschap en slechte vrouwen kosten klauwen met geld!
Omhoog


Gesloten
  • Afdrukweergave
25 berichten
  • 1
  • 2
  • Volgende

Terug naar “Algemeen”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers
  •       Crossers
  •    Specials
  •    Andere voertuigen
  • Techniek
  •    Beginners
  •       Vet Hard Optrekken
  •    Algemeen
  •    Afstellen
  •    Opvoeren
  •       Uitlaten
  •    Uiterlijk
  •    Elektra
  •    English/ Deutsch Forum
  • Pro Forum
  • Tomos Forum
  •    GrandCafé
  •    Nieuws & Mededelingen
  •    Feedback
  •    Meetings
  • Archief
  •    Archief
  •       Tomos FAQ
  •          Algemeen / Onderhoud
  •          Motorisch
  •          Opvoeren / Tuning / Begrenzers
  •          Elektra / Ontsteking
  •          Uiterlijk
  •          Wetgeving
  •          Website
  •       Exploded views
  • De Markt
  •    Te koop (complete brommers)
  •    Te koop (onderdelen)
  •    Gevraagd
  •    Diensten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast

  • Forumoverzicht
  • Alle tijden zijn UTC+02:00
  • Verwijder cookies
  • Contact



Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBB.nl.